Oroszországban növekszik az új buszok piaca

2018. október 14. - _zahnrad

nefaz_5299-40-57.JPGAz idei év első 9 hónapjában 11,8%-kal nőtt az új buszok értékesítése Oroszországban. Áttekintjük hogyan alakul az egykori magyar buszgyártás legnagyobb piacának jelenlegi állapota.

Az Orosz Föderáció területén regisztrált haszonjárművek száma 2018 január elsején 8 millió 186,5 ezer darab volt, ebből 5%, azaz 400 ezer az autóbusz. A buszpark átlagéletkora 2017 közepén 15,5 év volt, a forgalomban lévő buszok 46%-a 15,5 évesnél idősebb, csak a buszok 15 százaléka környezetkímélő (Euro IV vagy jobb besorolású). A legtöbb busz a PAZ-tól származik (170 ezer db), a második a GAZ csoporthoz tartozó KAVZ (Kurgansky Avtobusny Zavod - Kurgáni Autóbuszgyár) 54,7 ezer darabbal, a harmadik a LiAZ 34,4 ezer darabbal.

Minden ajtónál alacsonypadlós a LiAZ-4294 Kursor midibusz, 19,5"-os kerekeken.
(Képek: GAZ-csoport)

A legtöbb külföldi buszt (gyaníthatóan a kisebb kategóriákban) a Hyundai szállította és egyben a negyedik, 16 ezer 200 fut az orosz utakon. A ,,mi Ikarusunk" még belefért a TOP 10-be, 2017-ben még a hetedik helyet foglalta el, a LAZ és a NefAZ mögött 10 ezer 200 megmaradt példánnyal. Fél évvel korábban még hatodik volt az Ikarus, 10,5 ezer darabbal. Az Ikarust követi a Mercedes 9 ezer busszal és a MAZ nyolcezer-nyolcszázzal.

2018

A PAZ 2017-ig 750 ezer járművet gyártott le. A képeken a favorit PAZ-3205 típus egyik változata.
(Képek: GAZ-csoport)

Az év első 9 hónapjában 8900 nagy autóbuszt értékesítettek Oroszországban, ez 11,8%-kal haladja meg az előző évi hasonló adatot. A lendület a félévtől folyamatosan fogy, augusztusban hagyott jelentősen alább, a lényeg, hogy az első félév még +22%-ban volt 2017-hez képest. A legnagyobb számban értékesített márka a GAZ-csoport buszos divíziójához tartozó PAZ volt 5129 busszal, amivel a piac 60%-át tudhatja magáénak. Ez 3%-os növekedést jelent a Pavlovói Autóbuszgyárnak. A második helyet szintén a GAZ-csoporthoz tartozó Likinói Autóbuszgyár  (LiAZ) hozta 1234 darabbal, ami 2017-hez képest 10%-kal több busz. A harmadik helyezett az 1972-ben alapított, kezdetben a KamAZ alá bedolgozó és csak 2000 óta buszgyártással is foglalkozó NEFAZ (NEftekamskiy AvtoZavod) 520 darab busszal, ami 42%-os növekedés a márkának a tavalyi év azonos időszakához képest. Meglepetésre a negyedik a fehérorosz MAZ 439 busszal (+43%), az ötödik mögötte szorosan, de azért gyaníthatóan inkább a turista szegmensnek köszönhetően a kínai Yutong 416 darabbal (+220%).

Egyre több nagyvárosban fog feltűnni a régóta fejlesztgetett LiAZ-5292 legújabb változata. (Képek: GAZ-csoport)

Orosz hagyományoknak megfelelően a legnagyobb darabszámban még mindig a magaspadlós, jó terepszögekkel ellátott kisbuszok fogynak. Az első a PAZ-3205 típus 2674 darabbal, a második a PAZ-3204 típus 1583 darabbal és a dobogóra más gyártó típusa fel sem fér, a harmadik a PAZ-4234 kisbusz 603 példányban. A negyedik helyezett az 520 példányban átadott NEFAZ-5299, ami inkább egy városi-elővárosi típuscsalád, semmint egy konkrét busz. Az ötödik pedig egy új szereplő a LiAZ-5250 Vojázs, rögtön 417 darabbal. Ez utóbbi egy Ikarus EAG E95 szerű, távolsági kocsi.

LiAZ-5250 Vojázs

liaz-5250-1.jpg

A Mercedes Intouro, MAN Lion's Regio és a MAZ 231 vetélytársának, egyúttal a 2014-ben megszűnt GolAZ buszok utódjának szánt helyközi busz Scania K250 IB alváza épül. 2550 mm széles 12,5 vagy 13,5 méter hosszú lehet. Euro V-ös 9 literes, 250 lóerős motor mozgatja. A busz 47 ülő-, 12 álló utast és 1 kerekesszékest tud szállítani a 12,5 méteres kivitelében, a ládatere 5 köbméteres.

A kínaiak jönnek fel, míg 2017-ben csak 6,3%-os volt a piaci részesedésük, addig 2018-ban már 10% körül járnak. De miből jön össze a többi szám? Az egyik legnagyobb várárló természetesen Moszkva volt idén júniusig 539 buszt vett a LiAZ-tól. A leszállított típusok: LiAZ-4292, LiAZ-5292 és LiAZ-6213.

A legkisebb, a 9,5 méter hosszú 4292 emészthetőbb neve Kursor, teljesen alacsonypadlós városi busz, 19,5"-os kerékrendszerrel. A futóművek a ZF-től érkeznek, a hajtott híd a nem túl régen piacon lévő ZF AV-110 portál tengely. A busz üres tömege 9 tonna, szélessége 2500 mm. Az összes LiAZ buszt Euro V besorolású, hazai, YaMZ motor mozgatja, kaptak utastéri USB-töltőpontokat és WiFi internetszolgáltatást is tud biztosítani a Mosgortrans.

2017

nefaz-5299-40-52.JPGNefAZ-5299-40-52, a KamAZ busza. (Kép: NefAZ)

Ne csak évközi számok alapján nézzük meg mit tud manapság az orosz piac, hanem lássunk 1-2 teljes évet is. 2017-ben összesen 11700 új autóbusz talált gazdára az Oroszoknál, ami 2016-hoz képest 13,4%-os növekedés. Ez gyaníthatóan a 2018-as foci VB-nek is köszönhető, így sikerült például a fehérorosz MAZ-nak 3 év alatt 1000-nél is több városi buszt értékesítenie. A nyerő tavaly is a PAZ volt, és akkor is 60%-nál nagyobb részesedéssel, összesen 7600 darabbal, ami 26%-os növekedést jelentett 2016-hoz képest a PAZ-nak. Az első öt helyen tavaly csak hazai márkák álltak, sorrendben: LiAZ (1500 db), NEFAZ (501 db), KAVZ (366 db), Volgabus (362 db). Import kategóriában a dobogó felső fokára a MAZ került (359 db), a második a kínai Yutong (276 db) a harmadik pedig a szintén kínai Higer (168 db).

kavz-4235_aurora.jpgKAVZ-4235 Aurora (Kép: GAZ-csoport)

Típusonként az első négy helyet a PAZ különféle típusai vitték, az ötödik a LiAZ-5292 lett (692 db). A legnagyobb darabszámban eladott import típus a 47 üléses turista Yutong ZK6129h típus lett, 204 példánnyal.

Kis orosz busztípus határozó

Mi ez a sok szám? Ki érti ezt? Idősebbek a szovjet autók területéről még emlékezhetnek a VAZ-2105/2107 és társaikra és valami hasonló maradt meg a buszoknál is. A naaagy Szovjetunió, nagy gépiparában szigorú rend uralkodott már 1945-től. Ekkor különböző gyárak különböző tartományokat kaptak, például a GAZ 1-től 99-ig, a ZiSz. majd ZIL 100-tól 199-ig, a KrAZ 200-tól 249-ig, az URAL 350-től 399-ig, az UAZ 450-től 484-ig, a MAZ 500-tól 549-ig, stb. Aztán egyre többször nem tartották be a gyártók a határaikat, így 1966-tól új rendszert vezettek be, ez lett az OH 025270-66 jelű szabvány. Ez már négy számjegyű, külön szerepelnek a személyautók, a teherautók és a buszok is. Mi ez utóbbiakra szorítkozunk.

    • Az első számjegy a busz hosszúságát jelöli:

      Számjegy Jelentés
      2 5,5 méternél rövidebb
      3 6 m - 7,5 méter
      4 8 m - 9,5 méter
      5 10,5 m - 12 m
      6 16 méternél hosszabb

    • Az második számjegy közös, ez a jármű fajtát jelöli:

      Számjegy Jelentés
      1 Autó
      2 Busz
      3 Teherautó
      4 Traktor
      5 Billencs
      6 Tanker
      7 Furgon
      8 -
      9 Speciális fuvar jármű

    • A harmadik és a negyedik számjegy a gyártó belső jelölése a típusra. Ha van, akkor az ötödik szám a fő típus esetleges módosított alváltozata, a hatodik pedig export célokra az alábbi jelöléseket jelenthette, de vannak eltérések:

      Számjegy Jelentés
      1 Hideg éghajlatra szánt kivitel
      4 Export kivitel, balos közlekedésre
      6 Export kivitel, mérsékelt ? égöv
      7 Export kivitel, trópusi égöv
      8,9 Egyéb export

    Szerencsénkre azért a felénk megszokott marketing nevek is elkezdtek terjedni.

Érdemes megemlíteni, hogy van még hova fejlődnie az új buszok gyártásának orosz földön. 2017-ben 2016-hoz képest ugyan 1%-kal csökkent a használt buszok piaca, de így is 23400 darabot számlált. A vezető itt is a PAZ 11500 darabbal, nyilván országon belül, a második a Hyundai volt 1900 darabbal. A harmadik a LiAZ 1500 darabbal, majd a MAZ következett 1200 darabbal.

2016

maz-203-1.jpgMAZ-203-as 12 méteres, alacsonypadlós buszok várnak átadásra (Kép: MAZ)

Kettő évvel ezelőtt 10400 új buszt adtak el orosz honban, ami 2015-höz képest 15,9%-os növekedés volt. 57%-os részesedéssel a piacvezető a PAZ volt, 6000 darabbal, a második a LiAZ 1900 darabbal, majd a MAZ következett 825 busszal.

Felhasznált források:
-Autostat.ru
-Wikipédia

Címlapkép: NEFAZ 5299-40-57, Forrás: abw.by

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr8514300965

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andy Capp 2018.10.15. 20:31:34

Ha tudnánk, se férnénk már be erre a piacra láthatóan.

Petyka366 2018.10.18. 23:03:04

Szépen fejlődnek az oroszok a buszgyártásba, és nekem tetszenek a kocsik is, bár igazából a kocsik nagy többsége koppintás. A KAMAZ/NEFAZ 5299-40-57 "concept" nagy merci koppintás a LiAZ 5250-el együtt ami tényleg olyan mint egy E95 csak Volvo-s beütéssel.
Figyelemre méltónak tekintem, hogy míg a MAZ és a NEFAZ Cummins és Merci motorokat használ, addig a LiAZ kocsijai a Hazai YaMZ motorokat ami miatt akár olcsóbbak is lehetnek mint a másik két gyártó buszai. A LiAZ-4294 Kursor midibusz fantasztikusra sikeredett, rengeteg rajta a kamera, szépen lekoppintották a VDO műszerfalat (vagy licenszelték) és az utastér is pazar lett alacsony padlós midibuszhoz képest. Ha az összeszerelés minősége is megfelelő ez a kocsi bármelyik nagy nevű buszgyártó kocsijával felveheti a versenyt a hazájában, főleg ha olcsóbb is mint pl. MAN hasonló kategóriás midije. Az új LiAZ 5292 is pofás darab és van csuklós megfelelője.
Szóval nagy részletekbe a LiAZ simán befutó a termékeivel, hisz gyárt mindenhova kocsit, városba, elővárosba, csuklóst, midit.
Saját (hazai) a motor, alacsonpadlósok, és felszerelik őket a sok hasztalan kornak megfelelő "kütyüvel" mint az USB töltő és a Wi-fi.

@Andy Capp: Ha a piacra nem is, de itthonra gyárthattunk volna magunknak buszokat a LiAZ példájára, csak mondjuk jó lenne azt a kocsit nem annyiért adni mint egy hasonló kategóriás Mercit vagy MAN-t, mert akkor nincs értelme az egésznek. A Modulo M széria is életképes lehetett volna, ha az ARC/Ikarus terveket nem módosítják, illetve vehettünk volna már egy licenszet, mint annak idején a Rába az MAN-től és gyárthattunk volna itthon saját motort, hogy olcsóbbak lehessenek a saját buszaink.