Kazán után villanybusz

2018. december 09. - _zahnrad

rafako-1.jpgElektromos busz gyártásba fog az ipari kazánokat és erőművi rendszereket gyártó lengyel Rafako.

Jelenleg épp Katowicében zajlik az ENSZ COP24 elnevezésű konferenciája. Ez a tagállamok és az innovatív megoldásokat kínáló vállalatok 24. konferenciája a klímaváltozásról. Itt jelentette be a lengyel Rafako, hogy elektromos busz gyártásba kezd. A kisbusz vagy midibusz nem tucatjármű lesz, hanem az első olyan elektromos busz, ahol a padlóvázba kerülnek elhelyezésre az akkumulátor egységek, hasonlóan az amerikai Tesla autók felépítéséhez.

Rafako

Az 1949-ben alapított cégnek 2000 alkalmazottja van és erőművi, ipari kazánokat, bojlereket gyárt. A lengyel szolgáltatók, erőművek 80%-a az ő termékeikkel működik. 1993 óta a részvényeivel a varsói értéktőzsdén is kereskednek.

2028-ra az elektromos buszok piacát globálisan 500 milliárd (!) dollár értékűre becsülik, ebből a Rafako sem akar kimaradni...

Ez a buszok között azért nem volt használatos, mert az eddig használt akkumulátor egységek mérete ezt nem tette lehetővé. Ezért ezeket az akkumulátor modulokat vagy dobogókba, vagy a dízel változat motorjának hűlt helyére vagy a tetőre, vagy ha nagy távolságot kell megtenni tisztán elektromosan, akkor egyszerre mindhárom helyre tették. Az új lengyel megoldás lényege, hogy olyan lapos akkumulátor modulokat használnak, ami a külső és a belső padlóburkolat közé, vagy az oldalvázba elfér. Ezzel a busz súlypontja az elektromos buszoknál még nem látott alacsony pontra kerül.

rafako-2.jpg

A busz midibusz, hossza 8,49 méter lesz, szélessége 2,4 méter, magassága 3,2 méter. Az elektromos buszok a tetőre tett akkumulátorok és egyéb elektromos egységek miatt általában a karosszériájuk magasságával vannak bajban és férnek el nehezebben alacsony felüljárókkal megszórt városokban. Kiviteltől függően 20-40 ülés kerülhet a buszba a megengedett össztömege 16,5 tonna lesz, az ajtókiosztása 1-2-0.

A busz hajtását lengyel összeszerelésű villamos egységek intézik. Az elektromos motor lengyel tervezésű és gyártású, centrális, állandómágneses szinkron motor 140kW teljesítménnyel és 96%-os hatásfokkal. A gyártó a Katowicében található KOMEL. Az akkumulátorok első körben kétfélék lehetnek: 121 kilométer hatótávolságot ígérnek a 144kWh kapacitású lítium-nikkel-mangán-kobaloxid (NMC) egységekkel, és 63 kilométer hatótávolságot a lítium-titánoxid (LTO) aksikkal. Az előbbi előnye a nagyobb hatótávolság, az utóbbi előnye a gyors tölthetőség. A busz fedélzeti töltővel (pl. pantográf) is felszerelhető lesz. Az akkumulátorokat a szintén lengyel ELE-Driveco cég szállítja. A cégek fejlesztéseit az EU finanszírozta... A busz létrehozását a számos elektromos busz projektben mérnöki szolgáltatásokat nyújtó SAV Studio segíti.

A következő pár hónapban 3 prototípus készül el, különféle kialakításokkal, köztük például városi busz vagy iskolabusz.

Felhasznált forrás: http://www.kpk.gov.pl/wp-content/uploads/2018/11/Rafako.pdf
Képek: Rafako
S.A.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr3014466170

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lazy Bones 2018.12.09. 18:12:06

Előre borítékolható, hogy sikeres is lesz. Nálunk még az se rúg labdába, aki nem kazángyáros, hanem régóta busszal foglalkozik... Teljesen más a szemlélet. Begubózással, világpiacra nem nyitással, vásárlói igények nem kielégítésével nem lehet sikert elérni.