Már megint bemutattak egy új magyar buszt

2018. december 11. - kristoof

reform_501_le_1.jpg

Majdnem pontosan egy évvel ezelőtt mutatta be az Inter Traction Electrics Kft. az LE kialakítású városi REFORM 500 LE típusú autóbuszt. Akkor azt írtuk, hogy hazai viszonylatok között igazán üde színfolt a jármű, hiszen általában igényes és átgondolt megoldásokkal találkoztunk, tehát egy jobb török gyártású busz színvonalát hozza a debreceni kocsi, de nem igazán mutat semmi eget rengetőt, a nyugati gyártók már húsz éve tudnak hasonló színvonalon autóbuszt gyártani. Most egy újabb, ezúttal helyközi, változatot mutatott be az ITK Holding, ami ugyanazt hozza, mint az egy évvel ezelőtti városi kocsi, így most csak a sajtóközleményt tesszük közzé.

Mercedes-Benz REFORM 501 LE néven magyar fejlesztésű, elővárosi autóbuszt mutatott be december 11-én az ITK Holding Zrt. leányvállalata, az Inter Traction Electrics Kft. Budapesten. A 12 típusból álló termékcsalád újabb tagjának a leleplezése mellett bejelentették, hogy az ITK Holding Zrt. és annak leányvállalata bővítette együttműködését a Mercedes-Benz Transporter divíziójával is. Ennek alapján a cégcsoport elkezdi a Sprinter és a kishaszonjárművek alapjaira történő fejlesztéseket és azok gyártását, így a későbbiekben a kisebb járműkategóriákban is a hazai autóbuszgyártás meghatározó szereplője lesz. Továbbá az ITK Holding leányvállalata szerződést kötött a Debreceni Vagyonkezelő Zrt-vel és a Civis Ház Zrt-vel a cégcsoport jövőbeni fejlesztéseihez szükséges 200.000 négyzetméteres ingatlan megvásárlásáról, valamint Dr. Papp László, Debrecen Megyei Jogú Város polgármestere és Kossa György, az ITK Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója szándéknyilatkozatot írt alá a cégcsoport jövőbeli fejlesztéseivel kapcsolatos stratégiai együttműködésről.

 kossa_gyorgy.jpg

Megújulás előtt áll a hazai autóbuszpiac, a következő években ugyanis jelentős számú új gépjárműnek kell megjelennie a közutakon ahhoz, hogy a buszállomány 14,11 év feletti átlagéletkora fiatalodjon. Ehhez nagymértékben hozzájárulhat az ITK Cégcsoport, mivel széleskörű együttműködést tudott kialakítani a Daimler Buses, valamint annak nemzetközi és hazai leányvállalataival, továbbá a kishaszonjárművek területén a Mercedes-Benz Transporter divíziójával.

Megérkezett az ITK Cégcsoport low entry család újabb modellje, a REFORM 501 LE

December 11-én ünnepélyes keretek között mutatták be Budapesten a 12.490 milliméteres, 2 ajtós, alacsonypadló-belépésű (low entry) Mercedes-Benz REFORM 501 LE elővárosi buszt, amely megfelel a legmagasabb környezetvédelmi és emissziós normáknak. Az autóbusz 260 kW maximális teljesítményű EURO6-os dízelmotorral és 6+1 fokozatú automataváltóval szerelt. Az alváz műszaki kialakítása tartalmazza a Mercedes-Benz autóbuszain megszokott járműbiztonsági és menetstabilizációs rendszereket, valamint az ITK Csoport által fejlesztett távoli fedélzeti diagnosztikai és kontrolleszközöket, amelyek üzemelési, működési adatokat szolgáltatva teszik lehetővé a járművek távoli ellenőrzését.

 mercedes-benz_reform_501_le_2.jpg

További járműkategóriákban gyárthat buszt az ITK Cégcsoport

„A vállalat tervei alapján 2019-ben további járműfejlesztések valósulnak meg azokban az autóbusz kategóriában, amelyek megfelelnek a mai kor követelményeinek és elvárásainak. Így az ITK Cégcsoport tagja, az Inter Traction Electrics Kft. például elkezdi a Mercedes-Benz Transporter divízió termékeivel kapcsolatos fejlesztéseket és gyártást. Cégcsoportunk az értékalapú emberközpontúságra törekszik minden fejlesztése terén, különösen a fenntartható mobilitás megvalósulása érdekében” – mondta el Kossa György, az ITK Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója.

reform_501_le_4.jpg

Kossa György az eseményen arról is beszámolt, hogy a tavalyi évben átadott Oktatási, Fejlesztési Központ és Kísérleti Üzem – amely nemcsak az autóbuszok gyártásának helyszíne, 

hanem biztosítja a járműgyártással kapcsolatos duális képzés feltételeit, valamint a termék és gyártástechnológiai fejlesztésekhez fűződő kutatás-fejlesztési tevékenységet is ellát – már magas színvonalon képezi a jövő szakembereit és mérnökeit, ezzel is hozzájárulva a magyar műszaki hagyományokra épülő hazai buszgyártás további fejlődéséhez.


reform_501_le_3.jpg

„Immár növekedésnek indult az autóbuszcsalád. A ma bemutatott helyközi/elővárosi autóbusz helyi gyártó által kínál ideális megoldást a regionális közlekedési feladatok ellátására. Meggyőződésünk, hogy partnerünkkel, az ITK Holdinggal elkezdett együttműködésünk valóságos sikertörténet lesz, Magyarországon számunkra új üzleti modellel, az alvázszállításokkal. Feltételezzük, hogy ezek a nagyon magas magyar hozzáadott értékkel rendelkező járművek megtalálják helyüket a magyarországi autóbuszgyártó piaci szegmensben” – mondta el Günther Kopács, az EvoBus GmbH közép-európai térség értékesítési igazgatója.

reform_501_le_2.jpg 

Ingatlan beruházásról is döntött az ITK Cégcsoport

Az új autóbusz bemutatója mellett az ITK Holding Zrt. leányvállalata szerződést kötött a Debreceni Vagyonkezelő Zrt-vel és a Civis Ház Zrt-vel a cégcsoport jövőbeni fejlesztéseihez szükséges 200.000 négyzetméteres ingatlan megvásárlásáról, valamint Dr. Papp László, Debrecen Megyei Jogú Város polgármestere és Kossa György, az ITK Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója szándéknyilatkozatot írt alá a cégcsoport jövőbeli fejlesztéseivel kapcsolatos stratégiai együttműködésről.

„Debrecen fejlődésének alapja az erős gazdaság, amely megteremti a lehetőséget arra, hogy közlekedési, oktatási, turisztikai és kulturális központja is legyen a régiónak. Ennek a gazdaságnak erős bástyája lehet a ITK Holding Zrt. és a buszgyártás. A cég nemcsak munkahelyeket teremt, hanem – együttműködve a Debreceni Egyetemmel és a Debreceni Szakképzési Centrummal – a város oktatási rendszerének is támogatója, fejlődésének elősegítője” – fogalmazott Papp László, Debrecen polgármestere.

mercedes-benz_reform_501_le.jpg

 „A Mercedes-Benz Hungária Kft. és az ITK Holding együttműködése jó példa arra, hogy miként tud hatékonyan együtt dolgozni egy világvállalat és egy magyar vállalkozás. A Mercedes-Benz Sprinter alváza és az ITK professzionális felépítménygyártói tevékenysége együtt egyedi, különleges piaci igényeket is maradéktalanul ki tud elégíteni. Hangsúlyozom, mindez Magyarországon eredményez hozzáadott értékteremtést” - mondta el Jörg Schmidt, a Mercedes-Benz Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.

„Kétezerharmincas stratégiánkban megfogalmaztuk, hogy a jövőben nagy fókuszt helyezünk a mobilitási és közösségi szolgáltatásokra. Célunk, hogy kiváló minőségű és komplex szolgáltatásainkkal gyors és kényelmes megoldásokat nyújtsunk az úton lévőknek, és ezzel hozzájáruljunk hazánk és a régió fejlődéséhez, városaink modernizálásához. Ennek egyik első lépése volt a MOL Limo, de beléptünk a közösségi buszközlekedés piacára is, hiszen ez a terület központi szerepet tölt be és fog betölteni a jövőben is a mobilitási szolgáltatások között, ezért stratégiánknak is koncentrálnia kell erre a szegmensre is” - mondta Ratatics Péter, a MOL Magyarország ügyvezető igazgatója.

(fotók: ITK Holding)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr6814472322

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Moszkvicsslusszkulllcs 2018.12.13. 23:58:59

Már megfigyelhetők a romlás jelei, pedig csak a második busz példányt készítette el a cég:
Az elsőnél elégedetten nyugtáztam, hogy a busz tervezői azon kevesek közé tartoznak, akik az ablakoszlopokat az üléskiosztás figyelembe vételével tervezik. Az 501-esnél elcsúsztatták az üléssorokat, és már romba is dőlt minden: az ablakoszlopok több ülés esetében pont a legrosszabb helyre: az utas arcához kerülnek. Ahol az éles szélű szálcsiszolt alumíniummal kontaktálhat az utas arca a decemberi mínuszokban. Grátiszként még az ablaktörő kalapácsot is arcmagasságban sikerült elhelyezni az utolsó előtti ülésnél.

Nem értem, hogy egy eleve menetrend szerinti helyközi közlekedésre tervezett autóbusznál a kalaptartó miért kelt utólagosan odabiggyesztett érzést. A légcsatornaburkolatnak és a kalaptartónak szervesen egy egységet kellene képezniük. Ha hullámzik az ülések szintje, akkor azoknak is hullámoznia kellene - bármennyire is ronda lesz. De a design-nak nem szabadna felülírnia a használati értéket.

Ki vagyok borulva a 2-es ajtó mögötti dobogóktól. A 2-es ajtó mögött egy 55 cm magas dobogón fog ücsörögni, és alkalomadtán elbóbiskolni az utas. Ha bóbiskolás közbe leesik tutira nyakát szegi. Budapesten volt már ilyen haláleset, pedig ott csak egy 20 cm-es dobogóra szerelt ülésről fordult le a részeg.

Ugyanez a véleményem a siklóajtóról: hány utasnak kell még kizuhannia buszból, hogy rájöjjünk: csak olyan ajtó biztonságos, ami nyílás során befelé (az utastérbe) mozdul?

Kopi3.14 2018.12.14. 11:44:04

@Moszkvicsslusszkulllcs: A korlátok színe tudtommal nem UNECE kompatibilis, mert nem feltűnő. Pontosan nem tudom idézni, még az EAG-nál gyakorlaton voltam koromban futottam ebbe bele, hogy elvileg nem lehetne fém színű, vagy akármilyen design szempontjából is illő.)
Másik gond, a szembe fordított ülések közé bevitt korlát miatt belülre csak rogyasztva lehet bemászni, ráadásul az ottani leszállásjelzőt is takarja, ilyen esetben a korlátra kéne tenni.

Kopi3.14 2018.12.14. 11:45:36

@Kopi3.14: Plusz a leghátsó sor már olyan magasan van, ami az utasoknak kényelmetlen le és felszállás során. Valamint tizenöt éve is meg lehetett oldani alacsonyabban, meg ma is sikerül egyes gyártóknak.

B4nk Verein 2018.12.14. 13:26:34

Utaztam már hasonló belső elrendezésű Merci buszon a nagy nyugaton a svájci francia határon amit egyfajta hosszabb elővárosi vonalon használtak. Senki sem fanyalgott, sőt én pl. élveztem a leghátsó sorokban ülve olvasni. Ja és egy 60 körüli mami vezette a buszt rendszeresen, olyan tempóval hogy a többi sofőr a fasorban se volt. Ja és ugyanennél a cégnél több nő is sofőrködött, egy-kettő ráadásul fiatal és meglepően csinos is volt. A kapaszkodó ellenben valóban feltűnő színű kell legyen, bár nekem így jobban tetszik.