Karlsruhe spéci buszai

2019. január 05. - _zahnrad

vbk708_vorne_rechts.jpgKarlsruhe útjain jár egy csaknem elfeledett magyar prototípus busz, amit további 9 társa a gyártó Magyar Járműtechnika Zrt. csődje miatt már nem tudott követni. Azt is megnézzük mi közlekedett az MJT busz előtt és mivel pótolták a hiányzó buszokat.

A 310 ezres lakosú német város főleg Mercedes buszokat használ. Az 50-es és 51-es jelzésű buszvonalak áthaladnak egy Bulacher Loch nevű aluljáróban. Itt csak olyan buszok haladhatnak át amiknek 2,75 méternél kisebb a magasságuk, de a magasságkorlátozás más járművekre 2,6 méter. Az aluljáró 1987-ben nyílt meg, eredetileg gyalogosoknak és bicikliseknek. A helyiek viszont a csomópont megépítése előtt meglévő közvetlen buszvonalukat szerették volna visszakapni, nem pedig kerülőúton várost nézni. Így kisbuszokkal hamarosan újraindult a megszüntetett buszvonal, de az alagúton csak csökkentett guminyomással fértek át a buszok. Ezt orvosolták 1997-ben, ekkor 9 darab speciális buszt gyártott le a Mercedes a városnak.

Mercedes O405NKF

mb_405nkf.JPGFotó: Spoorjan, Wikimédia

1997-ben a Citaro 12 méteres szóló és 18 méteres csuklós változata mutatkozott be, ámultba ejtve a buszos világot. A mannheimi gyártósorokat viszont még az előd O405-ös foglalta el és ebből készültek az egyedi igényekre is a speciális változatok.

Képek és némi hanganyag a régi kismercikről.

Karsruhe kívánságára egy rövid, 10,5 méteres és 2,71 méter magasságú, félig alacsonypadlós buszt gyártott le a Mercedes, ez lett az O405 NKF. A szélességük 2,5 méter volt, 30 ülőhelyet kínáltak. 12 literes, 250 lóerős Mercedes dízelmotor hajtotta ezeket, 4 fokozatú ZF automata váltón keresztül. A normál O405N magassága 2935 mm volt. Az NKF-ben az N az alacsonypadlóst (Niedeflur), a K a rövid kivitelt (Kurz), az F pedig az alacsony magasságot (Flach) jelöli.

A buszok elhasználódtak és a légkondicionálás hiánya miatt is időszerűvé vált a lecserélésük 2010-re. A Mercedes viszont nem készített alacsonyabb verziót a klímával 3076 mm magas Citaro K-ból.

MJT City Crosser

mjt_karlsruhe.jpgMég a debreceni gyárban, befejezésre várva. Fotó: torqmatic

Azt érdemes tudni az egykori Magyar Járműtechnika Zrt.-ről, hogy 2002-től 2012-ig gyártottak nagyobb buszokat, 2004-től saját fejlesztésű buszcsaládot is. Ez nem készült nagy darabszámban, összesen kb. 70 darab, de többször is sikeresen exportáltak komolyabb szériát is, és egyedi igényekre is, főleg emeletes buszokat.

vbk708_hinten_rechts.jpgA klíma kondenzátora a motor felett, hogy alacsony lehessen a busz. (Kép: nenntmichruhigip on Wikimedia Commons)

A számtalan exportsiker jó ajánlólevél volt Karlsruhéba is, 10 speciálisan alacsony busz szállítására kötöttek szerződést a magyar gyártóval 2012-ben. Az alapokat a város igényei miatt a Mercedes adta. Az MJT az év közben bajba került és a buszt Debrecenben már nem tudták befejezni, hónapokkal később egy budapesti vállalkozás végezte el a végső simításokat.

A 10,5 méter hosszú busz Mercedes OC500LE alvázra épült, az O405NKF típushoz hasonlóan 22,5 colos kereken gurul. A légkondicionáló kondenzátora az emeletes buszokhoz hasonlóan a motor fölé került, hátra, az utastéri légcsatorna és az elpárologtató kialakítása is eltér a többi városi buszétól. A befejezett egy példány azóta is közlekedik Karlsruhe útjain.

Solaris Urbino III 10,9 LE

ksolaris_urbino_109_le_fot_vbk_karlsruhe_1.jpgA 2015-ben elkészült kisszériás Urbino az ominózus Bulacher Loch-on áthaladás után. (Kép: Solaris)

2015-ben végül a Solaris vállalta a feladatot a szükséges buszok legyártására. Az alapot a kiskerekes, alacsony belépésű 10,9 méter hosszú Urbino adta. Ez a 10,9 méteres LE Urbino is kisszériás, egyedi igényre készült típus volt. Svájc legdélebbi települése, Chiasso vásárolt belőle 2013-ban 7 darabot.

8_amsa-solaris-urbino-10_9-7-696x523.jpgA kép forrása: Informatore.net

A neve megtévesztő, mert az ekkor még Alpino 8,9 LE-nek hívott változat nyújtott kiviteléről van szó. Azóta Urbino lett a szóban forgó típus is. A műszaki elkülönítés egyszerű, az Urbino 10-es 22,5"-os kerékrendszerrel készült, míg az Alpino 19,5"-ossal. A nevezéktannak ellentmondva és a jövőt előre vetítve a 10,9 méteres, kiskerekes LE busz mégis Urbino névvel készült el. A normál kivitel magassága 2850 mm volt, de légkondival ez 3035 mm-re nőtt.

A Karlsruhénak készült változat 2720 mm magas lett és nyolc darab készült belőle. Az MJT-hez hasonlóan a légkondicionáló kondenzátora a motor fölé került, hátra, az utastéri légcsatorna és az elpárologtató kialakítása is eltér a többi Urbinóétól, a komponenseket a Spheros szállította.

solaris_urbino_109_le_fot_vbk_karlsruhe_2.jpgFotó: Solaris

A járóközben a belmagasság 2.290 mm lett, ami elég jó érték. Ezt az önhordó felépítés és a 19,5"-os kerékméret tette lehetővé. A buszt a Cummins 6,7 literes, 277 lóerős motorja mozgatja.

Címlapkép: nenntmichruhigip on Wikimedia Commons

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr7414536482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2019.01.05. 13:02:08

Érdekes gombhoz kabát megoldás. Mekkora többletköltséget jelent vajon az egyedi kialakítás?

Moszkvicsslusszkulllcs 2019.01.06. 05:26:53

Lehet valahol többet olvasni erről az MJT típusról?

Kelly és a szexi dög 2019.01.06. 16:24:05

tegnap értem haza onnan, legközelebb jobban körülnézek...

siófoki35 2019.01.09. 08:35:46

Szigetszentmiklóson is van egy gyalogos aluljárónak épült közúti aluljáró...

vasutallomasok.hu/index.php?o=showlanc&l=1353&f=492

Ecsedi Gábor 2019.01.15. 21:51:08

Ezt a buszt érdemes lenne "leporolni" ha tényleg akarunk még valamit a Nemzeti Buszgyártási Startégia nevű betegségtől... Ja, hogy nem akarunk, csak a pénzt akarják kivenni ebből is. Akkor meg jó a Mészáros-csődprojekt.

Misenyka50 2019.01.25. 09:58:50

A cikk kicsit sántít. Tény, hogy az MJT kapott megbízást a 10 db "Bulacher busz" megépítésére. Az első darab elkészült, sőt ki is szállították a megrendelőhöz. A megrendelő nem a Karlsruhei Közlekedési Vállalat volt, hanem a környék egyik nagy Mercedes kereskedője. Azonban sem a vevő sem a végfelhasználó nem volt elégedett a busszal, s nem tudtak megegyezni az MJT-vel a kijavításban. Végül a megrendelő a Molitust kérte fel a javításra (átalakításra). A javított jármű átadása után úgy volt, hogy a Molitussal szerződnek a további 9 busz elkészítésére, azonban a megrendelő pénzügyi vezetése nem tartotta elég erősnek a Molitust a gyártás finanszírozására. Egy újabb magyar céget meg már nem mertek előfinanszírozni. Egy érdekes véletlen fordította a németek figyelmét a Molitusra. A Mercedes Kereskedő cég egyik prominens szakembere privát úton volt Budapesten a feleségével, s a várban meglátta az akkor ott közlekedő S91-es midibuszt. Szólt a feleségének üljön be egy cukrászdába, mert ő ezt a buszt meg akarja ismerni. Saját bevallása szerint két kört is ment az S91-essel s ezután kereste meg a Molitust. A kocsit 2013 júliusában adták át az akkori NABI kísérleti üzemben a megrendelőnek. Nagy valószínűséggel, ha akkor valamelyik magyar bank megfinanszírozta volna a gyártást, ma nem Solarisok futnának a bulachi vonalon és vélhetően az S91-esekből is több futna Németország útjain...