Töretlenül halad előre az Aries projekt

2019. május 20. - OMNIBUSZ BLOG

cimlap_32.jpg

A HM Currus Zrt. hamarosan átadja a századik Ariest a Magyar Honvédségnek. Azonban van munka a haderő megrendelésein túl is: jelenleg készül a büntetés-végrehajtásnak személy- és rabszállító változat, valamint a Készenléti Rendőrségnek is építenek egy törzsbuszt. A HM Currus Zrt. az új Aries-koncepcióval a fegyveres testületek után szeretné meghódítani a távolsági buszpiacot is.

A Honvédelmi Minisztérium tulajdonában álló HM Currus Zrt. 2015 nyarán, az egyik magyarországi hadgyakorlaton mutatta be Euro V-ös motorral szerelt, Volvo alvázas demonstrátor autóbuszát, majd 2017 végén az Euro VI-os prototípus bemutatóján jelentették be, hogy a Magyar Honvédség száz darabot rendel a gödöllői harcjárműtechnikai cégtől. 2019 elején már a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága is rendelt rab- és utasszállító kivitelt egyaránt, valamint a Készenléti Rendőrségnek is készül egy törzsbusz/vezetési pont kivitelű Aries. A századik katonai buszt idén ősszel adják át a honvédségnek, a HM Currus Zrt. azonban még 2019-ben teljesíti a BVOP és a KR megrendeléseit is.

img_0869.JPG

A BVOP egyik új személyszállító Ariese

A gödöllőiek néhány hónapja úgy döntöttek, hogy a cég megújítja az Ariest, és teljesen új, modern formájú távolsági típuscsaládot alakít ki a korábbi Aries bázisán. A már bevált alapok maradnak: a 320 lóerős motorral szerelt, Volvo B8R alváz képezi majd az első új prototípus Intercity Aries alapjait. A cég persze nem engedte el a multimoduláris kialakítású autóbuszokat sem, viszont még nagyobb felhasználási területre terjesztik ki az új család típuspalettáját. Emellett továbbra is rendelhető a moduláris belső felépítésű változat – többek között – például oltó- és egészségügyi központ, illetve iskolabusz kivitelben is. A HM Currus Zrt. tehát a fegyveres testületeken túl a közforgalmú távolsági közlekedési társaságoknak, illetve magánvállalatoknak is megfelelő autóbuszt kínál.

2_27.jpg

Az új Aries hátfalterve

Az új Aries számos, a hazai buszgyártók által ritkán vagy egyáltalán nem alkalmazott technológiával jelenik meg. Ilyenek például az új külső burkolatrendszer, amelynek elemei egyszerűen és gyorsan cserélhetők, illetve a visszapillantótükrök helyetti kamerák. A korábban már bevált lehetőségeken túl az új Aries belső kialakítása is tartalmaz néhány újdonságot, ezáltal a megrendelők már több mint negyvenféle belső kialakítással rendelhetik meg autóbuszt.

3_22.jpg

Az új Aries típusváltozatai

Megújul a típuscsalád kereskedelmi típusjelzése is: a típusjel felhasználási területből, az e mögé kerülő szám pedig a busz deciméterben megadott hosszából adódik. Tehát a hagyományos 12 méteres távolsági típus az Aries IC 120, a katonai az M, az iskolabusz pedig a S jelölést kapja majd, ezzel megnyitva a jármű export lehetőségét is.

4_16.jpg

Az új Aries nézeti képe

A jelenlegi tervek szerint az első új Aries koncepció busz, egy 10,8 méteres távolsági, azaz az IC 108 típus lesz, amely legkorábban a jövő év első felében mutatkozhat be. De gőzerővel folynak az előkészületek az első hazai önvezető autóbusz megalkotására is, a már meglévő, kettes szintű biztonsági rendszerek alkalmazásával úgy, hogy azok 3-as vagy 4-es szintűre is felfejleszthetők legyenek.

(képek: HM Currus Zrt.)                                                                                                                                   (x)

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is! 

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr8914838008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

B4nk Verein 2019.05.20. 15:32:48

Az "első magyar önvezető busz" elég vicces az antennákkal, meg a LIDAR búbbal, kb. mint valami hajó, de a Volán festésű (haha van, még egyáltalán Volánbusz?) nekem nagyon tetszik. Tény és való hogy talán mert előhozza az Ikarus E96 emlékeit, de akkor is tetszik.

Krizsabá 2019.05.20. 15:46:52

Vajon mennyire jó ötlet, hogy a dizájn oltárán feláldozzák a szélvédő tetején levő kijelzőt, melybe beletakar a tető?

kristoof 2019.05.20. 16:16:18

@B4nk Verein: "Az "első magyar önvezető busz" elég vicces az antennákkal, meg a LIDAR búbbal, kb. mint valami hajó,"

Jogos, de valahogy jelezni szerettem volna, hogy ez egy önvezető busz, a feliratokon kívül is.

"(haha van, még egyáltalán Volánbusz?)"

Van. Jelenleg az összes Volán, összes busza már a Volánbusz nevet viseli. (Nemrég összevonták őket egy nagyba.)

"Tény és való hogy talán mert előhozza az Ikarus E96 emlékeit, de akkor is tetszik."

Köszi! Van a formatervben néhány Ikarusra utaló megoldás, de ezekről majd később. :-)

kristoof 2019.05.20. 16:17:51

@Krizsabá: Semennyire se nem jó ötlet, ezért természetesen a kész járművön ezt a problémát már orvosolni fogjuk. Nem fog beletakarni a felső ív a szélvédőbe. ;-)

Illiberális ahogy Kossuth Lajos mondta 2019.05.20. 21:47:18

fos kinézet, 2019-ben ettől bőven lehet jobbat szebbet tervezni, nem kell félni attól ha valami jól néz ki. Semmilyen kedvem nincs felülni erre a tucat fosra. Egy busz is nézhet ki ól, de ez nem teszi.

ébrenjáró 2019.05.21. 01:44:48

Mintha mi dizájban mindig 15 évvel el lenénk maradva. Emellett ha már jövő meg koncepció, nem kéne már erősen az elektromos hajtást nyomni? Ilyennekkel mindig csak mások után kulloghatunk.

kristoof 2019.05.21. 09:31:20

@ébrenjáró: "Emellett ha már jövő meg koncepció, nem kéne már erősen az elektromos hajtást nyomni?"

Nem. Túlhájpolt baromság, pláne egy távolsági busznál! Jelenleg egy dízel távolsági busz 500-600 kilométert is megtehet egy tankolással, úgy, hogy közben megy a buszon az összes fogyasztó. (Hűtés/fűtés, világítás, audió-videó rendszer stb...) Az a néhány elektromos távolsági busz, ami van az ennek a hatótávnak a negyedét (150 km) tudja.

ébrenjáró 2019.05.21. 09:35:35

@kristoof: Most ez van. De ha már koncepcióról beszélünk, akkor a jövőbeli dolgokra kell készülni, nem akkor kell elkezdeni azt fejleszteni, amikor a konkurenciának már kész terméke van. (Bár nálunk buszgyártásban nincs külföldi konkurencia, mert akármilyen szar, megveszik mert magggggyyyaaaarrr)
Néhány év múlva itt vannak a szilárdtestes aksik és akor már ugyanolyan lesz a hatótáv.

otomemester 2019.05.21. 11:05:17

Currus Zrt és a minöség két külön álló fogalom.

BPO-105 2019.05.21. 19:19:17

Szerintem ezt nem kéne erőltetni.

Jarics 2019.05.22. 13:54:29

@kristoof: Egy dízel távolsági busz ennél jóval nagyobb hatótávolsággal rendelkezik.