Jóval drágábban kapja új Mercedes buszait a BKV, mint a DAKK

2019. június 12. - OMNIBUSZ BLOG

61712941_816001152106404_7228094406258065408_n.jpg

A debreceni Inter-Traction Electrics Kft. (ITE) nyerte, Törökországban gyártott Mercedes Conectokkal a BKV 20+20 darabos busztenderét. Érdekesség a végeredményben, hogy egy korábbi tenderhez képest a szóló buszok alig néhány hónap alatt húszmillió forinttal drágultak. A közbeszerzésen egyébként indult a CS-Process Kft. is.

Mint ismeretes a BKV kivételesen nem használt, hanem új autóbuszokra írt ki tendert ez év márciusában. A kiírás szerint a közlekedési vállalat első körben húsz szóló és húsz csuklós autóbuszt vásárol és ha minden a tervek szerint halad, akkor az opcionális mennyiséggel együtt mindkét esetben plusz nyolcvan busz is érkezhet, így 2023-ig összesen kétszáz új járművet állíthat forgalomba a BKV.

bkvmerga01.jpg

A BKV tulajdonában már van 76 darab Conecto a korábbi változatból (fotó: BKV)

Ezt a közbeszerzési pályázatot nyerte meg most a debreceni ITE Kft., amely korábban például a DAKK Zrt.-nek hozott be Törökországban összeszerelt Mercedes Conecto buszokat. Az ITE Kft. egyébként nemcsak importál buszokat, tavaly és tavalyelőtt is bemutattak egy-egy saját fejlesztésű Mercedes alvázas prototípus autóbuszt (Reform), e buszoknak azonban a kialakítása nem felel meg a BKV kiírásának, ugyanis LE, azaz alacsonybelépésűek, a BKV viszont LF, azaz alacsonypadlós kialakítású járművekre írta ki a közbeszerzést. Érdekessége még a tender végeredményének, hogy a fentebb említett DAKK Zrt.-nek az ITE nettó 68,6 millió forintért szállította a szóló Conectók darabját, a BKV-nak azonban már nettó 88 milliót kell fizetnie ugyanazokért a buszokért. A BKV új csuklós Conectóinak darabja egyébként 118 millió forintot kóstál, azt azonban nem sikerült kideríteni, hogy ezeknek a buszoknak mennyi lenne a reális ára, de valószínűleg ezek is felül lettek árazva, ahogy a szóló buszok is. Értesüléseink szerint a brutális áremelkedésnek az az oka, hogy a BKV nagyon szűkre szabta a szállítási határidőt (150-180 nap), amelyet nagy valószínűség szerint a Mercedes törökországi gyára nem fog tudni tartani, ezért a buszokat forgalmazó ITE Kft. az esetleges kötbért is kénytelen volt beárazni az ajánlatába. Megjegyzendő, hogy a lengyelországi Wroclawban is volt nemrég egy hasonló tender, amelyet az Evobus Polska nyert meg, szintén Mercedesszel, csak ott a németországi Manheimben gyártott Citaro C2G típussal. A wroclawi csuklós buszoknak az ára átszámolva pontosan annyi, mint a most beszerzett BKV-s Conecto G-knek, 118 millió forint, 210 napos szállítási határidővel. 

debre20190523002.jpg

Az ITE néhány hete adott át öt darab török Mercedest Debrecennek is. Ilyenek érkeznek hamarosan Budapestre (fotó: MTI)

Egy másik érdekes fordulata még az eredménynek, hogy a tavaly csődbe került Ikarus Egyedi Kft. egykori tulajdonosának Mészáros Csabának, az egyik beszállító cége is indult a tenderen. A CS-Process Kft. PKD konstrukcióban, vagyis a BKV-nak kellene befejeznie a saját buszait, indult a megmérettetésen. Mészáros egykori beszállítója azonban nem tudott típusbizonyítványt felmutatni buszairól, ezért kizárták a tenderből. A korábban a Mészáros Csaba tulajdonában álló Ikarus Egyedi Kft. egy 180 darabos szállítási szerződést kötött a Volánbusszal és a BKV-val, azonban a buszok közül mindössze tízet tudtak legyártani. A CS-Process Kft. pedig arról lett híres nemrég, hogy ez volt az a cég, amely a fentebb említett 180 darabos tender buszainak vázszerkezet gyártását kiszervezte a szerb Ikarbushoz, ahol el is készültek a megrendelt vázszerkezetek, melyek jelenleg a csődbe ment cég telephelyén rohadnak.

Az ITE által forgalmazott török Mercedesek, ha sikerül tartani a szállítási határidőket, akkor leghamarabb jövő év elején állhatnak forgalomba, persze, ha a BKV-nak sikerül őket időben lepapíroznia és nem állnak félévet a Conectók a garázsban úgy, mint az új budapesti trolibuszok.

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is! 

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr3514890676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ahoj- 2019.06.12. 14:23:43

Minél újabb annál ocsmányabb. Inkább ne nyúltak volna hozzá

Technika Magnatovics 2019.06.12. 19:15:17

Elképesztő, hogy külföldről kell beszerzni a buszokat, ráadásul a mercedes "B" buszait. Ha már külföld miért nem versenyeztetnek? Sokkal olcsóbban és jobb buszokat lehetne beszerezni, jobb feltételekkel...?

okleveles naiv 2019.06.12. 20:42:00

@Technika Magnatovics: Táváris, táváris, bozsemoj, ocó buszokon nem tudnak akkorát kaszálni az ügyeletes ner-lovagok... az pedig majd akkor fogja érdekelni őket, h jobb legyen a busz, ha ők is busszal fognak járni, MUHAHA! :D

szepipiktor 2019.06.12. 20:53:55

Ez még a széles bulija?
Vagy központi kézbe vették?
Ugye egy német bank fizet egy német gyárat, akik török melósokkal készíti el a buszokat, majd nálunk 25-30%-al drágábban jelennek meg.
Miközben volt még összeszerelésre alkalmas hátterünk.
Ez volt a széles biznisz.
Most ki fizet a mercinek? A magyar megrendelő közvetlenül, vagy megibt vevontak egy német bankor..?

szepipiktor 2019.06.12. 20:55:36

Érdekes kapocsa a címlapos emeletes vonat...
Kiszervezték a magyar ipart a stadlernek, aki most eladják az egészet az oroszoknak.
És ez mi fizetjük - többszörösen.

Nagykörúton túli magyar 2019.06.12. 21:04:03

Budapestre már csak elektromos buszokat szabadna venni.
Igaz, hogy drágábbak, 80 milla helyett 130 kb., de az IMF hitellel meg van rá a fedezet. A 4.500.000.000.000 forintnyi IMF hitel kb. 90.000 (!!) darab busz elektromos-dízel közötti árkülönbségét állja.
Hajrá Elkúróra szavazó félmillió! Dobjátok össze az elkúrt pénzt!

Jankove 2019.06.12. 22:03:16

Autóbuszgyártó nagyhatalom voltunk, oszt tessék.

Cycmen 2019.06.13. 06:06:24

Poszter, te értesz ahhoz amiről írsz? Összehasonlítod a DAK-os Mercit a BKV által vásárolttal?
Nem tudom hogy azon kívül még milyen hülyeséget rendelt a BKV, de ezeknél az új buszoknál az ablak ragasztva van és teherviselő elem. Miután lékondis, alapból nincs elhúzható része, a BKV miatt pedig áttervezik és annak megkérik az árát. Az ár felszereltségfüggő ugyanúgy ahogy a személyautóknál, arról csak volt fogalmad amikor írtad ezt a kis szösszenetet.

bda13 2019.06.13. 14:18:57

Kedves Omnibusz! Az utóbbi időkben ez már a sokadik olyan cikketek, bejegyzésetek, amelyben fals információkat írtok le, vagy téves következtetést vontok le az ITK csoporttal, vagy az ITE-vel kapcsolatosan. Ráadásul úgy, hogy az illetékeseket meg sem kerestétek a témában. Pusztán egy kérdésem lenne: utána néztetek a tendernek, vagy megkérdeztétek az érintett cégeket az árkülönbségről? Tehát arról például, hogy mekkora eltérés van a két társaság buszai között felszereltségben, no és a hozzáadott szolgáltatásban?

Head Honcho 2019.06.13. 21:13:44

@Nagykörúton túli magyar: Milyen "elkúróról" hadoválsz? Kómában voltál 10 évig?

Cycmen 2019.06.14. 05:56:04

Amúgy érdekelne, hogy a BKV-tól mikor savazzák ki a sok inkompetens idiótát. Évtizedek óta lerohadt elavult járműparkkal rendelkeztek, mi a jó istenért kell most akkor hülye határidőket kikötni? Az összedobatott buszokkal biztosan lesz probléma, ebből is csak cirkusz lesz,.
Persze tudom, majd a kötbér! A világ legszarabban működő cége (BKV), lehet hogy kötbért kap a világ legjobban működő cégétől (Mercedes)! Zseniális!