Leharcolt buszokkal és jóval drágábban kezdi a szolgáltatását az ITK Kecskeméten

2019. november 26. - OMNIBUSZ BLOG

1_31.jpg

Tavalyelőtt a Dél-Alföldi Közlekedési Központ Zrt. (DAKK Zrt.) összesen 417 milliós veszteséget könyvelhetett el Kecskemét helyi közlekedésében, amit az önkormányzat azóta sem fizetett ki. Jövőre már 1,2 milliárdot szánnának az új közlekedési cégnek. Jóval több pénzébe kerül a városnak az új szolgáltató, száműzik a környezetbarát hibrid buszokat, de legalább az utasoknak sem lesz kényelmesebb és jobb az alvállalkozó buszain utazni, derül ki a város november 12-ei közgyűlési határozatából.

A kecskeméti önkormányzat ez év márciusában alapította meg a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft-t. azaz a Kekót. E cég alapításának a célja az volt, hogy az önkormányzat már saját hatáskörbe szeretné venni a DAKK/Volánbusz által üzemeltetett helyi közlekedést, ugyanis: Tavaly decemberben a közgyűlés megszavazta, hogy az önkormányzat a felmerülő problémák – indokolatlan költségigények és a romló színvonal – miatt nem hosszabbítanak szerződést az állami céggel. Az idei nyár folyamán a Keko meg is találta az új szolgáltatót, a kisebbségi állami tulajdonban álló Inter-Tankert (ITK), amely cég már üzemeltet autóbuszokat Debrecenben és a fővárosban is.

2_29.jpg

Az új kecskeméti városi buszok színterve

Kecskemét önkormányzata több sajtóközleményében is hangsúlyozta, hogy az új szolgáltatás nem fog többe kerülni a városnak, mint korábban a DAKK-é. A közgyűlési határozatokból azonban kiderül, hogy a DAKK-nak adott 349 milliós támogatáshoz képest bő háromszorosát, azaz 1,2 milliárdot kell 2020-ban kifizetnie a városnak az ITK felé. Ezen felül a Keko térítésmentesen átadja az ITK-nak a jelenleg tulajdonában álló 25 Mercedes-Benz hibrid buszt, 2020 április 30-ig,  valamint az utastájékoztatási rendszert, a nemrég épült busztelephelyet és a Széchenyi téri autóbuszállomást is. Ezzel szemben az ITK felé a Kekónak nincsenek túl nagy elvárásai, mindössze fedélzeti wifit, működő hűtést, fűtést és utastájékoztató rendszert kérnek a buszokra. Ha ezeket nem teljesíti az alvállalkozó, akkor kötbérrel sújthatja őket a megrendelő.

4_17.jpg

Bár az ITK szállítja majd a csuklós Mercedes Conectókat is Kecskemétre, de ezeket nem Debrecenben, hanem a Mercedes törökországi gyárában szerelik össze

Habár jóval többe fog kerülni Kecskemétnek az új szolgáltató, de az ígéretek szerint a jegyárak nem fognak emelkedni az elkövetkező időszakban. Azonban az már bizonyos, hogy az utasoknak nem lesz felhőtlen az öröme az új szolgáltató hadba lépésével, ugyanis hamarosan felülvizsgálják a járatok útvonalait és sűrűségét is és egyelőre új járműveket sem kapnak a Bács-Kiskun megyei város lakói. Első körben a fentebb említett 25 csuklós, hibird Mercedesszel és többek között Hollandiából vásárolt tíz év körüli MAN Lion’s Citykkel kell beérniük a helyi lakosoknak. A szerződés szerint 2020. május 1-jétől már csak új flottával szolgáltathat az ITK a városban. Így a már említett 25 Mercedes hibrid buszon kívül, 30 darab ITK Reform 500 LE és 15 darab Törökországban összeszerelt Mercedes Conecto csuklós állhat forgalomba május elején az alföldi városban. Egyébként a 25 hibrid buszt 2023-tól vonnák ki a forgalomból, ami azt is jelenti, hogy 2023 és 2029 között szinte biztosan nem lesz környezetbarát autóbusz Kecskeméten. Sajnos azonban az új buszok megrendelésénél sem volt elég körültekintő a Keko, ugyanis a közgyűlési határozat mellékleteiből kibogarászható, hogy amíg az új csuklós buszoknál elvárják az LF, azaz a teljes hosszban alacsonypadlós kialakítást és a 2-2-2-2 ajtóképletet, addig a szóló buszoknál elég az LE, azaz alacsonybelépésű, 2-2-1 ajtókialakítású jármű is. Minő véletlen, pont ilyen autóbuszokat gyárt az ITK Debrecenben. Ez gyártónak/szolgáltatónak valószínűleg jó üzlet, azonban az utasok szempontjából erős komfortbeli visszalépés lesz, ha a síkpadlós buszokat olyanokra cserélik, amelyek hátsó traktusában több lépcsőt is meg kell majd másznia az utazóközönségnek.

3_23.jpg

Ha minden igaz harminc Reform 500LE is forgalomba áll jövő tavasszal Kecskeméten. A teljesen alacsonypadlós buszokhoz képest ez az LE kialakítású jármű erős visszalépés lesz az utaskomfortban

Összességében tehát: Kecskeméten, főként a drágaságára és az alacsony színvonalra hivatkozva leváltották az állami céget egy háromszoros áron dolgozó, másik állami cégre, amely bár új autóbuszokat hoz, de azok a korábbiakhoz képest alacsonyabb színvonalú komfortot biztosítanak az utasoknak. Magyarországon eddig egyetlen városban sem sikerült mintaszerűen kiszervezni a helyi közlekedést, jelenleg épp Veszprém küszködik az elszabadult költségekkel, sajnos már most borítékolható, hogy Kecskeméten sem fog maradéktalanul sikerülni a szolgáltatóváltás.

(Címlapfotó: MTI)

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is! 

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr815325640

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Európai téridő 2019.11.27. 10:41:47

Hogyan is egyeztethető össze a címben szereplő "leharcolt buszokkal" ez a rengeteg fénykép az ItK által forgalomba állítandó Mercedes Conecto buszokkal?

kristoof 2019.11.27. 10:55:51

@Európai téridő: El kellene olvasni a posztot, az sokat segít:

"Első körben a fentebb említett 25 csuklós, hibird Mercedesszel és többek között Hollandiából vásárolt tíz év körüli MAN Lion’s Citykkel kell beérniük a helyi lakosoknak."

Az idézett szövegben van egy link is, azt sem ártana megnézni:

kecsup.hu/2019/11/ugy-tunik-az-uj-szolgaltato-mar-hozza-az-ideiglenes-buszokat-kecskemetre/?fbclid=IwAR0IRpdIk_11dVWMkppbcGnDa5vbgKZI0kh63UI4f-jvFSU-_u_ENghhGPk

Szívesen!

kristoof 2019.11.27. 10:59:59

@Európai téridő: Ja! A cikkben van négy kép. Az elsőn egy csuklós hibrid Mercedes Citaro van. A másodikon a kecskeméti látványterv Citaro és Conecto képekből összeollózva. A harmadikon valóban egy török gyártású Mercedes Conecto van. A negyediken meg a Reform 500 LE. Miylen Conecto buszokról beszélünk???

citrix 2019.11.27. 12:30:51

Ezek a buszok leharcoltak? Tessék ellátogatni Dunaújvárosba, ott lehet csodákat látni :-) Komplett közlekedési múzeum a járműpark, a 280-as Ikarusok még a jobbik szériából származnak mert hihetetlen nyüstölést képesek elviselni. Legszebb az NDK-ba exportált, ott szolgált majd az NDK megszűnése után visszavásárolt Ikarus-MAN gépsárkány ami a mai napig menetrendben van. Az NDK 1990-ben megszűnt...

Günther von Kastenfrosch 2019.11.27. 12:39:13

Abszolút laikus, és ezért minden bizonnyal csak nagyságrendi becslésre alkalmas kalkuláció:

Éves busz értékcsökkenés: 15 mFt (150 mFt beszerzési érték, 10 évre)
Éves busz karbantartás: 3 mFt (hasraütésre, beszerzési érték 2%-a, de vélhetően ennél több lesz)
Éves üzemanyag: 12 mFt (napi 300 km, 25l/100 km, 420 Ft/liter)
Éves munkaerő: 12 mFt (bruttó-bruttó 500e Ft/fő, munkaruhával, mindennel, egy buszra két műszak)
Összesen évente buszonként: 42 mFt. 25 Busz kiállításához figyelembe véve 26 buszt, felszorozva, évente 1.092 mFt, azaz 1,1 mrd Ft. És ebben még nincs benne a menedzsment, melegedők, öltözők, miegymás.

Hasraütésre tehát tök reális az 1,2 mrd Ft/év díj. A tömegközlkedés drága játék. Egy Kecskemét méretű városnak (és az összes többinek is) el kell tudnia dönteni, hogy a dolog megér-e ennyit.

staropramen 2019.11.27. 12:49:35

Drágább? Na és?
A kecskeméti polgármester asszony a matolcsi klán tagja.
Jelszó: Majd a gyuri elintézi!

Pierr Kardán 2019.11.27. 15:42:43

Azt lehet tudni, hogy a 25 db, a jövőre még csak 6 éves csuklós hibrid buszt miért kell kivonni a forgalomból?

Azt emlékeim szerint adományként kapta Kecskemét, a Mercedes gyár átadásának megünneplésére.

Kánikula 2019.11.27. 16:56:03

@Pierr Kardán: "a 25 hibrid buszt 2023-tól vonnák ki a forgalomból"

Kánikula 2019.11.27. 16:57:46

@Günther von Kastenfrosch: a veszprémi szakadt flottával jön ki ennyire, itt inkább 2mrd/év lehet a reális.