Karácsony Gergely buszmúzeumot örökölt Tarlós Istvántól

2019. december 09. - OMNIBUSZ BLOG

1_32.jpg

Hiába szerelte fel a közlekedési vállalat tűzoltó berendezéssel az összes autóbuszát, immáron lassan minden hétre jut egy-egy újabb BKV-s autóbusztűz. A több száz használt nyugati busszal, valamint a végletekig elöregedett és túlfuttatott Ikarusokkal egy igazi buszmúzeum alakult ki Budapesten, miközben két év (2019-2020) alatt mindössze negyven új autóbuszt szerezne be a főváros közlekedési vállalata. A Dél-pesti autóbuszgarázsnak pedig december első hetében már gondokba ütközött az előírt számú autóbuszok kiadása. Mindebből kiindulva már nem is kérdés, hogy tényleg az összeomlás szélén áll-e a fővárosi autóbusz közlekedés?

Budapesten van a legmenőbb buszmúzeum Európában!

A buszmúzeumi státuszra kétségtelenül rászolgál a vállalat, hiszen a brüsszeli közlekedési vállalat (STIB) nemrég visszavásárolt a BKV-tól egy 2001-es gyártású Van Hool AG 318-as csuklóst, ugyanis nekik mára nem maradt egy sem. Szerencséjükre a BKV-nál még mindig akad vagy két tucat a 2009-ben vásárolt járművek közül, így akár még válogathattak is, hogy egy jobb állapotú példány jusson vissza hozzájuk.

5_9.jpg

Brüsszelben már múzeumba vonulnak, nálunk még húsz évesen is közlekednek

Azonban nem csak a brüsszelieknek őriztünk meg múzeumba való buszokat, hanem sok más nyugati nagyvárosnak is, így bármikor jöhetnek például Berlinből, Helsinkiből, Bécsből, Stockholmból, Dijonból, Münchenből, Zürichből, vagy akár Rijekából is, ha esetleg hiányzik a helyi közlekedési cég múzeumából egy-egy régebben ott is használt jármű. A fentebb leírtak viccesnek is tűnhetnének, de az alábbi táblázatból, valamint a térképből is jól látszik, hogy az elmúlt tíz évben a BKV 48 városból, összesen 411 darab használt autóbuszt vásárolt, amelyek közül talán még a jóisten sem tudja kibogarászni, hogy hány különböző típus van! Ezek a járművek persze már a Budapestre érkezésük előtt is csere érettek voltak. A BKV és a BKK évekig azt kommunikálta, hogy ezek a buszok csak tűzoltásként érkeztek Budapestre, de mint lentebb olvasható a használt buszok nem oltották, hanem inkább okozták a tüzeket… Egyébként a 2009-ben vásárolt Van Hool AG 318-asok tűzoltásként, immár tíz éve velünk vannak és jelenleg nem tudni, hogy még mennyi ideig maradnak velünk.

tabla1.jpg 
Hogy mindez mennyibe kerül nekünk, adófizetőknek az igazán jó kérdés. A BKV nem készített hivatalos, elérhető statisztikát, sőt igazából egyetlen hazai közlekedési cég sem csinált hasonlót. Azonban a külföldi, főként lengyelországi adatokból kitűnik, hogy az első évben, amikor ugye rendbe szedik kissé a járművet, azaz honosítják ahhoz, hogy forgalomba állhasson, még jóval olcsóbb üzemeltetni a használt járműveket, viszont a második évtől már egyre drágább lesz a használt kocsik üzemeltetése. Ez azt jelenti, hogy egy használt busz megközelítőleg 3-5 éves korára már sokkal rosszabb választás, mint egy új. Nem beszélve a környezetszennyezésről, amit az elavult motorokkal szerelt autóbuszok okoznak. Egy genfi Volvo például csak az EURO II-es normát teljesítő motorral van felszerelve, de az öreg Ikarusok között is még akad olyan, amely csak EURO I-es.

3_24.jpg

Alig van olyan város Európában, amelyikből ne vásárolt volna néhány használt buszt a BKV (Ide kattintva nagyobb méretben is látható!)

A használt buszok forgalomba állítása nem áll meg jövőre sem. A BKV ugyanis nemrég vásárolt hét (öt forgalmi és kettő alkatrészdonor), egyenként 18 éves, Ikarus E91-es midibuszt, Lettország fővárosából Rigából. A járművek hazánkba hozatala már régóta napirenden van, azonban a korábbi években a járművek műszaki állapota és ára miatt nem vásárolta meg a sárga midibuszokat a fővárosi közlekedési cég. Most néhány évvel később biztosan nem lettek a kocsik jobban karbantartva, azonban valószínűleg sikerült észszerű vételárat kialkudni.

Kiforrták magukat

A már vásárláskor is végletekig elhasznált autóbuszoknak általában nem tesz jót a sokéves budapesti használat, illetve a BKV-féle karbantartási és üzemeltetési kultúra sem. De mindennapi gondokat okoz az is, hogy az idős járművekhez alkatrészt találjon a közlekedési vállalat, így néhány tucat, konkrétan alkatrészdonornak vásárolt autóbusz is megjelent a buszgarázsokban. Mondani sem kell, hogy ezek közül is felújítottak néhányat annyira, hogy forgalomba állhassanak, például leégett társaik pótlására.

2_30.jpg

A fővárosi használt buszokba is építettek tűzoltóberendezést, de sok járművön az sem segített 

E használt buszokba a BKV elővigyázatosságból és főként azért mert több ilyen jármű is kigyulladt, nagyjából darabonként egymillió forintért Fogmaker típusú tűzoltóberendezést szereltetett be 2014 és 2016 között. Sokszor azonban ez sem segített, sajnos még az egyik új Karsan Atak midibusznál sem (ami a Széll Kálmán téren gyulladt ki 2017-ben), ugyanis 2016 óta, a Karsannal együtt, 16 darab busz égett le a fővárosban. Ezek közül az egyik egy gáz-, azaz CNG hajtású, Stockholmból érkezett Mercedes Citaro O 530 CNG volt, ami igen látványosan égett ki teljesen Vecsésen. A legutóbb pedig egy Berlinből érkezett, 2002-es gyártású Volvo 7000-es gyulladt ki a Lehel téren. Persze nem csak a használt buszok égnek mostanában, hanem a 2004 és 2006 között újonnan beszerzett Volvo 7700A típusú járművek is, amelyek napjainkra már szintén csere éretté váltak. Ezek egyike idén nyáron a Margitszigeten gyulladt ki, de korábban is gyulladt ki a típusból néhány. Évekkel ezelőtt meg kellett volna már szabadulnia ettől a 150 darab Volvo csuklóstól (is) a BKV-nak.

A Dél-pesti buszgarázs már elesett?

A BKV Zrt. Dél-pesti autóbuszgarázsa van talán a legnehezebb helyzetben az összes garázs közül. A garázs körülbelül 230 darabos járműállományában nem találunk tízévesnél fiatalabb autóbuszt. Legközelebb ehhez a határvonalhoz csak az az öt darab MAN Lion’s City GL típusú busz van, amelyeket a HOMM Kft. bocsájt a BKV Zrt. Dél-pesti divíziójának rendelkezésére, de ezek a kocsik nem képezik a BKV tulajdonát.

A garázs saját állománya nagyjából a következőképpen áll fel:

tabla2.jpg 

A Dél-pesti 232 darabos járműállomány átlagéletkora 17,6 év. Persze a legidősebb kocsikat a 200-as Ikarusok között kell keresnünk (a garázs legidősebbnek nevezhető kocsija, már ha van még benne eredeti alkatrész, a BPO-485 rendszámú jármű, amit 1986. május 27-én vettek állományba). Azonban, ha az Ikarusok nélkül számolunk egy átlagéletkort, akkor is 15,3 év jön ki, ami könnyen belátható, hogy egyáltalán nem tűnik optimálisnak. Persze nem a kor a lényeg, hanem az üzemkészség, mondhatnák sokan teljes joggal. Lássuk, ebben hogyan teljesít Dél-Pest:

A garázsnak az állományi darabszámból a reggeli csúcsórában 180-190 autóbuszt kell kiadnia, amiből elméletileg körülbelül tíz százalékával részesedne az Ikarus 200-as típuscsalád. Elméletileg… a gyakorlatban azonban jól megfigyelhető a FUTÁR rendszeren keresztül, hogy rendszeresen előfordul a Dél-pesti vonalakon, hogy egy lerobbant alacsonypadlós busz helyett már csak 200-as Ikarust tudnak kiküldeni cserekocsiként a forgalomba. Azonban nehezebb napokon, mint amilyenek december első napjai is voltak időjárási szempontból, jól megfigyelhetővé vált, hogy például a 85-ös és a 168E viszonylatokon a lerobbant kocsikat vagy központi tartalékok pótolták, vagy akár rövid ideig jármű nélkül is maradtak azok a forgalmi számok, tehát egyszerűen nem volt elég busz, amit kiadhattak volna.

bugab280.jpg

Budapest az utolsó európai főváros, ahol még 200-as Ikarusok közlekednek. Vajon meddig maradnak még velünk? (fotó: Buga Bence)

Az elmúlt tíz évben, ami a BKV-hoz elsőként használtan érkező típus, a Van Hool AG 318 érkezésétől számítandó, bár jelentősen csökkent az autóbuszok átlagéletkora, ez a rendelkezésre állás mutatójában nem igazán köszön már vissza. Hiszen a használt busz modell egyik alapvető motívumának annak kéne lennie, hogy ezeket a kocsikat nagyobb anyagi ráfordítás nélkül forgalomba állítják, futtatják amíg mozognak, majd pedig leselejtezik őket, hiszen a tűzoltásnak érkezett kocsik helyett már érkezne az új flotta, ami a budapesti közlekedési és forgalmi igényekre lenne specifikálva. Mindeközben például a 2016-ban 22 darabos számban beszerzett Citaro CNG flottából mára hat selejtezve lett (közülük az NJV-183 magát selejtezte le) és 2019. december 6-án a maradék 16 kocsiból 13 tudtak kiadni, amik közül öt idő előtt befejezte a napját. A helyettük cserekocsiként kiadott IK260-asokból ítélve a ki nem adott kocsik nem voltak üzemképes állapotban.

Jönnek új buszok is, de abból nem sok 

Úgy nézett ki nemrég, hogy a BKV Zrt. hosszú idő után már idén is be tud szerezni negyven, majd pedig jövőre újabb negyven autóbuszt. A debreceni Intertraction-Electrics által importált, méregdrága török gyártású Mercedes Conecto első negyven darabja idén már biztosan nem érkezik meg. A második negyvenre pedig még nincs meg a BKV forrása. Az első 20 szóló és 20 csuklós Mercedes Conecto a jelenlegi tervek szerint épp a Dél-pesti garázsba kerülne, jövő év tavaszától. Mit ad ez a 40 új busz egy olyan garázsnak, aminek a mai teljes járműállománya elavult és csapnivaló rendelkezésre állással szolgálja az utasok igényeit? Nos, reméljük többet, mint ahogy az elsőre látszik. Ugyanakkor az biztos, hogy nem csak ebben a garázsban vannak komoly problémák a járműállománnyal, tehát a BKV-nak nem kétévente kéne 40 új buszt vásárolnia, hanem mondjuk fél évente, hogy le tudja cserélni a végletekig túlfuttatott járműállományát. Mert az, hogy 2019-ben még mindig a 200-as Ikarusok mentik meg egy garázs napi kiadását minden, csak nem optimális.

61712941_816001152106404_7228094406258065408_n.jpg

Idén még nem, majd csak jövőre érkeznek ITE által importált török Mercedes buszok

Sokszor hangoztatják a politikusok (főleg választások környékén) és a zöld aktivisták, hogy Budapestre korszerű, zöld energiával hajtott buszokra lenne szükség. Hol itt, hol ott sütik el 300-1000 darab elektromos busz mielőbbi forgalomba állítását. De ezzel több gond is van: egyrészt a BKV Zrt. jelenleg semmilyen korszerű technikát nem tud üzemeltetni (hibridek és elektromos midik), másrészt pedig már az sokat segítene a főváros légszennyezettségén, ha az EURO V-ös lenne a legrosszabb környezetvédelmi besorolású autóbusz Budapesten. Szóval ideje lenne, hogy a városvezetés és a környezetvédők is magukba nézzenek és azért kardoskodnának, hogy minél előbb korszerű Euro VI-os buszflotta közlekedjen Budapesten. Majd ezután lehet elektromos buszokról álmodozni.

(Címlapfotó: MTI)

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is! 

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr215344682

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BPO537 2019.12.09. 23:37:37

Cívisből 17 van. A tüzeskedő példány jó ideje forgalomban van már megint.

Ponyvaíró néger 2019.12.10. 10:27:18

Én a 200-as Ikarusz-okat megtartanám. Emlékeztetőnek, hogy hol tartottunk a 70-es években, és hova jutottunk.
A Modulók hogy bírják?

Technika Magnatovics 2020.08.25. 17:54:28

2010 októberéig Demszky volt a polgármester, hazugság a cikk egyes részei. Most a metrópótlásban borzalom, hogy milyen hitványak a buszok, légkondi nem műkszik, vagy minimumon működik, csörög, zörög, hitványak. Kamuka1Geri azóta szerzett be új vagy használt buszokat? Elképesztő, hogy mivé silányult a busz közlekedés Budapesten.
süti beállítások módosítása