Solaris Urbino 15 LE electric

2020. október 20. - _zahnrad

u15lee.jpgA Solaris már megint valami olyat mutatott, ami más gyártóknak még nincs. A piaca nem hatalmas, de nem is elhanyagolható.

Az elektromos buszok elsősorban a városi közlekedésben terjednek, mivel itt lehet kihasználni a főbb előnyeiket, és itt is lehet legkönnyebben elnézni a legnagyobb hátrányukat, a gyengécske hatótávolságot. Ezért aztán minden gyártó az alacsonypadlós városi buszok karosszériájába építette be első körben az elektromos hajtásláncokat. Persze a kínaiak már ettől tovább is mentek, de maradjuk a kontinentális Európában. A Solaris is kínál teljesen alacsonypadlós szóló és csuklós elektromos buszokat, többféle hajtáslánccal és akkumulátorral.

Skandináviában viszont nem mindenütt használnak teljesen alacsonypadlós buszokat, és az elővárosokba sem csak ilyenek járnak. Arrafelé különösen népszerűek a megszokott 12 méterestől hosszabb, 3 tengelyen gördülő szóló buszok, hátul magasabb padlóval, azaz LE-kialakításban. Ezt a kialakítást a kontinens többi országában is előszeretettel használják, de inkább az elővárosi közlekedésben. Erre a piacra lép be a Solaris az Urbino 15 LE-vel és hangsúlyozottan skandináv igényekre szabta a bemutató kocsit. A korábban gyártott dízel változat 14,59 méteres hosszúságától hosszabb, 14,89 méteres az újdonság. A szélessége 2550 mm, a magassága gumimérettől függően 3400 vagy 3360 mm. Ez is több a dízel 3200 mm-énél.

u15leemotor.jpg

A második tengelyt egy ZF CeTrax aszinkron motor hajtja, amit szilícium-karbid félvezetős inverter táplál. A folyadékhűtésű motor rövid ideig elérhető csúcsteljesítménye 300 kW, a félórás teljesítménye 200 kW. Rövid ideig elérhető legnagyobb nyomatéka 4500 Nm, a 30 percig elérhető pedig 2170 Nm. A ,,motor" tömege csak 285 kg. Ez jóval könnyebb a hasonló nyomatékú, hagyományos, léghűtéses aszinkron motoroktól. A  folyadékhűtés mellett a trükk ott van, hogy a motor egy 3,36-os módosítású bolygóműves áttétellel van egybeépítve. Ehhez jön még a hajtott tengely végáttétele a kardántengely után. Tehát a motor nyomatéka valójában rövid ideig 1339 Nm, hosszabb ideig csak 645 Nm, a névleges értékét pedig nem is tudjuk...

A motor az A és B tengely közé kerül, mivel az akkumulátorok többsége, 4 modul a magaspadlós rész alá, a busz végében van elhelyezve. A lehetséges 6 akku modulból 2 kerül a tetőre. Az akkumulátor a Solaris High Energy + megoldása, a lengyel BMZ szállítja és NMC (lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid) kémiát használ. A maximális kapacitása 470 kWh lehet. Tölteni többféleképpen lehet, az alap eset a kábeles töltés. A töltőpont négyféle helyre is kérhető, a homlokfalra vagy a hátfalra vagy az A tengely felé, jobb vagy bal oldalra. Ezzel a módszerrel a maximális töltési teljesítmény 260 kW lehet. Opció a fordított pantográfos (a töltőoszlopról lenyíló) töltési lehetőség, bár ez nem biztos, hogy jó ötlet ezzel a fajta akkumulátorral, a legnagyobb töltési teljesítménye ennek 540 kW is lehet. Az ígért hatótávolság 250 kilométer.

u15lee_homokolo.jpgA tengelyek előtti két sárga a két homokoló, az ajtó előtti a hóláncnak szánt ládatér.

Érdekesség, hogy a második tengely elé opcionálisan automatikus homokolót is lehet kérni, javítva ezzel jeges utakon a tapadást, akárcsak a vasúti járműveknél. A busz alapkivitelben normál klímaberendezéssel és polkorrekten csak hibrid fűtési megoldásnak mondott gázolajos kályhával készül. Opció a széndioxid hűtőközeges hőszivattyús klíma és elhagyható az olajos kályha. Az északi piacokra erősített szigeteléssel is kérhető a busz. Egyéb opciókból sincs hiány, mint az érintőképernyős műszerfal vagy a videókamerás visszapillantó rendszer.

u15le_3door.jpg

Az utastérben említésre érdemes, hogy buszokban eddig nem látott módon ISOFIX gyerekülés rögzítési lehetőséget is kínálnak két ülőhelyhez. Egyébként a busz 3 ajtós elrendezéssel 51 ülőhelyet kínál, ez kettő ajtóval 61 vagy akár 65 (M3/II osztály) ülésre is változhat. Ejnye-bejnye, hogy a bemutató buszon az ülések nem az oldalfalhoz vannak rögzítve és kettővel több ülés néz a menetiránynak háttal a kelleténél.

A Solaris máshol még csak ígérgetés és fejlesztési fázisban lévő felhőalapú flottamenedzsmentet is kínál, az eSConnect segítségével a busz bármely működési jellemzője nyomon követhető és naplózható. Ez a rendszer elérhető a dízel modelljeikhez is. A busz próbafutásai 2021-ben kezdődnek az elsődleges célpiacokon.

Képek: Solaris

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr7216247894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása