Utolsó kommentek:

Dan da Man 2021.02.16. 09:15:47

@Ekrü: Jól éreztem én minden eddigi hozzászólásodból, hogy nem Pest (vagy Buda) értelmiségi körzeteiből származol. Az önérzeted is pont passzol a lakóhelyedhez.
De így legalább nem érzem többé cikinek, amikor a véleményemmel alulmaradok veled szemben. Elvégre is a proletariátusnak mindig igaza van...

Bejegyzés: Buszváró tortúra Mátyásföldön

apro_marosan_petergabor 2021.02.05. 14:01:35

@Petyka366: Szerencsére nem rajtad (s a többi pesszimistán, s hozzá nem értőn) múlik ennek a technológiának az előretörése. A világ autó és más közl. eszköz gyárai már fölismerték ezt a trendet (kissé későn, így lemeradtak a Teslához képest), s ezerrel dolgoznak a fejlesztésen.
A kormányok rendeletekkel támogatják a terjedést, a környezetvédelmi szabályzók rákényszerítenek. Ez a buszokra is vonatkozik. A paic pedig majd eldönti, mely gyártók maradnak fenn nyertesen.

Bejegyzés: A kínai Ikarus a legmagyarabb jármű a Zöldbusz programban?

Petyka366 2021.02.04. 19:49:17

@apro_marosan_petergabor:
Hát tudod (ne haragudj érte), de nem győztél meg te se, hogy támogassam az e közlekedést. Egyszer el tudom képzelni, hogy a mai világ elvárásainak megfeleljen, de egyenlőre én "félkésznek" tekintem magát az egész technológiát. Még mindig azt mondom, hogy kéne valami nagyobb energiatároló, mert valahogy nekem ez még mindig nem az igazi, és ennek ellenére is nagyon sokallom az árát egy úgymond "gyerekcipőben" járó technológiának. Azért fogok használni aksis autókat, csak inkább megmaradok az 1:10-es méretnél. Egyébként én örülnék neki ha egyszer tényleg mellőzhetnénk a fosszilis erőforrásokat, csak tudod nekem ez így egyenlőre nagyon egyhelyben toporgásnak hat, és mindemellet még nem is a megfizethető kategória.
Egyébként köszönöm, hogy " beszélgettél" velem.

Bejegyzés: A kínai Ikarus a legmagyarabb jármű a Zöldbusz programban?

apro_marosan_petergabor 2021.02.04. 15:15:16

@Petyka366:
(Ez egy elég naiv kérdés.) Ez nem egy kézifúró akkupak, a mely 0,5kg. Ezek az akkuk sok 10kg-osak, vagy mázsásak. Másrészt egy buszban adott esetben a legjobb helykihasználás végett több helyre vannak/lehetnek beépítve (van, amikor a tetőre). Másrészt több száz amper áram folyik rajtuk, nem patent csatlakozóval vannak betöltve (azok a csatlakozók igen drágák, és nem is arra valók, hogy fel-le csatlakoztassák őket, napjában többször. Másrészt maga az akku is drága, minden buszhoz + egy akku... Ezt valahol biztonságosan tárolni (nagyfeszültségüek)... szakszemélyzettel... vagy az 59 éves vezető cserélgesse...? Ezek után képzeld el mi zajlana egy végállomáson, akku csere címén... Nem, ezeket nem így tevezik, nem éri meg.
Egyszerübb úgy kialakítani a buszt, hogy a tevezett hatósugara elég legyen egy vagy fél napra és utána tölteni kell. A gyorstöltők, töltés fejlődni fog, s megoldja ezt a kérdést.

Bejegyzés: A kínai Ikarus a legmagyarabb jármű a Zöldbusz programban?

Petyka366 2021.02.04. 13:27:19

@apro_marosan_petergabor:
Ha ez a szakmád és érzést hozzá, volna egy kérdésem: Amikor megveszünk egy ilyen buszt vagy autót, miért nem kapunk mellé pluszba még egy aksi pakkot, amit aztán ne adj isten kicserélnénk a végállomáson benzinkúton, így versenyképes lenne a technológia, és akár kissebb akupakkok is elegendőek lennének például a buszoknál. Amíg elmegy egy kanyart addig tölt a lemerült akupakk, visszaér a busz kicserélik neki, és mehet is tovább. Lehet, hogy kissebbek lennének az aksik, de az akupakkok is olcsóbbak lennének, meg persze a buszok is könnyebbek lennének.

Bejegyzés: A kínai Ikarus a legmagyarabb jármű a Zöldbusz programban?

apro_marosan_petergabor 2021.02.04. 10:25:15

@Petyka366:
Semmi újat nem tartalmazott, lévén ez szakmám. Az anyag általában rendben van, de leragad a tegnapi szintnél. Óriási üzletié érdek a fejlődés, s amit 15 év alatt felmutatott az e-mobilitás, annak a többszörösét fogja felmutatni a következő 15 évben.
Egy pozitívuma van, jelzi, a technológia fejlődése oldja meg ezeket a kérdéseket(s ez csak tőlünk függ), nem pedig a buta méregzöld (belül többnyire vörös) korlátozások.

Bejegyzés: A kínai Ikarus a legmagyarabb jármű a Zöldbusz programban?

Petyka366 2021.02.03. 18:28:20

@apro_marosan_petergabor:
Nem fogok vitatkozni veled, szerintem mindent leírtam, Én ezek után sem látom értelmét egy kis darabos beszerzésnek, mert 4-5 busztól nem lesz a többi 30-40 is elektromos, és azok 20-25 évig még mindig az orrod alá fognak füstölni, de szerintem még tovább is.
Karbantartás: a jó minőségű elektronika is össze tud égni nagyon hamar + a brushless motorokban is szoktak csapágyat cserélni, de a nagyobb gond a vízhűtéssel van ami a legtöbbször a teljes motort tönkreteszi. Aksik nem bírnak ki 8-10 évet, a legtöbb cellazárlatos lesz hamarabb. Ezeknek igen húzós az áruk egyenlőre, ezért gyanítom, hogy az a kocsi ami meg fog hibásodni az úgy jár mint a BKV-s modulo.
Végére fogadj el tőlem egy videót, van benne némi hiba a napelemes résznél ugyanis az a jelenlegi energiafelhasználásunkkal számol, és nem azzal hogy mindenki e-busszal, meg Teslával jár:
www.youtube.com/watch?v=NYhafgsqKpw

Bejegyzés: A kínai Ikarus a legmagyarabb jármű a Zöldbusz programban?

apro_marosan_petergabor 2021.02.02. 22:42:00

@Petyka366:
Előrefele kell menni, nem hátra. Az e-busz biztos nem fog az orrod alá füstölni. Nappal töltik a napelemek, éjszaka az atomerőmű... ideális. Igen, üzemeltetési szempontból jó lenne, ha nem 9 féle típus terjedne el az országban, remélem, hosszú távon az Ikarusz nyer, illetve nyerjen a jobb minőség. Az e-közlekedés elkerülhetetlen, minél előbb kapsolódunk bele, annál jobb.
Egy e-busz karbantartási igénye kisebb, mint egy dieselé. A jóminőségű elektronika ritkán hibásodik meg, a kefe nélküli villanymotorok se igen... Marad a futómű, karosszéria és amihozzátartozik. Az akkuk 8-10 évet szoktak bírni. A z embereknek (üzemeltetőknek) kell hozá fejlődni, átlag autószerelő nem sokat ért az elektronikához, villamossághoz...
De az élet örök tanulás, hajrá!

Bejegyzés: A kínai Ikarus a legmagyarabb jármű a Zöldbusz programban?

Petyka366 2021.02.02. 18:48:13

Jó ez a cikk, bár kétlem, hogy egyáltalán ebbe az országba, ahol szinte egy fele annyiba kerülő új dízelbuszt is nehezen tudunk beszerezni, majd karbantartani; van-e értelme jelen helyzetben a városokban lévő tiri-tarka, ilyen-olyan üzemű, szedett-vetett flottákhoz hozzácsapni még egy valamit amit megint másféleképpen kell majd karbantartani meg dízel, CNG kút mellé most majd telepítünk egy 3. infrastrukturát (merthogy az is kell) és mindezt oldjuk meg költséghatékonyan, de úgy, hogy az állam se támogat minket kellően aztán majd megvettük jó drágán, 5 év múlva meg a kis darabszám miatt megy a dögsorra, hogy a másik 5 kocsihoz legyen alkatrész, mert az új drága (ha egyáltalán meglesz még a gyártó) és ezt a 4-et valahogy járatni kéne, mert kéne a kocsi, mert éppen hogy csak megvan a napi kocsiszám és blablablabla. Szóval, Új dízel buszt nem tudunk venni és 2022-től nem is vehetünk, de kiszórunk pár millárd forintot úgy, hogy az amúgy is veszteséget termelő üzemeltető (vagy inkább önkormányzat) tegyen bele buszonként ~85 millió ft-ot saját zsebből. Gratulálok!!!!

Bejegyzés: A kínai Ikarus a legmagyarabb jármű a Zöldbusz programban?

apro_marosan_petergabor 2021.02.02. 08:19:03

Először is válasz a feltett kérdésre. Igen a kínai -Ikarus kooprudukcióban készülő E-Bus a legmagyarabb, az 50%-os, egyre növekvő magyar hozzáadott értékével.
A busz teljesen elektromos - nem gázüzemű (annak nem sok köze van a környezetvédelemhez), nem troli =nem kell hozzá dréga felsővezetékkel és drága áramellátó rendszerrek elcsúfítani a várost), s nem is hidrogén, melynek nincsenek hagyományai, s számtalan omoly kérdést vet fel az üzemeltetése.
Tehát megfelel a feltételeknek, van hatótávja, kedvező a fogyasztása, van töltője, korrekt a hajtása. És nagyrészben magyar, és az Ikarusznak azért vannak hagyományai Fehérváron...
A többi cég eléggé tingli-tangli főimportőr...
S bizony van értelme a projekt irodának, s az egész projektnek, mert koordinálni kell a feltételeket, ellenőrizni a pályázatokat, a beszerést. A támogatás olyan mérvű, amely megmozgatja az értelmes, okosan gazdálkodó önkormányzatok fantáziáját, s nagymértékben járu hozzá a városi forgalmak kizöldítéséhez, korszerüsítéséhez.
Áttekintve a kormányzat jól csinálja: gyönyörüen szaporodik a PV nagy és kis erőművek száma,
már 2 GW felett, s halad a környezetkímékőegyéni és tömegközlekedési projekt is. E-autó kedvezmények, modern villamosok, modern önjáró trolik(két vezeték háló között akkuval mennek), vonalra visszatáplálnak, E-buszok:
Nem emlékszek ilyen fejlődésre )a Combino kivételével az MSZP-SZDSZ kormányok alatt...
Van koncepció, a koncepciót végre kell hajtani, ehhez bizony kell projekt iroda.
S jó lenne, ha ha a beszállított E-buszokközött ott lenne erős magyar gyártó - a busz gyártáshoz tőke kell, az Ikarusz mögött van.

Bejegyzés: A kínai Ikarus a legmagyarabb jármű a Zöldbusz programban?

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2021.02.01. 20:36:52

Az az igazság, hogy amit egy bürokrata kitalál, az általában működésképtelen. Értem a jó szándékot, de az államilag támogatott fejlesztések általában ilyen sorsra jutnak. Kell egy baromi jó ember, aki átlátja a dolgokat ÉS a hatalomhoz közel kerül. Ilyen általában nem szokott lenni, mert sok jó gondolkodású ember van, de azok nem nagyon kerülnek a hatalom közelébe, mert ott lebzselnek a hiénák, akik ezeket az embereket másodpercek alatt kipöccintik a rutinjukkal. És most nem csak az állami bürokráciára gondolok, hanem egy nagyvállalat bürokráciájára is. Pl. megnézném, hogy a Volkswagen mikor lesz olyan rugalmas, mint egy felemelkedő startup (akinek sikerül, mert ott is kevésnek jön be).

Az Ikarus miatt azt gondoljuk, hogy Magyarország buszgyártó hatalom. De ne feledjük, hogy az átkosban azért voltunk azok, mert megmondták Moszkvában, hogy mi gyártjuk a buszokat. És kész. Mikor véget ért a szocka, akkor volt esély (elég kevés) ezeket a nagyvállaélatokat átmenteni, de ahhoz a fentebb leírt zseni menedzsment kellett volna. És az csak nagyon kevés esetben volt meg. És onnantól a nyugati buszgyártókkal kellett versenyezni élesben úgy, hogy nekik nem dőlt közben össze mindenük a hátuk mögött (vevők, jogi háttér, tulajdonosi háttér stb.). Nem csoda, hogy nem sikerült. Igazából sokan szidják a rendszerváltást, hogy rossz volt az áttérés módja, de közben elfeledkeznek arról, hogy nem volt minőségi, kipróbált, bizonyított vállalkozói rétegünk. Pontosabban volt, de azokat lefokozták, elzavarták, kivégezték még 45 után (német és orosz pajtások vegyesen). Igazából akkor lett beprogramozva, az ötvenes években, hogy a rendzserváltáskor nagyot fogunk bukni.

Bejegyzés: A kínai Ikarus a legmagyarabb jármű a Zöldbusz programban?

Aron_son · https://busworldblog.com 2021.02.01. 19:19:14

Az Ebusco részhez:

A holland tervezésű 2.2-est az ausztrál többségi tulajdonban lévő, Kínában működő gyárban szerelik össze.
Jelenleg az szerepel az írásban, hogy ausztrál tervezésű, és kínai gyökerekkel rendelkező holland típus.

A Golden Dragon-t nem fejlesztették tovább, csak a karosszériát vásárolták meg az első tíz-húsz sorozatgyártott buszhoz.

"Alig néhány éve létező": idén tizedik éve fejlesztenek és értékesítenek buszokat.

Bejegyzés: A kínai Ikarus a legmagyarabb jármű a Zöldbusz programban?

Head Honcho 2021.02.01. 19:13:27

Gyanítható, hogy egyhamar nem fogunk ilyen buszokat látni forgalomban az említett célcsoport városokban.

Bejegyzés: A kínai Ikarus a legmagyarabb jármű a Zöldbusz programban?

_zahnrad 2021.01.29. 21:51:30

@rezgaras: Ehhez képest hogy rendelik a több száz kiló akkuval megpakolt trolibuszokat? Gyenege hatásfokú aszinkron motorral és jó nehéz inverterekkel.
A nagyobb baj, hogy a legnagyobb buszgyártók sem törik össze magukat hatékony villamos hajtás összerakásában, tisztelet a kevéske kivételnek.

Bejegyzés: Dízel helyett villany - az elektromos motorokról - III. rész

lutria 2021.01.29. 14:57:06

Hasonló történt a XXI.kerben is,az önkormányzati választások előtt 1 héttel az önkormi olcsón lecserélte a JC-t a lölö cégére-a JC erre összekapta buszváróit és elvitte-ettől meg az önkormi durcizott be merthogy miért nem várták meg amíg X idő múlva az új cég majd megépíti az új várókat addig meg ingyen használhatták volna az utasok a régieket...

Bejegyzés: Buszváró tortúra Mátyásföldön

Ekrü 2021.01.29. 08:50:29

Az írjon cikket a XVI. kerületről aki:
1.Itt lakik
2.Nem keveri össze a kerület részeit.
A Csömöri út mióta Mátyásföld része?

"Talán jobb lenne, ha a fővárosi önkormányzat üzemeltetne minden várót a kerületben,"-Erről talán a kerületiek véleményét is meg kéne kérdezni...

Bejegyzés: Buszváró tortúra Mátyásföldön

Pierr Kardán 2021.01.29. 08:15:30

@zord íjász: Érdekes, az önkormányzatiság a világ területének 98 %-án jól működik. Ahol nem működik jól: Tanganyika, Dél-Rodézia, Pápua-Bantuföld, Belga-Kongó és Magyarország.

Az okokról mindent tudsz.

Bejegyzés: Buszváró tortúra Mátyásföldön

zord íjász · zordidok.blog.hu 2021.01.29. 07:17:37

A főváros egy közigazgatási, jogi, hatásköri kupleráj. Totális káosz. Mindig az volt. Ma is az.

Egymásra mutogatnak benne a kerületek ( a kerületek a kerületekre) és a főváros ( a kerületek a fővárosra és viszont). Eddig a vonalig az enyém, attól a vonaltól a tied, ez az út a fővárosé, az a a járda a kerületé, ez a lámpa az anyádredveskínjáé, ez nem az én felelősségem, hanem a szomszédos kerület felelőssége, ez nem a főváros tulajdona, de ő használja, ez a kerület tulajdona, de nem ő használja, ezt a szakaszt neked kell takarítani, de öt centire onnan már a másiknak, a fővárosnak, a szomszédos kerületnek, Orbán Viktornak.

Ha elcsúszol az utcán, és eltöröd a lábad, hirtelen akár öt különböző hatásköri és felelősségi kör közepébe csöppensz, ahol a kerület/szomszédos kerület/főváros/cég/háztulajdonos ( a házak előtti járdaszakasz takarítása a tulajdonos(ok) felelőssége) kezd el egymásra mutogatni, mert a háztulajdonos majd bizonyítja, hogy ő az elvárható gondossággal letakarította a járdát, de a busz (cég) visszahordta rá a latyakot az útról ( pl. a főváros használja) ami viszont a (pl. kerület) tulajdona, de azon a szakaszon , ahol elcsúsztál, már a szomszédos kerület felelőssége szerintük. Majd jönnek a szakértők, földhivatali emberek, ügyvédek, és elkezdik centikkel kimérni, hol volt a sarkad a mgcsúszás pillanatában és a latyak mértéke felróható-e a buszforgalomnak, vagy hazudik-e a háztulajdonos. Pereskedés rulez.

Budapest a világ egyik legszebb fővárosa, ahol tucatnyi főváros helyszínének megfelelő filmforgatási területet találtak eddig az itt forgató fimesek (Berlin, München, Róma, Buenos Aires, Párizs, Bécs,...) és minden egyes stáb/rendező elmondta a forgatások után, hogy a leghátborzongatóbb élménye a bürokrácia volt: ők egyetlen hivatalt, egyetlen polgármestert, egyetlen központi kezet kerestek, amely mindent összefog és kiadja az összes engedélyt. Ehelyettegy 50 különböző hivatalhoz, helyi önkormányzathoz, fővároshoz, minisztériumhoz, civil egyesülethez, kutyafaszához rohangásztak, és hetekig baszták a rezet ezekkel, állandó kínlódással.

Az igazságot akarod?

Az egész önkormányzati rendszert már rég be kellett volna szántani az országban és teljesen új alapokra felépíteni ( lakosságszám, bevétel, adózási képesség, műemléki jelleg, kulturális és természeti értékek, cigánytelepülések stb....körzetesítés, központosítás) amelynek eredményeképpen a jelenlegi 3200 önkormányzat helyett lenne kb 800, és a léhűtő képviselők és az ingyenélő, kizárólag a töküket vakaró ún, polgármesterek mehetnének munkát keresni. (azonnal felszabadul kb. 2500 milliárd forint, amit másra lehet elkölteni)

Budapesten ugyanez: az összes kerületi polgármesteri hivatalt be kell szántani és felszámolni. Minden kerület választ egy helyi embert a választásokon, aki a kerület megbízottja, aki a legjobb kerületi ember, aki minden utcát, fűszálat és gondot ismer, ő ül be a fővárosi közgyűlésbe, ő képviseli az adott kerület érdekeit, de polgármester csak egy van Budapesten: a Főpolgármester. Egy hivatal, egy brutálisan központosított rendszer, egy jogkör, egy hatáskör, egy felelősségi kör, egy tulajdonos, egy akarat, egy pecsét.

Ha így lenne, most nem írnál erről az ügyről blogposztot, ami csak egy jellemző adalék a nagy egészhez. Igen, ilyen a főváros.

Politikai akarat, kormányzati, országvezetési akarat kérdése. Ha érdekelne bárkit. De minél nagyobb a kupleráj, annál jobban lehet benne lopni. A fővárosban és országosan is.

Mindent tudsz.

Bejegyzés: Buszváró tortúra Mátyásföldön

rezgaras 2021.01.06. 22:06:29

Vicces, hogy ezekből az újdonságokból már Kandó Kálmán is használt egy párat, 100 évvel ezelőtt: több fázisú motor, "lemezes" tekercselés, forgórész folyadékhűtése... A francia villanymozdonyokban pedig 70 évvel ezelőtt volt váltó (igaz, csak álló helyzetben kapcsoltak gyors- és tehervonati áttétel között).

Bejegyzés: Dízel helyett villany - az elektromos motorokról - III. rész
süti beállítások módosítása