Mától új Volán menetrend lép életbe. A közlekedésért felelős miniszter színvonaljavulást vár a járatritkításoktól, az átszállásra kényszerítéstől és a távolsági jegyek drágításától. Azt ajánljuk az utasoknak, hogy tájékozódjanak, mielőtt buszra szállnak!
Miközben a MÁV több helyen bevezeti a kínálati menetrendet, addig a Volánok az éhhalál szélén táncolnak. A vasút évente körülbelül 220 milliárdot költ el, amit év közben általában még kétszer 20-20 milliárddal megtoldanak. Ezért az összegért a vasút elviszi a helyközi utasok 21 százalékát és sztrájkokkal fenyegeti az országot évente több alkalommal.
Az összes Volán társaságnak viszont 24-26 milliárd forint jut évente, amiért elviszi a helyközi utasok 79 százalékát. Ők nem sztrájkolnak és vasutas sztrájk esetén is biztosítják az ország mobilitását. Hűségükért a kormány köszönete az ellehetetlenítésükre szegődött helytartó hatalomban tartása, kitüntetése és a jól teljesítő cégek fokozatos felszámolása.
Élt tizenhárom évet. Mától nincs Szabolcs Volános busz a fővárosba
A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV Zrt.) hurrá optimista közleményéből már tudjuk, hogy 2014-ig biztosan nem lesz Volán buszbeszerzés. (Az időpont azért érdekes, mert 2014. január 1-ig lehet Euro V-ös buszt forgalomba helyezni, ezzel teljesen kivéreztethetik a bajban lévő Kravtex Kft.-t.)
A minap azt is megtudhattuk, hogy Völner Pál elképzelései szerint, átlagosan mindössze 300-400 busszal rendelkezhet egy-egy régiós Volán. Hét régiós Volán társasággal számolva (bár már a Volán nevet is eltörlik) ez 2100-2800 busz összesen. Jelenleg körülbelül 6300-6500 Volán autóbusz van az országban. A buszok kétharmadának kiselejtezése és pótlásuk megtagadása a még komoly szavazótábor elégedetlenségéhez vezethet. Ha igazak Völner tervei (miért ne lennének azok, lásd keretes írásunkat) akkor az országban az összes buszból a helyi kocsikat leszámítva nagyjából 1000-1500 helyközi autóbusz maradhat. Ez a most közlekedő 5300 helyközi busz 28 százaléka. Falvak nyelvén ez azt jelenti, hogy mobilitás terén visszaröpítik a kistérségeket az 1950 előtti időkbe. (Emlékszünk még a 2009-es vasútvonal bezárásokra? Akkor sokan falurombolást vizionáltak. Ha akkor falurombolás történt, akkor a mostani buszritkítás micsoda?) Oda ahol busz nem vagy alig járt a közeli városba, és aki el akarta hagyni a falut- iskolába, munkahelyre, orvoshoz, - az 1-7 kilométert gyalogolhatott a legközelebbi vasútállomásig. Az 1500 megmaradó helyközi busz a 3174 település ellátásához nagyon kevés. Manapság már sok autó van a falvakban is, tehát a helyi lakosság, ha nem lesz busz (miből lenne) autóba ül, mert a XXI. század második évtizedében már nem ballagnak 1-7 kilométert a vasútállomásig a susnyáson, réten keresztül.
Átalakítják a tömegközlekedést az országban - ezek a tervek
Forrás: Kossuth Rádió, Krónika | 2012. december 02. vasárnap 06:13
A távolsági tömegközlekedés összehangolása is célja annak az átszervezésnek, mely során régiós busztársaságok jönnek létre az országban.
Összevonják a hazai busztársaságokat; az így létrejövő nagyobb, régiós cégektől hatékonyabb működést vár a kormány. Az átszervezések részeként a távolsági buszok menetrendjét a vonatmenetrendhez igazítják majd, hogy azok ne konkurensek, hanem egymás kiegészítői legyenek.
A Dél-Dunántúlon például három cégből alakul meg a régiós közlekedési központ. A vezetői szintek egyszerűsítésével országosan hét céget hoz létre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár szerint az átszervezés célja, hogy optimális üzemi méretek jöjjenek létre. Egy szervezetileg összevont csoportnál nagyjából 300-400 száz busz lesz, ami hatékonyabb eszközfelhasználást tesz lehetővé, kevesebb javítóbázisra, tartalék alkatrészre lesz szükség.
Az új cégek százszázalékos állami tulajdonban maradnak, és sem az utasok, sem a dolgozók nem észlelnek majd változást. A busz és vonat menetrendek egymáshoz igazítását is magában foglaló átalakítások 2014-ben fejeződnek be – tette hozzá a Krónikában Völner Pál államtitkár.
Fónagy évek óta mondja, hogy a vasút és a busz ne egymással versenyezzen, hanem az egyéni közlekedéssel. Államtitkár társa pedig nyilatkozata alapján tömegével ültetné – busz híján – autóba a vidék lakosságát, ugyanis a hazai települések 75 százalékában nincs vasút. Ha nincs vonat, akkor Völner „elveszi” a buszt is, marad az autó. Talán végre eldönthetné a Fónagy-Völner páros, hogy most akkor az egyéni közlekedés felé toljuk a kistérségek lakosságát vagy a közösségi közlekedés felé? Legalább ők beszélhetnének egyformán, vagy legalábbis tudhatnák, melyik mondatuknak mi a tartalma, következménye.
Hogy értsük milyen badarságot beszélt az államtitkár: jelenleg egy-egy Volán vállalat rendelkezik annyi busszal egy megyében, mint amennyit Völner Pál három-négy megyében szeretne látni. Tehát a minisztérium mindössze harmad annyi buszt, szeretne az országban, mint amennyi jelenleg van!
Leharmadolják a jelenlegi állományt. Az új buszokat Volvo-Rába kooprudukcióban képzeli az állam
Bízzunk benne, hogy „csak” Völner beszélt butaságot, mert felkészületlen. Az országnak ugyanis az a legjobb, ha Völner nem tudja, miről beszél. A nagyobb baj az, ha a szakemberek is ilyen átgondolatlan sületlenségeket javasolnának, mert akkor nyugodtan kétségbe eshetünk, hogy milyen emberek szervezik „újjá” hazánk közforgalmú közlekedését. Ezért jobban járunk, ha csak Völner Pál beszélt úgy, hogy nem volt tisztában szavai értelmével.
Nehéz eldönteni, hogy a hozzáértés teljes hiánya miatt vagy pedig a buszközlekedés ellehetetlenítése miatt látnak napvilágot ilyen nyilatkozatok? Az viszont bizonyos, hogy a Volán helyközi és távolsági járatai nyereségesek, vagy legalábbis kevésbé veszteségesek. Ebből az összegből tudták a Volánok ellensúlyozni a városi közlekedésben az önkormányzatok által keletkeztetett veszteségeket. A városok 1-2 kivételével nem fizetik ki a megrendelt teljesítményt ezzel csőd közeli helyzetbe hozzák a volán társaságokat. Ehhez a nem fizetek akcióhoz a kormánypárti polgármesterek aktív támogatást kapnak a kormánytól és a tulajdonos (államot) képviselő Nemzeti Vagyonkezelőtől is. Ez utóbbi szervezet a szervilizmusban olyan magas fokra jutott, hogy saját érdekei (állami érdek) ellen utasítgatja a saját tulajdonában lévő volán társaságokat. Az MNV Zrt. feladata az lenne (azért van) megtiltani az irányítása alatt lévő volán társaságoknak a nagyon veszteséges városi, helyi szolgáltatás végzését, védeni az állami és közvagyont. E helyett azonban az MNV Zrt. épp az ellen dolgozik, aminek védelmére létrehozták.
Ez a kocsi is több mint tíz éves. Az ilyenek a jobb állapotú "emelt díjas" buszok közé tartoznak
Ilyen előzmények után az idei menetrendváltástól 287 busszal kevesebb indul a végállomásokról. Sok vonalat ketté vagy több részre vágnak. Így a mai naptól nagy meglepetés érheti azokat az utasokat, akik a Volán járatait használják.
Fontos tudnivaló az is, hogy mától szinte minden távolsági járaton „emelt díjas” szolgáltatás lép életbe. Ezen túl 150-315 forint közötti kiegészítő jegyet kell váltania a volánjáratok expressz és távolsági utasainak.
Az emelt szolgáltatási díj színtiszta plusz bevétel. Mint jó régen a tized a jobbágytól. Semmi köze sincs se emelt szolgáltatáshoz, se kritériumokhoz. Bevezetői még arra is lusták voltak, hogy meghatározzák, miért kérhetnek ilyen plusz dézsmát.
Egy 10-15 éves E95-ös már emelt szolgáltatás?
Egy buszon egyik irányba elég a normál jegy, ugyanazon a buszon ugyanoda vissza már a normál jegy mellé párszáz forint „sarcot” kell fizetni az államnak pótjegy címén. Plusz pénzt kell fizetni, ha kényelmes új, tiszta, légkondicionált busz visz valahová, de ha nem akkor is. (Ez a MÁV-osítás első jele. Így működnek jelenleg az IC vonatok is.) A plusz pénzes adóba sorolt vonalak kijelölése teljesen egyéni antipátia, azaz ad hoc módon történt. Az ország legkényelmetlenebb, legsűrűbben székezett autóbusza (egy Irizar Century Somogyban) ugyanúgy feláras lett, mint 18-20 éves már nagyon lelakott, füstös, koszos, légkondi nélküli, már több mint 2 millió kilométert futott ős Ikarus.
A plusz pénzért semmilyen minőségi szolgáltatás nem jár. A távolsági autóbuszokon most bevezetett felárak egyetlen célja, hogy átkényszerítsék az árérzékenyebb utasokat a vonatokra és egy kis plusz bevételhez juttassa az államot. Ugyanis a kormány több dokumentumban kinyilvánította, hogy a vasutat preferálja, de az utazóközönség inkább busszal utazik. Most megpróbálják állami utasításokkal addig lehetetleníteni, drágítani a távolsági buszközlekedést, amíg az teljesen megszűnik és a buszok mostani utasai vagy saját személygépkocsiajikba ülnek át, vagy elenyésző részük a vonatra.
A Credónak az új rendszerben nincs helye?
A Volán menetrend változásai miatt, azt ajánljuk az utasoknak, hogy mindenképpen tájékozódjanak a buszaik indulását (esetleg nem indulását) illetően. Ezt megtehetik a menetrendek.hu oldalon vagy az adott volán társaság honlapján. A Volánok telefonszámai pedig ezen a linken keresztül érhetőek el.