A Busworld meghatározó újdonságai mellett nem mehetünk el szó nélkül. Terítéken a ZF, a Hübner és a BRIST új megoldásai.
A facebook oldalunkon a Busworld 2023 kiállításról képes tudósítást közültünk, ezúttal pár kevésbé látványos, de annál meghatározóbb műszaki újdonságot járunk körbe.
ZF AxTrax 2 LF
A német Zahnradfabrik Friedrichshafen meghatározó autóipari beszállító bemutatta a ZF AVE 130 (avagy AxTrax AVE) kvázi kerékagymotoros portálhídjának második generációját, aminek már éppen ideje volt. Az előd típus ugyan több tucat elektromos típusba épül be (pl. Mercedes eCitaro, Solaris Urbino, stb.), de a hatásfoka és a folyamatos teljesítménye nem az igazi, főleg csuklós buszokba építve. A felépítéséből adódóan a karbantartás is kérdéseket vet fel, ez a futómű elve miatt marad is, de a megújuló motor és áttétel a hatásfokot és a gyenge kapaszkodóképességet rendbe teszi. A gyártó 10%-kal kisebb fogyasztást és egy tengelyen hajtott csuklós buszok esetén 20%-kal jobb kapaszkodóképességet ígér.
Az utód hajtott tengely két teljesítményben és két áttétellel érkezik négy változatban, a száraz adatok:
Típus | AX 426 | AX 436 | ||
Teljesítmény | 260 kW | 360 kW | ||
Áttétel | 21,57 | 18,88 | 21,57 | 18,88 |
Kerekeken mért nyomaték | 22 700 Nm | 19 800 Nm | 37 300 Nm | 32 600 Nm |
A rendszer tömege | 1257 kg |
A teljesítményadatok elvileg folyamatos teljesítményt jelölnek, ami a gyengébb változat esetén több mint kétszeres javulás, a korábbi csúcsteljesítményéhez képest is 8%-kal erősebb. Gyanús körülmény, hogy a csúcsteljesítményeket ezúttal nem közölték, bár van olyan műszaki megoldás, ahol a csúcsteljesítmény egybeesik a névlegessel, csak ritka. A jobb adatok a régi aszinkron motort váltó hajtű tekercseléssel készülő állandó mágneses szinkron motornak köszönhetők. A motor olajhűtéses, a hőcserélője és az elektromos olajszivattyú is a tengelytesten helyezkedik el. A kisebb teljesítményű változatot szóló buszokhoz, a nagyobb teljesítményűt háromtengelyes és csuklós járművekhez ajánlják. A sorozatgyártás 2025-ben kezdődik, tehát a felhasználók marketinges csapatainak még van ideje felkészülni a fantasztikus nyomatékadatok csaholására...
Hübner - hidropneumatikus felfüggesztés
A Hübner csoporthoz tartozó Hemscheidt Fahrwerktechnik hidropneumatikus felfüggesztéssel szeretne energiát spórolni a városi buszokon, ezzel növelve az elektromos buszok hatótávolságát. Az ötlet nem rossz, mivel a sűrített levegő az egyik legkevésbé hatékony energiaátviteli mód, pláne ha szivárog is. Több szempontból azért kétségeink is vannak, például a légsűrítőt lehet kevésbé használná egy ilyen rendszer, de a légfék miatt marad a fedélzeten a légsűrítő, de a hidraulikus rendszer miatt szükség van egy hidraulika szivattyúra, ami pedig plusz tömeg... 2024-ben készülnek el az első prototípusok, de ahogy a buszoknál lenni szokott, ha a haszonjárművek más szegmenseibe (pl, vontatók, teherautók, félpótkocsik) nem kap teret egy ilyen megoldás, akkor könnyen a szakkönyvek történeti oldalain találhatja magát, hogy ilyen próbálkozás is volt. Karbantartási, beszerzési oldalról nem feltétlenül áll fényes jövő előtt, főleg, hogy az akkumulátortechnika is fejlődik. Gondoljuk csak át, tizenéve az első Budapestre került BYD buszban még négy nagy szekrény volt az akkumulátor, most pedig a padló alatt elfér és a hatótávolság is jócskán nőtt.
BRIST Corner
Az olasz gyártó kormányzott és nem kormányzott kivitelben mutatott be kvázi kerékagymotoros tengelyeket. A 12 tonna teherbírású tengelyeket a ZF AxTrax AVE (a most futó) sorozathoz hasonlítja, mint ,,market standard". Tehát ehhez képest 150mm-rel szélesebb utasfolyosót és alacsonyabb padlószintet ígér. Arról hallgat, hogy a ZF megoldása 13 tonnás, de a többi adat meggyőző: Elvileg a motor karbantartása egyszerűbb, mivel itt a motor nem a kerék, hanem a tengelytest része, ezért a rugózatlan tömeg is alacsonyabb.
A kormányzott kivitel 190kW (csúcs: 400kW) teljesítményű és 735Nm csúcsnyomatékú motorral érkezik. Érdekes, hogy az olaszok nem a kétfokozatú áttétel utáni, kerekeken mért nyomatékot, hanem a motorok nyomatékát adták meg (a régi ZF híd hasonló adata 465Nm volt egy motorra). A BRIST esetén nem világos, hogy ez egy vagy két motor adata. A futómú tömege 840kg, ideértve a motorokat és az invertert is. A rugózatlan tömege 490 kg.
A nem kormányzott kivitel 225kW (csúcs: 470kW) teljesítményű és 1200 Nm csúcsnyomatékú motorral érkezik. A futómú tömege 910kg, ideértve a motorokat és az invertert is. A rugózatlan tömege 490 kg.