Először is lássuk, hogy szól az említett szabály:
Némi jóindulattal kijelenthetjük, hogy a gépjárművezetők körülbelül egyharmada ismeri és alkalmazza ezt a szabályt. Hatalmas respect nekik!
Amikor a busz kivívja az elsőbbségét... ez vicces, de sokak előtt tényleg csak így működne
Egy másik harmad tudatában nagyjából az alábbi módon szerepel a fenti szabály:
Velük is együtt lehet élni, mert viszonylag passzív módon, a körülményekhez alkalmazkodva vezetnek, nem nagyon kakaskodnak, így nem okoznak balesetveszélyes szituációkat sem.
Azonban van egy harmad, amely a következőképpen ismeri az említett szabályt:
"Lakott területen belül a járművek vezetői kötelesek az elindulási szándékot jelző, menetrend szerint közlekedő autóbusznak és trolibusznak a megállóhelyről való elindulását - akár intenzív gázadással, szükség esetén a kormányt rájuk húzva - megakadályozni. (Tanulják meg, hol a helyük a táplálékláncban!)"
Ez a bizonyos harmad hasonlóképpen jár el akkor, ha a busszal sávot szeretnénk váltani és még számos forgalmi szituációban.
Mielőtt a szokásos módon megjelennek az okoskodó hozzászólók, hogy "de bezzeg vannak agresszív buszvezetők is...", gyorsan jelezném, hogy az említett egyharmad képviselői nem csak a közösségi közlekedésben résztvevő járművekhez viszonyulnak így, hanem mindenkihez: a többi autóshoz, a kerékpárosokhoz és a gyalogosokhoz is. Sem a KRESZ, sem a józan ész diktálta alapszabályokat nem hajlandóak betartani:
- Így magasról tesznek a sebességkorlátozásokra;
- A záróvonalat nem veszik figyelembe;
- Lassítás nélkül száguldanak át a STOP táblával védett kereszteződéseken;
- Nem engedik át, sőt esetenként ledudálják a gyalogosokat a kijelölt átkelőhelyen;
- Tiszta időben is teljes harci kivilágításban (felkapcsolt ködlámpával és/vagy távolsági fényszóróval) közlekednek;
- Nagy sebességgel levágják akár a kettős záróvonallal ellátott kanyarokat is;
- Beállják a kereszteződéseket, lebénítják a város forgalmát;
- A cipzár-elvről még nem is hallottak;
- Össze-vissza cikáznak a forgalmi sávokban;
- Nem hajlandóak kivárni a sorukat, ha kell, a szembejövő forgalmi sávban előzik ki az araszoló kocsisort;
- Nem adják meg másoknak az elsőbbséget;
- Eszükbe sem jut használni az irányjelzőt;
Végül, de nem utolsósorban ezek azok a gépjárművezetők, akik több ezer vétlen ember súlyos sérülését vagy halálát okozzák évente.
Ezek az emberek egyértelműen kinyilvánítják a többiek felé, hogy magasról tesznek rájuk. Vajon van az ilyeneknek helye a forgalomban? Pszichikailag alkalmasnak tekinthetők a közúti vezetésre? Miért nem utaznak rájuk a rendőrök, és vonják be azonnal a vezetői engedélyüket, vagy kapnak kemény pénzbüntetést egy-egy súlyosan szabálytalan és veszélyes manővert követően? A rádiók miért mondják be, hol mérnek éppen sebességet ahelyett, hogy a felelősségteljes közlekedésre buzdítanának? Ez nem számít bűnsegédletnek? A BKK miért csak a buszvezetőket figyeli? Ha már egyszer kint állnak kamerával, és látnak egy a közösségi közlekedésben résztvevőket veszélyeztető szabálytalanságot (naponta több száz ilyen van), akkor a felvételt miért nem küldik el a rendőrségnek? Milliókkal gyarapodhatna napi szinten a költségvetés, lenne pénz az utak rendbetételére, ha megfognák ezeket az agresszorokat. Kevesebb lenne a dugó, és tisztább lenne a levegő, ha eltávolítanák legalább egy részüket az utakról. Nem kötelező mindenkinek autót vezetni. Aki nem alkalmas rá, ne tegye!
Mielőtt még megkapnám, hogy "mi ez a neofasiszta, rendpárti gondolkodásmód?", jelezném, hogy a fejlett nyugaton az ilyen autósokat most is szanaszét büntetik. A németországi és angliai utakon miért van rend, miért tartják be az autósok az alapvető szabályokat? Mert tudják, hogy ott nem tehetnek meg bármit büntetlenül. Miért nem lehet ezt itthon is bevezetni? A nyugathoz akarunk tartozni vagy inkább balkáni szintre süllyedni? Lehet választani...