Lassan két kezünkön sem tudnánk megszámolni a hazai buszgyártást végző vállalkozásokat. Ebbe a népes táborba érkezett a NABI a Sirius Kaposvár típussal. A NABI nem "újonc" a buszgyártásban közel 8.000 autóbuszt gyártottak 1992 óta az USA piacaira. Készre szerelt autóbuszt hazánkban csak 2001 és 2004 között készítettek. Azóta komplett autóbusz nem gördült ki a két hazai gyáregységből. A bő fél napos sajtóbemutatóról az időjárás nem vett tudomást, szakadt az eső. De az autóbusz kárpótolt mindezért! Jöjjenek a száraz tények: A sajtóanyagból kiderül, hogy a jármű formaterve az amerikai 40 BRT európai adaptációja. Az ördög a részletekben lakozik, hosszasan szemlélve már nem is hasonlít az előd modellre. A formatervet európai igényekre szabták. Ebben aktív szerepet vállalt Tóth János formatervező, aki számos autóbusz formáját tervezte, többek között a BRT-jét is. Azonnal feltűnő a busz elején-tetején lévő design elemnek tűnő burkolat. Megtudtuk, hogy ezen elemnek nem csak az a szerepe, hogy légkondicionálót rejtse el, hanem az is, hogy a későbbi hibrid-, gáz- és trolibusz változatok tetőre kerülő villamos és gépészeti egységeit is eltakarja!
A 12,58 méter hosszú, LE kialakítású járműszerkezet MAN A69 alvázon nyugszik, amely EEV rendszerű motort foglal magában. Így alaposan túlteljesítve az Euro5-ös környezetvédelmi besorolást. Ráadásul a volánok által nem igazán kedvelt Adblue adalékot is sikerült száműzni! A motor 290 LE (213KW) teljesítményű és 1.100 Nm forgatónyomatékú. Ez az első EEV előírásokat teljesítő hazai gyártású busz. A rövid utazás ideje alatt igen kellemes komfort érzetet nyújtott a jármű. Ilyen jó futásteljesítményt eddig hazai autóbuszon nem tapasztaltam. Az MAN-től érkeznek a futóművek, a váltó a ZF új Ecolife automataváltója. A Kiel utasüléseken 33 ember foglalhat helyet plusz három lehajtható ülésre is le lehet ülni a kettes ajtóval szemben lévő peronon. 71 utas pedig állhat is, így összesen 104 utas helyezkedhet el a járművön. A vezetőülés az ISRI turistabuszokba (!?) való változata. A kapaszkodók sínekre rögzítettek és a legtöbb alul az ülésekhez rögzített. Kívül aluminium és műanyag elemek burkolják a kocsit. A ZF kormánymű és Continental abroncsok teszik teljessé a képet. Az első tengely közötti utasfolyosó szélességét és milyenségét, a vezetőtér kialakítását, a belső burkoló elemeket és a színösszeállítást bármelyik külhoni gyártó is megirigyelhetné!
Szinte tökéletesen átgondolt a prototípus jármű! De néhány apróságot megváltoztatnék; ilyenek a padlóhoz rögzített lábakon álló utasülések (ezeket is sínre helyezném, oldalfalba bekötve), az ajtómozgató rudakat pedig legszívesebben elburkolnám annak ellenére is, hogy jól láthatóak a figyelmeztető feliratok. Sajnos többször elhangzott, hogy a busz több mint 70%-a hazai alkatrészekből épül. Az első kocsi egyelőre ezt nem tükrözte, de a gyártó minden igyekezete az, hogy a sorozat járművei minél több hazai alkatrészt tartalmazzanak! A járművet a Volán vállalatok és a BKV is hamarosan tesztelni fogja. Így mi is részletesebben fogunk foglalkozni a Sirius-szal.
Összeségében az elmúlt évek legígéretesebb hazai prototípus járművét ismerhettük meg ma. Az utolsó kérdésemre miszerint mi a következő a lépés? Azt a választ kaptam, hogy a visszajelzések nyomán hamarosan elkészül a helyközi (ez lesz a fő szegmens) változat majd a szintén helyközi csuklós típus is. Mit is kívánhatnék? Hajrá NABI!