Cikksorozatunkban végignézzük a neuralgikus pontokat, illusztrálandó Parkinsonnak ama Magyarországra kifacsart törvényét, miszerint még a jónak tetsző megoldásokkal is mindent tönkre lehet tenni.
Miskolc város önkormányzata költségcsökkentés címén a helyi közösségi közlekedés újabb átfogó átalakítását hagyta jóvá. A napokban meghozott lépés kísértetiesen hasonlít a legutóbbi, 2007 eleji, elfuserált döntésre. Akkor, az előző városvezetés csaknem minden fontos viszonylatot durván átalakított (jobbára megcsonkított vagy kettévágott), valamint jelentős járatritkítást és tarifaemelést rendelt el.
Most igaz, csak a meglévő rendszer korrekciójának álcázzák a változásokat ám valójában újra jelentősen átszabják a város közlekedését. (A hülyének nézés az álca része, hogy nem készül új menetrendkönyv – egyelőre csak a módosított viszonylatok menetrendjét lehet letölteni az MVK honlapjáról, mégpedig több részletben.) A hét százalék körüli kapacitáscsökkentést ugyanis nem egyszerűen járatritkítással érik el a borsodi megyeszékhelyen, hanem több járat átszervezésével, amiket helyenként egészen aránytalan vágásokkal kapcsoltak össze. Noha kétségtelenül mutatkoznak biztató előrelépések is, szinte minden pozitív fejleményt agyonüt valami egészen elképesztő megoldás. A Miskolci Egyetem országos tekintetben is sajátos helyzetben van azzal, hogy 10-12 ezres hallgatói és további mintegy kétezres dolgozói létszáma csaknem kizárólag egy helyen, egy egységes, a várostól elkülönülő campuson koncentrálódik. A közlekedés szempontjából ez azzal a kihívással jár, hogy a naponta többször lökésszerűen jelentkező tömeges utazási igényeket miként lehet gazdaságosan, ugyanakkor színvonalasan kielégíteni. Miskolcon a város szerkezetéből adódóan lenne rá életképes megoldás, valami ilyesmire 2007 előttről emlékezhetünk is. Nos ez a mostani, bizonyosan nem lesz az.
Visszaáll eredeti útvonalára a várost észak-déli tengelyén átszelő, 2007-ben értelmetlenül megcsonkított 12-es járat. (Jelenleg: Repülőtér-belváros, március 1-től: Repülőtér-egyetemváros). Remek, mondhatnánk, de a 20 perces követés épp a fele annak, ami öt éve volt. Az Egyetemváros-belváros kapcsolatot ma egyedül adó 22-es ismét visszalép betétjárattá, ami nem lenne baj, ha az öt évvel ezelőtti 12-15 perc körüli követések helyett nem félóránként járna a busz. Ráadásul az egyetem ellátásából kilép a 31-es járat, amelynek visszavágásáról az avasi anomáliák kapcsán részletesebben írunk még. De már itt is jelezzük: igen érzékeny a veszteség, mert megszűnik az egyetem és a Tiszai pályaudvar, valamint az egyetem és a több tízezres lakótelep, az Avas közötti közvetlen kapcsolat. A reggeli csúcsban (7-8 óra között) eddig összesen 22 járat ment a campusra, ez március 1-től tizenháromra csökken, ami 41 százalékos csökkenést jelent - mindez a 7 százalékos kapacitáscsökkentés jegyében. Még drasztikusabb a változás a 10 órási előadások előtt, amikor is a mai 15-ről hétre esik a járatok száma. Ebből máris látható, hogy a Miskolcra évtizedek óta oly jellemző „konvojozással” (sok busz egymás mögött), sem szakít a cég. A követési időket még véletlenül sem hangolják arányosra.
A dolog pikantériája, hogy a városvezetés és az MVK szerint az egyetemen, hétvégén nincs élet. Legalábbis a hosszú 12-es és a 22-es is csak munkanapokon fog közlekedni. Hétvégén és a hajnali –esti völgyidőben egy 20-as számú új járat váltja ki őket. A következő részekben még szólunk a 20-asról, most legyen elég annyi, hogy az egyetemvárosi három megálló közül egyedül a legszélsőt (Kollégiumi épületek mh.) fogja érinteni mindkét irányban. A levelező tagozatos hallgatók minimum fél kilométer rágyaloglással érhetik el az intézményt. Még életbe sem lépett az intézkedés, máris borítékolható, hogy az egyetemi vonalakon állandósul a zsúfoltság, az igazi csúcsokban pedig jelentős utaslemaradással is számolhatunk. Az egyetemvárosban már most is súlyos gond a szabad parkolók hiánya, illetve az oda vezető utak reggeli zsúfoltsága – így e tekintetben is romlik a helyzet.
Így lehet egy csapásra nagyot ütni nemcsak a városon, hanem a régióközpont szerepre törő egyetemen is.
(A posztban szereplő fotókat Mizsér Bence készítette.)
Sorozatunk következő részében továbbra is, az egyetem-belváros szakaszt vesszük górcső alá.