Legalábbis a jelenleg gyártott reptéri buszok közül. A múltban a reptéri buszok nagymestere a Neoplan volt, de a hazai Ikarus is gyártott méretesebb reptéri buszokat.
A Neoplan Galaxy Lounge 1981-ben készült a szaudi Jeddah Nemzetközi Repülőtér számára, 15 méter hosszú, 4,5 méter széles és szintén 4,5 méter magas volt. Az Ikarus 1982 és 1986 között épített PALT járművei is a legnagyobbak között voltak. A csuklós, felszállóhidas 695-ös típus közel 18 méter hosszú volt, és nyitott felszállóhíddal a legnagyobb magassága 4,8 méter volt. Sajnos az Ikarus kísérlete végül kudarccal végződött.
Visszatérve a jelenbe. Az algériai Algír fővárosnak nemzetközi repülőterén –Tiareti –szolgálnak, a Van Hool új reptéri buszai. A kocsikat úgy alakította ki a nagy múltú belga járműgyár, hogy az elmaradott infrastruktúrával bíró forró éghajlati övi országban is megállják a helyüket. Mivel Algéria egyetlen nemzetközi repülőterének termináljai sokszor messze esnek a beszállításra váró repülőgépektől, ezért a Van Hool-nak a legnagyobb kapacitású reptéri buszokat kellett létrehoznia.
Dubai legnagyobb repülőterén szolgál a legnagyobb befogadóképességű reptéri Neoplan (Fotó: Wikipedia)
Az új algériai kocsik méretei lenyűgözőek. A 17 busz mindegyike 14,64 méter hosszú, 3,75 méter széles, 160 –ebből 14 ülő– utas befogadására képes és mindkét irányból vezethető. Az utasajtókat, mindkét oldalon aszimmetrikusan helyezték el. Így a kocsi menetirány szerinti oldalain 1-2-2-0 az ajtókiosztás.
Mivel Algériában meglehetősen szélsőséges az időjárás, ezért az új reptéri buszokat két, egymástól teljesen, elkülönülő hűtő-fűtő légkondicionáló berendezéssel szerelték fel.
A Malévnak kisebb befogadóképességű Airlinerei voltak (Fotó: http://flickrhivemind.net/Tags/airport,bud)
Az új járművek már majdnem két hónapja szolgálják a Tiareti Nemzetközi repülőtér utasait, akik nagyon elégedettek az új „Shuttle” buszokkal. A reptér üzemeltetőjének szóvivője szerint az új Van Hool legnagyobb előnye az, hogy korábban egy-egy repülőgép kiszolgálásához kettő, esetleg három autóbuszra is szükség volt, de az új belga buszból bőven elég egy is. A nagyobb befogadóképességű utasszállító gépekhez viszont már két ilyen busz is kellhet, de még így is gazdaságosabbak az új Van Hoolok, mint korábbi társaik.
(Címlapfotó: Van Hool)