Európában az automatizálási rendszereiről híressé vált hazai cég nemrég egy teljesen új, innovatív autóbuszcsaládot mutatott be. A Hungexpón megrendezett 2013-as Automotive Hungary kiállításon megtekinthettük a cég terveit és az Omnibusz olvasói lehetnek az elsők, akik láthatják a karácsonykor debütáló prototípus busz kész kocsiszekrényét.
Több nemzetközi siker után Magyarországon is erősít az Evopro csoport. A társaság a jól bevált mérnöki tudását és autóipari kompetenciáit egyre nagyobb mértékben itthon is kamatoztatni kívánja. Innovatív fejlesztéseit ezúttal az Automotive Hungary kiállításon mutatta be, így például az új moduláris felépítésű buszuk egyik elemét a résztvevők élőben is megtekinthették.
Az Evopro nem tud indulni a BKK miditenderein, ezért a bilikék változat egyelőre csak álom (fotó: kristoof)
„A mi buszunk: magyar találmány, magyar tervezés, magyar gyártás” – ez a felirat szerepel majd az elkészült, moduláris felépítésű, kompozit Evopro buszokon. Amiből az első prototípus a hibrid, a második az elektromos, a harmadik pedig az Euro VI-os CNG változat. Ez utóbbival az orosz piacot célozza meg az Evopro.
Természetesen a vállalat továbbra is nagy figyelmet fordít az exportpiacokra, de a magyar piacon is intenzíven jelen kíván lenni. Az új buszcsalád standard, egymáshoz építhető elemekből áll. Energiatakarékos és maradéktalanul környezetbarát. De legfőképp: magyar találmány, magyar mérnökök tervezték és magyar gyártás után kerül majd az utakra. A tervek szerint az első, nyolc méter hosszú hibrid autóbusz még karácsony előtt bemutatkozik. Egy prototípus elkészülténél vannak buktatók, így lehetséges, hogy a szerkezetkész és kiszerelt autóbusz nem lendül mozgásba ez év végig, de a kocsi sajtóbemutatójára még idén sort kerítenek.
A sajtótájékoztató résztvevőinek egyöntetű véleménye szerint, minden korábbi vázlat szebb, mint a gyártásba került verzió (fotó: kristoof)
Az ePowero fantázianevű null-emissziós típuscsaládra már látatlanban is van érdeklődés, többek között Dubait is érdekelné hatvan elektromos midibusz, de a tárgyalások még folynak. Viszont egyelőre hazánkban úgy néz ki, hogy az új autóbusz nem igazán lépte át az ingerküszöböt, ugyanis a BKK legutóbbi két miditenderén sem tud indulni a környezetbarát autóbusz.
Az első nyolc méter hosszú prototípus karosszériája elkészült, már csak a kocsi kiszerelése van hátra (fotó: www.evopro.hu)
A társaság célja az innovatív magyar termékek megteremtése, amik nemcsak Magyarországon, de a nemzetközi piacon is versenyképesek. Ez az elképzelés a külföldön szerzett több éves mérnöki tapasztalatnak köszönhetően valósulhat meg. A magyar tulajdonú Evopro csoport ugyanis több mint negyven országban nyújt tervezői, fejlesztői, valamint üzembe helyezési mérnöki tudást erőművek, repülőterek, postai és logisztikai központok, közlekedési, illetve ipari létesítmények számára. Szakemberei emellett energia- és épületautomatizálást, valamint szoftver- és hardverrendszer tesztelést is végeznek. Ezen kívül a társaság indirekt beszállítója az autóiparnak is.
Az Evopro csoport eddig sem szűkölködött a magyar mérnökök aktivitásában. A kecskeméti Mercedes és az esztergomi Suzuki gyártósorai az Evopro mérnöki munkája alapján működnek. A Ferihegyi repülőtéren üzemelő csomagszállító rendszerek, illetve az újonnan épülő Üllői úti stadion villamos rendszerei is a vállalatcsoport tervezésében valósulnak meg. A társaság a jövőben nemcsak a közlekedési és informatikai szektorban, de számos egyéb területen is hosszú távon tervez Magyarországon.
Mészáros Csaba az Evopro vezérigazgatója a busz modulrendszerét demonstrálja (fotó:kristoof)
„Manapság, amikor a magyar export kitörési lehetőségnek számíthat, az Evopro csoport hazatér és aktív külföldi jelenléte mellett, itthon is maradandót alkot. Örömünkre szolgál, hogy kiváló magyar mérnöki munkával, magyar fogyasztóknak is tervezhetünk, gyárthatunk. Bízunk benne, hogy nemcsak az innovatív magyar termék fogalma, de számos új munkahely létesítése is a nevünkhöz fűződik majd” – mondta Mészáros Csaba, az Evopro Holding Zrt. vezérigazgatója.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet akarsz kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
(Címlapfotó: www.evopro.hu)