Hét cég indul a fővárosra erőltetett kiszervezéses metrópótló tenderen. Hiába állította ellenkezőjét a kormány, egyikük sem magyar gyártású busszal szolgáltatna. Ráadásul újabb nyolc hónappal meghosszabbodik az új buszok forgalomba állítása, így a BKV kénytelen lesz leselejtezett buszaival megkezdeni a metrópótlást, igaz nincsenek késésben, hiszen az állomásfelújítások tendereinek az eredményhirdetését ősz elejére tolták. Így már biztos, hogy nem kezdődik meg a pótlás novemberben.
Drága lesz, de legalább magyar buszok nélkül
A kormány nemrég úgy döntött, hogy megadja Tarlós Istvánnak, amit kér: átvállalja a kiszervezéssel járó, többletköltségeket a metrópótló buszok beszerzésénél. Ez azt jelenti, hogy az állam nem támogatja, a fővárosi buszvásárlást, támogatja viszont a jóval drágább kiszervezést. Ezért még június 17-én, a BKK közzétette a metrópótlási szolgáltatás megrendeléséről szóló közbeszerzési eljárást meghirdető időszakos előzetes tájékoztatót.
A magyar metrópótlónak, azaz a Modulo M168d-nek most nem osztottak lapot (fotó: Buga Bence)
A kormányzat magyarázata szerint a kiszervezésre azért van szükség, hogy esélyt adjanak a hazai buszgyártó cégeknek is. Azonban – ahogy azt már korábban sejtettük – az összes induló külföldön gyártott busszal vállalná el a pótlást.
Heten, mint a gonoszok
Értesüléseink szerint hét vállalkozás próbál szerencsét a metrópótlás buszainak üzemeltetésére: az egyik a Magyar Villamos Művek (MVM Zrt.), akiknek, ha szigorúan vesszük a BKK szabályait, semmi esélye sincs a kiszervezés elnyerésére, ugyanis az ilyen közbeszerzéseken csak olyan vállalkozások indulhatnak, amelyeknek van releváns tapasztalata a hazai személyszállítási piacon.
Indul a főváros közlekedési vállalata, a BKV is. Nagy valószínűség szerint ők tudják a legolcsóbb ajánlatot adni, hiszen élő szerződésük van a lengyel Solarisszal, akik korábban igencsak nyomott áron próbáltak eladni 75+75 csuklós buszt. Ha a BKV nyerne, az teljesen feleslegessé tenné az elmúlt fél évben lezajlott pótló buszos hajcihőt. Ezért azt gyanítjuk, hogy a BKV-t, ahogy a korábbi kiszervezéseknél is, valamilyen mondvacsinált okkal kizárják a versenyből.
A Törökországban gyártott Mercedes Conecto G-ből már több mint száz rója a fővárosi utakat. Jöhetnek újabbak? (fotó: Buga Bence)
Az újonnan alakult Budapest–Busz Zrt. is indulna a megmérettetésen. Ők nem ismeretlenek a személyszállítási piacon, hiszen a cég tulajdonosa a nyíregyházi Trans-Tour Kft.
Biztos, ami biztos alapon a debreceni Inter Tan-ker (ITK Kft.) két céggel is indul a közbeszerzésen. Az anya vállalaton kívül, a Budapesten nem ismeretlen Inter Tan-ker City Kft. is próbálkozik. A fenti cégeken kívül egyébként a Volánbusz és a VT-Arriva is szívesen pótolná a 3-as metrót a felújítás ideje alatt.
Milyen buszokkal jönnének?
A BKV a fentebb már említett lengyel Solaris Urbino 18 korábbi változatával. A VT-Arriva és az ITK Kft. Mercedesekkel, nagy valószínűség szerint a Törökországban gyártott Conecto G-vel, amelyből már több mint száz darab közlekedik Budapesten. Az összes többi cég a kifutó, MAN Lion’s City G-vel indul. A húszéves konstrukciójú MAN buszokat akár még a Rába is végszerelheti, így ha erősen hunyorítunk, akkor ezekre a buszokra ráfoghatjuk, hogy hazánkban készültek.
Rába logóval jön az öregecske MAN Lion's City G?
Készülnek a felújító cégek is a metrópótlásra
A metrópótló buszok körül kialakult tragikomédia odavezetett, hogy jelen állás szerint leghamarabb nyolc hónap múlva állhatnak forgalomba az új buszok. Igaz nincsenek késésben, hiszen az állomások felújítására kiírt tender eredményhirdetését épp a minap tolták el szeptember 1-re.
Visszatérhetnek a leselejtezett Ikarusok? (fotó: Buga Bence)
Erre készült korábban a BKV is: 135 leselejtezett buszt (főként Ikarust) tett félre arra az esetre, ha nem jönne össze a fővárosnak az új csuklósok beszerzése. De nem csak a BKV-nak voltak kételyei a beszerzés sikerét illetően, hanem a hazai autóbusz-felújító cégeknek is. Úgy tudjuk, hogy két hazai vállalat is megkezdte a buszfelújításban jártas munkaerő toborzását, hogy a félretett öreg Ikarus csuklósokat mihamarabb életre kelthessék.
Ezek után jó kérdés, hogy vajon a kormánynak miért jó az, ha november helyett leghamarabb 2017 márciusában állhatnak forgalomba az új metrópótló buszok, amelyek így a sokszorosába kerülnek mind az államnak, mind a fővárosnak, mint a vásárlás? Ráadásul ezek a csuklós buszok nem is Magyarországon készülnek majd.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
(Címlapfotó: Buga Bence)