2009. június 30-án Debrecen város helyi közlekedéséből kellett távozniuk, 2010. június 30. után pedig már a megye helyközi közlekedésében sincs maradásuk: sajnos megint véget ért egy korszak, a Hajdú Volán leállította a metánbuszait.
A „gázprogram” 1986-ban indult el Debrecenben néhány IFA és ZIL teherautó, Lada taxik és Ikarus buszok úgynevezett vegyes üzeművé alakításával; a tapasztalatok igen kedvezőek voltak, így – főként környezetvédelmi okokból – hamarosan újabb lendületet vett a dolog. A következő néhány év során további 60 buszt átalakítása történhetett meg, a műszaki partner a holland Deltec cég volt, az anyagi támogatásról pedig a holland kormány gondoskodott. A járművek (helyi és helyközi Ikarus 260, 280-asok, illetve egy darab Ik 266) - részben - már ekkoriban (’90-es évek eleje) is teljesítették a még be sem vezetett euro 1-es normát.
A következő nagy ugrás 1997-ben következett be, amikor is beépítésre került az első tisztán földgázüzemű Rába G10-es motor egy korábban vegyes üzemű (dual-fuel), helyi Ikarus 280-as csuklósba. Az emissziós normák tekintetében ez is messze megelőzte korát; az euro 3-as határértékeknek maradéktalanul megfelelt, sőt bizonyos paramétereiben túlszárnyalta még a jelenlegi legmodernebb dieselmotorokat is. További 11 db Ik 280-ast alakítottak át az ezredfordulóig, emellett pedig megkezdődött a használt járművek beszerzése is: 1999-ben és 2001-ben 3-3 db Berkhofot vásároltak (ezek voltak az első alacsonypadlós buszok Debrecenben), 2003-ban egy alacsonypadlós, csuklós MAN érkezett, 2004 nyarán pedig 12 darab alacsonypadlós, csuklós, légkondícionált Neoplan állt forgalomba. 2006-ban, utoljára – kvázi az időközben selejtezett Berkhofok helyére - még 3 db Jelcz került beszerzésre, és kivonták a forgalomból a legidősebb metán-Ikarusokat is - ezek motorját fiatalabb 280-asok és 263-asok kapták meg. 2007-ben részben anyagi, részben infrastrukturális okokból 6 db Neoplan átkerült a helyközi üzemhez.
A mostani megszüntetéshez több dolog is hozzájárult:
- - a szolgáltatóváltás következtében ezek a buszok helyközi vonalakra kerültek, ez sajnos nem bizonyult a legideálisabb megoldásnak (kevés ülés, alacsony végsebesség)
- - többségük 12-13 éves, így a társaság legidősebb buszai közé tartoznak
- - idén nagy volumenű járműbeszerzés várható (akár 40 új busz is érkezhet)
- - a töltőállomás is több, mint 10 éves, lassan felújításra szorulna.
Június 30-án tankolták meg utoljára a buszokat, ez a gázmennyiség még 1-2 napi üzemet tett lehetővé. A végső búcsú július 10-én lesz, a polgári Ikarus találkozóval egybekötve, ahová a nosztalgia Ikarus 311 mellett az egykoron GEX-433 rendszámon futó metánbuszát is elküldi a Hajdú Volán. Indulás: szombaton reggel, a debreceni Segner térről, a kora reggeli órákban, visszafelé Polgárról, este 6 óra körül. A részvétel ingyenes, jelentekzni - név és elérhetőség megadásával - az alábbi címen lehet:
polgar2010@derke.hu (további információk is ezen a címen kérhetők)