Kissé faramuci helyzet állt elő az Omnibusz első interjú alanyait tekintve. Ugyanis még karácsony előtt jártunk a Webasto-nál, hogy a Webasto-Hungária és a Molitus Kft. ügyvezető igazgatóját bombázhassuk kérdéseinkkel. A BKV midibusz tenderén az ekkor még győztesnek gondolt Orangeways a Molitus által készített S91-es típussal indult. Igaz ekkor már tudtuk, hogy a miditender korántsem ilyen egyszerű, hiszen a Vértes Volán megtámadta az eredményt. Aggodalomra nem volt ok., hiszen a Vértes Volán szintén ezzel a típussal indult. Hétfőn viszont a KDB megsemmisítette a tender eredményét, de a BKV-nak lehetőséget biztosított az eljárás folytatására – akár egy új eredmény kihirdetésére is. Ha nem is teljesen naprakész az interjú, de érdekes válaszokat kaptunk Adamis Gábortól a Webasto-Hungária Kft és Kozák Pétertől a Molitus képviseletében:
Először is had gratuláljak a midi tenderen elért sikerhez!
-Adamis Gábor: Köszönjük szépen! A majd három éves munka meghozta gyümölcsét. Reméljük hamarosan újabb beszerzéseken is győztesként kerülünk ki.
Miért Molitus lett a cég neve? Mit jelent ez a név?:
-AG: Latin eredetű szó azt jelenti: „valamit nagy erőfeszítéssel létrehoz”. Ez tulajdonképpen jellemzi is a céget hiszen a munkánk főként ebből áll.
Mi a kapcsolat a Webasto és Molitus között?
-AG: A nyolcvanas években az Ikarusban dolgoztam, mint mérnök.. 1991-ben jelentkezett a Webasto azzal a szándékkal, hogy céget alapítana Magyarországon. Ekkor kerültem ehhez a céghez, de 1999-ben az Ikarus vezérigazgató helyettese voltam. Így egyre nagyobb lett a kötödésem a buszokhoz. 2007-ben, amikor az Ikarus Egyedi Kft. bezárt egy nagyon lelkes csapat maradt munka nélkül akiknek eltökélt szándéka volt, hogy az autóbusz készítést nem adják fel. Így én és szerencsére a Webasto-Hungária is ezen csapat és természetesen az autóbuszgyártás mögé állt. A Webasto így egy olyan termékhez jutott, amelyben az általuk forgalmazott termékek helyet kapnak. Egy teljesen új típussal nehéz meghódítani a piacot ezért műszaki alapnak az E91-es tekinthető.
-Kozák Péter: Sokan úgy gondolják, hogy tulajdonképpen lemásoltuk az E91-est. Való igaz, hasonló a jármű, de ha csak az oldalfalát nézzük, akkor szinte azonnal szembetűnik, hogy az S91-es oldalfala az E91-essel szemben teljesen egyenes. Ez az ami kívülről is azonnal feltűnik. Ami viszont nem látszik a burkolatok miatt, hogy teljesen új filozófiával épült a vázszerkezet és szinte minden más részlet is. Ezek a megoldások azért születhettek, mert egy új termékcsalád alapjait kívántuk lerakni, így nem kötötte meg a konstruktőrök kezét a már futó, bejáratott szériák sok tradíciója meg a raktárkészlet. Mindez sokkal inkább tanulságként szolgált! Az új megoldások immár két elkészült példányon bizonyították – a gyártásban és az üzemeltetésben is – a létjogosultságukat, és alkalmasak más léptékben való megvalósításra is. Tehát kimondhatjuk, hogy a konstrukció elvei univerzálisak.
Szakmai körökben azt hallani, hogy a Molitus dolgozik a Viseon-nak is. Mi az igazság?
-AG: Nincs ebben semmi titok. A Molitus csapata tervezte az LDD 14 típusú városi emeletes busz felépítményét az eredeti formatervek alapján és saját formatervező bevonásával a belső kialakítását.
-KP: Pár darabos szériák készülnek náluk, prémium minőségben. Törekedünk elmélyíteni a kapcsolatot és más projekteken is szeretnénk együtt dolgozni a Viseon-nal. De had ne áruljak el erről többet!
Mi a helyzet a midi tenderrel?
-AG: Egyenlőre nem tudunk attól többet, hogy a tendert a Vértes Volán Zrt. megtámadta. Aggodalomra nincs ok, hiszen ők is az S91-es típussal indultak akárcsak egy harmadik pályázó is.
Hol fognak készülni a midi tender buszai?
-AG: Ezt egyelőre még mi sem tudjuk. Több autóbuszgyártó és felújító cégtől is kértünk ajánlatot. A legfontosabb kritériumok: a lehető legalacsonyabb ár és természetesen a kiváló minőség.
A NABI-val kialakított kapcsolat folytatása várható-e?
-AG: Ők készítették a második S91-est és egyelőre, nem építenek több autóbuszt nekünk. De ugyanolyan esélyekkel indulnak a BKV midi tender sorozatgyártására, mint a többi cég. Nagyon profin dolgoznak és munkavállalóiktól is igényes munkát várnak el. Nagyon jól építették meg a második S91-est.
Elképzelhető-e együttműködés más hazai gyártókkal?
-AG: Nincs kizárva.
-KP: Ésszerűen mindenkinek megvan a helye a hazai piacon, hiszen a járműpark mérete és átlagéletkora beszerzésekért kiált. A valós kereslet azonban messze elmarad a rendelkezésre álló kapacitásoktól, sőt a választéktól is. Ezt figyelembe véve aránytalanul sok a friss fejlesztés, ami a csekély eladások mellett óriási áldozatokat jelent minden gyártótól, akik körmük szakadtáig próbálnak előre menekülni. Persze takarékoskodni is kell a fejlesztéssel, ami azt eredményezi, hogy a tervezéshez kevesebb, vagy más kapacitás fér hozzá, mint ami ma még szellemi szinten hazánkban rendelkezésre áll. Én sokakkal ellentétben úgy gondolom, hogy nem idealista szemlélet a gyártók, vagy a szellemi kapacitások összefogása. De egy stabil, folyamatos rendelésállomány nélkül ez – úgy tűnik – nem megy.
Újabb típusok felkerülhetnek-e a Molitus kínálatába?
-KP: A csapat nem csak midi buszt tud tervezni! Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a Viseon LDD 14-es. Viszont egy új, ütőképes prototípus legyártásához sok pénz kell! Mi az S91 létrehozásával az egyik olyan piaci igényt próbáltuk kielégíteni, ami az Ikarus Egyedi bezárása után kiszolgálatlan maradt. Ez volt a terv, de a megvalósulást - különösen egy döntően közbeszerzéshez kötött terméknél - megannyi helyi és globális tényező is befolyásolja.
Más gépészeti egységek beépítésére van-e terv?
-AG: Természetesen elképzelhető, de Midi buszokhoz ebben a méretben nem igazán van más. Ha lesz igény nagyobb buszokra, akkor mindenképpen számolunk ezzel a lehetőséggel.
Van-e az S91-es után érdeklődés? Hogy látják az export esélyeit?
-AG: Ha a BKV-nál forgalomba áll az első 40 kocsi, akkor az mindenképpen előre lendíti ezt a kérdést. Az érdeklődés mindenesetre óriási! De referencia nélkül nagyon nehéz eladni a buszainkat. Sajnos egy Romániai polgármester érdeklődése is itt akadt el. A referencia minél előbbi megszerzése az egyik legfontosabb célunk. Egyelőre nem tudjuk hány autóbusz kell pontosan a BKV-nak, de 40 darab busz már jelent valamit. Gyömrőn jól működik a dolog és ők is jelezték, hogy szívesen vásárolnának még járművet.
-KP: Eltelt két év azóta, hogy bemutattuk az első járművet. Sokan kérdezték, hogy mit akarunk mi? Viszont volt egy gazdasági világválság és volt BKV botrány is. Az S91-es nem olcsó busz, de korszerű, minőségi járművet hoztunk létre. Itthon és külföldön is pozitív volt a fogadtatás. Ennek a kategóriának a nagyvárosoktól a kistérségekig van létjogosultsága, bár hazai szinten is csak 100-150 példányban. De ahol az alapvető szolgáltatás létezéséért napi szinten kell küzdeni, ott pillanatnyilag egy ilyen „kiművelt” megoldásra csak gondolni lehet, valós kereslet ma még másra sincs.
Mi lesz a második jármű sorsa?
-AG: A busz egyelőre nem talált konkrét gazdát, de érdeklődnek a jármű után.
Saját gyár kialakítására van-e esély?
-AG: Hazánkban bőven van gyártókapacitás, ezért hosszabb távon sem építenénk saját üzemet. Az sem mellékes szempont, hogy azt a gyárat fel is kell szerelni. Az olyan autóbuszgyárak, amelyek jól fel vannak szerelve is csak félgőzzel működnek jelenleg.
Milyen jövőkép áll a Molitus csapata előtt?
-AG: Fontos, hogy legyártsunk minél több járművet. Talán elektromos busz formájában el tudjuk képzelni az S91-est.
-KP: Sajnos nem lehet néhány körülménytől eltekinteni: a hazai járműpark annyira elöregedett, hogy a szükségszerűen előbb-utóbb bekövetkező beszerzésekkel egy, vagy több technológiai korszakot is át fogunk lépni. Ez könnyen sokkolhatja az üzemeltetőket. Elég, ha csak az elektronikus vezérlések és a lassan általánossá váló rozsdamentes szerkezeti anyagokra gondolunk.
Az alternatív hajtások még a jelenhez képest is nagy ugrást jelentenek. Sajnos ezek a megoldások többnyire még kísérleti stádiumban vannak és nem nyújtanak gazdaságos alternatívát. A környezetvédelem nagyon fontos, de a jövő nem érhető el a működőképes jelen nélkül. Most ez kell a legfontosabbnak tekinteni. El lehet képzelni központi, vagy uniós forrásokból finanszírozott projektet, ami a jövőbe vezet, de ez holnapra is csak egy korlátozott terület lefedését jelenti majd. A Molitus egy ilyen feladatban otthon érezné magát, örömmel működne együtt más fejlesztőkkel például egy elektromos hajtású S91 létrehozásában. Ezt a technológiát már most gyakorolni kellene korlátozott darabszámban, hogy amikor az energiatárolás és a töltés technológiája már túl lesz a ma oly robbanásszerű és alig követhető fejlődési szakaszán, a szükséges komponensek pedig a megbízhatóság mellett kommercializálódtak, akkor sorozatokat lehessen ésszerűen gyártani, üzemeltetni. De még jobb lenne minden szereplőnek, ha mindezt egy folyamatos termelés háttere mellett tehetnénk meg. Ismét ugyanoda jutottunk!
Sokszor szó esik a VDV szabványról. Mi is ez tulajdonképpen?
-KP: A néhai VÖV szabvány szellemi folytatása. Így konkrétan a német piacra koncentrál. De jóval részletesebb, mint az ENSZ EGB, vagy az uniós előírások többsége. Néhány helyen egész nagy mélységben belenyúlnak a járműépítésbe és tervezésbe. Az üzemeltetést és a flottaépítést hívatott elősegíteni. Németországban a VDV-megfelőség nélkül nem lehet közbeszerzésen sikert elérni.
Adódik a kérdés. Az S91-es megfelel ennek a szabványnak?
-KP: Nem mondom azt, hogy nem kellene áttervezni a busz bizonyos részeit, de túlnyomórészt megfelel a VDV szabványnak. Egyébként a Brit és a Francia piacon is van hasonló. Ezek az előírások azért példaértékűek, mert így fontossá válik az üzemeltetők, vagy akár a szakszervezetek véleménye, és legális lehetőséget ad némi belső piacvédelemre is.
Köszönöm szépen a válaszokat! Sok sikert kívánok a Webasto-nak és sok eladott autóbuszt a Molitus-nak!