Európai a világ leghosszabb busza

2012. szeptember 02. - _zahnrad

AutoTram_EGk.jpgÁltalában a gyorsbusz hálózattal (BRT) rendelkező dél-amerikai városokban közlekedő helyi gyártású duplacsuklós buszok versengenek a címért, de most a Fraunhofer Intézet és a Göppel által fejlesztett buszé a pálma.

A buszt a Német Szövetségi Oktatási és Kutatási minisztérium által finanszírozott programban fejlesztették ki. A Fraunhofer IVI intézet által fejlesztett AutoTram platform a villamosok és buszok közti űrt hivatott betölteni, az éveken át fejlesztett prototípus alapján valósult meg a gyakorlatban is kipróbálható busz.
autotram1k.jpg
A Göppel Go4City19, 18,75 méter hosszú csuklós buszból, és a Go4CityT utánfutóból összeállított busz 30,73 méter hosszú, duplacsuklós, öttengelyes, összesen 256 utast szállíthat, ebből 96 ülő utas lehet. Az öt tengelyéből 4 darab kormányzott, és kettő lehet hajtott. Az első, független felfüggesztésű ZF RL75EC típusú tengelyt hagyományos ZF Servocom 8098-as szervón keresztül lehet kormányozni. A harmadik-negyedik tengely szintén ugyanilyen típusú. Az ötödik tengely 9 tonna terhelhetőségű, hajtható ZF APL9000 típus. A hátsó három tengelyt elektrohidraulikus egységek kormányozzák a Franuhofer IVI által fejlesztett elektronika vezénylése alapján. Így a busz fordulási körátmérője nem éri el a maximális 25 métert, a kanyarodási folyosó egyéb paraméterei pedig egy 12 méteres busszal vetekszenek. A második tengely hagyományos, ZF AV132 típusú.


A busz meghajtása soros hibrid rendszerű. Két dízelgenerátoros egység biztosítja az energiát a haladáshoz. Az első egységben egy 6 hengeres, 5,9 literes, 220kW-os Iveco N60 motor forgat egy szinkron Kirsch generátort. A trolibuszokhoz és a hibridbuszokhoz is beszállító Kirsch egysége összesen 1400kg tömegű. A második, IVI által fejlesztett egységbe egy személyautókból ismert, dízel, V8-as Mercedes OM 629 motor került. A Mercedes felső kategóriás modelljeiben 420 CDI jelzésű motor 4 literes, 235kW teljesítményű, kettő darab STW Power Mela szinkron generátort hajt, az egység tömege 1 tonna. Az első egység az első kocsitestben található egy balra kitolt motorsátorban, a második az utolsó kocsitestben, a padló alá építve.

autotram3k.jpg
A dízelgenerátorok által megtermelt energia a drezdai M&P motion control által kifejlesztett invertereken át juthat az egyenként 160kW teljesítményű Wittur szinkron motorokra. A generátoregységekhez hasonlóan az inverterekből és a motorokból is kettő került beépítésre. A fékezéskor visszatáplált energiát Lítium-ion akkumulátor egység és ultrakondenzátor telep tárolhatja. Az akkumulátor egység tárolóképessége 35kWh, teljesítménye 120kW, tömege 660kg. Az ultakondenzátor telep 0,94kWh-t tud tárolni, teljesítménye 420kW, tömege 700kg. A két egység összesen maximum 8 kilométer tisztán elektromos üzemet tesz lehetővé.

Az extra hosszú busz várhatóan októberben áll forgalomba Drezda útjain.

Képek: www.autoram.net

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr274747241

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

==T== 2012.09.02. 13:07:03

Érdekes. Meglep, hogy elektromos hajtással milyen kevés utat tud megtenni.

Rocko- 2012.09.02. 18:01:52

@==T==: több mint 44,5 tonnával 8 km. kevés?

D4D 2012.09.02. 23:47:20

Várom a tapasztalatokat vele.

==T== 2012.09.03. 10:14:14

@Rocko-: Persze, nagy a tömeg, de az aksiknak is több a hely...

Rocko- 2012.09.03. 10:18:47

@==T==: megnéztem ezt a kínai csodát, a BYD 250 km-t tud. (vegyünk inkább 200-nak). ahhoz képest valóban kevés, viszont itt sztem a súly meghatározó tényező.

Caslav 2012.09.03. 12:55:37

lassú lesz és hosszú, előzni vicces lesz

D4D 2012.09.03. 15:30:48

Előzni nem lehetetlen.

Bár nem árt, ha tudom, hogy 12, 18, vagy 30 métert kell előznöm.

BPO654 2012.09.03. 23:36:41

Keveslem az 5 ajtót. A MAN-086-on is volt 5 ajtó, pedig az normál 18,75m hosszú!!! Az első tengely mögé mindenképp elfér még egy normál ajtó.

_zahnrad 2012.09.04. 20:54:50

@BPO654: Németországban mások az utazási szokások mint itthon, oda elég ennyi ajtó is.

BPO654 2012.09.12. 15:01:51

@_zahnrad:
Oké.
Van hosszabb busz is Kínában az 300 fős!
www.gadling.com/2007/03/20/worlds-largest-bus/

A video szerint 5 mérföldet megy akkuról. Mivel német a cég így 1 német mérföld= 7500 méter, azaz 5x7,5km=37,5 km-t tud akkuról. Létezik ez?
www.youtube.com/watch?v=Tz0FVUeSXfw&feature=related
00:46-00:47-nél mondja.

v2peti 2012.09.26. 09:59:20

"A Fraunhofer IVI intézet által fejlesztett AutoTram platform a villamosok és buszok közti űrt hivatott betölteni,"

Milyen űrt? Nincs semmiféle űr! 140-150 fő még autóbusz, 160-180 fő már villamos, így csak a képzeletben létezik ez az űr! 30 méter az már bőven egy közepes villamosnak a mérete, sőt sok helyen ennél jóval kisebb villamosok járnak!
Na meg ha akkora igény vanm akkor a járatsűrítés is megoldás lehet. Csúcson kívül meg vagy ritkán kell járatni, vagy kongani fog az ürességtől. Kidobott pénz, amit erre költenek, meg sok város villamosüzemét vághatná tönkre, ha sikeres lenne.

D4D 2012.09.26. 11:18:16

@v2peti:

Ezt a buszt nagyon jól el tudom képzelni olyan helyeken, ahol hirtelen rövid ideig hatalmas mennyiségű utas van. Majd semmi.

v2peti 2012.10.08. 11:48:21

Na ja, lehetnek ilyen helyek, na de elég kevés ilyen van. Mert ha focimeccs van, akkor az csúcsidőn kívül van, és oda nem 1, hanem 10 ilyen kell. Na de ezek máskor meg csak állnak? Na meg nagyobb méretű megálló kell nekik!
süti beállítások módosítása