Öt év alatt 700 busz beszerzéséről kötött szerződést az osztrák ÖBB-Postbus Gmbh. Euro VI-os dízeleket vett Svájc, CNG buszokat Verona. Szó esik a gázos buszok előnyeiről is, 15. heti hírösszefoglalónk.
Március végén hirdette ki az osztrák ÖBB-Postbus Gmbh a 2013 és 2017 közötti időszakban beszerzendő új buszok nyertes szállítóit. A 12 különböző szerződés összértéke 150 millió Euró. Négy gyártó tett nyertes ajánlatot, az Evobus, az Irisbus, a Solaris és a Temsa. Az első két szerződés az ÜL (Überland Linie) 12 jelölésű, 12 méteres helyközi, intercity kategóriára vonatkozik, amin 55, 45 százalék arányban az Evobus és a Temsa osztozik. A többi, szám szerint négy intercity kategóriában az Evobus tarolt. Ezek a kategóriák az ÜL 12 Kombi, ami 12 méteres, kissé emelt, egy méter körül padlószintű, emelt komfortú buszokat jelöl, és a nyújtott szóló, ÜL 13, ÜL 14 és ÜL 15 jelölésű kategóriák, ahol a buszok hosszát jelöli a számozás. A győztes típus valószínűleg a Mercedes Intouro.
Sikeresen szerepel a török Temsa az osztrákoknál
A három városi, alacsonypadlós kategóriában a teljes Evobus győzelmet szintén a 12 méteres kategória 45 százalékában sikerült megzavarnia a Solarisnak, ami 43 darab Urbino 12-t jelent. A Citarók 12 méteres változata mellett a 10 méteres és a 18 méteres csuklós is a győztesek között van. Az elővárosi kategóriákban az Irisbus a Crossway LE típussal elnyerte a 12 méteres LE kategóriát, ez 100 darab buszt jelent. Az itthoni szemnek szokatlan, kint NÜ12-vel jelölt, elővárosi alacsonypadlós kategóriában pedig az Evobus nyert. A kocsik mindegyike légkondicionált, kerekesszékesek számára használható és Euro VI-os motorral szerelt lesz. A Postbus flottájának jelenleg 60 százaléka használható mozgáskorlátozottak által is, 2017-re ez az arány 87 százalékra emelkedik. A tender legnagyobb vesztese az Ausztriában szintén népszerű MAN.
Még több Citaro C2
A svájci BLT Baselland Transport AG kilenc új, Euro VI-os motorral szerelt Citarót állít forgalomba. A buszok az első Euro VI-os motorral szerelt szóló kocsik Svájc útjain. A 62 darab buszt és 100 villamost üzemeltető BLT buszflottájának átlagéletkora ezzel öt év alá csökken. Az első három Euro VI-os buszok 1999 és 2001 között beszerzett kocsikat váltanak. A 7,7 literes 299 lóerős motorok az Euro I-es motorokhoz képest három százaléknyi szilárd részecskét és öt százaléknyi nitrogén-oxidot eregetnek a levegőbe. A buszok három ajtósak, 31 ülő és 60 álló utasnak kínálnak helyet.
Ötven darab gyorsbusz (BRT, vagy franciául BHNS) kivitelű csuklós Citaro áll forgalomba idén tavasszal Marseille-ben. A nagyon igényesen felszerelt, villamos és busz keverékének mondott Ötven busz 22 millió Euróba került. A kocsik nyolc monitorral, speciális hangosítással, burkolatokkal és színes Esteban Ciclo 2 típusú ülésekkel vannak felszerelve. A buszokat fekvő elrendezésű, 12 literes, 354 lóerős, EEV normás motor mozgatja ZF Ecolife váltó segítségével. A fekvő kivitelű motor miatt a negyedik ajtónál egy lépcsőt kell leküzdeni az utastérbe jutáshoz, cserébe a harmadik ajtóval szemben nagyobb lehet az állóhely. A buszok az Evobus Franciaországi gyárában készültek.
Hibrid hírek
Madridban tíz darab, Cummins gázmotorral szerelt, Siemens soros hibrid rendszert használó Tata-Hispano karosszériás busz állt üzembe az év elején. Csehországban Plzeň városában forgalomba állt a Škoda Solaris Urbino 12 karosszériás, H12 jelzésű hibrid busz. A kocsi soros hibrid rendszerű, a beépített Li-Ion és ultrakondenzátoros energiatárolók segítségével 10 kilométert is meg tud tenni, tisztán elektromos üzemben. Az igen innovatív hajtásrendszer fejlesztése 2009-ben kezdődött az Ipari és Kereskedelmi minisztérium támogatásával, több egyetem részvételével. A buszt egy 160 kilowatt teljesítményű Škoda aszinkron motor mozgatja. Az akkumulátort töltő Cummins dízelmotor teljesítménye 184 kilowatt. Érdekesség, hogy míg 2009-ben a Solaris buszok 3,4 százalékában volt csak villamos motor, addig 2011-re ez az arány tíz százalék fölé emelkedett a hibridek miatt.
Fogyni kezdenek a Credók a gyárudvarról?
A Kisalföld Volán a februári 6 darab busz után újabb 5 darab buszt vett át a Kravtextől. A buszok közt találjuk a prototípus Optinellt és négy darab EC12-est.
Elkezdődött a FUTÁR projekt kijelzőinek szerelése
A napokban Budapest-szerte több megállóban felállított, akasztófára hasonlító tartóoszlopokra megkezdődött a Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer kijelzőinek felszerelése. Az első benyomás alapján kevés sorban tudnak csak információt megjeleníteni a kijelzők, de ezt valamiféle dinamikus kijelzési móddal lehet orvosolni. A 263 darab ilyen megállóhelyi kijelzőt tartalmazó, 6,7 milliárd forintos projekt befejezése idén nyáron várható.
A vasárnapi hír után essen szó a CNG buszok előnyeiről, az egyik, a témában kissé gyakorlottabb gyártó szemszögéből is, két aktuális hír kapcsán.
Kilenc CNG üzemű, alacsonypadlós, csuklós buszt rendelt a veronai ACTV közlekedési vállalat. A kilenc buszból három darab 18 méter hosszú Lion's City G, és hat darab 18,75 méter hosszú Lion's City GL modell. A buszokat egységesen a 310 lóerős E2876 LUH07 jelölés motor mozgatja. A motor legnagyobb nyomatéka a gázmotoroktól megszokottan alacsonyabb a dízel megfelelőjénél, 1250 Nm. A kocsik az Euro VI-os normát egy egyszerű háromutas katalizátor segítségével teljesítik, mindenféle hárombetűs berendezés, visszavezetés, vagy a köznyelvben csak lónyálnak nevezett AdBlue nélkül.
Budapest környékén április 16.-áig a Volánbusz, majd ezt követően Budapesten a BKV teszteli az MAN szóló, kétajtós CNG buszát. A cél a tapasztalatgyűjtés a gázhajtással a járműcsere folytatása előtt.
A fekete oszlopok jelzik az Euro VI határértékeit, a kékek a gázmotor kibocsátását
Az MAN egy CNG busz beruházás igényét szóló busz esetén 19 százalékkal magasabbnak becsüli a dízelnél. Német árakon az üzemanyagköltséget 29 százalékkal alacsonyabbnak adja meg kilométerenként, a karbantartási költségeket 9 százalékkal magasabbnak, évi 60 ezres futás esetén, tíz éves élettartamra. Ezek a számok a jelenlegi tudás szerint elsősorban a hibrid megoldásokkal szemben versenyképesek, de az Euro VI-os dízelektől ódzkodókra is nagy hatással lehetnek.
A 2009, a 2010 és a 2011-es években, Észak és Dél-Európában értékesített 1809, 1234, 1467 darab Lion's City családba tartozó buszokból gázhajtású (CNG vagy LPG) volt rendre 555, 251, 419 darab. Ez a teljes mennyiség körülbelüli 21 százaléka. 2000 és 2012 között 4993 darab gázhajtású buszt értékesített az MAN világszerte, a tendencia pedig növekvő. A legnagyobb darabszámban Törökországba, Svédországba és Németországba kerültek ilyen gáz buszok ebben az időszakban.
Képek: Postbus, Evobus, Solaris, MAN, Zahnrad