A hónap közepén Jim Marcotuli, a NABI vezérigazgatója bejelentette, hogy nem készül több NABI busz az amerikai piacra Magyarországon. Ezzel a magyar járműgyártás történetének egy fontos fejezete záródhat le.
A sikertörténet a szocialista érában, az 1970-es évek közepén kezdődött. Egy reménybeli repülőgép üzlet keretében ellentételezéshez kerestek magyar ipari cégeket, és ekkor merült fel a számos országban sikeres Ikarus neve. Noha az üzletből az USA-val nem lett semmi, de az amerikai előírások szerint megtervezett csuklós busz elkészült, és sikeres bemutató körutat tett. A nyolcvanas évek közepéig két tengerentúli partnerrel folyt a 286-os jelzésű Ikarus gyártása. Az évtized közepén elkészültek a 400-as család tengerentúli változatai is, majd a rendszerváltás, és az Ikarus körüli bonyodalmak miatt új céget alapítottak a buszok gyártására, ez lett a NABI. Hosszú éveken át a vázszerkezeteket Magyarországon készítették, majd az amerikai törvények miatt a gépészeti egységek beszerelése és a végszerelés amerikában történt. Ez a NABI legutóbbi átszervezésekor megváltozott, három lépcsős tervet dolgoztak ki a termelés amerikába telepítésére. A 2009-ben indított folyamat első állomásaként az új vázszerelő csarnokban a magaspadlós buszok gyártását oldották meg, majd tavaly év végén már az egész acélvázas paletta gyártását átvették a Budapesten található Újszász utcai gyártól.
Magyarországon idén már csak a Compobusok kocsiteste készült, egészen e hónap közepéig, amikor az utolsó példány is elhagyta a gyárat. A nem túl népszerű, kompozit vázszerkezetű Compobus gyártásának leállítására már volt példa, de most már terv sincs az újraindulásra.A teljes termelés Egyesült Államokba történő költöztetése jó hatással lehet a már amerikai tulajdonban lévő cég teljesítményére. Az eddigi 60-70%-os amerikai hozzáadott érték 90% felé nő, rövidülnek a szállítási idők.
Az amerikai vezetés a Sirius típus kifejlesztésére adott lehetőséget az átállás kezdetén, de eddig csak kettő darab talált a típusból gazdára, ezért kétséges a NABI maradékának jövője itthon. Egyes források szerint a kaposvári gyárra lenne érdeklődő szakmai-, és pénzügyi befektető is. Európai stratégiája a cégnek nincs, először a magyar piacon megerősödés lenne a cél, de a harmadik éve tartó beszerzési stop miatt ez szinte lehetetlen. A március végén elhangzottakkal ellentétben még mindig nem oldották fel a beszerzési stopot, és az újabb megszorítócsomagra hivatkozva valószínűleg ez az év végéig nem is fog megtörténni. A hazai karosszéria- és buszgyártást sujtó ámokfutás lehet elejti első áldozatát...
Képek: NABI, Zahnrad