Egy korszak vége. Nincs több magyar-amerikai NABI busz

2013. május 27. - _zahnrad

NABI_Sirius_11.jpgA hónap közepén Jim Marcotuli, a NABI vezérigazgatója bejelentette, hogy nem készül több NABI busz az amerikai piacra Magyarországon. Ezzel a magyar járműgyártás történetének egy fontos fejezete záródhat le.

A sikertörténet a szocialista érában, az 1970-es évek közepén kezdődött. Egy reménybeli repülőgép üzlet keretében ellentételezéshez kerestek magyar ipari cégeket, és ekkor merült fel a számos országban sikeres Ikarus neve. Noha az üzletből az USA-val nem lett semmi, de az amerikai előírások szerint megtervezett csuklós busz elkészült, és sikeres bemutató körutat tett. A nyolcvanas évek közepéig két tengerentúli partnerrel folyt a 286-os jelzésű Ikarus gyártása. Az évtized közepén elkészültek a 400-as család tengerentúli változatai is, majd a rendszerváltás, és az Ikarus körüli bonyodalmak miatt új céget alapítottak a buszok gyártására, ez lett a NABI. Hosszú éveken át a vázszerkezeteket Magyarországon készítették, majd az amerikai törvények miatt a gépészeti egységek beszerelése és a végszerelés amerikában történt. Ez a NABI legutóbbi átszervezésekor megváltozott, három lépcsős tervet dolgoztak ki a termelés amerikába telepítésére. A 2009-ben indított folyamat első állomásaként az új vázszerelő csarnokban a magaspadlós buszok gyártását oldották meg, majd tavaly év végén már az egész acélvázas paletta gyártását átvették a Budapesten található Újszász utcai gyártól.

058.JPG


Magyarországon idén már csak a Compobusok kocsiteste készült, egészen e hónap közepéig, amikor az utolsó példány is elhagyta a gyárat. A nem túl népszerű, kompozit vázszerkezetű Compobus gyártásának leállítására már volt példa, de most már terv sincs az újraindulásra.A teljes termelés Egyesült Államokba történő költöztetése jó hatással lehet a már amerikai tulajdonban lévő cég teljesítményére. Az eddigi 60-70%-os amerikai hozzáadott érték 90% felé nő, rövidülnek a szállítási idők.

Az amerikai vezetés a Sirius típus kifejlesztésére adott lehetőséget az átállás kezdetén, de eddig csak kettő darab talált a típusból gazdára, ezért kétséges a NABI maradékának jövője itthon. Egyes források szerint a kaposvári gyárra lenne érdeklődő szakmai-, és pénzügyi befektető is. Európai stratégiája a cégnek nincs, először a magyar piacon megerősödés lenne a cél, de a harmadik éve tartó beszerzési stop miatt ez szinte lehetetlen. A március végén elhangzottakkal ellentétben még mindig nem oldották fel a beszerzési stopot, és az újabb megszorítócsomagra hivatkozva valószínűleg ez az év végéig nem is fog megtörténni. A hazai karosszéria- és buszgyártást sujtó ámokfutás lehet elejti első áldozatát...

Képek: NABI, Zahnrad

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr725320802

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jack o'neill 2013.05.27. 19:39:15

Szomorú. :((((
A Sirius volt a kis Molitus S91-es mellett a két, ténylegesen JÓ minőségű magyar busz. Nem holmi robúr kretyó, meg koravén formájú, sufni kinézetű, ARC-Ikarus...

==T== 2013.05.27. 20:38:22

Szomorú, mert a Compobus technológiailag előremutatónak tűnik, de sajnos hibáztak hogy csak a tengerentúlra koncentráltak, ill. szvsz az itthoni/európai piacra sem egy amcsibusz klón elcseszett kialakítású LE-t kellett volna csinálniuk. Remélem a dolgozóknak sikeról normális munkát találni.

BPO654 2013.05.28. 00:25:51

@jack o'neill:
Az Ikarus erőteljes faceliftet kapott, ha esetleg lejjebb olvasnál ott van a csuklós troli amik Szegedre mennek.:D
MAN volt a lényeg a Siriusban,ráadásul LE, tehát városba LF kell, azaz nem jöhet... .

@==T==:
A NABI RÉGÓTA 100% amcsi tulajdon, azt csinálnak amit akarnak. Lógott már ez a levegőben. Benne volt.
A Compobus q..a drága, ide nem kell, mert nincs aki megfizesse, ez akár az EU-ra is igaz, nemcsak kis hazánkra. a Siriust meg elcs.-ték ahogy írtad, mert nem LE kell, hanem LF. Vidékre jó az LE meg a hegyi járatokra is előnyösebb, de ha egyszer LF-t akarnak akkor azt kell gyártani!

==T== 2013.05.28. 12:00:26

@BPO654: szvsz a Sitius E-nek is gyenge. Az orr kialakítása sok helyet vesz el, a hátsó traktus túl magasan van, a hátsó ajtó túl keskeny, és az alacsony részben is elég hülyére sikerült az üléselrendezés.

Szvsz LE kategóriában hazai viszonyok közt még mindig a Credok a legjobbak, pl. mivel ott kell a legkevesebbet lépcsőzni + a kerékdob is ott lóg be a legkevésbé.

Ami a Compobust illeti, nagyobb széria esetén lehetett volna olcsóbb?

Van már ilyen nick? 2013.05.28. 17:56:32

Ja, mert mi a faszért is rendelt volna a BKV-BKK magyar gyártású (magyar embereknek munkát adó) cégtől buszt feleannyiért, amikor lehet venni kurva drágán német Mercedes buszokat...

kifordított nagyanyó 2013.05.28. 19:06:27

Jó magyar módra hagyták tönkretenni/tönkretették ezt is.

becseit 2013.05.28. 19:35:26

@Van már ilyen nick?: Lehetséges okokként többek között megemlíthető, hogy a magyar gyártmányok között nem szerepel E, S, M sorozatjelzésű termék...

alfax 2013.05.28. 20:14:09

szerencsére budapest vett egy csomó mercedes buszt.

progressive attack 2013.05.28. 20:54:15

amerikában törvénybe van foglalva, hogy ott csinálják a buszokat x százalékban. itt meg szinte íratlan törvénybe van foglalva, hogy nehogy itteni embereknek adjon munkát a beszerzéssel bármelyik cég.

ha valamiben, hát buszgyártásban tényleg jók vagyunk és minőségi gépeket tudunk az asztalra tenni. ezt kötelessége támogatni az ország vezetésének mindenkörülmények között. ha egy kicsit is érdekelne vkit a helyi termelés, akkor ponthogy úgy írnák ki a tendereket, hogy csak a hazai gyártású gépek feleljenek meg... ehelyett meg... hagyjuk, hogy mi van. elszomorító!

asdf 2013.05.28. 21:09:46

@Van már ilyen nick?: talan azert, mert sem a bkv-nak, sem a bkk-nak nincs egy kurva fillerje sem, ergo nem ok dontik el, hogy milyen buszt vasarolnak, hanem azok a bankok, akik a buszvasarlast megfinanszirozzak. Ok pedig azt mondtak, hogy egy kilometer mercedest eladnak barhol, barmikor, ha bedolne a hitelszerzodes, tehat erre adnak penzt, masra nem. Ennyi.
Majd ha lesz penze a bkv-nak meg a bkk-nak, akkor olyan buszt vasarolnak, amilyet akarnak.

Mr. Waszabi 2013.05.28. 21:15:46

A NABI buszai valszeg nem a BKV, Volán pénztárcájához készültek. Kompozittest, miegymás. Azt mondjuk nem értem, hogy mi a tökért kell nekünk Volvo megy Mercedes buszokat venni, ha itthon meg tele vagyunk szabad buszgyártó kapacitással, ami ráadásul nem silány. Érdekes fogalmai vannak a kormánynak a hatékony erőforrás-gazdálkodásról.

Beregszáz 2013.05.28. 22:41:57

K.Ö.S.Z.Ö.N.J.Ü.K V.I.K.T.O.R !!!

A lényeg, hogy Széles Gábor barátod cégének vehettünk 150 db Merci buszt, évi 8 millárdért!

C.S.A.K A F.I.D.E.S.Z !!!
C.S.A.K A R.E.Z.S.I.C.S.Ö.K.K.E.N.T.É.S !!!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.05.28. 22:50:09

nyerdom.site90.net/kepek/DSC04086.JPG

Se előtte, se azóta nem volt még egy olyan busz, amely 80-al felment a Budakeszi úton.

Kényelmes és (télen) meleg is volt.

Akik hajtották, nagyon imádták.

BPO654 2013.05.29. 00:20:41

@==T==: Csak a Citadell a Credo-k közül atöbbi Bp-re nem való.

Compobus ment az Usa-ba, ide (EU) sokat kellett volna gyártani h olcsóbb lehessen, inkább kfejlesztették a Siriust, de...................... .

BPO654 2013.05.29. 00:22:53

@Beregszáz: 150+9 db tartalék de nem ez a lényeg.
Ha durván számolunk ebből a pénzből ami az éves díj, kijön 100 új busz KP-ra! (Tehát nem hitel lízing stb).

BPO654 2013.05.29. 00:30:40

@[vipnolf]: Úgy van; BUY AMERICAN program a neve.

Mi villamosokat veszünk amit nem is gyártunk. Érdemes elolvasni a cikket.
Lényeg; a Ganz-Skoda villamos 600 millió Ft/db + pályaépítés, fenntartás. Kapacitása 200 fő, bent van a cikkban. "Aszongya", h ez gazdaságos.
www.minap.hu/news.php?extend.65286.4

Nos a Hess lightram3 duplacsuklós troli 300-350 millió Ft/db, és sín sem kell hozzá, ráadásul abban is Skoda motor és meghajtás (hajtáskonténer) van, és ez is 200 fős.
www.hess-ag.ch/en/busse/trolleybusse/lightram.php

Az Ikarus tud duplacsuklóst gyártani hiszen gyártotta a világon az elsőt 1988-ban (Ik 293). Trolit is tud ott van lejjebb a szegedi új trolija. Csak össze kell rakni a dolgokat, menne olcsóbban mint a svájci Hess, villamos helyett. De nem. Röhely.

Menekülj 2013.05.29. 07:34:53

új magyar buszok helyett ,mindenki vegyen jegyet/bérletet a BKK járatain , mert kedves honfitársunk Széles Gábor jövőre előrébb szeretne lépni a "100 leggazdagabb magyar milliárdosok "...listáján !

sztenke 2013.05.29. 09:37:05

Istenem, mennyi alultájékozott és rosszindulatú ember csődült itt össze. Tudom nehéz, de próbáljatok már a kocsmai köpködés szintjén túllépni és olvasni egy kicsit a dolog hátteréről. Jót fog tenni, higgyétek el.

McZozo 2013.05.29. 11:35:13

@sztenke:
Okits minket mester kerlek :)

McZozo 2013.05.29. 11:36:41

@asdf:
Arrol a reszerol nem is beszelve, hogy egy dragabb buszbol tobbet lehet zsebre rakni mint egy olcsobbol. Ha nem a te zsebedre megy viszont a csuszopenz a vasarlas ertekenek fix % a. Te is a dragabbat valasztanad :)

Darázs Csaba 2013.05.29. 13:08:09

King Long-ot a népnek ! :)

(A Mercedes buszok vásárlása a kecskémeti gyár Magyarországra hozásának a csomagár-része volt, a románok ebbe nem mentek bele, hiszitek vagy sem, már bánják a dolgot. Szerintem okos dolog volt buszok vásárlását vállalni ahelyett, hogy még több direkt támogatást adtak volna Bajnaiék kp-ben vagy adókedvezményben).

A NABI nem gyártott EU szabványoknak megfelelő, versenyképes buszt, én őszintén csodálkoztam, hogy tudnak megélni helyi eladások nélkül.

Tekintve, hogy az Ikarus-t 10 millió forintért (!) pont az a Széles Gábor umbuldázta el Horn Gyula aktiv közreműködésével, pont ő járt volna jobban, ha nem kell Mercedes buszt vennie a VT Transmannak. Nem sajnáltatni akarom, de mondjuk ő speciel sokat bukott a BKK szerződéssel igy, mintha helyben gyártott saját buszaival lenne "alvállalkozó".

andalgó kandalló 2013.05.29. 14:10:53

Annyit talán tehetnének a buszgyártók is, hogy bérbe adnak, amennyit csak lehet. Ez referenciának is jó lehetne az EU felé.

sztenke 2013.05.29. 14:25:34

@McZozo: Keress vissza facebook-on a bkk oldalán a mercik megvétele, vagy a forgalomba állítása utáni hírekre és a kommentekre. Valaki mindig bekérdezte, "hogyjajjdemiértnemmagyarbuszt???" és ott általában meg is lett válaszolva. Az lenne a szomorú, ha "mester" lennék csak mert utánanézek dolgoknak, mielőtt baromságokat beszélnék. Ennek kéne az alapnak lennie.

sanche_ 2013.05.29. 15:04:52

@[vipnolf]: "ha valamiben, hát buszgyártásban tényleg jók vagyunk és minőségi gépeket tudunk az asztalra tenni. "

Ez egy nagyon csúsztatós, egyszerűsített populista szöveg. Annak idején volt egy Ikarus, aminek jól jött a tervgazdálkodás és nyugaton is működő termékeket tudtak csinálni.

De ez a múlt..egy csomó gyár VOLT, (autó, villamos stb) amik már lényegében NINCSENEK, de ha lenne is, attól még nem mondhatnánk, hogy ebben "jók vagyunk"...
Én nem vagyok annyira otthon a buszos témában, de amikről hallottam "magyar" buszokról, hát nem is tudom..elektronika, motor, ezek mind külföldiek voltak. Én azt nevezném igazi buszgyártásnak, ha lenne saját motor fejlesztő és összeszerelő részleg is..nem tudom van-e ilyen, de mint mondtam ilyenről keveset hallani.Ha gyártanak ilyen-olyan karosszériát az jó dolog, de nem nevezném ettőlmég magyar busznak. Mindig sajnálatos, ha megszűnik egy ilyen gyár, de csak a munkahelyek miatt... És nem azért, mert "jók vagyunk benne".
Azt is be kell látni, hogy az állam jó esetben nem a cukrosbácsi. Anno a tervgazdaság egyik hiánya pont az volt, hogy belterjes volt a piac és rengeteg gyár gyártotta a rosszminőségű cuccokat, mert a vásárlóknak nem volt választási lehetőségük. Ha az állam kötelezné az itteni társaságokat, hogy nabikat vásároljanak, akkor szerinted milyen árakat mondanának? 10-szer annyiba kerülne egy Nabi, mint egy Merci. Szóval az ilyen cselekedet eredménye a drágaság és a silány gyártmány, ezt nagyon el kell kerülni. Az államnak a céges terheket és adókat kellene visszafogniuk(amit nem tesz meg) függetlenül attól, hogy magyar vagy külföldi. Nyilván itthon magyar cégből lenne több, így ez elsősorban magyar kedvezmény lenne, de ha nagy duzzogva a mercigyár mindenestül Magyarországra jönne a kedvező cégalapítás/adók miatt és adnának ötvenezer munkahelyet, mindentől függetlenül, azért nem járnánk rosszul vele, nem?
Szóval inkább ezen az oldalon kéne szabályozni és segíteni a dolgot, nem a vásárlás részen.

vizsla_barat 2013.05.29. 16:01:30

nem kell a magyaroknak busz! Csakis kerekpar! Miert? Majd otthon ulve varhatjak a segilyt. Minek tomegkozlekedni? A postasnak jo a bicikli is! Azt hiszem ideje lenne a fekete Audikhoz beszallojegyet arusitani...

miketbeszéltek 2013.06.26. 20:15:37

A lengyelek a Solarist a semmiből fejlesztették fel a nagy gyártók közé. Valahol ez csak bosszantó egy kicsit a számunkra....A valaha világszínvonalú formatervezésünk is lecsúszott

Írországi Utazók · http://www.reserva.blog.hu 2013.09.05. 14:37:36

Meg tudod erősítni vagy cáfolni, hogy a Nabi Sirius-ból nincs 170db raktáron Kaposváron? Ilyennel jött egy ismerősöm, hogy miért nem azokat veszik a Volánok meg a BKV.
Mondtam szerintem ez lehetetlen. max. Credo-ból vagyok biztos, hogy van kb. ennyi eladatlan raktáron. Interneten sok hülyeség terjed és szerintem ez is egy ilyen.

_zahnrad 2013.09.05. 19:53:46

@Írországi Utazók: Ja, Credoból van 170 vagy több raktáron, Nabiból egy sincs. Így keletkeznek a népmesék, és a tévhitek.
süti beállítások módosítása