Alig két héttel az Ikarus Egyedi magyar kézbe kerülése után, az állami támogatást is élvező hosszú nevű, "Elektromos és szerelvényes üzemben hibrid hajtású pótkocsis járműtechnológia kutatása és prototípusának elkészítése" projekt újabb fontos állomásához érkezett, ugyanis elkészültek a legújabb Egyedi busz látványtervei!
Nem valószínű, hogy a BKK rendel a járműszerelvényből. Az Egyedinél mégis elgondolkodtak azon, hogy mi lenne, ha a BKK mégis látna fantáziát a járműben? (Nagyobb mérethez klikk ide!)
Az Egyedi Ikarus (EAG) új típuscsaládjának első tagja a DUEL névre keresztelt, Ikarus EAG E91-esen alapuló, pótkocsis midi szerelvény lesz, amit F91-es néven mutatnak, ha miden jól megy, még ebben az évben. A busz pótkocsi nélkül tisztán elektromos hajtású, míg pótkocsival, szerelvényes üzemben, soros hibrid járműszerelvényként fog üzemelni. A buszon lesznek az akkumulátorok, míg a pótkocsiban egy kisméretű dízelmotor és generátor. Így a buszban található akkumulátorokat elég pótkocsi nélküli üzemre méretezni, a megnövekedett terhelést maga a pótkocsi kompenzálja. Így a két jármű között erősáramú kapcsolat is szükséges, ami kuriózum a pótkocsis buszok világában. A busz szélessége marad a midibuszoknál megszokott 2,38 méter, és valószínűleg az ívelt oldalváz is, de megmarad az E91-es 7,9 méteres hossza is. A pótkocsi adatairól egyelőre nincsenek pontos információink, de a hossza körülbelül a busz hosszúságával megegyező. Ezáltal a teljes szerelvény hossza 18 méter körül lehet majd, ami valamivel kisebb befogadóképességet feltételez, mint egy csuklós buszé, de ezt kompenzálja a szerelvény alig kevesebb mint 2,4 méteres szélessége. A busz így ideális lehet, nagy forgalmú, de keskeny utcákkal tarkított történelmi városrészek vonalakon, de kisebb vidéki városokban is jó alternatíva lehet a koncepció.
A hátfalon kevesebb a módosítás (Nagyobb mérethez klikk ide!)
A prototípus szerelvény már teljes egészében a magyar kézben lévő Ikarus EAG 2007 év végén bezárt csarnokában fog készülni. Sajnos a korábbi tulajdonos az EAG-ban lévő szerszámokat és a buszgyártáshoz szükséges berendezések túlnyomórészét leszerelte. Így az új tulajdonosokat nemcsak a pótkocsis midibusz mérnöki kihívásai terhelik, hanem a mátyásföldi Ikarus területén lévő Egyedi gyáregység "gatyába rázása is". Ez utóbbi egyébként a napokban meg is kezdődött.
A buszhoz tartozó pótkocsi (Nagyobb mérethez klikk ide!)
Az innovatív típus mellett van más is az EAG tarsolyában. A Volán társaságok részéről komoly igény mutatkozik a kilencvenes évek slágertermékeinek, az E95 és E94 szériáknak az utódlására is. A fejlesztés a mai előírások és az elérhető alvázak figyelembe vételével, igen jól halad, akár a midi szerelvényt is beelőzheti a közkedvelt típuspár elsőként elkészülő példánya, ami nagy valószínűséggel az E95-ös modern változata lesz, ami hasonló homlok- és hátfalat kap, mint a posztban szereplő pótkocsis midi változat.
A Volánoknál nagyobb esélye van típusnak, mint a fővárosban (Nagyobb mérethez klikk ide!)
A járműszerelvény fejlesztése kétharmad részben pályázati forrásokból, egyharmad részben önerőből történik. A típuscsalád többi tagjának sok részlete még nem tisztázott, de amint kézzelfogható és publikus eredmény van "Egyedi ügyekben" akkor azt természetesen megosztjuk olvasóinkkal!
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!