Mozgásban az Evopro kompozit elektromos busza! Az Omnibusz blog megszerezte az Evopro innovatív buszcsaládjának első métereiről készült videót!
Bár sokan kétkedtek a megvalósulásában, az Evopro jelmondatának megfelelően megépült az első zéró emissziós hazai kompozit autóbusz, hibrid hajtású testvére pedig készülőfélben van. A Modulo névre keresztelt buszcsalád egy sor műszaki különlegességel támad. A karosszéria széleire kitolt, a szokásosnál kisebb kerekeken gördülő - ezért könnyebb - futóművek újszerű kompozit felépítményt hordoznak.
A karosszéria előre legyártott modulokból épül fel, akár többféle hosszban is. Négyféle modulból tudja összeállítani a vevő a kívánt befogadóképességű buszát. Az első egy homlokmodul, ahol a járművezető ül az első futómű felett, jobbján egy ülő utassal és egy kerekeszékes férőhellyel együtt. A következő az ajtómodul, amiből lehet egy vagy több is. Az ajtóval szemben lehet kerekesszékes férőhely, azaz állóhely, szimpla vagy dupla üléssor is. Lehet választani ablak modult is, ahol vagy metró szerűen oldalra, vagy előre néző utasok ülhetnek és végül van a hátsó modul, ahol a hajtásrendszer, a hátsó futómű és kilenc ülő utas kap helyet. Az előre elkészített modulokat ragasztással rögzítik egymáshoz, így az eddigi kompozit buszokhoz képest a gyártás egyszerű, rugalmas, gyors és olcsó.
Mozgásban a MEDIO ELECTRIC!
A buszok készülhetnek tisztán elektromos, azaz akkumulátoros hajtással, dízel-elektromos soros hibrid, tisztán dízel vagy tisztán gáz (CNG) hajtással is. A videón is látható első példány tisztán elektromos hajtást kapott, a karosszériája a MEDIO nevet viselő kétajtós, 8 méter hoisszú kivitel. A kiszerelés alatt lévő második, hibrid példány is ugyanezt a karosszériát kapja meg. A két prototípust a MINIMO névre keresztelt egyajtós, 6,5 méter hosszú és a kétajtós, de kettő ablak modulos, 9,5 méter hosszú OPTIMO követheti. A bemutatott 8 méter hosszú változat befogadóképessége kiviteltől függően 71 fő lehet, a MINIMO változat 50, míg az OPTIMO változat 87 utast szállíthat.
Hazai fejlesztésű és gyártású az újszerű karosszéria. A hazai hozzáadott érték 50 százaléknál is több!
Az Evopro elkötelezettségét és haladó szemléletét jól jelzi, hogy februárban egy hidrogén alapú közlekedésről szóló konferenciát szponzorált. A Magyar Tudományos Akadémia Q2 épületében megtartott, Hidrogén alapú mobilitás és tüzelőanyag-cellás autóbuszfejlesztés lehetőségei Közép-Európában című konferencián az Evopro buszcsaládja mellett megismerhettük a hidrogén alapú közlekedés eddigi eredményeivel, a legújabb fejlesztésekkel és a térségünk jelenlegi helyzetével. A jövőben így akár üzemanyagcellás hajtásmódot is kaphat a Modulo buszcsalád.
Világos és tágas az utastér
Az újszerű kompozit technológiák és az újszerű hajtáskoncepció miatt a két prototípust kiterjedt tesztelésnek és próbáknak fogják alávetni. Ezért ezeken a buszokon látható utastéri megoldások nem véglegesek, de az első szemrevételezés alapján elmondhatjuk, hogy a koncepció működik, a térérzet kivételesen tágas. A belső burkolatokat nem használó kompozit utastér prototípus létére kivételes minőséget sugároz, és jópár ötletes megoldást is rejt. Ezekre bővebben a jövőhéten várható bemutató után térünk vissza.
A videót és a képeket köszönjük az Evopronak!