Már nem magyar cég az Ikarus Egyedi?

2016. december 19. - Hirtelen Miki

2_10.jpg

Megváltozott a MABI-Bus, jelenleg épp Ikarus Egyedi Kft., tulajdonosi szerkezete. Az új tulajdonosok máris elbocsájtásokba kezdtek úgy, hogy a vállalat időközben elnyerte a Volánbusz 180 darabos metrópótló busztenderét. De a névhasználattal sincs minden rendben, Széles Gábor beperelheti a céget.

Osztrák és cseh tulajdonosok

A Mészáros Csaba vezette MABI-Bus Kft.-t nemrég átkeresztelték Ikarus Egyedi Kft.-re, igaz ezt az elnevezést valószínűleg nem sokáig használhatja a cég, de erre még lentebb visszatérünk.

Ez év októberében nagy változás állt be a cég életében, az elérhető cégjegyzéki adatok szerint új tulajdonosa lett a buszgyártónak, a bécsi székhelyű VIECAP Gmbh. Hogy ez az osztrák cég pontosan mivel foglalkozik, azt nem találtuk meg a világhálón, de az itthon elérhető adatok szerint az bizonyos, hogy az Ikarus Egyedi Kft.-ben ötven százalékos szavazati joguk van. Így a tulajdoni viszonyok úgy alakulnak, hogy 4,9 százalék a Lanta Consulting Kft., újabb 4,9 százalék a szigethalmi Albatric Kft., míg 40,2 százalék az evopro Bus Kft. és ötven százalék pedig a bécsi VIECAP kezében van.

dsc_0382.jpg

Lesz-e folytatás? (fotó: Buga Bence)

De nem csak a VIECAP Gmbh-nak vannak külföldi tulajdonosai, hanem az evopro Busnak is, ugyanis a cégjegyzék szerint a főtulajdonos a brnói, LUGREDA a.s. Igaz ennek a cseh cégnek főként magyar tulajdonosai vannak, köztük Matolcsy György jegybankelnök unokatestvére Szemerey Tamás is.

Ez azt is jelentheti, hogy a mindössze 9,8 százalékos magyar részarány miatt, a hazai tulajdonosoknak nem sok beleszólásuk van a cég működésébe.

Tendert nyertek, ezért leépítenek?

A Városi és elővárosi közlekedési egyesület, azaz a VEKE, értesülései szerint a nemrég kiírt 180 darabos Volánbusz tendert, amelyeket a Volán metrópótlásra szánna, az Ikarus Egyedi Kft. nyerte el. A VEKE szerint napokon belül aláírhatják a szállítási szerződést. Jó kérdés, hogy vajon mi szüksége van a Volánbusznak erre a 180 városi buszra, amikor a főváros már eldöntötte, hogy önerőből fogja megoldani a metrópótló buszok pótlását? Ráadásul ennek megfelelően a BKV és a BKK már meg is kezdte a korábban kötött szerződésekben még szereplő opciós mennyiségek lehívását.

Az is jó kérdés, hogy az Ikarus Egyedi hogyan szeretné leszállítani a 180 csuklós buszt 210 nap alatt, ugyanis a Volánbusz tenderében az áll, hogy a szerződés megkötését követően erre szűk hét hónap áll rendelkezésére a gyártónak. Ilyen szűk határidőt még a nagy nyugati buszgyártók a török gyáraikkal sem mernek bevállalni, akkor hogyan szeretne szállítani egy kicsi magyar gyártó, amikor a BKV rendelkezésre tartásos tenderére is csak többszörös késéssel tudták leszállítani a Modulo M108d típusú buszokat?

kdsc_0182.jpg

A 75 centiméterrel rövidebb változattal nyerte meg a Volánbusz tendert az Ikarus Egyedi Kft? (fotó: Buga Bence)

De nem csak emiatt fájhat a feje az Ikarus Egyedi mérnökeinek és Mészáros Csabának, hanem azért is, mert a Volánbusz tenderre egy olyan busszal indultak, ami még csak papíron létezik. Ugyanis egy 18 méteres csuklós buszt ajánlottak meg, de jelenleg ilyen busza még prototípus szinten sincs az Ikarus Egyedinek. Azonban a 18,75 méter hosszú, M168d, változatból készült egy prototípus, de az nem az a busz, amit megajánlottak.

A kiírás szerint: A megajánlott autóbusz jogszabályban előírt emissziós paraméterei legalább az EURO 6 szintet teljesítik,továbbá az autóbusz SORT 1 ciklus szerint mért fogyasztása nem haladja meg a 64 l/100 km értéket. A megajánlott jármű megfelelőségét alátámasztó dokumentumokkal kell igazolni. Az alkalmasság igazolása a megajánlott autóbusz érvényes típusbizonyítványának benyújtásával és akkreditált műhely által kibocsájtott SORT 1 mérési módszerrel elvégzett üzemanyag fogyasztási jegyzőkönyv becsatolásával történik. Ez azt jelenti, hogy csak olyan busszal lehet indulni, amelynek már van típusbizonyítványa. Viszont van egy olyan kiskapu a kiírásban, miszerint lehet pályázni hasonló kialakítású busszal is, azonban szállításkor csatolni kell a tenderre megajánlott busz típusbizonyítványát és dokumentumait. Tehát az Egyedinek nem csak a prototípus buszt kell megépítenie, és persze a többi 179 darabot, hanem meg kell szerezni a busz típusbizonyítványát vagy az eredeti típusbizonyítvány kiterjesztését. Iparági forrásaink szerint ez ilyen rövid idő alatt teljes képtelenség! Dupla ennyi idő már kecsegtetőbb lenne. Az is egy érdekes kérdés, hogy a nagy befogadóképességű buszt igénylő metrópótlásra a Solarisszal szemben még hangoztatott nagyobb hossz és befogadóképesség most hirtelen miért szorult háttérbe?

kbkv_su8.jpg

A Solaris, ahogy a MABI-bus is, nyertesből vesztes lett

Úgy tudjuk, igen nagy problémát okoz az is, hogy az Ikarus Egyedi Kft.-nél megkezdődtek az elbocsájtások is. A VEKE szerint 16 embernek már felmondott a cég vezetése és hamarosan újabb nyolcvan munkástól válna meg az Ikarus Egyedi. Ez a teljes létszám majdnem fele. Ráadásul épp azokat az embereket kezdték el kirúgni, akik az acélbuszokat gyártják, pont akkor, amikor a 180 darabos Volánbusz tender teljesítéséhez nem elbocsájtani, hanem felvenni kellene az embereket.

Széles Gábor perelni fog?

Értesüléseink szerint a milliárdos nagyvállalkozó Széles Gábor, aki az Ikarus név jelenlegi birtokosa, hamarosan jogi útra tereli a névhasználat kérdését. Ugyanis szerinte az Ikarus Egyedi Kft. nem használhatná a legendás járműgyár nevét, hiszen azt egy az egyben Széles vásárolta meg még 2006-ban.

A szakmában keringő pletykák szerint Széles Gábort az dühítette fel, hogy ő is belefogott az Ikarus felélesztésébe és egyre többen kezdik összemosni a szakmában Széles cégét a problémákkal küzdő Ikarus Egyedi Kft.-vel.

Egy ilyen per végkimenetele nem lehet kérdéses, szinte biztos, hogy a sokadik névváltás után az Ikarus Egyedinek újra meg kell majd változtatnia a nevét és még az is könnyen előfordulhat, hogy a tulajdonosoknak mélyen a zsebükbe kell nyúlni a jogosulatlan névhasználat miatt.

Kompozitban a jövő?

Mészáros Csaba a minap nyilatkozott a Boomonline-nak, ahol azt mondja, hogy: …néha már én is úgy látom, kár volt a vasbuszba belefogni… Ha mi csak az elektromos busznál maradunk – hiszen eredetileg csak arra gondoltunk -, akkor alvállalkozókkal dolgozva, nagy gyártóbázis nélkül dolgozhatnánk ma is.”

p1150954.JPG

Ha teljesen újra tervezik még lehet belőle valami (fotó: Buga Bence)

Tehát az Ikarus Egyedi egyik tulajdonosa már nem lát potenciált az acélvázas buszokban pedig állítólag épp most szeretne ezekből legyártani 180 darabot. Ráadásul az acélbuszokból bevallottan eddig több mint kétszer annyit adtak el, mint az elektromos, kompozit változatból, amelyekkel több probléma is van Budapesten. De gondok vannak a C68e buszok akkumulátoraival is, ami miatt a 20 darab buszból, mindössze 14-15-öt engednek ki a Kelenföldi garázsból Budapest utcáira.

Szóval Mészáros Csaba egy olyan buszt szeretne gyártani a már bevált acélvázas, M108d és M168d helyett, amelyből bevallottan nincs megrendelése a cégnek.

(Címlapfotó: Buga Bence)

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr7112056311

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tomikarus 2016.12.19. 15:40:19

Még egy csavar a svéd csavar mellé ...

Buchhalter 2016.12.20. 09:09:43

Hát igen : Mészáros Csaba élete egy kész csőd.Válás(asszony úgy ott hagyta két gyerekkel mint a sicc), Siemens felbontotta vele a szerződést még 2013.Sorolhatnánk még.A körülötte lévő patkányok is már menekülnének.

Ma Baker 2016.12.20. 09:35:35

@Buchhalter: "Mészáros Csaba élete egy kész csőd"

Azért szeretnék én akkorákat szakítani, mint amekkorákat ő kaszál pl a dubaji reptér építéséhez outsource-olt mérnökökön...

Buchhalter 2016.12.20. 09:38:20

@Ma Baker: azt már rég egy másik multi cég csinálta.Eladta nekik.Ébresztő!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.12.20. 12:23:45

Látom a Széles úr által privatizált Ikarusz dicső pályafutást ír le.

Petyka366 2016.12.20. 16:58:52

Sajnos az Ikarus halott. Se Széles, se Mészáros nem tudja többé feléleszteni. A nagy gond ez a rohadt alacsony padló mánia, amit a mai napig nem értek egyetemben azzal, hogy Mészáros mit keres a buszgyártásban ?! Kitalált egy olyan elektromos/kompozit valamit amit busznak csúfolnak, de nem jó semmire! Az meg milyen duma már hogy: -Maradtam volna az elektromos valaminél.... Igaz, hogy fele annyit adtunk el belőle mint a "vas" buszból, de ez az én ötletem! Pénzt nem hoz, de jó! Vegyétek! :D

Ma Baker 2016.12.21. 10:16:39

@Buchhalter: Mondom a mérnökököön.... Azokat az evopro is küldte.

2017.01.02. 11:38:16

VIECAP: Vienna Capitals

www.firmenabc.at/viecap-gmbh_MuwN

Amugy ja, erdekes.

2017.01.02. 11:39:21

@Buchhalter: Csak nem egy sértett ex-alkalmazott?

2017.01.02. 16:21:06

@Buchhalter: Valaki, aki nálad jobban tájékozott.
süti beállítások módosítása