Az előítéletek helyett beszéljenek a tények, lássuk mit tett le az asztalra a kínai buszipar 2016-ban.
Míg a hazai buszgyártás állami megrendelésekre várva vergődik és az exportról sem hallunk híreket, addig lássuk mit hoztak össze a kínaiak pár önkényesen kiragadott példa alapján
Yutong
2016-ban 63000, igen hatvanháromezer közepes és nagyméretű buszt gyártottak. Egészen pontosan 63336-ot. Ebből 26856 darab alternatív meghajtású kivitel volt. Vegyesen hibrid, tölthető hibrid, akkumulátoros elektromos és üzemanyagcellás. A cég igen aktív az export terén is, Kubában a piaci részesedésük 99,9%, de Parayguayban sem kevesebb 90 százaléknál. Kubában például 2015-ben 1500 buszt, alvázt és CKD-kitet értékesítettek összesen. 11 éves jelenlétük alatt eddig 6800-nál is több buszt értékesítettek a szigetországba. Bizonyos típusokat a korábban a GAZ csoporttal is együttműködő Caisa cég szerel készre, akiknek a kínaiak finanszírozást is nyújtanak.
Már nem csak Girónnal járnak a kubaiak. Az idő halad, a magyar buszgyártás pedig nem tudja felvenni a versenyt a kínaiakkal sem.
2015 augusztusa óta önvezető busszal is rendelkeznek, ami állítólag 32,6 kilométert tett meg forgalomban úgy, hogy 26 közlekedési lámpán kelt át hibás jelzésértelmezés nélkül.
Yutong E12 Nagy-Britanniában.
Októberben egy 15000 kilométeres túra keretében népszerűsítették két új turistabuszukat Oroszországban Vlagyivosztoktól Szent Pétervárig. Bulgáriába 110 buszt szállítottak az ősszel. A magyar fülnek szintén ismerős Kuvait is vett 206 Yutong buszt tavaly év végén.A sikerek mögött természetesen ott áll a kínai állam is. Idén ősszel például további kutatás-fejlesztés projektekre 3,3 millió jüanos támogatást kaptak.
Golden Dragon
A magát elektromos buszgyártóként és fejlesztőként definiáló holland Ebusco cég a Golden Dragon XML 6125CLE elektromos buszát importálja és értékesíti a saját nevén Európában. Az import mértéke nem tiszta előttünk, annyi biztos, hogy a vázszerkezete a két busznak megegyezik, és a kínai gyártó oldalára a holland partner értékesítései felkerülnek a hírek közé. A kínai gyártó éves kapacitása 40000 busz körül van.
A kínaiak a rossz levegő miatt nem aprózzák el az elektromos közlekedésre költött pénzeket
Az alumínium vázszerkezetű, 12275 kg üres tömegű, 12 méteres szóló elektromos busz európai takarékossági díjat is nyert 2015-ben, nagynevű versenytársakat megelőzve. Az LFP 576 VDC / 540 Ah (311 KWh) akkumulátorokkal 300 kilométeres hatótávolságot ígérnek.
Szóló és csuklós, BRT-kivitelű Golden Dragon buszok Dar es Salaam utcáin.
2015-ben a cég számos áttörést ért el: 138 BRT buszt szállított Tanzánia legnagyobb városába, 314 Euro VI-os alacsonypadlós, városi buszt Izraelbe és az egyik ilyen szállítás során átadta az 50.000-ik exportált buszát. Ez utóbbi teljesítmény 12 évébe telt a cégnek. Izraelben 2016-ban újabb 420 darab buszra kaptak megrendelést, ez az XML6125 típus. Míg 2015-ben 25%-os részesedése volt a buszok közt a Golden Dragonnak a közel-keleti ország útjain, addig 2016-ban már a kínai márka buszai futnak a legnagyobb darabszámban Izrael útjain.
Ugyan 2014-es videó, de érdemes megnézni a gyár felszereltségét.
Ebusco néven európai országok útjain is látni fogjuk az XML6125JEV új, elektromos buszt.
BYD
Az elektromos buszairól ismert márka idén is tovább terjeszkedett. Mivel buszok mellett gyártanak elektromos egységeket, akkumulátorokat is, ezért az igen jó minőségű és megbízhatóságú kész buszok mellett ,,alvázgyártóként” is megjelentek. Áprilisban gördült le a tízezredik teljesen elektromos busz a gyártó sorairól, egy K8 típusú jármű. Idén olyan városok iratkoztak fel a BYD elektromos buszait használók listájára mint Párizs 16 darabbal, Fokváros 11 darabbal és Torino 19 darabbal. Ez utóbbiak leszállítása 2017 közepéig esedékes.
Interjú a BYD kaliforniai gyárában
Idén a dél-amerikai piacra szánt BRT csuklós 400 kilométert tett meg egy feltöltéssel, de utasok nélkül Bogota és Medellin között.
A dél-amerikai BRT piacra szánt magaspadlós csuklós 400 kilométeres útja
A cég legnagyobb sikere az 51 darabos Londoni szállítás az Alexander-Dennis (ADL) felépítmény gyártóval közösen. A BYD ugyan megjelent London utcáin a saját gyártású szóló és emeletes buszaival, de a sorozatgyártásra már az angol iparral összefogva került sor. A korábban nem igazán bevált hibrid és elektromos hajtásrendszer beszállítók mellé az angol buszipar így kapott egy újat, aki bizonyíthat és a helyi karosszériaépítés is megmarad.
Utasteszt a kínai alvázra épített angol buszról.
Az 51 busz karosszériája az ADL Enviro 200 MMC típusén alapul, igen jó, korszerű kasztni. Például a ragasztottnak tűnő oldalüvegeket 3 perc alatt lehet cserélni az ADL által szabadalmaztatott eljárással. A hatótávolság 320 kilométer, a busz üres tömege 12115 kg, a 324 kWh kapacitású akkumulátorral ez igen jó érték. A töltési idő 4 óra.
Hogyan került be a brit piacra a BYD?
A BYD a hátsó kerékagymotorokat, a busz elektromos és hajtásrendszerét illetve az akkumulátorokat szállítja. A futóművek ZF gyártmányúak, a fékrendszer WABCO. Mintha önjáró alvázat szállítana, csak elektromos kivitelben, típusa is van D9UR. Erről az öreg kontinensen található nagy múltú alvázgyártók lekéstek, de még nincs későn az ébredéshez, a trend megfordult, most már Európából kell ötleteket lesni a kínaiaktól a lemaradás behozására? Az együttműködés továbbra is sikeres, 12 újabb ADL-BYD busz érkezik 2017 közepéig Liverpoolba.
Képek: Yutong, Golden Dragon, BYD