Látványos showműsor keretében mutatták be Brüsszelben a Mercedes Tourismo, legújabb harmadik generációját. Ezzel eltűnik Európából a Travego típus, helyét az új Tourismo RHD veszi át.
Nem vitás, hogy a Törökországban gyártott Mercedes-Benz Tourismo a stuttgarti márka egyik legsikeresebb autóbuszcsaládja, amelyből az elmúlt húsz évben összesen 26 000 darabot gyártottak. A típus olyannyira sikeres, hogy az elődből még tavaly is 2100 darab készült. A siker ellenére a vállalat úgy döntött, hogy itt az ideje teljesen megújítani a típust és az új borulásvédelmi (R66.02) előírások miatt egyébként is át kellett volna tervezni a buszt. Biztosra mentek, ezért a Tourismo legtöbb újítása a csillagos márka más típusaiból érkezett.
Kezdjük azzal, ami erősen megosztja a szakmát, ugyanis az új Tourismo RHD a Mercedes Actros fényszóróit örökölte, amely sokaknak tetszik, másoknak nem. Nem szeretnénk igazságot szolgáltatni, de az bizonyos, hogy a török és EU-n kívüli piacokra szánt Travegón sokkal idegenebbül hatnak a Mercedes teherautójának a lámpatestei, ez valószínűleg a jóval magasabb homlokfal miatt van. A Tourismo homlokfala azonban egységesebbnek hat, elsőre fel sem tűnik, hogy honnan származnak a lámpák. Egyébként a busz hátfalán lévő lámpatestek is ismerősek lehetnek, hiszen azok a Citaro új hátsó lámpái.
Jól áll ez a szín az új Tourismo RHD-nak
A Tourismo RHD oldalán először az első ajtóktól induló megtört övvonal tűnik fel, amely az O404-es típust idézi fel. Másodszor pedig a visszapillantótükör felfogatásánál lévő cseppalakú műanyagelem, amely, ha minden igaz sokat segít az egyébként egyedülálló 0,33-as alaktényezőnél, de segítenek még ezen az értéken az optimalizált tükrök, amelyek szintén az 500-as Setráról származnak, és a döntött homlokfal. De van még egy trükk a Tourismo tarsolyában, 95 km/órás sebesség felett 20 milliméterrel leülteti a karosszériát és csak 70 alá lassítás esetén szintezi vissza.
Légellenállás
A légellenállási erőt a következő szorzat szerint kapjuk: 0,5*ρ*cw*A*v2. Tehát számít a levegő sűrűsége, az alaktényező, a jármű homlokfelülete és a haladási sebessége.
A járműgyártók által hangoztatott alaktényező fontos, de álljon itt pár példa a busziparból, hogy azért prémium buszoknál már korábban is elértek a gyártók látszólag szabályos téglatest formával is igen jó alaktényezőket. A hír az, hogy a figyelemreméltó alaktényező megérkezett a megfizethető kategóriába is.
Típus |
Mercedes Tourismo |
Neoplan Cityliner |
Neoplan Starliner 2 |
Neoplan Skyliner |
Setra S500 ComfortClass |
cw |
0,33 |
0,35 |
0,36 |
0,41 |
0,33 |
Évjárat |
2017 |
2013 |
2005 |
2012 |
2012 |
Az új autóbusz nagyot lépett előre a biztonság terén is. Ahogy fentebb említettük az új Tourismo már megfelel az R66.02 borulási előírásnak a megerősített kereteknek köszönhetően, ez a megoldás egyébként kísértetiesen hasonlít 500-as sorozatú Setrákéhoz. De egy másik újdonságot is tartalmaz a biztonság terén az új Tourismo. Több gyürődési zónából áll a homlokfal és a busz első részének vázszerkezete. Az alábbi fotón látható piros rész főként a személygépkocsik ellen, az alacsony sebességű, kisebb ütközéseknél védi a busz utasait. A sárga vázelemek a gyűrődési zónák, ezek deformálódnak egy ütközésnél. A nagyobb baleseteknél a zöld terület hátrasiklik, így csillapítva az ütközés erejét és megvédve a busz vezetőjét.
Piros, sárga és zöld színnel jelölték a védelmi zónákat a Tourismo mellső vázszerkezetének egy darabján
Modellváltozatok:
Változat |
RHD |
RHD M2 |
RHD M |
RHD L |
Hossz |
12,3 m |
13,1 m |
13,1 |
13,94 m |
Tengelyek száma |
2 |
2 |
3 |
3 |
Max. csomagtér |
9,9m3 |
12,1m3 |
9,9m3 |
12,1m3 |
Első körben négy változat rendelhető a Tourismo RHD-ből, bal- és jobbkormányos változatban egyaránt
Újdonságok a belső térben is akadnak szép számmal, számos variálási lehetősége van a megrendelőnek. A többféle választható üléstípus és üléstáv napjainkban már alap egy új turistabusznál. Az új Tourismónál a Mercedes gyakorlatilag végtelen lehetőséget biztosít a megrendelőnek a belső tér kialakítását illetően. Kétféle műszerfallal, egy egyszerűbb kivitelű és egy drágább az 500-as Setrákból ismerős egységgel rendelhető a Tourismo RHD. De a légcsatornát magába foglaló csomagtartóból is többfélét választhatnak a leendő tulajdonosok. Persze napjainkban már természetes egy turistabusznál, hogy USB portokat is lehet rendelni a kocsihoz.
Sajtófotó galéria (képek: Daimler)
Összesen hét erőforrásból választhatnak a Tourismo RHD vásárlói. A legkisebb a 7,7 literes 354 lóerős, 1400 Newtonméter forgatónyomatékú OM 936. A legerősebb választható motor pedig a 10,7 literes, 456 lóerős, 2200 Newtonméteres OM 470.
Motorváltozatok:
Motor |
OM 936 |
OM 470 |
OM 470 |
OM 470 |
OM 470 |
Lökettérfogat |
7,7 l |
10,7 l |
10,7 l |
10,7 l |
10,7 l |
Max. teljesítmény |
354 LE |
360 LE |
394 LE |
428 LE |
456 LE |
Max. nyomaték |
1400 Nm |
1700 Nm |
1900 Nm |
2100 Nm |
2200 Nm |
A legerősebb 10,7 literes 456 lóerős OM 470-es erőforrás
Nem nehéz megjósolni, hogy az új Mercedes Tourismo legalább annyira sikeres lesz, mint előző generációk a konkurenciának erősen fel kell kötnie a gatyáját, ha megakarja szorongatni a stuttgarti márka európai zászlóshajóját.A harmadik generációs Tourismo sorozatgyártása ezekben a napokban kezdődik az Evobus isztambuli gyárában.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!