Mészáros Csaba cége ez év elején az összeomlás szélére került, de egy tizenötmilliárdos állami üzlet úgy tűnt kihúzza a csávából. Viszont az állami tulajdonban lévő Volánbusz nem kapta meg határidőre a megrendelt 180 új csuklós buszát. Az illetékesek ahelyett, hogy szerződést bontottak volna és kötbért követelnének, inkább gyorsan kreáltak egy új jogszabályt, ami lehetőséget ad a szerződés teljesítésének elnyújtására. Igazán magyarosch történet következik, aminek még koránt sincs vége! UPDATE! Időközben megjelent a szerződésmódosítás is... majd a Volánbusz honlapjára maga a szerződés, ami újabb érdekességeket tartogat.
Mint ismeretes a Volánbusz még tavaly októberben írt ki tendert 180 darab, BKK kompatibilis csuklós autóbuszra, hogy lebonyolíthassa a 3-as metró felújításának idején a pótlási feladatokat. Ezt a pályázatot végül az Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft. (korábban MABI-Bus) nyerte el a csuklós Modulo M168D típussal, összesen 15,372 milliárd forint összértékben. A szerződés szerint egyébként az Ikarus EAG-nak augusztus 16.-án kellett volna átadnia az utolsó buszt a megrendelőnek.
A tendergyőztes Modulo M168d (fotó: Buga Bence)
Miközben a gyártó tulajdonosi szerkezete többször is változott, tavaly érkezett egy osztrák befektető, de nemrég ki is szállt és a cég egy névváltoztatáson is átesett. Jelenleg cseh főtulajdonosok és alig 9,8 százalékos magyar tulajdonosi hányad jellemzi a vállalkozást. Amíg a cégnél változott a tulajdonosi szerkezet, addig az Ikarus EAG dolgozói más munkahelyek után néztek, hiszen a gyárban autóbuszok nem készültek, ezért nem kerestek olyan jól, hogy megérje nekik az Újszász utcában maradni. Ha ez mind nem volna elég, az Ikarus EAG súlyos pénzügyi gondokkal is küszködött, két beszállító felszámolási eljárást is indított a vállalat ellen. Nem csoda hát, hogy a 180 Volánbusz csuklósból a mai napig sem készült el egyetlen egy darab sem. A szerződés szerint késedelmes szállítás esetén buszonként, naponta, igen tetemes, 150 000 forintos kötbért kellene fizetnie az EAG-nak.
Hónapok óta tudható volt, hogy az Ikarus EAG nem képes teljesíteni a Volánbusszal kötött szerződést, így a határidő előtti napokban a szakma találgatni kezdte, hogy vajon a Volánbusz felbontja-e a szerződést? Vagy esetleg valami mást találnak-e ki? Ez utóbbi nyert.
A határidő lejárta előtt két nappal, augusztus 14.-én, megjelent a Magyar Közlönyben egy jogszabály-módosítás, amely szerint: „(5) A városi forgalomban közösségi közlekedésben használt, 22 főnél több utas szállításra alkalmas (M3 I. osztályú) autóbuszt – a (2) bekezdésben meghatározott tűzoltó készülék mellett – el kell látni az autóbusz motorterében keletkezett tüzek oltására alkalmas, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság engedélyével rendelkező önműködő, tűzoltótechnikai termékkel.” Jogász nyelvről magyarra fordítva ez azt jelenti, hogy ezentúl tehát minden új városi buszba be kell szerelni majd ezt a körülbelül 800 000 forintba kerülő tűzoltóberendezést. Annak persze mindenki örülhet, ha biztonságosabbak lesznek a buszok, de a gyártóknak nem adtak igazán sok időt felkészülni: a rendelet megjelenése napján (!) este hétkor lépett hatályba!
Bilikéknek, BKK kompatibilisnek kellene lenniük (fotó: Buga Bence)
A Volánbusz által rendelt autóbuszok műszaki követelményeiben persze nem szerepelt a tűzoltóberendezés. Így az EAG, a jogszabályi környezet megváltoztatása miatt, vis maior helyzetre hivatkozva haladékot kért. Amit a megrendelő, Volánbusz el is fogadott.
A VEKE értesülései szerint a gyártó újabb 240 napot kapott a teljesítésre. Az újabb nyolc hónap, nagyon hosszú idő, iparági forrásunk szerint bőven elég lenne 1-2 hónap, ugyanis ezeket a berendezéseket a kész buszokba is be lehetne építeni, csakhogy nincsenek kész buszok, ezért az újabb nyolc hónap az eredeti munkához kell. De még így sem valószínű, hogy sikerül ennyi idő alatt legyártani a 180 csuklóst, hiszen mint fentebb írtuk, sem alkatrészei, sem munkásai nincsenek a gyártónak.
A VEKE fotóján jól látszik, hol tart a gyártás. Munkás sehol (fotó: VEKE)
Több szakértőt is megkérdeztünk, hogy mit lehet tenni olyankor, ha ennyire kilóg a lóláb egy jogszabály megalkotáásánál? Egyöntetűen azt állították, hogy a helyzet jogilag rendben van. Ha a megrendelő Volánbusz elfogadta ezt az indokot, akkor más például a tender többi ajánlattevője nem igazán tehet semmit, ahogy a tender második helyezettje sem, mondjuk a Conectóval induló Mercedes.
A helyzet nem csak a gyártónak nagyon kínos, de a kormánynak is, ugyanis a kormányzat ezekkel a buszokkal szerette volna bizonyítani, hogy a Nemzeti autóbuszgyártási stratégia és a Nemzeti autóbuszbeszerzési bizottság nagyon jól működik. De jelenleg ezt nem nagyon látni. Egyetlen egy hazai autóbuszgyár tud élni a lehetőséggel, igaz ők stratégia nélkül is mindig tudtak eladni buszokat Magyarországon, a győri Kravtex, amely nemrég száz Credo márkájú autóbuszt adott át a hazai regionális buszos közszolgáltatóknak, köztük a Volánbusznak is.
Jobb lett volna, ha Mercedest vásárol a Volánbusz? (fotó: Buga Bence)
Szóval a történet itt még nem ért végett, az Ikarus EAG valamiért újabb lehetőséget kapott, hogy teljesítsen. Ezért úgy tippeljük, hogy jövő év áprilisában megint kitalálnak valamit, hogy a buszokat végre legyárthassa a cég. Az sem tiszta, hogy a Volánbusz mire akarja ezeket a kocsikat használni, pedig ezekre a buszokra égető szükség lenne, hiszen az elképzelések szerint az elöregedett ex-Volán járműpark egyrészét cserélnék le velük, de valamilyen megoldással a 3-as metrópótlására sem jönnének rosszul ezek a csuklósok, ugyanis azok BKK kivitelűek. Lehet jobb lett volna, ha mégis a Mercedes nyeri a tendert, hiszen akkor már utasokat szállíthatnának az új Conectók…
UPDATE! A poszt megírása után néhány órával megjelent a szerződésmódosítás is a TED-en, amely ezt tartalmazza:
VII.2.2)A módosítás okai
Módosítási igény olyan körülmények miatt, amelyet a kellő gondossággal eljáró ajánlatkérő nem láthatott előre (a 2014/23/EU irányelv 43. cikke (1) bekezdésének c) pontja, a 2014/24/EU irányelv 72. cikke (1) bekezdésének c) pontja, a 2014/25/EU irányelv 89. cikke (1) bekezdésének c) pontja)A módosítás szükségességét indokló körülmények ismertetése, és e körülmények előre nem látható jellegének magyarázata:
1. A teljesítési határidő lejártát közvetlenül megelőzően, 14.8.2017-én lépett hatályba 30/2017.(VIII.14.)NFM rendelet.
1.1. A hatályba lépett NFM rendelet olyan -a motortér tűzvédelmére vonatkozó- új, többlet műszaki előírást tartalmaz, amely a jelen ügylet tárgyát képező autóbusz kategóriára (M3 I) kötelező érvényű, mely nélkül a jármű nem helyezhető forgalomba.
1.2. A nyertes ajánlat nem tartalmazott automata tűzoltó rendszert (hanem tűzbiztos falat tűzálló bevonattal, amely a kiírásban foglaltaknak megfelelt), ezért a jogszabályváltozásra figyelemmel a nyertes ajánlat műszaki tartalmának kiegészítése szükséges.
A nyertes ajánlat nem tartalmazott automata tűzoltó rendszert, ezért okszerű és elfogadható az ajánlattevő azon érvelése, miszerint ezt a többlet műszaki tartalmat terveztetnie, beszereznie kell és külső szakértő igénybevétele mellett tudja beszerelni az autóbuszokba. Mindez meglehetősen sok időt igényel, amely a végteljesítési határidő meghosszabbításában mutatkozik meg. Valamint még az is szerepel a módosításban, hogy: A 180 darab autóbusz szállításának végső határideje ezen szerződés aláírásától számított 240-ik nap.
Ezzel persze még mindig nincs vége. Felkerült a Volánbusz honlapjára a szerződés módosítás, ami újabb meglepetéseket tartogat. Ugyanis a rendelet megjelenése napján már el volt készítve a módosítás, a tűzoltókészülékek árajánlata pedig júliusi dátumozású, közben meg csak augusztusban lett érvényes a rendelet...
(Címlapfotó: Buga Bence)
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!