UITP 2019 Stockholm

2019. június 11. - _zahnrad

scania_nxt-0.jpgMiközben itthon csak szájalás folyik a buszok cseréjéről, addig a valódi potenciállal rendelkező gyártók Stockholmban mutatják meg merre lesz az előre...

Ha Budapesten a 2013 és 2016 közötti időszakban látott mértékben történne a régi buszok cseréje újabb, környezetkímélőkre már az is nagy szó lenne. E helyett be kell érni 3000 és 6000 darabos ígérvényekkel, pedig még a 20+20 darabra valóban kiírt közbeszerzésről sem tudható, hogy lett-e eredménye... Szomorú. De a világ szerencsésebb régióban található gyárak azért csak termelnek, fejlesztenek, miközben Magyarország a saját iparától és a nehezen belélegezhető levegőjű városaitól fontosabb dolgokra szórja a pénzt. De ez legyen a mi bajunk, lássuk mi folyik Stockholmban!

Scania

scania_nxt-1.jpgLehet így érdemes kinéznie egy XXI. századi kompozit felépítmények?

A hangsúlyozottan koncepció jármű nem csak busz, hanem egy önvezető, elektromos járműplatform. Az első és a hátsó kerék egy-egy segédvázban van, köztük a felépítmény cserélhető. Mind a négy kerék kerékagymotorral hajtott és kormányzott. Ez a járműplatform a Scania víziója 2030-ra. A felépítmény lehet városi autóbusz, teherszállító, vagy akár szemétszállító is. A fenntarthatóságot szem előtt tartó ötlet az erőforrások minél jobb kihasználását szolgálja, így a hajtásmodulok akár egész nap dolgozhatnak. Ez főleg kisebb városoknak jöhet jól, bár az informatikával már elvileg semmi sem akadály. Reggel utast szállít, délelőtt árut, délután utast aztán este szemetet. Ne feledjük, az elektromos hajtások karbantartásigénye töredéke a dízeles technikáénak. Az akkuk mindig az adott felhasználásra szóló középső modulokban lesznek. Az éppen pihenő járműszekrények így tölthetők. Íme a projektindító megbeszélés története:

Az önvezető busz felépítményben nincs vezető, az utasok az ajtókon belépve felül egy tájékoztató rendszerrel találkoznak, a háttámlák tetején pedig egy központi helyen ülő diszpécsertől kérhetnek információkat, egy gömb alakú, vetített, 3D-s érintőkijelzőn keresztül. A busz tengelytávolsága 6 méter, hossza alig lehet több valamivel.

Mindkét tengely kormányzott, így a fordulási sugara 10,5 méter. A felépítmény kompozitból készül, a jármű üres tömege 8 tonna alatt marad. A befogadóképessége 55 fő, ebből 20 fő ülhet. Az aksik a padlóban vannak, összesen 162kWh kapacitással és 245 kilométeres hatótáv ígérettel. A busz 20 négyzetméteres tetejét lefedték napelemmel, ez 3kW teljesítményt tud, ami az utastér részleges fűtésére részben elég lehet, már ha süt a nap... A fűtést egyébként infravörös sugárzók intézik, állítólag 60%-kal kevesebb energiával, mintha a levegőt fűtenénk hagyományos elektromos vagy vizes módszerrel.

Otokar

Forrás: Otokar Somauto

A buszgyártással is foglalkozó török haditechnikai gyártó az elektromos buszok világába is belép, immár 12 méteres kategóriában is. Az e-Kent C névre keresztelt busz a ZF agymotoros AVE hajtott tengelyét használja. Az akkumulátorok lítium-ionosak 300kWh kapacitással, a gyártó szerint 4 óra alatt feltölthetők. A buszon nincsenek tükrök, kamerák segítik a vezető holttérmentes tájékozódását.

A gyors tölthetőség, és az elektromos buszok közt nagy arányúnak számító 15-20%-os visszatáplálási ígéret korszerű NMC vagy titániumos akkukat sejtet.

Solaris

ksolaris_urbino_12_hydrogen_2.jpgA Solaris a hidrogén üzemanyagcellás Urbino 12-es típusát mutatja be. Az olaszországi Bolzano már le is adott 12 darabra megrendelést a típusból. A terjedő akkumulátoros meghajtás mellett a fő előnye a hidrogénes hajtásoknak a töltés gyorsasága. A Solaris nem új játékos a hidrogénes hajtások terén, Hamburgban 2014 óta jár két kísérleti csuklós, Rigában pedig 10 trolibusznak a felsővezeték nélküli üzemét biztosítja az üzemanyagcella.

ballard_fcmove-hd.jpg
A hajtás lelke a szintén ma bemutatkozó Ballard FCmove-HD hidrogén üzemanyagcella, ami a kanadai cég 8. generációs megoldása. A 60kW-os teljesítményt szolgáltató egységet a korábbi cellákkal szerzett tapasztatok alapján fejlesztették ki. A hetedik gerációs FCveloCity üzemanyagcellát még egy jóideig támogatni fogja a gyártó, de ehhez képest az újdonság 35%-kal alacsonyabb élettartam költségeket, jobb megbízhatóságot és feleannyi alkatrészből felépített kialakítást ígér. 40%-kal kisebb az üzemanyagcella térfogata és 35%-kal a tömege. Az élettartama várhatóan a 30 ezer üzemórát is meghaladja és -25 fokban is indítható. A modul korábbiaktól magasabb hőmérsékleten működik, ezért az utastéri hűtő-fűtő rendszerbe is jobban integrálható, mivel folyadékhűtéses.
ksolaris_at_uitp.jpgAz üzemanyagcellával megtermelt áramot a ZF AVE hajtott tengely alakítja mozgássá, de az üzemanyagcellának lítium akkumulátor is besegít, ennek 29,2 kWh a kapacitása és a nagy energiasűrűségűnek mondott fajta. A garázsban hálózatról is tölthető. A busz befogadóképessége 80 fő körül alakul, ebből 29-en ülhetnek. A hidrogén 5 darab új tank tárolja, az első tengely fölött, hosszirányban beépítve. 350 baron, 36,8kg hidrogént tudnak befogadni, a biztonságos tárolásról multifunkciós szelepek gondoskodnak. Egy feltöltéssel 350 kilométer tud megtenni a busz.

MAN

e_bus_eot_man_uitp_2019-01_width_740.jpgMájus 23-án Lengyelországban megkezdődött az új Lion's City sorozatgyártása. A gyártás felfuttatása fokozatos, 27,4 millió Eurós beruházással válik alkalmassá a létesítmény a jövő kihívásaira.  A kínálat egyelőre a 12 méteres szóló és a 18 méteres csuklósból áll dízel, dízel-hibrid és gázüzemű hajtásokkal. 2020 második negyedévében érkezik a  kb. 18,7 méter hosszú Lion's City G 19, majd 2020 negyedik negyedévétől kezdődik meg a szóló elektromos változat gyártása és 2021 második felétől érkezik a széria csuklós MAN villanybusz.

Az elektromos változatokból egy előszéria a sorozatgyártás előtt három városban Hamburgban, Münchenben és Wolfsburgban nyúzópróba alá kerül.

Volvo

1860x1050-volvo-7900-electric-articulated-2019-newsintro.jpgA Göteborgban futó 2 prototípus után, kevésbé látványos külsővel megkezdi az elektromos csuklós sorozatgyártását a Volvo. Az elektromos 7900A két hosszban 18 és 18,7 méteres változatokban készül majd. Lehetőség lesz gyorstöltésre és csak éjjeli töltésre is.

Mercedes

A Mercedes a korábban már bemutatott elektromos Citarót vitte el Stockholmba, a sajtógalériában pedig feltűnt a 19,73 méteres, C2-es Capacity is. Azért említésre méltó, mert a duplacsuklósokat kiváltó Hamburg igényei miatt a C2-es Capacity a 21 méteres L kivitellel jelent meg először. A nagyobbik változathoz hasonlóan a ,,rövid" Capacity-t is a 10,7 literes, OM470 motor mozgatja, itt alapból csak 360 lóerővel. Az alap utastér befogadóképessége 182 fő.

VDL

vdl-citea-slfa-181-electric-helsingborg-schweden-sweden-elektrobus-electric-bus.png
A holland gyártó a svédországi Helsingborgba szállított 13 elektromos csuklós egyikét hozta el a kiállításra. A kocsi 169kWh-ás lítium-titánoxid aksikkal szerelt, pantográfról tölthető. Érdekesség, hogy a skandináv igényekre válaszul LE-kialakítású, háromtengelyes elektromos buszt is bejelentettek. A 14,5 méter hosszú, elektromos Citea XLE-145 288 kWh-ás akkumulátorcsomagot kap alapból, opcionális lesz a 360 kWh kapacitású. A változatos töltési megoldások ehhez a kocsihoz is elérhetőek lesznek.

Irizar

irizar_uitp2.jpg
A spanyol gyártó egy 12 méteres, szóló iEtramot és egy 18 méteres, elektromos i2e18 buszt állított ki.

VanHool

vanhool_koeln.jpg
Kölnnek adták át az A330-as, hidrogén üzemanyagcellás busz kulcsát. Ez a kocsi az első a tavaly ősszel megrendelt 30 üzemanyagcellás buszból. Ezen felül 10 darabot, hasonló kivitelben Wuppertal is rendelt. Ezek a buszok még a Ballard előző generációs, FCvelocity-HD85 üzemanyagcelláival készültek. A hajtást 210kW-os centrális Siemens állandómágneses szinkron motor intézi. A kölni kivitel 29 üléssel és 46 állóhellyel, a wuppertali 49 állóhellyel készül. 38,2 kilogramm hidrogént tudnak tankolni, az ígért hatótávolság 350 kilométer.

(Képek forrása: Scania, Solaris, Ballard, MAN, Volvo, Mercedes, VDL, Irizar, VanHool)

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr2014887980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása