Kevés az utas a vasúton? Emeljük meg a buszjegyek árát!

2012. augusztus 15. - kristoof

cimlap_2.jpgA kormány minden szándéka és tette ellenére az átlag utasok nem veszik eléggé igénybe a honi vasút szolgáltatásait. Ezen az állapoton most nem úgy kívánnak segíteni, hogy javítják a vasúti szolgáltatások minőségét –hanem inkább megemelik a másik szolgáltató– a szintén állami tulajdonban lévő, közforgalmú autóbuszok jegyeinek árát.

A vasúti utasok elmaradásának okait az elmúlt néhány évtizedben nem tárták fel, helyette központi tervutasításos módszerrel inkább megszüntetik a 2007 óta élő közös, egyforma helyközi tarifát. Pedig elég lett volna kikérdezni a távolsági utasokat, hogy mégis miért ülnek buszra, mikor van vonat is?

ic.jpgMinőségi szolgáltatás a MÁV-nál. Harmadik generációs IC kocsi, korszerű mozdonnyal

A válasz egyértelmű: a távolsági busz tisztább, pontosabb, biztonságosabb. A buszok utasainak döntő többsége diák és –bármennyire is furcsa– nyugdíjas hölgy. A hölgyek persze kényesebbek (okkal-joggal) a közlekedési eszköz tisztaságára. Azt szeretik a buszban, hogy ha bármi probléma adódik útközben, a buszvezető biztosan tájékoztatja őket, míg a vasúton bizony sűrűn előfordul, hogy órákig állnak nyílt pályán két falu között és a vonat személyzete – bár tehetné – egy szót sem szól utasaihoz arról, hogyan tovább. Ritkán tárgyalt dolog az utas biztonsága. Itt nem balesetekre kell gondolni, hanem zaklatásra, lopásra, erőszakoskodásra. Szinte mindenkinek van egy ismerős szomszéd nénije, unokahúga, nagymamája, akit biztosan ért már valamilyen atrocitás a majdnem üres vasúti vagonban.

1.jpgNemcsak korszerű buszok szállítanak utasokat a helyközi Volán járatokon...

Ezek tehát, azok az okok melyek miatt a távolsági buszközlekedés virágzik. Pontosabban virágozna, de a kormány politikusai szemében a távolsági busz, ördögtől való dolog. Ezt ki is nyilvánítják sokszor és sok helyen. (A rosszmájú kormányzati pletykák szerint az sem véletlen, hogy a Volán társaságok évek óta nem jutnak hozzá áhított új buszaikhoz. Mondván, hogy ha a MÁV nem kap semmit akkor a Volánok se kapjanak!) Ugyanakkor a kormánypárti frakció prominensei nem győznek harcolni azért, hogy a távolsági buszokat leállítsák, kivéve az ő saját városuk és Budapest, vagy saját városuk és a megyeszékhely esetleg más városok felé közlekedőket. Magyarul csak olyan buszjáratokat „szabad” leállítani, amik senki érdekét nem sértik. Ez történt idén áprilisban is, csak azok a távolsági járatok szűntek meg, melyek gyors járatoknak számítottak, így kevés érdek érvényesült körülöttük.

cikkbe3_1.jpg...de a távolsági kocsik kényelmesek és biztonságosak

E kettősség oka egyrészt a frakció fegyelem és a saját választóik érdekei közötti ellentét. Hazánkban a helyközi közlekedésben utazó utasok 79 százaléka autóbusszal, 21 százalékuk vonattal közlekedik. A 79 százaléknyi buszos utasnak nagyjából 2-3 százaléka az, amely távolsági forgalomban is busszal utazik, a többiek helyközi buszokkal utaznak. E 2-3 százalék vonatra átültetése most a cél, egy igen bonyolult rendelettel. A szöveg szerint „az emelt szintű országos járatokon” kell alkalmazni a plusz dézsmát, sajnos az utasok kárára.

Azt, hogy mi az emelt szint viszont senki se szabályozta. Egy légkondicionáló használata 2012-ben már emelt szintnek számít? Mi van, ha az alapjáraton úgynevezett „emelt szintű” busz közlekedik, de a másod- harmadrész busz normál kocsi? Ilyenkor milyen jegyet adjon a pénztáros, aki a jegy árusításakor –ami az utazás előtt akár hatvan nappal is lehet– még nem tudhatja, hogy milyen busz lesz a kisegítő járat (másod- harmadrész) két hónap múlva.

cikkbe4_1.jpgA MÁV-nak összesen hetven korszerű elővárosi motorvonata van. A Volánoknak több száz olyan járműve van ami korszerűnek mondható

Akiknek fontosak a tisztaság, pontosság és a megfelelő utastájékoztatás követelményei, azoknak plusz 300-400 forint többletet okoz ez. Az Intercity helyjegy is nagyjából ennyibe kerül egyébként. Meg fogja érni ezen túl is? Mindaddig, amíg nem magát az alapproblémákat változtatják meg –vonatok az eddigieknél alaposabb takarítása, a vasúti menetrend betartása, az utasok pontos tájékoztatása– addig a távolsági buszok meg fognak élni, lesz rajtuk utas. Akkor is, ha parancsuralmi módszerek visszahozása a piacgazdasági folyamatokban most épp divatosnak mondható.

A rendelet alkalmazása után, mivel igen bonyolult, ugrásszerűen megnőhetnek az utaspanaszok. Erre egyelőre sem a vasúti (MÁV, GYSEV), sem a közúti szolgáltatók nincsenek felkészülve.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr974712979

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2012.08.15. 10:13:14

"A kormány minden szándéka és tette ellenére az átlag utasok nem veszik eléggé igénybe a honi vasút szolgáltatásait. Ezen az állapoton most nem úgy kívánnak segíteni, hogy javítják a vasúti szolgáltatások minőségét –hanem inkább megemelik a másik szolgáltató– a szintén állami tulajdonban lévő, közforgalmú autóbuszok jegyeinek árát."
de előtte még gyorsan bezárnak pár vasútvonalat.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.08.15. 12:37:48

Anno az Andor utcai Volán telepen még Dacsúr Sanyi bácsi regnálásának idejében, mikor kötelező volt féket mérni a napivizsgás buszokon, rendszerint a rossz oldalhoz rontották a jót, így a megismételt mérésen már nem is volt 43% fékerőeltérés egy tengelyen, csak 5%, az meg elment. Igaz, fékhatás se néha.

Ma már nincsen se Dacsúr Sanyi bácsi, se Andor utcai telep.

felucca 2012.08.15. 14:18:47

"...míg a vasúton bizony sűrűn előfordul, hogy órákig állnak nyílt pályán két falu között ..."

Nem védem a MÁV-ot, de ilyen bizony nem fordul elő sűrűn. Vagy nem órákig. Vagy nem két falu között, hanem egy állomáson. Stb.

"....A MÁV-nak összesen hetven korszerű elővárosi motorvonata van. A Volánoknak több száz olyan járműve van ami korszerűnek mondható..."

Nem védem a MÁV-ot, de nem hetven van, hanem száz. És a motorvonatokon kívül is van olyan kocsi, többszáz darab, ami minden igényt kielégít. És menyien férnek el egy buszban? És mennyien egy motorvonatban? Nem csúsztatás ez véletlenül?

jack o'neill 2012.08.15. 14:57:23

Kedves Kristoof!
Kezdetektől követem blogod (blogotok).
Nagyon jó kezdeményezésnek tűnt.
De, mostanában már vagy hatásvadász, vagy ferdítő, vagy konrkétan egy faszság a posztok egy része.
Felucca leírtam azt ami.
A MÁV-nak semmi szükség a védelmére, több sebből vérzik, olyan amilyen, tudja jól AZ aki MIDNENNAP használja!
Épp ezért olyan faszságokat írni, hogy:
"távolsági busz tisztább, pontosabb, biztonságosabb"
Pl az IC-k nem azok?
Az, hogy a bagolyonat pl nem életbiztosítás azt értem, de IC-n sok baj lenne? pontosság terén igen, VAN késés, de átesni a ló túlsó oldalára? Tiszta. Eddig ha IC-vel mentem azok többnyire tiszták voltak (ÉS a FLIRT/Talent párost ami személy nem is mondtam!)
Kényelem is vicces dolog. Én annyira nem utálom magam, hogy hosszabb távon egy busz ülésébe préselődjek, akkor már egy halbi is jobb! ÉS van WC és feltudok állni!

Azt meg már nem is mondom, hogy a Volánbuszt használló ismerőseim (lévén nekik nincs alternatíva) elkezdtek átszokni autóra/robogóra.
Se nem pontos, se nem kényelmes.

Jómagam buszról szoktam át vasútra és az lényegtelen, hogy így az utazási idő 40 PERCET CSÖKKENT! De tisztább (többségben Flirtek), biztonságosabb (0% csöves, kaller által lepakolt bliccelő tudjuk kik, 100% kamera) és meglehetősen pontos. (Az hogy MOST van késés? Igen mert van pályafelújítás.)

Szóval Tisztelt blogoló.
Örülök, hogy neked ezek a nézeteid, de remélem egyszer megérted:
1, Nem mind igaz!
2, Nem kell szándékosan ferdíteni azért mert a szívedcsücske a buszközlekedés!
3, TÉNY ÉS VALÓ! Van ebben az országban nem egy és nem két olyan hely, amit kényelmesen, gyorsabban, kultúráltan el lehet érni busszal! Netán a vasúttal, netán az egyéni közlekedéssel szemben.
De ez nem mindenesetben igaz! Nagyon nem!

jack o'neill 2012.08.15. 15:05:11

+1
"Kevés az utas a vasúton?"
Már ahol.
Ezt is tényként közlöd 100%-osan az országra nézve?
Mert akkor azért nem ártana leszállni néha a buszról és felszállni 1-1 vonatra (nem a Karakószentjakab-Mézeskalácsháza alsó Buzenkára) és megnézni mi is valós helyzet.
Barátnőm (családi oko miatt) sűrűn használja a Bp Nyugati - Debrecen szakaszt. Egyszer felvetettem neki és szüleinek, hogy miért nem mentek busszal? Erre csak azt kaptam vissza, hogy:
1, Kijött belőlem a buszfan énem?
2, Nincs az az Isten!
3, Áhhhhhhh!!
4, Apja bedobta, akkor inkább elhozza a céges autót, az is jobb! (VW Caddy)...

újember · http://vasut.kTeam.hu 2012.08.15. 15:49:59

A legnagyobb gond, hogy bizony pótcselekvés szagú ez a tarifamódosítás. Ahelyett, hogy fokozatosan bevezetik az országos integrált ütemes rendszert, gyorsan döntenek valamiről, amitől egyharmad jobban, kétharmad rosszabbul jár, hadd rágják meg ezt a csontot egy darabig?
Inkább el kéne törölni előbb-utóbb vasúton is a pótjegyrendszert - és csökkenteni mindenhol a minőségi különbségeket.

Tényleg kár, hogy még mindig általánosításokkal kell vagdalkozni a vasút felé, nem beszélve a "parancsuralmi rendszerről". Ami rossz a busznak, az a vasúton sem segít, és fordítva.

sssey 2012.08.15. 19:40:49

Nekem is van több ismerősöm, aki inkább buszt használ vonat helyett.
De nem azért, mert biztonságosabb lenne, hanem azért mert nyugdíjas szelvénnyel háromszor négyszer többet utazhatnak, mint vonattal. Kb minden harmadik, negyedik utazáskor "kezelik le" a nyugdíjas szelvényüket.
És addig amíg ezen nem szigorít a tulajdonos, nem is fognak vonatra ülni akkor sem, ha kényelmesebb, pontosabb, biztonságosabb lenne. Nekik sokkal olcsóbb a busz, mint a vonat...

contessa 2012.08.15. 21:04:10

@felucca: a motorvonatokon mi is korszerű ami a Mávé? Az IC kocsik mikori gyártásúak? Mikor újították azokat fel? Mennyi volt a felújításukkor a még hátralévő tervezett élettartamuk?

_zahnrad 2012.08.15. 21:06:23

@jack o'neill: A buszra átszállást inkább mondd egy nyíregyházi ismerősödnek, ha kipróbálja, akkor vajmi kevés esélye van,hogy visszavágyna a vonatra. Az IC-k pontossága pedig hatalmasat zuhant az elmúlt években.

zsitva 2012.08.16. 06:24:32

jack o neill-nek:

A családi kupaktanácson részt vevő 4-5 fő közülo a sok indok közül egynek se jutott eszébe, hogy azért nem utazik Budapest-Debrecen között busszal mert NINCS Budapest-Debrecen buszjárat ?
Az egyetlen megyeszékhely ahová Budapestről nem jár menetrendszerinti busz.
Április óta már Miskolcra se.

felucca 2012.08.21. 09:52:05

@contessa: A motorvonatok 5-7 évesek, teljesítőképességük virágjában vannak, a Flirt-ek rendelkezésreállása példaértékű, a talenteké rosszabb, de mióta azokat is a Stadler tartja karban, javul. Flirt, Desiro, Talent gyakorlatilag világszínvonalat jelent (ez nem jelenti azt, hogy egy lepukkant állomás, be nem tartott menetrend ne tudná alaposan negatívba fordítani a dolgokat, de világszínvonalú jármű van a MÁV-nál, nem is egy).
Az IC kocsik idén nagyjából 20 évesek, éppen ezért készül a leváltásukra szánt kocsi két prototípusa Szolnokon, reméljük, sorozat is lesz. Egyéb kérdés?

Valaki2 2012.08.26. 11:24:06

Kaposvár (megyeszékhely!)-Budapest: van közvetlen buszjárat, de nincs közvetlen vonatjárat, át kell szállni Dombóváron. Régebben volt, de megszüntették... Leesik 2 centi hó, plusz 2 óra késés. Volt olyan, hogy a 4 órakor induló vonatra szállva nem értük el az utolsó metrót! Azóta busszal járunk fel, 3 óra alatt fent van, kényelmes, pontos, tiszta, működik a légkondi, és a fűtés is. Vonattal akkor megyünk majd, ha képesek lesznek megoldani, hogy ne kelljen átszállni, és mondjuk 2 óra alatt sikerül lefutni a 200 km-es távolságot. Addig felejtős.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2012.08.31. 22:06:19

@contessa: Motorvonatokon az korszerű, hogy zsír újak (pár évesek), a nyugati bezzegországok vasútjai is használják ezeket a típusokat (Flirt, Talent, Desiro).
süti beállítások módosítása