Általában a gyorsbusz hálózattal (BRT) rendelkező dél-amerikai városokban közlekedő helyi gyártású duplacsuklós buszok versengenek a címért, de most a Fraunhofer Intézet és a Göppel által fejlesztett buszé a pálma.
A buszt a Német Szövetségi Oktatási és Kutatási minisztérium által finanszírozott programban fejlesztették ki. A Fraunhofer IVI intézet által fejlesztett AutoTram platform a villamosok és buszok közti űrt hivatott betölteni, az éveken át fejlesztett prototípus alapján valósult meg a gyakorlatban is kipróbálható busz.
A Göppel Go4City19, 18,75 méter hosszú csuklós buszból, és a Go4CityT utánfutóból összeállított busz 30,73 méter hosszú, duplacsuklós, öttengelyes, összesen 256 utast szállíthat, ebből 96 ülő utas lehet. Az öt tengelyéből 4 darab kormányzott, és kettő lehet hajtott. Az első, független felfüggesztésű ZF RL75EC típusú tengelyt hagyományos ZF Servocom 8098-as szervón keresztül lehet kormányozni. A harmadik-negyedik tengely szintén ugyanilyen típusú. Az ötödik tengely 9 tonna terhelhetőségű, hajtható ZF APL9000 típus. A hátsó három tengelyt elektrohidraulikus egységek kormányozzák a Franuhofer IVI által fejlesztett elektronika vezénylése alapján. Így a busz fordulási körátmérője nem éri el a maximális 25 métert, a kanyarodási folyosó egyéb paraméterei pedig egy 12 méteres busszal vetekszenek. A második tengely hagyományos, ZF AV132 típusú.
A busz meghajtása soros hibrid rendszerű. Két dízelgenerátoros egység biztosítja az energiát a haladáshoz. Az első egységben egy 6 hengeres, 5,9 literes, 220kW-os Iveco N60 motor forgat egy szinkron Kirsch generátort. A trolibuszokhoz és a hibridbuszokhoz is beszállító Kirsch egysége összesen 1400kg tömegű. A második, IVI által fejlesztett egységbe egy személyautókból ismert, dízel, V8-as Mercedes OM 629 motor került. A Mercedes felső kategóriás modelljeiben 420 CDI jelzésű motor 4 literes, 235kW teljesítményű, kettő darab STW Power Mela szinkron generátort hajt, az egység tömege 1 tonna. Az első egység az első kocsitestben található egy balra kitolt motorsátorban, a második az utolsó kocsitestben, a padló alá építve.
A dízelgenerátorok által megtermelt energia a drezdai M&P motion control által kifejlesztett invertereken át juthat az egyenként 160kW teljesítményű Wittur szinkron motorokra. A generátoregységekhez hasonlóan az inverterekből és a motorokból is kettő került beépítésre. A fékezéskor visszatáplált energiát Lítium-ion akkumulátor egység és ultrakondenzátor telep tárolhatja. Az akkumulátor egység tárolóképessége 35kWh, teljesítménye 120kW, tömege 660kg. Az ultakondenzátor telep 0,94kWh-t tud tárolni, teljesítménye 420kW, tömege 700kg. A két egység összesen maximum 8 kilométer tisztán elektromos üzemet tesz lehetővé.
Az extra hosszú busz várhatóan októberben áll forgalomba Drezda útjain.
Képek: www.autoram.net