Új intercity buszt mutatott be ma a Kravtex-Kühne cégcsoport. A bemutatóval egy időben megnézhettük az elmúlt négy év gyártmányfejlesztési programjának eredményeit.
A 2008-ban útjára indított fejlesztési program utolsó állomása az intercity kategóriába tartozó LH modellcsalád korszerűsítése, leváltása volt. Az új busz a Citadellel megkezdett elnevezési logikát folytatva az Optinell nevet kapta. A külső a megújult 19,5 coll kerékátmérőjű családba illeszkedik. Az újdonság 12 méter hosszú, 2,52 széles és 3,3 méter magas. A padlószint 1000 milliméteres, ennek és a kisméretű kerekeknek köszönhetően 8 köbméter csomagnak jut hely, ami a 12 méteres buszok közt figyelemre méltó. A Mosonmagyaróvárról Győrbe tartó út során halk és kényelmes utazóbusz benyomását keltette az Optinell. Az 51 ülés az 1-1-0 ajtóképletnek köszönhetően szellősen van beépítve, a lábaknak mindenütt bőven van helye. A klímaberendezés hatékony, az egyenletes légelosztást az ablakok felé beépített befúvók biztosítják. Az új szervizpanelen a szellőzésen és a világításon kívül hangszóró is helyet kapott, és a némító gombja is, ami még felsőbb kategóriákban sem magától értetődő. A legkevesebb változás a vezető környezetében történt, de örülhetünk az esztétikus mozgatószerkezettel ellátott napellenzőnek, ami így a lehető legkevésbé zavarja az előre kilátást. Az 51 ülő utas mellett 23 álló utas is utazhat a busszal, de lehetőség van az emelt sebességű haladást biztosító Tempo 100 kivitel rendelésére is, ebben az esetben a törvényi követelmények miatt nem utazhatnak álló utasok.
A buszt 220kW (300LE) teljesítményű, EEV normának megfelelő, soros hathengeres FPT(=Iveco) dízelmotor mozgatja. Az első próbaúton a motor dinamikusan mozgatta a karosszériát, a forgalom ritmusát jól tartja, és az előzésekhez elegendő a teljesítménye. A kerekek felé alapesetben 6 fokozatú, kézi kapcsolású ZF váltó közvetíti a nyomatékot, de igény esetén az automatizált ZF AS-Tronic is beépíthető. A busz a 19,5”-os kerékrendszerhez illeszkedő Rába tengelyeken fut, ami lehetővé teszi az alacsony saját tömeget. A buszt forgalomba állása után részletes utastesztnek vetjük alá.
A bemutatón felsorakozott a cég teljes megújult típuspalettája is. Itt hallhattuk, hogy az új modellek egy része, köztük az Optinell is az Új Széchenyi Terv keretében elnyert 128,5 millió forintos támogatás segítségével valósulhatott meg. A támogatáshoz 308 millió forintos saját erőt adott a Kravtex-Kühne, így egy új lézervágó berendezést is beszereztek.
A 2008-ban elkezdett újítási program a Kravtex számára új terepet jelentő 22,5”-os, hagyományos kerékrendszerű alacsonypadlós városi típuscsalád kifejlesztésével kezdődött. Az első ilyen busz 2009-ben gördült ki a gyárkapun, majd a tapasztalatok és a visszajelzések alapján módosították a Citadell névre hallgató buszokat. Az újítási programban tavaly az 1999 óta gyártott 19,5” kerékrendszerű típuscsalád következett. Elsőként az alacsony belépésű változat újult meg, az utód Econell igen jól sikerült konstrukció.
Az akár 49 ülést kínáló elővárosi típus kialakítása, formája és tulajdonságai alapján nem csak a spórolós hazai Volánoknak, hanem a szén-dioxid kibocsájtás csökkentésében érdekelt, igényes nyugati közlekedési cégeknek is érdekes lehet. Az ülések nagy száma a hozzáértőknek kis lábtérre utalhat, itt azonban szó sincs ilyesmiről, sőt a vastag párnázású, magas háttámlájú ülések is kényelmesen elférnek a filigrán városi ülések elrendezésében, ami ebben a kategóriában ha nem is ritkaság, de megsüvegelendő teljesítmény. A sorban idén tavasszal bemutatott 800mm-es padlószintű helyközi Inovell és a most megismert távolsági Optinell következett. A minisztérium szeptemberre ígérte a központilag elrendelt beszerzési stop feloldását, erre a Kravtex készen áll.