Szépséges busz „kis” hibákkal. A Scania Touring Higer utasszemmel

2013. március 18. - Raci Laci

cimlap_1.jpgA minap sikerült a Borsod Volán újonnan beszerzett turistabuszát utasként kipróbálnom. Oda-vissza 35 kilométert utaztam vele. Meglehetősen cudar időt fogtunk ki, hideg, időnként havazásba váltó eső esett és erősen fújt a szél – ennek még lesz jelentősége a későbbiekben.

Mindkét irányban mintegy ötven százalékos volt az ülőhely-kihasználtság, így nem kellett egyik irányban sem közvetlenül utastárs mellett ülnöm. Egyik irányban a jobb első ülésen, visszafelé pedig a kocsi közepében foglaltam helyet.

A busz gyönyörű. Kívülről igazán impozáns, feltűnő jelenség. Talán a kelleténél kicsivel magasabbra helyezett fényszóró kelt némi bumfordi hatást, de ezzel együtt is örömmel látnék hasonló járműveket tömegével, akár évtizedekig az utakon. A külső laikus megfigyelés még a motorhangra terjedt ki: a kocsi meglepően csendes a nagyságához képest.

5.jpgEgy kicsit sárosan is szép ez a busz

A buszba belépve rögtön feltűnik néhány dolog. Így például, hogy az ebben a kategóriában megszokottnál némileg tágasabb a belső tér, magasabban van a plafon. Ennek megvan persze az a hátránya, hogy a hátsó ajtónál, ahol nem nagyon lehet csalni a távolságokkal, iszonyú meredek a lépcső. Leszálláskor az előttem lelépő utas már három lépcsőfokkal lejjebb volt, amikor én megkezdhettem a leszállást. Addig félő volt, hogy egész egyszerűen letarolom. A buszba belépve némi veszélyt jelent, hogy élesek a beltéri berendezések sarkai. Hiába helyeztek rájuk sarokvédőt, ezek sem kerekítik le megnyugtatóan a formákat. Így ezért hosszabb távon előfordulhat, hogy egy-egy ruha vagy táska bánja a szűk helyen való mozgást.

1.jpgHasonló belső tere van a Borsod Volános kocsiknak is

A busz belső tere is szépre sikerült, kifejezetten esztétikusak a látható megoldások. Sajnos a hazai üzemeltetési gyakorlat mellett vannak kétségeim afelől, hogy jó választás volt-e a világos drapp színű bőrrel – bőrutánzattal? – bevonatni a különböző felületeket (plafon, kalaptartó stb.). Nagyon kényes színt és anyagot választottak, s így már most, az alig egy hete forgalomban lévő buszon is lehetett találni koszosabb felületeket, illetve a törlőrongy nyomát. Kérdés, meddig tart ki a gépkocsivezetők takarítással kapcsolatos lelkesedése.
A vezető munkahelyénél feltűnő, hogy a műszerfal lényegében a sofőr bal kezénél vízszintesen egy doboz tetején helyezkedik el, így a legtöbb gombhoz és kapcsolóhoz egyáltalán nem kell megmozdulnia. A járművezető dicsérte a kényelmes vezetőülést, ami több száz kilométernyi vezetés után sem fárasztja el. A busz dinamikusan mozog, az erős széllökések és a csúszós úttest dacára is stabil. Menettulajdonságairól is elismerően nyilatkozott a kocsi vezetője.

4.jpgTöbbek között a fővárosba és Hajdúszoboszlóra utazhatunk a busszal

És akkor jöjjenek azok a nem is olyan kicsi hibák. Nem szeretnék belebonyolódni abba a vitába, hogy a székezés, s az ülések kényelme mennyiben a megrendelő, illetve a gyártó felelőssége. Mindenesetre is nem számolhatok be megnyugtató végeredményről. A magam 180 centijével nem érezhettem kényelmesnek egyik helyen sem az utazást. Az ülések azonban jó minőségűek. Vastagon párnázott az ülőfelület és ergonomikus kialakítású a háttámla is. Mégis ezzel együtt a háttámla jó tíz centivel rövidebb, mint kellene, ily módon a teljes hátradőlés egy átlagos testmagasságú utasnak csak akkor lehetséges, ha előrecsúszik az ülőlapon. Ehhez viszont nem elég nagy az ülések közötti távolság. Így aztán az utasok – beleértve magamat is – vagy kicsavarodva pihentek, vagy a nyakukat, fejüket nem megtámasztva ültek az egyébként komfortos üléseken. Az ülések háttámlájára kis asztalkát nem, viszont egy italtartót, valamint újságtartó hálót szereltek. Igazság szerint egyik sem nagyon hiányozna. A pohártartó még zavaró is lehet a wifit kihasználó laptopos utasoknak.

Némi helyhiányra utal a jobb első üléspár kialakítása is. Itt többször kaptam magam azon, hogy lelóg a lábam a padlóról az ajtó mögötti területre. A térd megtámasztása lenne az alternatíva, de meglepően hajlékony, puha műanyaglemezt szereltek oda, így inkább ezt jobbnak láttam nem forszírozni. Erős a gyanúm, hogy néhány év múlva csereéretté válik ez a térelválasztó. Sajátos megoldás, hogy a multifunkcionális belső kijelzőt az ablak mellett ülő utas nemcsak ülve, a kezével tudja elérni – és akár átprogramozni –, hanem leüléskor, felálláskor a fejével is.

2_1.jpgA formáért és a gépészetért a svédek felelnek. A többi a kínai jómunkásemberek kezét "dicséri"

A legelső üléspár kiemelt, „városnéző” jelentősége ebben a buszban egyáltalán nem érvényesül. Az ablaktörlőlapátok rövidek, így az utas számára már nem törlik le az ablakot. Egy izgalmasabb közúti helyzet iránt önkéntelenül érdeklődve szinte le kellett dőlnöm a mellettem lévő ülésre. De nem feltétlenül az ablaktörlő nagyságával van gond, hanem inkább azzal, hogy magasan ül az utas: a kifejezetten borús időben is olyannyira le volt húzva a napellenző, hogy normál testtartásban semmit sem láttam az előttünk történő eseményekből.

Különösen oldották meg a lábtartó kérdését is. Pontosabban különösen rosszul. Egy burkolatlan, rugós fémpedált lehet lenyomni és lenyomva tartani. Amint lelépünk róla, a lábtartó visszaáll eredeti pozíciójába. Arra nincs mód, hogy beakasszuk egy fix pozícióba, mint sok más típuson. Ennek ellenére egy „letaposásnál” két helyen is kattan, de a legóvatosabb próbálkozás dacára is csak annyit érünk el ezzel, hogy a két közbülső helyen meg tud akadni, így nem feltétlenül kell padlóig taposni. Ezzel együtt a fémes csengő hang és a kötelező kattanás egy félig üres buszon is komoly zajforrás – nem beszélve arról, ha egy gyerek, vagy egy neveletlen felnőtt kezd majd el vele játszani.

A zajforrás kapcsán jutunk el a busz leggyengébb pontjához. Miközben kint alig hallani a busz motorzaját, bent ehhez a kategóriához mérten méltatlanul hangos az. Ráadásul elég idegesítő a frekvenciája, síró-sivító hangokat hallani a motortérből. Kérdés, hogy ez változik-e majd esetleg a bejáratás után. De a legváratlanabb élmény elöl ülve a ventilátor révén ért. Igen kellemetlen időjárási körülmények között utaztunk és a szélvédő erősen párásodott. Nos, ezzel a ventilátor csak mérsékelten birkózott meg. Az igen hangos, egy kisebb teljesítményű porszívó hangjára emlékeztető szerkezet szépen dolgozott akkor, amikor nem kellett ajtót nyitni. Amint azonban húsz vagy több másodpercig nyitva volt az első ajtó, a szinte teljesen bepárásodó felülettel percekig nem tudott megküzdeni. Nagy kérdés, hogy mi lett volna, ha valódi tömeget kellett volna beszállítani.

3.jpgLassan felnő a kínai buszipar az európai mellé?

A zajok nagysága kapcsán beszédes, hogy – a nyilvánvaló túlzás ellenére mégis – régi ingázós diákéveim jutottak eszembe, amikor egy-egy csapadékos téli estén végre hazaérve kikapcsolta a motort és a fűtést az öreg Ikarus csuklós vezetője.

Összességében egy küllemében egészen megnyerő, igényes anyagokból összeállított buszban utazhattam, amelyik azonban a jelzett hibák miatt nem hagyott bennem olyan emléket, hogy ragaszkodnék az ezen a típuson való utazáshoz. A nagy King-Longtól lényegesen jobb minőségű anyagokat találni benne, de ettől eltekintve abban, illetve a Volvo alapokra épített Marcopolo buszokban tapasztaltam hasonló problémákat. Fájdalom, de utaskomfort terén, legalábbis ez a példány a nyomába sem ér nemhogy a Setráknak, MAN Lions Coach-oknak vagy a turistafokozatú Volvóknak, de még a közel a húsz éves konstrukciójú Ikarus 398/ E 98-as buszoknak sem.

(Fotók: Béres Márton és Scania)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr285143835

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

D4D 2013.03.20. 00:11:42

Felénk öt éve KingLong jár, úgyhogy a beszámolóban az volt, amire számítottam.

lombozódó 2014.10.14. 22:15:11

Ez nem semmi kritika:
.....................de még a közel a húsz éves konstrukciójú Ikarus 398/ E 98-as buszoknak sem...........
A tömegközlekedésben meg nem felel meg! 49 fő ülő utast szállíthat, de akár rövidtávra is utaznának ennél többen.
Na azokat nem veszik fel, majd ők úgy utaznak ahogy akarnak.
Ma még nem való olyan busz a magyar tömegközlekedésbe amelyek nem szállítanak álló utasokat.
Pld Egerben szinte minden szombaton / 18 óra / nem vesznek fel Miskolc felé több utast mint ülő 49 fő. / hiába viszek kempingszéket nem jó / ???????? :-)) /
A Borsodi Volán - ha már vett hat darabot- vasárnap már egymás után két buszt is indít .
Ez a vásárlás nagy befürdés lehetett , mert ott pld a CREDO amelyen több mint 100 utast is elszállítanak.
Sokakat akik nem jutnak el a falujukba , nem érdekli a dizájnos szép busz, ha lemaradnak és következő járat egy félnap múlva jön , vonat meg nincs :-)))))))))))))
SZÓVAL TÖMEGKÖZLEKEDÉST KELL SZERVEZNI :-))

KROK 2016.04.29. 16:13:12

Mondjuk amit nem értek, én amikor utaztam rajta épp az tűnt fel, hogy szinten nincs hangja belülről a busznak. A multifunkciós kijelzőre illetve h miket mutat jobban kitérhetett volna, emrt ez az egyik nagy érdekessége a busznak szerintem, és hatalmas plusz a többi átlagos busszal szemben.
Éjszaka sem utazott vele, így a klub szerű padlóból előtörő kékes világítást sem tapasztalta meg, pedig szerintem nagyon designos!
süti beállítások módosítása