Bajban van a Viseon, töretlen a Solaris hibridek sikere, Róma 340 Irisbust vett, megújulnak a Volvo turista buszai
Csődeljárást kért maga ellen a Viseon, mivel a csökkenő megrendelések miatt fizetésképtelenné vált a cég. Márciusban tulajdonosi kölcsönt kértek a 2012 nyara óta többségi tulajdonos kínai Youngman csoporttól, de a hosszadalmas eljárás miatt még nem kaptak pénzt a kínaiaktól. A hivatalos magyarázat és a beszállítók szerint is túl sok fejlesztést vittek véghez az alapításuk óta, ami egy lassuló piaci környezetben a fizetésképtelenséghez vezetett. Bár a Viseon tulajdonosai magabiztosak, de intő jel lehet, hogy az MAN az év elején, a kínai tulajdonos miatt elvitte tőlük a Neoplan Skyliner gyártását, lehet más vevők sem örülnek a kínai tulajdonosoknak, hiszen a buszpiacok európában erősen nacionalisták, ha nem is kizárólagosan, ahogy azt sokan itthonról szeretnék láttatni. (A témára hamarosan visszatérünk teljes cikkben! posztban)
Solaris
Összesen 42 hibrid buszt rendel Hannover a Solaristól. Az Üstra nevű hannoveri közlekedési társaság 26 darab szóló és 16 darab csuklós hibridet vett a lengyel gyártól. A buszok leszállítása idén kezdődik és 2016-ig fog tartani. Az Üstra már 63 Solaris buszt üzemeltet jelenleg, és ebből 11 darab hibrid hajtású. A Solaris az egyetlen európai buszgyártó, aki öt különböző hibrid hajtást tud kínálni a buszaihoz, amelyekkel könnyedén meg tud felelni a helyi sajátosságoknak, és az egyedi igényeknek.
Frissíti buszparkját Róma
Múlt kedden a római polgármester adta át az első példányokat az utazóközönségnek abból a 337 darabos szállítmányból, amit év végéig szállít le az Irisbus az olasz fővárosba. Az eredetileg 299 buszra kiírt 115 millió Eurós tenderen végül olyan nagy volt a verseny, hogy az alacsony árak miatt tervezettnél 38 darabbal több buszt tudnak beszerezni. A kocsik a Citelis családból kerülnek ki, 206 darab 12 méteres, alacsonypadlós szóló, míg 131 darab 18 méteres csuklós. A buszokba az FPT (Iveco) Cursor 8 motorcsaládja került, EEV emissziós szinttel, a szólót a 290 lóerős kivitel, míg a csuklóst a 380 lóerős kivitel mozgatja. A buszok természetesen minden korszerű audio és vizuális utastájékoztató rendszerrel fel vannak szerelve.
Az élmezőnyben Magyarország!
Tovább zuhan a 3,5 tonna össztömeg feletti autóbuszok értékesítése az Európai Unióban. Az első negyedévben a közös piac a tavalyi év azonos időszakához képest 7,4 százalékkal csökkent. A legnagyobb csökkenést elszenvedő piacok közt van Nagy-Britannia (-19,6%), Németország (-12,6%), Olaszország (-6,4%), és Spanyolország (-4%). Nyugaton növekedni Hollandia (79%) és Franciaország (11,9%) tudott, míg keleten a VT-Transmann Citaróinak köszönhetően Magyarország a rekorder a maga 220 százalékos növekedésével, a tavalyi semmihez képest...
Dízel és hibrid buszokra vált Bécs
Az elmúlt két évben 28 különféle tesztbusszal folytatott vizsgálatot a Bécsi Közlekedési Vállalat, a Wiener Linien a Grazi Műszaki Egyetemmel közösen. A komoly fogyasztás- és emissziómérési vizsgálatok után arra jutottak, hogy a város LPG flottáját Euro VI-os dízel motoros buszokra célszerű lecserélni. A beszerzésen a Mercedes Citaro nyert, ebből 217 darabot vesznek, e mellett a próbaként futó olasz Rampini Alé elektromos buszból 12 darabot és hat Volvo 7900 hibrid buszt is szolgálatba állítanak. Az új buszok színezésére kétféle javaslatot tártak a közönség elé, szavazni május 10.-ig lehet.
Ötven új buszt venne Łódź
A napokban írt ki tendert ötven darab alacsonypadlós, városi busz beszerzésére a lengyel város. A buszokból 20 darab 17,5-18,75 méter hosszú csuklós, harminc pedig 11,5-12,5 méter hosszú szóló. A tender elbírálásánál 80 százalékban az ár, 15 százalékban a műszaki szempontok és öt százaléknyi súllyal a fogyasztás játszik szerepet. A műszaki alkalmasságot illetően elvárás a referencia, legalább tíz darab csuklós és 15 szóló busz, kategóriánként egyetlen az EU, Svájc vagy Norvégia területén található megrendelőnek.
Volvo újdonságok
Bemutatta a konnektoros, azaz plug-in változatát a hibrid városi buszából a Volvo. A hálózatról is tölthető, ezért megnövelt akkumulátor miatt kevesebb utas fér a buszba. A gyártó párhuzamos hibrid rendszerét használó megoldás előtt kicsit értetlenül állunk, ugyanis a villanymotor egyedül kicsi a busz méretéhez, és a rángató I-Shift váltón keresztül hajt. Fogyasztáscsökkenés kétség kívül elérhető a megoldással, de ebben az esetben is nagyon furcsa egy kihegyezett párhuzamos hibridet konnektorossá alakítani. A prototípus buszok sorsát figyelemmel kísérjük, és bővebb tájékoztatást is kérünk hamarosan a Volvótól a busz működéséről.
Az Euro VI miatt megújul a Volvo turistabusz kínálata. Az új 11 literes motor az oka annak, hogy módosították a karosszéria elemeket. Először nem tűnik fel, de módosították a homlok és hátfalat, így az új forma mellett jobb kilátást is kap a vezető. Az újratervezett utasülések és csomagpolcok segítségével 120 kilót spóroltak a kocsi súlyán.
Képek: Viseon, Solaris, Atac, Wiener Linien, Volvo