IAA 2014 előzetes - Evobus

2014. augusztus 09. - _zahnrad

14C622_001.jpgEgyedi, gazdaságos, biztonságos, ezekkel a hívószavakkal várja az újdonságai iránt érdeklődőket a szeptember 25-étől október 2-áig tartó kiálltáson a standjára az Evobus csoport.

Miközben még javában tombol az uborkaszezon, a buszos hírek most kezdenek csak igazán felpörögni az őszi kiállítási szezon előtt. A Mercedes és a Setra alkotta Evobus csoport ezúttal is ki fog tenni magáért.

Mercedes-Benz Citaro G

 13A902.JPGNegyvenezernél is több Citaro rója a nagyvilág városainak útjait. A csuklós befogadóképességének jót tesz az új motor.

A jól bevált csuklós egy újabb motorváltozattal gazdagodik. Az OM 936h jelű, 7,7 literes, fekvő motort kapja meg, ami a szóló változatból már ismerős lehet. A csuklós meghajtásához a 260kW (354 LE) teljesítményű variáns dukál 1400 Newtonméteres nyomatékkal. Alacsony fordulatokon természetesen hárombetűs rövidítéssel ellátott csoda, a PBS (Power Boost System) segíti a nyomaték gyors felépülését. A rendszer egy sűrített levegő befecskendező valami, és gyaníthatóan a feltöltőt (turbó) pörgetik fel vele. A budapesti csuklósokból ismerős OM470-es motornál jóval kisebb és könnyebb egység 8 férőhellyel növeli meg a busz kapacitását. A szóló buszokhoz már 2012 óta kínált teljesítményfokozattal gyaníthatóan mostanra sikerült annyi hegyvidéki tapasztalatot gyűjteni, hogy egy hárombetűs segéddel már biztonsággal el tudjon hajtani egy csuklóst is.

A csukló javított becsuklásgátlót kap, ezt a Mercedes ATC-nek, Ariticulation Turntable Controllernek, azaz Csukló Korong Vezérlőnek nevezi. A kiállított jármű új fedélzeti elektronikát is kap, ami nagyobb és színes műszerfali kijelzőkben és új hűtés-fűtés vezérlő képében lesz látható.

Mercedes Intouro

 13C895_18_1.jpgA török gyártású Lion's Regiora válaszul érkezett nyugatra az itthon alig ismert Integro mellé az Intouro.

A nyugati közönségnek csak tavaly bemutatott, ott az Integrót kiegészítő török gyártású buszt a nyugati piacokon már 1000-nél is több darabszámban értékesítette eddig a Mercedes. A helyközi busz új hosszúságokban, kettő tengellyel 12,14 és 13,32 méter közötti változatokban készülhet.

Mercedes Tourismo

 13C897_12.jpgAz alsóbb kategóriákban induló turistabuszokhoz is egyre több vezetéstámogató extra érhető el.

A szintén gazdaságos kategóriába tartozó turistabusz megkapja az először a Setránál látott felső kategóriás biztonsági extrákat. Az egyik ilyen az SPA névre hallgató sávtartó automatika, a másik az AEBS (hehe, nem sikerült három betűbe zsúfolniuk!) névre hallgató vészhelyzeti fékrásegítő. A radarok segítségével veszélyt érző rendszer először csak fény- és hangjelzáseket köld a vezetőnek, majd a fékeket a féknyergekhez szorítja, részlegesen fékez. Ha a vezető cselekvésképtelen és az ütközés megtörténik, akkor a teljes féknyomást automatikusan kivezérli. A rendszer a ráfutásos balesetek képes leginkább meggátolni.

Mercedes Travego

 

A felsőkategóriás turista szegmensben induló busz egy fejlettebb akítv féket, az ABA 3-at kapja meg. A rendszer nem csak bekövetkezett ütközés esetén, hanem a busz előtt álló kocsisor esetén az ütközést kivédendő is tud automatikusan vészfékezni.

Setra ComfortClass 500 MD

 14C622_022.jpgJól használható kombibusz az MD Setra

Az MD széria (mid-decker) a jól bevált HD ComfortClass Setráknál alacsonyabb padlómagasságú, de még így is nagyobb csomagterű, mint a megszokott UL intercity buszok. Így jól használható kombibusz, azaz beválik különjárati feladatokra és menetrend szerintiekre is, kompromisszumok és bosszúságok nélkül. A 3,56 méteres külső magassággal készülő buszok először 12,3 (515MD) és 13,1 méteres (516MD) hosszúságokban jelnnek meg, opcionálisan hátulra, a motortér elé helyezett hátsó ajtóval. Az MD kategória két tagját az álló elrendezésű 7,7 literes OM936 motor 260kW-os változata mozgatja.

Setra ComfortClass 511 és 519 HD

 14C622_018.jpgA klasszikus turista, a HD Setra nagyban gondolkozóknak.

A hagyományos ComfortClass széria kiegészül a 10,47 méter hosszú klub-busszal az 511-essel, de a nagy távolságokra, sok utast szállítók sem maradnak busz nélkül, ők a 14,95 méter hosszú 519 HD-t kapják meg, amiben akár 71 fő is kényelmesen helyet foglalhat vagy fedélzeti illemhellyel akár 65 A nagy méterekhez tekintélyes teljesítményt biztosító motor, az OM471 476 lóerős változata dukál. A mozdonyokhoz illő 2300 Nm nyomatékot alapkivitelben 8 sebességes automatizált PowerShift váltó szabadítja a hajtott tengelyre.

Setra MultiClass LE

 14A914.jpgAz LE buszok mindig kompromisszumok szülöttei és szinte kivétel nélkül úgy is festenek.

Ez a fura szerzet a képek alapján úgy tűink valóban nem egy átcímkézett Citaro LE, hanem egy valódi ComfortClass UL buszból kialakított LE kocsi. Így akár valamekkora ládatere is lehet. 12,3 és 13,04 méteres hosszúságokban érkezik.

Egyéb

 14C758_022.jpgTipikus ,,teszkóbusz"

A felsorolt újdonságokon kívül lesznek még Mercedes minibuszok parkolássegítő rendszerekkel, a zászlóshajó Setra TopClass széria és a már korosodó Setra S 431DT emeltes sem marad távol.

(Képek: Daimler Média)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr36588951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Darth Peter 2014.08.11. 09:10:08

A Merci csinálhatna már egy normális midibuszt, mert ezek az átalakított zöldségesfurgonok nem mindenhol használhatóak.
süti beállítások módosítása