A most zajló hannoveri IAA kiállítás legnagyobb sztárja a Solaris Urbino városi-elővárosi buszcsalád IV. generációja. Az Európában a legsikeresebb buszok közt helyet foglaló típus egy egész iparágnak mutat új utat.
Az új generációs lengyel városi buszcsalád 12 méteres szóló és 18 méteres csuklós változatban lépett porondra. A legújabb Urbino teljesen új konstrukció és minden elképzelhető hajtáslánccal elérhető lesz. A most bemutatott két változat már rendelhető is, a típuscsalád többi tagja fokozatosan, a rendeléseknek megfelelően érkezik.
Június 12-e óta tartotta izgalomban a buszos szakmát a profin beharangozott internetes oldal, ahol előre jelzett időpontokban szivárogtattak pár új információt és képmorzsát az újdonságról. A bemutató tegnap megtörtént, a gyártás 2015 első hónapjaiban veszi kezdetét.
Könnyebb, de strapabíróbb
A forma zseniálisan rejti el a magas hátsó övvonalat és az Euro VI-os motorok tetőre szerelt dobozait
Az új vázszerkezet az előd masszív felépítését örökölte, de jóval könnyebb. Újratervezték és megerősítették a váz hossz- és keresztirányú tartóinak kapcsolatát. A padló hengerelt acéllemez és rétegelt falemez kombinációja. Ez az acéllemez része a vázszerkezetnek, amivel erősebb lesz a váz, és a padló is ellenállóbb az időjárás viszontagságainak. A tető- és a padlólemez az oldalvázhoz számos ponton csatlakozik, tovább növelve a szerkezet szilárdságát. A légtartályok a busz első részén kaptak helyet.
Skin-on-Skin technológia
Csavarozott, könnyen cserélhető panelekből áll össze a külső burkolat
Magyarul talán ,,felületet a felületre szerelésrének" lehetne nevezni a Solaris új módszerét, amit a karosszéria sarkait szemlélve lehet megérteni a legegyszerűbben. A vázra csavarozással kerülnek az osztott paneles külső burkolatok, amivel a cseréjük a lehető leggyorsabb. Erre egy városi busznál gyakran szükség van, ki ne látott volna meghúzott oldalú buszt? Ezt az eddigi lakatolás, ragasztás vagy hegesztés helyett egyszerűen csavarozással cserélik, a sérült elem pedig a busztól függetlenül javítható. A ládaajtók és más fedelek 170 fokban nyílnak, ez 40 fokkal több az eddigi nyílásszögtől. A motorsátor különböző motorok fogadására van felkészítve. Az induló kínálat a Cummins ISB6.7, a DAF MX-11 Euro VI-os dízelek, és a Cummins ISLG8.9, szintén Euro VI-os gázmotort tartalmazza. Ezeken kívül az elődhöz hasonlóan változatos dízel-elektromos hibrid és elektromos hajtásláncok fogadására is alkalmas a karosszéria, ahogy az új típusnak Trollino nevű trolibusz változata is lesz.
Tágas és hívogató utastér
A fellépő nélküli ülések számával egy komplett iparágból csinál paródiát, ahogy a hátsó átjáró szélessége sem megszokott máshol
Az alacsonyabb üres tömeg önmagában várhatóan száz kilométerenként egy literes fogyasztáscsökkenést eredményez. A hajtott tengely az ajtókiosztás változásával és az összes légtartály előre helyezésével kevésbé terhelt és ezzel jobb lett a busz tömegelosztása is. Ez nagyobb befogadóképességet, jobb menettulajdonságokat és egyszerűbb javításokat jelent. Az utastér jobb szigetelése is csökkenti az üzemeltetési költségeket és javítja az utasok komfortérzetét.
A 74,8 decibeles hangszint a 77 decibeles német előírásoknál is jobb, az utastér pedig mentes a vibrációktól. Az utasok a dobogómentes ülések nagy számának is örülhetnek. A szóló változatban 16, a csuklósban 24 ülés elérhető fellépő nélkül. A háromajtós szólóban ez a szám változatlanul 16, a négyajtós csuklósban húsz. Ezek a számok nagy sorozatban gyártott városi busztól korábban elképzelhetetlenek voltak, gondoljunk csak a hazai vitákra. Az utastérbe vezető ajtók is szélesebbek és magasabbak az iparágban jelenleg elterjedteknél. A kapaszkodó magasságában mért szabad nyílásuk ajtótípustól függően 1230-1250 milliméter, míg egy sor konkurensüknek a törvényi minimum, 1100 milliméter, kiszenvedése is nagy feladat. A második ajtó a szólón egy üléssorral előrébb, a csuklóson hátrébb került, de a kétajtós szóló változatnál a korábbi elrendezés opcionálisan megmaradhat. Az utastérben a világítás és minden jelzőfény LED diódákat használ.
Magasabb vezetői környezet
Elöl akksit, középen klímát, hátul motorszerelvényeket rejthet a messziről felismerhető, karakteres formát adó tetőpanel
A vezető alatt lévő dobogó fél centivel magasabbra került, míg a szélvédő széle alacsonyabbra, amivel az egyik, ha nem a legjobb kilátást nyújtja. A magasítás az utasokkal való könnyebb kapcsolattartást is segíti. A külső világítás szintén LED-es, a fényszórók halogénesek, de opcióként bi-xenon is elérhető.
Biztonság
Az új, progresszív felfüggesztés mágnesesen változtatható karakterisztikájú lengéscsillapítókkal is kérhető, amivel az út tulajdonságaihoz igazítja a rugózást. Az ESP opcionálisan elérhető. A busz teteje fél centivel alacsonyabbra került a belmagasság csökkenése nélkül, amivel a kocsi tömegközéppontja is alacsonyabb lehet.
Egységes, kifejező formaterv
Az új buszcsalád tagjai legyenek azok bármilyen meghajtású alacsonypadlós vagy alacsony belépésű modellek, egységes megjelenést kaptak. A forma zsenialitása, hogy eltűnteti a szemlélő elől az Euro VI-os motorok magas hátsó övvonalát, a tetőből kiálló dobozokat, és az elektromos változatok akkumulátorai is nyugodtan elbújhatnak az oldalfal magasra törő első formai elme mögé. A Solaris flottát üzemeltetők ezért a kevés raktározandó karosszéria alkatrészeiket bármelyik típusukra felhasználhatják.
A Solaris az új buszcsaláddal előremutató és követendő utat mutat Európa busziparának. Az 1996-ban alapított lengyel cég, több mint 11 000 legyártott busza 28 országban, köztük hazánkban is futnak. Egy sor európai piacon, köztük a legjelentősebb német és a szintén nem kicsi lengyel piacon az első három legnagyobb városi buszgyártó között szereplő márka ritka közép-európai sikersztori, az egykori legendás Ikarus helyére méltán pályázhat.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
Képek, videó: Solaris Bus & Coach