Mégsem lesz Rába-Volvo busz?

2012. november 04. - _zahnrad

contactcimlap.jpgIparági forrásokból úgy értesültünk, hogy a Rába és a Volvo közös busza nem fog megvalósulni. A Rábával kapcsolatos híresztelések valódi oka a járműbeszerzések további halogatása.

A Rába állami tulajdonba kerülése óta időről-időre felröppen a hír, hogy előbb-utóbb Rába busz fog készülni. Legutóbb a HVG nemzeti autóbuszstratégiával foglalkozó cikkében jelent meg, hogy Volvo alapú buszok fognak készülni Győrben. Úgy tudjuk, hogy a Rába sok más egyéb buszgyártó mellett valóban felkereste a Volvót, de a konkrétumokról nem sikerült megegyezni.

Ha igaz is lenne a Volvo-Rába együttműködés, azzal több probléma is adódna. A Magyar Nemzet szerint 300 darab alumínium karosszériás városi autóbuszról van szó, és azok egyenesen a fővárosba tartanának. Ezzel a kijelentéssel több probléma is adódik. A Volvo városi autóbuszok legutóbbi, 2011-ben bemutatott generációja (7900) készül csak alumíniumból, a korábbi alumínium vázas autóbuszok félig alacsonypadlós változatok, a budapesti forgalomban csak nehezen használható elővárosi kivitelű járművek. Noha közlekednek ilyen buszok a VT-Transman tulajdonában, de azok csak a magaspadlós használt buszokra kiírt tenderen keresztül tudtak Budapestre kerülni. Továbbá a Volvo bejelentette, hogy a közepes méretű Euro VI-os motorcsaládját nem építi be az új városi járműveibe, azok kizárólag hibrid kivitelben fognak készülni. Az Euro VI emissziós norma 2014-ben lép életbe, egy nem létező buszgyár létrehozása pedig legalább egy év, a 300 busz legyártása pedig szintén ennyi idő. A hibrid buszok vállalhatatlanul drágák lennének a hazai üzemeltetőknek. Tehát milyen Volvo buszt gyártana a Rába és hogyan? Leginkább semmilyet. Mitől lenne nemzeti egy idegen gyártó Magyarországon gyártott terméke? Attól, hogy egy állami cég gyártja? A magyar buszgyártásban dolgozó mérnökök tapasztalata nem fontos egy nemzeti busz létrehozásában? A magyar mérnökök által tervezett meglévő, forgalomban is közlekedő buszok helyett az adófizetők pénzén egy külföldi gyártól vásárolt licenc a felelős döntés? És ezt azok döntik el, akik szerint csak évente tízezer fölötti darabszámban érdemes buszt gyártani, miközben a valóságban ilyen gyártó már nincs is Európában? Milyen exportesélyei vannak egy licenc karosszériának? A belföldi piac telítődése után mi történik?

DSCN3917.jpg

Már egyszer belebuktak, nem volt elég?

A Rába 2010-ben aláírt egy együttműködési megállapodást a Magyar Járműgyártó Kft-vel az Ikarus buszok gyártásáról. A Rába ezekhez a buszokhoz üléseket és futóműveket szállítana be. Ahogy a Győrben készülő szintén hazai Credo buszokhoz is. A futóművekhez értenek, a karosszériagyártás 2001-ben már kudarcba fulladt, miért kell erőltetni ami nem megy? Miért kell ellehetetleníteni a jól működő cégeket?

Gyanúnk szerint a Rábával kapcsolatos hírek az égetően szükséges járműcsere további halogatásának előkészületei. Németh Lászlóné a nyár elején a mosonmagyaróvári honatya kérdésére, miszerint mikor kezdődnek meg a beszerzések, a nyár végét, szeptember elejét jelölte meg. Ez egybeesne a Volán társaságok átalakításának lezárásával. Most 2013 év eleje a tervezett dátum, de a Nemzeti Vagyonkezelő honlapján 2014 év vége szerepel az átalakítások végeként, tehát addig nem is vehetnének új buszokat a Volánok? A területért felelős miniszter és államtitkár is hazudott? Vagy az államtitkárnak igaza lesz? Nemsokára kiderül. Egy nemzeti buszgyártó létrehozásáról szóló kósza, kevéssé megalapozott hírek pedig addig is tematizálják a közbeszédet, elrejtve a valós problémákat. Szomorú, hogy Tarlós István is beállt a sorba, és a BKK buszkiszervezését minden áron meg szeretné akadályozni, noha ő hozta létre a BKK-t, és ő is megszavazta a buszkiszervezésre zöld jelzést adó javaslatot. Tarlós a Demokratának adott interjúban azt mondja, hogy a legnagyobb gondnak azt tartja, hogy a döntéssel nem várták meg, amíg a hazai gyártókapacitás feláll. Ez bizony kerek perec nem igaz, van hazai gyártókapacitás, nem kell rá várni. A BKK műszaki feltételeinek pedig legalább egy gyártó, legalább egy típusa maradéktalanul megfelel. A hírek pedig nem is konkretizálták teljesen milyen buszt szándékozik gyártani a Rába. A Volánoknak és a Fővárosnak is eltérő igényeik vannak, a Rába buszra várunk hivatkozás nagyon átlátszó. Egyetlen feladatkörre alkalmas típuscsalád (például; városi) gyártásának beindítása és a leszállítások kezdete között is minimum másfél év telne el, akár licenc vásárlása esetén is. Több feladatra többféle jármű kell, ezeket a meglévő buszgyárak akár Rába alkatrészekkel is tudják már holnap is szállítani, nem kell senkitől semmilyen licencet közpénzen vásárolni.

Raba_credo.jpg

Rába futómű egy Credo busz alatt. A Volánokat sújtó beszerzési stop a Rábának sem kedvez.

Tarlósnak azért sincs igaza, mert a buszkiszervezés következő köre a midibuszokat cserélné le, és ebben a szegmensben legalább három hazai gyártó is jó eséllyel indulhat, buszaikat Rába futóművre, vagy akár Rába alvázra szerelnék. A BKV-nál közlekedő midibuszok évek óta kritikus állapotban vannak, a forgalomban tartásuk napról napra csak nagy erőfeszítéssel oldható meg. Ezeknek a buszoknak a cseréjét már egyszer leállították, nem tűr újabb késedelmet. A régi buszok továbbra is ontják a kormot és az egyéb káros anyagokat magukból, de ez a döntéshozókat nem érdekli. Pedig ők is belélegzik.

Tehát a Nemzeti Autóbuszstratégia a meglévő, pályázati pénzekkel is fejlesztett autóbuszgyárak lenullázásáról szól? Kijelenthetjük, hogy igen. A számok ezt mutatják.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr694888460

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mehr Licht! 2012.11.07. 01:09:44

Mehr Licht! A 4K! - Negyedik Köztársaság Mozgalom megkezdte az aláírásgyűjtést a BKV feldarabolása és a buszágazat privatizációja ellen kedd délután a fővárosi Deák Ferenc téri aluljáróban. A buszágazat kiszervezése -  a főpolgármester szeri...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

==T== 2012.11.04. 15:10:37

"A BKK műszaki feltételeinek pedig legalább egy gyártó, legalább egy típusa maradéktalanul megfelel."

Melyikre gondolsz?

Zotyó 2012.11.04. 16:14:55

@kristoof:
Sajnos mégse akarnak vásárolni hazai gyártású buszt...
Csak azt nem tudom, hogy mi szól például a Credo ellen?
Nem is drága, ráadásul itthoni cucc. Nem utolsó sorban még szép is.

D4D 2012.11.04. 16:53:31

@Zotyó: @kristoof:

Milyen üzemeltetési tapasztalatok vannak a Citadell-el?

Mint üzemeltető, nem szívesen vennék zsákbamacskát.

kristoof 2012.11.04. 18:47:04

@Zotyó: Semmi nem szól a Credo ellen. A Kravtex döntött úgy, hogy nem indulnak az első kiszervezéses tenderen, mivel a BKK kérésének ellenére sem adtak be hiánypótlást.

kristoof 2012.11.04. 18:48:12

@D4D: Semmilyen üzemeltetési tapasztalat nincs, lévén prototípusokról beszélünk és egyetlen darabot sem sikerült eladni.

Rocko- 2012.11.04. 20:04:40

@D4D: a kormánynak csak addig lesz ez szempont ameddig ők nem csinálnak egy gyárat.

Moszkvicsslusszkulllcs 2012.11.05. 06:09:00

@Zotyó:

"Csak azt nem tudom, hogy mi szól például a Credo ellen?"

Például a fővárosi igényekre alkalmatlan üléselrendezés.

A Citadell csak 2+2 üléselrendezéssel választható, és ezen változtatni nemigen lehet, mert az ülések mind dobogón vannak, amik alatt lapul a gázolajtartály, az akkumulátor, a légtartály, satöbbi...

A BN 12-nek már normálisabb az üléselrendezése, azt meg Vitézy nem engedi, mert nem tetszik neki a busz (csúnyának találja)...

Rocko- 2012.11.05. 07:33:53

@Moszkvicsslusszkulllcs: miért melyik busz szép? és hazai viszonyok közt miért számít egyáltalán az hogy szép v sem?

palinkasa 2012.11.05. 09:04:03

-a karosszériagyártás 2001-ben már kudarcba fulladt-
persze ha nem vesznek belőle akkor nem jó?Szvsz meg kellene tiltani városi buszok külföldi gyártótól való beszerzését.Szerbia és románia föl sem számolta buszgyártását,pedig ők sem adtak el semmit egész mostanáig.Ja,hogy ez már politika...

==T== 2012.11.05. 10:07:00

@kristoof: Thx. Én is arra gondoltam amúgy;)

==T== 2012.11.05. 10:09:10

@D4D: egyszer minden típus zsákbamacskaként kezdi. Viszont a külső beszállítótól vásárolt részek tudtommal első osztályú színvonalúak.

==T== 2012.11.05. 10:10:32

@kristoof: vagy csak infóik voltak arról, hogy Széles cége nyer, ezért megspórolták a fáradtságot.

+ ott volt ugye az üléselosztás állítólagos kritériuma.

==T== 2012.11.05. 10:12:43

@Moszkvicsslusszkulllcs: ez a "fővárosi igényekre alkalmatlan" megfogalmazás irtóra gáz, mert az a busz most is sokkal jobban megfelelne a fővárosi igényeknek, mint bármelyik jelenleg BKV-nál futó típus.

Zotyó 2012.11.05. 21:06:03

@D4D: Nyilván mivel még nem tudtak eladni, senki se akar venni tőlük... Külföldön meg pláne nem. Egyedül a volán és a bkv tudná elindítani a dolgot. Elég lenne először 5-10 buszt venni, ha még előjönnek hibák, azt a következő buszokban már javítanák, nem?

@Moszkvicsslusszkulllcs:
:)
Már nem azért, az új buszok nagyrésze 2+2-es. Ezzel nincsen semmi gond szerintem. Valamilyen szinten meg lehet variálni, ha olyan szar lenne.

@kristoof: Hoppá, mondjuk erről nem tudtam... Úgy tudtam, hogy eleve kizárták őket.

Nancsi 2012.11.06. 13:21:37

@D4D: Combinoról milyen üzemeltetési tapasztalatok voltak? Az hogy a Siemens gyártott már Combinó néven kettétörős villamosokat, az jó referencia? Hagyjuk már a hülyeségeket.
A 7-es vonalán évek óta ott fut egy új Ikarus. Bérelni jó, megvenni meg nem jó? Credo vagy bárki szintén adna bérbe buszt, ha tapasztalatok kellenek. Ráadásul azoknál komolyabb esély van arra, hogy az igényeket figyelembe is veszik, és változtatnak a konstrukción, mint mondjuk a Mercedes meg a Volvo esetében. A külföldi gyártó buszain itthon lehet kókányolni plusz pénzért, garivesztésért, ha valami nem tetszik. Szóval marhára megéri. Még akkor is, ha a jóval magasabb vételárat, az elmaradt költségvetési bevételt (külföldi busznak még az ÁFÁja se ide kerül befizetésre) nem nézzük, akkor is kalap szar a külföldi busz az üzemeltető szemével nézve.

Dr. Shit Pál (törölt) 2012.11.06. 16:52:04

Én nem látom már át ezt az egészet. Az biztos, hogy Kravtex készül valamire... Legalábbis a nagy Facebookos terjeszkedésük és teljesen új modellpaletta nem egy haldokló cégre utal. Nem bánnám ha Inovellek, Citadellek árasztanák el az országot, mert nagyon szép és modern buszok.

m20b25 2012.11.06. 18:10:39

El nem tudom képzelni, hogy mért nem felelnek meg a Credo buszok. Jól néznek ki, csndesek itt Győrben elég sok van belőle. Semmi másra nem játszanak megint, mint a cégek tönkrebaszására. Már elnézést. Amíg dilettáns gyökerek döntenek mindenről.

Nincs tapasztalat? Hogyan lenne, már kérdem én, ha nem vesznek belőle, ha nem használják? Ez sem igaz.

kristoof 2012.11.06. 22:20:53

@==T==: Lehet. Valójában csak úgy tudtak volna indulni, ha gyakorlatilag három ajtós helyközi buszt építenek tele üléssel.

kristoof 2012.11.06. 22:27:54

@Nancsi: Ebben a hozzászólásban vannak valótlanságok. A Combinóból mi az alumíniumot rendeltük, de az valóban törős lett. Ezért "bilivas" villamost vettünk. A kötbérből viszont így a BKV megvásárolhatta az utolsó ötven Volvo buszt. Jó üzlet lett belőle végül? Igen. Ha nem lett volna kötbér most csak 100 korszerű csuklós busza lenne a BKV-nak. A 7-es vonalán pár hónapja fut az új Ikarus, igaz 2 éve elkészült. Tessék olvasni a korábbi bejegyzéseket is! :-)) Amiket ezután írsz nem tudom értelmezni. Egy valami bizonyos: a hazi új városi buszok olyan felszereltséggel mint a 150 új Merci nem volnának sokkal olcsóbbak, sőt!

kristoof 2012.11.06. 22:29:18

@Dr. Shit Pál: A mai posztunk választ ad erre a kérdésre. Sajnos úgy néz ki, hogy a Volánok csak két év múlva vásárolhatnak új buszokat. Addig a Credo lehet, hogy csődbe megy... :-(((

robijoe 2012.11.07. 09:24:21

Észérvekkel nem lehet ezt elmagyarázni. Tegnap is láttam 20+x éves Ikarust,működött ,nem füstölt szerintem "hazaárulók" ha nem Magyart vesznek.
Pár éve még Bécsben is utaztam ROZSDÁS trolin ! Jártam a metrókocsi javító kocsiszínben Bécsben és a határ úton is, ég és föld de a pénz is amiből gazdálkodnak.
Én huszonéves autóval járok,fenntartási költsége havi 10e+tankolás.Egy új autó havi részlete min.50e+tankolás+casco+stb.
Az új autó alkatrészárai sokkal magasabbak,gondolom a buszoknál is így van ,szerintem ezért kellene egyszerűbb,nem klímás de jól szellőztethető-fűthető nem Combinó jellegű buszokat venni.
Márpedig ilyet MI TUDUNK GYÁRTANI b+,akkor mi itt a kérdés!?

dani 2012.11.07. 11:02:13

@robijoe: Nagyrészt egyetértek, de egy légkonditól nem lesz bonyolult egy busz és 2012-ben vagy azután értelmes ember/szervezet nem vesz klíma nélküli járművet.

Nancsi 2012.11.07. 12:55:15

@kristoof: Ja, jó üzlet volt a Combino. És mennyi is volt a vételár? Ebből hány nokiás doboz - vagy inkább konténer - pénzt osztottak vissza a Siemenstől a BKV döntéshozóknak? Eleve: hogy lehet egy olyan Siemenssel szóba állni közbeszerzés terén, akinek a nevéhez fűződik az elmúlt évek legnagyobb korrupciós botránya Európában? Vagy éppen ez jelölte ki a nyertest ez esetben? Merthogy referenciája a Combinonak az nem volt ugyebár, csak a ketté törős egyezett meg névben. De valójában prototípusokat vettünk, amikből olyan "apróságok" maradtak ki, mint a nyitható ablak/klíma, és ingyen teszteltünk a Siemensnek 1 évig.

"Egy valami bizonyos: a hazi új városi buszok olyan felszereltséggel mint a 150 új Merci nem volnának sokkal olcsóbbak, sőt! "
Ez meg itt nettó hülyeség. A vevő - végsősoron - az állam. A Magyarországon gyártott busz árának a fele kb adó, vagyis az visszafolyik az államkasszába. Valójában még nagyobb ez az arány, mert ugye a közvetett hatásokat is érdemes nézni (nem lesz munkanélküli az illető, nem kell fizetni a segélyt, stb). Szóval ha a Mercedes árának duplája lenne a magyar busz, akkor is azt volna érdemes venni.
süti beállítások módosítása