Az Evobus Magyarország jóvoltából Bécsben jártunk a Best Bus Vienna kiállításon, ahol alkalmunk nyílt kipróbálni a Setra ez évi legnagyobb ujdonságát az 500-ast.
A Setra előző turistabusz generációja a 400-as 2001-ben mutatkozott be Kortrijkban. A félidejéhez érkezett típuscsalád 2007-ben kapott egy szinte teljesen láthatatlan faceliftet, ami kimerült a lökhárítók és a lámpatest, üveg mögötti részének átformálásában. A 400-as családot még az elmúlt egy-két évben is továbbcsiszolgatták, és a formáról sem állíthatjuk, hogy elavult lenne, mégis úgy döntöttek az ulmiak, hogy itt az ideje a teljes rekonstrukciónak.
A forma sokat változott az elődhöz képest
Az ötszázas tervezését az alapoktól kezdték a Setra mérnökei. Így egy teljesen új megerősített vázszerkezetet terveztek az új busznak – ez már természetesen megfelel az R66 borulási előírásoknak, –ami az ulmi szokásoknak megfelelően továbbra is teljes egészében vasból (ami ugye valójában nem vasból, hanem edzett acélból) van. A rozsdamentes acél nemcsak drága, de nehéz is, ezért maradtak a vas váznál. De mi a helyzet a rozsdával? Gyakorlatilag semmi, hiszen a kész vázszerkezetet galvánfürdőbe merítik, ami egy technológiai újításnak köszönhetően a buszvázat a teljes élettartama alatt megvédi a rozsdától - legalábbis a Setra mérnökei szerint.
Kívülről az ötszázas sokat változott az elődhöz képest. Az első gyári fényképeket meglátva nem igazán voltunk elájulva a busz formájától, itt egy kis lekerekítés, ott egy él, összességében egy szép busz, olyan igazi németes- gondoltuk. Az első benyomás azonban megváltozott, amikor élőben is megláttuk az új kocsit. Közelről bizony kijönnek az elragadó részletek! Az első lámpa egy igazi ékszer és hol van már az „elavult” hagyományos LED technológia? Az első lámpatestekben lévő menetjelző fény optikai szálas, amit nem sajnáltak a hátsó lámpatestekből sem. Apropó hátsó lámpák, ilyen gyönyörű lámpatestet még busz farán nem láttunk, ha világít nagyon szépen csillognak benne az optikai szálas LED-ek. Visszatérve a busz elejére. A homlokfal a mai sztenderdeknek megfelelően van kialakítva, hat darabból áll és hatalmas feketítés került rá. A magasság jelző lámpák a szélvédő felsősarkába kerültek, ez valószínűleg nem teszi olcsóvá az óriási üvegfelületet.
Teljesen kitölti a motorteret az Euro VI-os
Best Bus Vienna
Ausztria „kicsivel” nagyobb piaca az Evobusnak, mint kishazánk, ezért (ahogy a nagy nemzetközi kiállításokat is, például Kortrijk, IAA) kétévente rendezik meg a Best Bus Vienna (BBV) kiállítást, ami gyakorlatilag a bécsi Evobus telephelyén van. A rendezvény négy napig tart, amiből az első kettő a szakmai, a második kettő pedig a nyílt nap. Ez utóbbinál bárki megnézheti és ki is próbálhatja az Evobus az évi buszos IAA újdonságait.
De a buszokon kívül idén ki lehetett próbálni más járműveket is. Egy elektromos Smart Fourtwot és egy Smart biciklit ez szintén elektromos „hajtású” volt. De vezethettünk Hibrid Mercedes E osztályt, Mercedes Citarót Euro VI-os motorral, de akár a posztban szereplő Setra S 515 HD-t is. Persze ezen az eseményen fontos üzletek is köttetnek, ezért egy szimpózium keretében sok érdekes dolgot adtak a tudtunkra a vállalat vezetői, meghívottjai. Itt elsőként Till Oberwörder mondott beszédet a Daimler buses marketing alelnöke főleg az Euro VI előnyeiről. Ezután a legérdekesebb beszéd hangzott el, amikor a Postbus (az ÖBB leányvállalata, gyakorlatilag az egyik osztrák Volán) ügyvezető igazgatója elmagyarázta, hogy náluk már évek óta működik a – „hamarosan” nálunk is, de csak a fővárosban” – Futárhoz hasonló rendszer. Persze országos szinten. Egy-két meghívott Volános álla azonnal le is esett. Végül Roman Biondi a Mercedes-Benz busz értékesítési igazgatója mondta el az Euro VI-ról azt amit mindenképpen fontosnak tartott. Nagyon kitettek egyébként magukért a szervezők ugyanis a „fordítógép” magyarra is fordította a beszédeket.
A kiállítás is Pazarra sikerült, hiszen az Evobus összes típusával megismerkedhettünk. De volt itt jó pár használt busz is, amik jól jöhetnének akár a BKV-nak vagy akár a Volánoknak. Igen jó állapotú 15 méteres háromtengelyes full alacsonypadlós MAN-ek is vannak, amik valószínűleg bécsiek voltak. (Egy két BKV vonalon akár csuklóst is cserélni lehetne velük, például a 36-oson.) Az egyik ott dolgozó értékesítőt megkérdeztem, hogy mennyibe kerülnek ezek a használt kocsik. Ő erre azt a diplomatikus választ adta, hogy: „Ha a Volán vagy a BKV érdeklődne a buszok iránt, akkor biztosan megtudnának egyezni.”
A buszon egyébként minden illesztési hézag hibátlan, egy-két autógyár is megirigyelhetné őket. Az 500-asok oldalán a 400-asnál megjelent „La linea” vonal átértelmezése ragadja meg a tekintetet, amiben az első oldalüveg középső részére egy króm Setra logó került, ezzel is jelezve, hogy ez bizony nem egy hagyományos turista kocsi, hanem egy igazi „német KRUPP acél”. A kocsi hátsó ablakának letörése és az alatta lévő „agyondizájnolt” hűtőrács egy kicsit már sok. Ebből a sok designból sajnos az oldalfal első részére nem futotta, ezért olyan érzése van az embernek, mintha a busz oldalának első részét egy konzervatív, a hátsórészét pedig egy merész formatervező rajzolta volna. Az összkép nem rossz, de épp a busz elejére fogyott el a lendület. A hátfal is több darabból áll össze, és kifejezetten szépre sikerült. Érdekesen oldották meg a hátfalsarkot, ami egészen benyúlik a hátsó oldalüveg alá. Az Euro VI-os motornak köszönhetően egy aszimmetrikusan elhelyezett plusz hűtőrács került a busz motortéri ajtajára, ami egy kissé szétdarabolja az amúgy nagyon szép hátfal összképét. A kocsi egyébként 0,33-as alaktényezővel rendelkezik, ami nem rossz. Sőt! Egy busznál ez igen csak figyelemre méltó teljesítmény.
A busz hátsó része dizájnos
Persze az utas és a sofőr kényelme a legfontosabb. De vajon mennyire lehet überelni ebben a tekintetben már szinte kínosan tökéletes 400-as családot? Az új 500-as esetében semmit sem bíztak véletlenre a német mérnökök. Teljesen áttervezték az enteriőrt. Háromfajta új utasülés típusból lehet választani az 500-asba és egy negyedik régebbit. Az általunk kipróbált S 515 HD az új Setra Voyage Plus ülésekkel volt szerelve, innen már csak egy szint van feljebb a Voyage Supreme. A piros bőrrel bevont utasülések kegyetlenül kényelmesek. Igaz nem utaztunk benne több órát, de biztosak vagyunk benne, hogy jó pár órát ki lehet bennük bírni egyhuzamban. Megújultak a csomagtartók aljába szerelt szervízpanelek is. Amivel kapcsolatban az egyik gyári mérnök azt mondta, hogy korábban gond volt azzal, hogy a különböző ülés kiosztásoknál nem pontosan az ülések fölé kerültek ezek a panelek. Ezen túl az 500-asoknál már, minden variációban pontosan a fejünk fölé kerülnek.
A ritkán látható helyeken is tökéletes az illesztés
Egyébként zavarba ejtően precízen van összerakva a busz belseje. A ritkán vagy egyáltalán nem látható felületek is sorjamentesek és pontosan illesztettek. Lecserélték a Blaupunktot a korábbi hifi és házimozi rendszer beszállítót. Az 500-asokba már a Bosch szállít. Az új audió-videó rendszert állítólag teljes egészében az 500-as akusztikájához tervezték. A Recaro sofőrülés nagyon kényelmes és szép az új kormánykerék is. A műszerfal tökéletesen átlátható, minden egyes gomb és kapcsoló elérhető. A műszerfalra különösen büszkék voltak a gyáriak. Valószínűleg volt rá okuk, mert egy hazai Volán egyik sofőrje csak annyit mondott –„Nahát, az összes gombot elérem, és még a tachográfot is látom!” – Később megkérdeztem tőle, hogy milyen buszt vezet: –„Credo IC 12-t.” – jött a válasz. Ja! Így már mindent értek! A műszerfal jobb oldalán egy felfelé nyíló rekeszbe pedig egy tekintélyes méretű hűtőszekrényt is beépítettek. A műszerfal fölötti rész is megújult, egy fekete sávba rejtették a pontos időt és a külső- belső hőmérsékletet megjelenítő órát.
Mint egy óriás hangya
Az elsőként bemutatkozó ComfortClass négy (S 515 HD, S 516 HD/2, S516 HD és S 517 HD) típusát jelenleg csak a Mercedes OM 470 Euro VI motorjával lehet rendelni. A német mérnökök egy hathengeres, 10 677 köbcentis és 420 lóerős hajtóművet alkottak az új kocsinak. Az Euro VI-nak köszönhetően a motor szinte teljesen kitölti a hatalmas motorteret. Az MB GO 217 típusú hat sebességes váltómű szintén a Mercedestől származik. Egyelőre váltóból is ez az egy fajta rendelhető a típuscsaládhoz. Az egyetlen tesztpéldány egy full extrás kocsi volt, így szinte minden bele került, ami három betűből áll, például: EBS, ABS, TCS, BA, ART… satöbbi. De volt sávtartó radar és külső kamera is beépítve.
A száloptikáé a jövő?
A fentebb már említett kényelmes vezetőülésbe ülve első dolgunk a biztonsági öv becsatolása legyen! Ugyanis, ha ezt elmulasztjuk a műszerfal közepén lévő LCD kijelzőn egy figyelmeztető ábra jelenik meg, és nem tudjuk a buszt 5 km/h-nál nagyobb sebességre gyorsítani. Viszont, ha sikerül a busszal elindulni, akkor hihetetlen módon gyorsul. Igaz a kocsink üres volt, de alig pár másodperc alatt végig pakoltuk a hat sebességet. Néhány idősebb Mercit az autópályára való felhajtás során simán lehagytunk, ekkor a busz stabil 130-as tempóval haladt. Kérdő tekintetemre a minket segítő „testfahrer” azt mondta, hogy mivel ez egy tesztbusz, ezért 130-ra van kalibrálva a végsebesség. A busz tudna amúgy többet is, de ez még egy biztonságos sebesség, persze mielőtt üzemeltetőhöz kerül, ezt az eredeti 112 km/h-ás szintreállítják vissza. A vezetőülésben is kellemes az utazási komfort, a busz nem bólogat, nem billeg, szépen suhan az utakon. Semmilyen zörgést és csörgést sem lehet hallani. Persze ezt az érzést erősen befolyásolja az a tény, hogy csak a Bécs környéki utakon tudtuk kipróbálni az 500-ast, ezért lehet más lesz a benyomásunk, ha itthon is utazhatunk a kocsival. A busz pillanatnyi fogyasztása 130-as tempónál, felugrott 42-43 literre, de általában 30 liter alatt volt még városban is. A fogyasztást illetően a Dekrával közös teszten kívül nincs más adat. Ahogy a kellemes 20 fokos hőmérsekletnek köszönhetően, azt sem tudjuk megítélni, hogy milyen a kocsi fűtő-hűtő berendezése. Valószínű, hogy ebben sem kell csalódnunk hiszen a korábbi 400-as családnál sem volt ezzel gond.
A krómozott Setra felirat a busz oldalán (fotók: szerző)
Összességében; magasra helyezi a mércét a Setra új 500-as családja. Tovább viszi a korábbi szériák hagyományait. Ezért egyáltalán nem menne csoda számba, ha a 2014-es Coach of the year győztesét látnánk személyében. Viszont ezért a korszerű elektronikával, precizitással és eleganciával teletűzdelt buszért, alaposan a pénztárcájába kell nyúlnia a kedves vásárlónak. Az általunk kipróbált Setra S 515 HD olyan 300 000 eurótól (átszámolva 84 millió forint) kezdődik, igaz mi a legfullosabb változatot próbáltuk ki.