Hírcsokor 2013.01.25

2013. január 25. - _zahnrad

Noge_titanium.jpgIdei első hírcsokrunkban láthatjuk, hogy Isztambul hazai buszokat vásárol, sikeres a különc klíma, újabb buszgyár szűnik meg, egyre népszerűbb a VDL Citea buszcsalád és Davosban hidrogénbusszal furikáznak.

750 darab buszt rendelt Isztambul az Otokartól


otokar.jpgHazai busszal, hazai pályán.


A tavalyi év folyamán három részletben 750 darab szóló, alacsonypadlós busz beszerzésére írt ki pályázatot az Isztambuli Közlekedési Társaság, az IETT. Mind a három pályázatot az Otokar nyerte a Kent típussal. A számos formatervezési díjjal kitüntetett busz 103 személyt tud szállítani, EBS fékrendszerrel és automatiksu tűzoltórendszerrel is fel van szerelve.

150 darab Citysphere légkondicionáló egységet szállít a Spheros a Solarisnak


Rheinbahn_01.jpgUrbino 18 a Citysphere klímákkal


A 150 darab, szélhűtés elvén működő tetőegységet a Solaris 50 darab, a düsseldorfi Rheinbahn AG-nak szállítandó Urbino 18 csuklós buszába szereli fel. A klímaegységek mellett 50 darab Thermo 300 típusú kályhát és 50 darab Aquavent 6000SC vízpumpát is a Spheros szállított a buszokhoz.
A tetőszellőzők helyére beszerelt Citysphere egységekkel pozitív tapasztalata van a Rheinbahn-nak, alig okoznak többletfogyasztást. Az egyenként maximum 3,8kW hűtőteljesítményű Citysphere klímák már hűtőközeggel feltöltve érkeznek a beépítést végzőkhöz, mivel minden tetőegységben saját elektromos kompresszor kapott helyet, így csak elektromos vezetékeket kell csatlakoztatni és a kondenzvíz a tetőre kerül. A klímaberendezések a hűtőtt levegőt nem a légcsatornába fújják be, hanem egy beépített radiális ventilátorral osztják szét az utastérben. Így nem csak szimplán a levegő hőmérsékletének csökkentésével, hanem a hőérzet javításával igyekeznek megfelelni az igényeknek.

P1070510.JPG

Citysphere az utastérből

Hőérzet
Az emberek hőérzetét nem csak a környezetünkben található levegő hőmérséklete határozza meg, hanem a páratartalma és a mozgási sebessége is. Gondoljunk csak bele, ha melegünk van egy légkondicionáló nélküli buszon, kinyitjuk az ablakokat, hogy az áramló levegő csökkentse hőérzetünket. A Spheros Citysphere klíma a páratartalom csökkentésével és áramló levegő (szélhűtés – wind chill) segítségével csökkenti a hőérzetet.

Rheinbahn_02.jpg
A hazai tapasztalatok szerint 30-32 fok külső hőmérséklet felett már kevésnek bizonyul a beépített hűtőteljesítmény, és az ember által kellemesnek érzékelt kb. 27 fokos hőérzetet sem tudja biztosítani, befülled az utastér, nagyméretű nyitható ablakokkal ebben az esetben már kellemesebb hőérzet érhető el. 30 fok körüli külső hőmérséklet esetén a berendezés még hatásosnak mondható, noha az utastérnek a hőmérséklete megegyezik, vagy 1-2 fokkal magasabb az árnyékban mért külső hőmérsékletnél, de a hőérzet a szélhűtés miatt kellemes, kivéve a motorsátrak környékén, ahol a többlet hő mellett az utastérbe benyúló elemek meggátolják az utastér egyéb területeihez hasonló légáramlást. De ez nem is csoda, egy a mi éghajlati körülményeinkhez jól kiválasztott hagyományos légkondicionáló berendezés egy csuklós buszra kb. 45-50kW hűtőteljesítménnyel bír, a most bemutatott 11,4kW helyett.

Bezár a Noge


IMG_1080.JPGAz olcsóbb Touring sem húzta ki a Noge-t a bajból


Az 1964-ben alapított Katalán buszgyártó megválik mind a 93 alkalmazottjától, ezzel újabb buszmárka tűnik el a süllyesztőben.

VDL Citeák a hidegben


Photo-1_-48-VDL-Citeas-Veolia-Transport-Finland-2.jpgFinn rendeltetésű Citeák sorakoznak


48 darab VDL Citea állt forgalomba Helsinkiben az év elején. A negyvennyolc buszból tíz darab 12,9 méter hosszú, 255 lóerős, EEV normás DAF motorral szerelt XLEs-129/255 jelzésű változat, a maradék harmincnyolc XLEs-145/310 jelzésű háromtengelyes, 14,5 méter hosszú, 310 lóerős motorral szerelt kivitel. A rövidebb változatban 40+4 utas foglalhat helyet, a hosszabban 49+4. A plusszal jelölteknek lehajtható ülések jutnak. Tavaly 120 darab Citea buszt szállított Finnországba a VDL, megszerezve ezzel a piacvezető pozíciót.
Photo-2_77-Citeas-Arriva-in-Sweden.jpg

Svédország is a VDL buszait választotta


A szomszédban, Svédországban is jól megy az üzlet a VDL-nek, itt 77 darab Citeát állított forgalomba 7.-én az Arriva Sveden Stockholmban. A tavaly tavasszal aláírt megrendelés a VDL  történetének legnagyobb volumenű Svéd megrendelése. A 77 darab buszból huszonegy Citea XLEs-137 típusú 46 ülő- és 61 állóhellyel, a maradék ötvenhat darab busz XLEs-145 típusú 49 ülő- és 65 állóhellyel.


VDL Citea kevésébé hidegben

Citea-LLE_START2.jpgÉlénkül a kereslet a kiskerekű buszok iránt? A Kravtexnek is lenne exportlehetősége?


60 darab Citea LLE buszt rendelt a düsseldorfi Rheinbahn AG. A hibrid buszaik fogyasztásával elégedetlen Rheinbahn a könnyű konstrukciók felé fordulással fenyegette meg a hazai gyártókat és ezt most valóra is váltják a 19,5”-os kerékrendszerű Citea LLE-re leadott megrendeléssel. A cég szóvivője Georg Schumacher szerint sajnos csak szóló buszokra kaptak könnyű konstrukciós ajánlatot. A Rheinbahn szerint a gyártóknak a közeljövőben komolyan el kellene gondolkodniuk a buszaik tömegéről. A határozott álláspont mögött a 2010 óta üzemeltetett kettő darab VDL Ambassadorral (a Citea LLE elődje) szerzett pozitív tapasztalatok állnak. A 9 tonna üres tömegű busz fogyasztása a düsseldorfiak szerint 25%-kal kedvezőbb a nagykerekű társainál, mindenféle hibrid hajtáslánc nélkül. Érdekesség, hogy a hibrid buszokkal eddig a 20%-os megtakarítást sem sikerült elérniük.


Hidrogénbuszok visznek a Davosi konferenciára


13A48.jpgÜzemanyagcellás Citaro Svájcban

Kettő darab üzemanyagcellás hibrid busszal is megközelíthető a 43. davosi Világgazdasági Fórum. A buszokat a svájci PostAutoval közösen az Evobus biztosítja. 2011 év vége óta öt darab Mercedes Citaro Fuel Cell Hybrid buszt üzemeltet a svájci közlekedési cég Brugg környékén.

Képek: Noge, Otokar, Spheros, Zahnrad, Spheros, Zahnrad, VDL, Daimler

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr105043673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Darth Peter 2013.01.26. 18:27:41

Itt a bizonyíték, hogy a Credo is lehetne sikeres külföldön, ha akarna.

242 P1 2013.01.28. 18:31:39

@Darth Peter: A Kühne termelésének 30%-át Viseon vázelemek adják, ha háborgatnák a nyugati piacokat elveszíthetnék ezt a biztos megrendelést.
süti beállítások módosítása