Idei első hírcsokrunkban láthatjuk, hogy Isztambul hazai buszokat vásárol, sikeres a különc klíma, újabb buszgyár szűnik meg, egyre népszerűbb a VDL Citea buszcsalád és Davosban hidrogénbusszal furikáznak.
750 darab buszt rendelt Isztambul az Otokartól
Hazai busszal, hazai pályán.
A tavalyi év folyamán három részletben 750 darab szóló, alacsonypadlós busz beszerzésére írt ki pályázatot az Isztambuli Közlekedési Társaság, az IETT. Mind a három pályázatot az Otokar nyerte a Kent típussal. A számos formatervezési díjjal kitüntetett busz 103 személyt tud szállítani, EBS fékrendszerrel és automatiksu tűzoltórendszerrel is fel van szerelve.
150 darab Citysphere légkondicionáló egységet szállít a Spheros a Solarisnak
Urbino 18 a Citysphere klímákkal
A 150 darab, szélhűtés elvén működő tetőegységet a Solaris 50 darab, a düsseldorfi Rheinbahn AG-nak szállítandó Urbino 18 csuklós buszába szereli fel. A klímaegységek mellett 50 darab Thermo 300 típusú kályhát és 50 darab Aquavent 6000SC vízpumpát is a Spheros szállított a buszokhoz.
A tetőszellőzők helyére beszerelt Citysphere egységekkel pozitív tapasztalata van a Rheinbahn-nak, alig okoznak többletfogyasztást. Az egyenként maximum 3,8kW hűtőteljesítményű Citysphere klímák már hűtőközeggel feltöltve érkeznek a beépítést végzőkhöz, mivel minden tetőegységben saját elektromos kompresszor kapott helyet, így csak elektromos vezetékeket kell csatlakoztatni és a kondenzvíz a tetőre kerül. A klímaberendezések a hűtőtt levegőt nem a légcsatornába fújják be, hanem egy beépített radiális ventilátorral osztják szét az utastérben. Így nem csak szimplán a levegő hőmérsékletének csökkentésével, hanem a hőérzet javításával igyekeznek megfelelni az igényeknek.
Citysphere az utastérből
Hőérzet
Az emberek hőérzetét nem csak a környezetünkben található levegő hőmérséklete határozza meg, hanem a páratartalma és a mozgási sebessége is. Gondoljunk csak bele, ha melegünk van egy légkondicionáló nélküli buszon, kinyitjuk az ablakokat, hogy az áramló levegő csökkentse hőérzetünket. A Spheros Citysphere klíma a páratartalom csökkentésével és áramló levegő (szélhűtés – wind chill) segítségével csökkenti a hőérzetet.
A hazai tapasztalatok szerint 30-32 fok külső hőmérséklet felett már kevésnek bizonyul a beépített hűtőteljesítmény, és az ember által kellemesnek érzékelt kb. 27 fokos hőérzetet sem tudja biztosítani, befülled az utastér, nagyméretű nyitható ablakokkal ebben az esetben már kellemesebb hőérzet érhető el. 30 fok körüli külső hőmérséklet esetén a berendezés még hatásosnak mondható, noha az utastérnek a hőmérséklete megegyezik, vagy 1-2 fokkal magasabb az árnyékban mért külső hőmérsékletnél, de a hőérzet a szélhűtés miatt kellemes, kivéve a motorsátrak környékén, ahol a többlet hő mellett az utastérbe benyúló elemek meggátolják az utastér egyéb területeihez hasonló légáramlást. De ez nem is csoda, egy a mi éghajlati körülményeinkhez jól kiválasztott hagyományos légkondicionáló berendezés egy csuklós buszra kb. 45-50kW hűtőteljesítménnyel bír, a most bemutatott 11,4kW helyett.
Bezár a Noge
Az olcsóbb Touring sem húzta ki a Noge-t a bajból
Az 1964-ben alapított Katalán buszgyártó megválik mind a 93 alkalmazottjától, ezzel újabb buszmárka tűnik el a süllyesztőben.
VDL Citeák a hidegben
Finn rendeltetésű Citeák sorakoznak
48 darab VDL Citea állt forgalomba Helsinkiben az év elején. A negyvennyolc buszból tíz darab 12,9 méter hosszú, 255 lóerős, EEV normás DAF motorral szerelt XLEs-129/255 jelzésű változat, a maradék harmincnyolc XLEs-145/310 jelzésű háromtengelyes, 14,5 méter hosszú, 310 lóerős motorral szerelt kivitel. A rövidebb változatban 40+4 utas foglalhat helyet, a hosszabban 49+4. A plusszal jelölteknek lehajtható ülések jutnak. Tavaly 120 darab Citea buszt szállított Finnországba a VDL, megszerezve ezzel a piacvezető pozíciót.
Svédország is a VDL buszait választotta
A szomszédban, Svédországban is jól megy az üzlet a VDL-nek, itt 77 darab Citeát állított forgalomba 7.-én az Arriva Sveden Stockholmban. A tavaly tavasszal aláírt megrendelés a VDL történetének legnagyobb volumenű Svéd megrendelése. A 77 darab buszból huszonegy Citea XLEs-137 típusú 46 ülő- és 61 állóhellyel, a maradék ötvenhat darab busz XLEs-145 típusú 49 ülő- és 65 állóhellyel.
VDL Citea kevésébé hidegben
Élénkül a kereslet a kiskerekű buszok iránt? A Kravtexnek is lenne exportlehetősége?
60 darab Citea LLE buszt rendelt a düsseldorfi Rheinbahn AG. A hibrid buszaik fogyasztásával elégedetlen Rheinbahn a könnyű konstrukciók felé fordulással fenyegette meg a hazai gyártókat és ezt most valóra is váltják a 19,5”-os kerékrendszerű Citea LLE-re leadott megrendeléssel. A cég szóvivője Georg Schumacher szerint sajnos csak szóló buszokra kaptak könnyű konstrukciós ajánlatot. A Rheinbahn szerint a gyártóknak a közeljövőben komolyan el kellene gondolkodniuk a buszaik tömegéről. A határozott álláspont mögött a 2010 óta üzemeltetett kettő darab VDL Ambassadorral (a Citea LLE elődje) szerzett pozitív tapasztalatok állnak. A 9 tonna üres tömegű busz fogyasztása a düsseldorfiak szerint 25%-kal kedvezőbb a nagykerekű társainál, mindenféle hibrid hajtáslánc nélkül. Érdekesség, hogy a hibrid buszokkal eddig a 20%-os megtakarítást sem sikerült elérniük.
Hidrogénbuszok visznek a Davosi konferenciára
Üzemanyagcellás Citaro Svájcban
Kettő darab üzemanyagcellás hibrid busszal is megközelíthető a 43. davosi Világgazdasági Fórum. A buszokat a svájci PostAutoval közösen az Evobus biztosítja. 2011 év vége óta öt darab Mercedes Citaro Fuel Cell Hybrid buszt üzemeltet a svájci közlekedési cég Brugg környékén.
Képek: Noge, Otokar, Spheros, Zahnrad, Spheros, Zahnrad, VDL, Daimler