Bemutató: Credo Econell City3

2013. február 23. - _zahnrad

credo_econell_city_press_001.jpg

A kínálatát megújító Kravtex-Kühne cégcsoport bemutatta az Econell típusú buszának városi, szóló kivitelét. A 3 ajtós busztól Budapesten is sikert remélnek.

Az EN/BN típuspárt leváltó Econell városi kivitele a City3 nevet kapta. A Rába futóművekre szerelt 19,5 collos kerekekre alacsony belépésű, LE karosszéria került. A képek alapján az ülőhelyek és az állóhelyek aránya, illetve elrendezésük az ideálishoz közeli. A buszt 194kW (264 LE) teljesítményű Iveco (FPT) motor mozgatja egy Allison automata váltón keresztül. A buszban akár 85% is lehet a hozzáadott magyar hányad. A döntő részben rozsdamentes vázszerkezet megfelel az EGB66 borulásbiztonsági előírásnak, ami a hazai, illetve keleti gyártmányú városi buszok esetében nem magától értetődő.

Az előd BN12 típus számos vidéki nagyvárosban üzemel, így most a Kravtex a fővárost is szeretné meghódítani. A köztudottan teljes hosszában alacsonypadlós utasterű, LF buszokat favorizáló főváros meggyőzésére jó érvek lehetnek a kis kerékméretből adódó alacsonyabb fogyasztás, az LE kialakításból adódó kevesebb holttér, és a BKV alvállalkozói által közlekedtetett LE buszok tapasztalatai.

credo_econell_city_press_009.jpgJókora a peronrész, de ülőhelyekből sincs hiány.

Az előnyök mellett természetesen vannak hátrányok is, ez a nagyvárosi környezetben nem kívánatos belső lépcső, illetve a keskenyebb első és harmadik ajtók. Mindkét kifogásolt dolog az utascsere idejét növeli. A gyártó válasza ezekre az egyik legjobb lépcsőkialakítás, az alacsony fellépési magasságok, az ajtóméretekre pedig az első ajtós felszállási rend lehetnek. Az elődmodellt üzemeltető vidéki városokban ezeket vállalható kompromisszumoknak gondolták a kínált előnyökért cserébe. A főváros kétségeire egy tesztfutás adhatja meg a választ, ami hamarosan várható.

EconellC.jpgMűszaki adatok

Az elődmodellel a vidéki városoknak bőven van tapasztalatuk, illetve a kiskerekes koncepció életképességére nyugaton is kezdenek felfigyelni. A károsanyag kibocsájtás és a tüzelőanyag felhasználás csökkentésében érdekelt, aktívan utat kereső üzemeltetők egyes esetekben a hibrid buszoknál is jobb megoldásnak gondolják a kiskerekes buszokat. A düsseldorfi Rheibahn AG például kifejezetten hiányolja a kiskerekes csuklós buszokat a piacról, pedig a BN/EN 18 típussal a Kravtex kínált ilyen buszokat, utódjaikat lehet szívesen látnák Németországban is.

093.JPGA helyközi változatban is jókora állóhelyet lehet kialakítani, amire ha nincs szükség, akár 49 ülőhelyes is lehet az utastér.

Az eddig látott helyi és helyközi Econell típusok az elődeikhez képest nagy fejlődésről tettek tanúbizonyságot, az utastér variálhatósága az állóhelyek maximum 77%-át biztosító nagyméretű peronrésszel az utastér tekintetében a mai élvonalba helyezi a buszcsaládot. A buszról bővebben egy tesztfutást követően számolunk majd be.

Képek: Kravtex, Zahnrad

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr75100227

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

D4D 2013.02.24. 21:26:31

A kiskerekes miért fogyaszt kevesebbet?
Az alacsonyabb fogyasztás megéri a magasabb váltó- és egyéb kopást (Magasabb a fordulat azonos sebességnél) ?

Érdekes,. hogy mindjárt bugyikék.

_zahnrad 2013.02.24. 22:11:01

@D4D: Azért, mert kisebb az üres tömege. Kisebb kerekekhez elég egy könnyebb futómű, ahhoz egy könnyebb váz, egy kisebb teljesítményű gépészet. Ajánlott irodalom: omnibusz.blog.hu/2011/04/15/kis_kerekeken_a_vilag_minden_tajara_nagy_buszok_19_5_os_kerekeken

D4D 2013.02.25. 19:12:26

@_zahnrad:

Kösz.

A súlycsökkentés megvolt. Nem gondoltam volna viszont, hogy akár 400 kg is spórolható. Azt hittem mindössze az anyagban akarnak spórolni.

_zahnrad 2013.02.25. 20:23:22

@D4D: Én inkább minimum 1 tonnát mondanék, a Kravtex is azt mond. A VDL-nél is minimum egy 1 tonnával könnyebb a normál Citeáktól az LLE.

_zahnrad 2013.02.25. 20:25:12

@D4D: A korábbi cikkben a 3-400 kiló a régi S80-as VÖV buszokra vonatkozik.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.28. 01:07:26

Ennek adhatnának az okosok egy esélyt. Pedig nem komálom a vicckerekű buszokat tulságosan.

GoreX · http://gorexweb.hu 2013.03.01. 00:41:45

Ez a kicsi kerék nem tűnik túl előnyösnek, ha ráeresztenék a Thököly útra vagy épp az újpesti úthálózat bizonyos elemeire.

Darth Peter 2013.03.08. 15:13:57

15-ösre jó lenne, egyébként elég érdekes és persze jó is lenne, ha Németországban Credók járnának.
süti beállítások módosítása