Új buszokat gyártana a BKV?

2013. május 12. - kristoof

cimlap.jpgElőször három alacsonypadlós szóló kocsit készítenének kísérleti jelleggel. Ha ez beválik, akkor újabb tizenötöt építene a BKV.

A minap jelent meg a közbeszerzési értesítőben (TED) a BKV legfrissebb tendere, amely szerint PKD (Partly knocked down azaz részben összeszerelt) konstrukcióban vásárolnának autóbuszokat. Gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy a BKV megvenné a kocsik kész vázszerkezetét, majd a saját műhelyükben készre szerelné azokat.

Eddig mindig nagy figyelem kísérte a gyártók részéről a fővárosi busztendereket, ezért korai lenne még találgatásokba bocsátkozni, hogy kik indulnának a tenderen. Az viszont bizonyos, hogy a hazai gyártók közül az ARC-Ikarus már több mint harminc kocsit készített hasonló konstrukcióban a Borsod Volánnak.

Még meg sem száradt a kiíráson a tinta, több fórumon máris elkezdték támadni, illetve védeni a projektet. Az ellenérvek szerint a BKV-nak erre sem szakembere, sem pénze nincs, hiszen a 200-asok felújítása sem megy zökkenőmentesen. Az elképzelés mellett érvelők viszont azt mondják, hogy a 200-asok sokadszori felújítása helyett a meglévő szakemberek dolgozhatnának az új kocsikon is. Ezzel tapasztalatot szerezve a modern technológiák alkalmazása terén.

200as.jpgA 200-as Ikarusok már a sokadik felújításukon is átestek. Minden egyes rájuk költött fillér pénzkidobás az üzemeltetők szerint

Mi inkább ez utóbbi érv mellett tesszük le a voksunkat. Nem beszélve arról, hogy a projekt várható befejezése 2014 decembere, ami azt jelenti, hogy vagy Euro VI-os (2014 január 1.-től csak ilyen, vagy jobb környezetvédelmi besorolású buszokat lehet forgalomba helyezni), vagy pedig valamilyen alternatív hajtású kocsit kell felmutatnia a BKV-nak, ahhoz hogy üzembe helyezhesse az új buszokat. Ez azt jelenti, hogy a BKV végre kiszakadhat a negyven éves (Ikarus 200-as) konstrukció okozta kötöttségekből.

Összességében az új projekt a rengeteg kérdőjel ellenére is üdvözlendő. Reményeink szerint a magasabb politika nem szól bele, így a projekt akár sikeres is lehet.

Amint a kísérletről újabb részletek látnak napvilágot, beszámolunk olvasóinknak a fejleményekről!

(Fotók: kristoof)

(Keressetek minket a Facebookon is!)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr615296293

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

04-70 2013.05.12. 11:56:35

Hú én is nagyon szurkolok! Tök jó ötlet, bárkiéi is legyen.

Darth Peter 2013.05.12. 21:12:17

Jó lenne ha Ikarusokat szerelnének össze és nem valami külföldi típust.

gnme 2013.05.12. 21:31:48

aki nem ért a gyártáshoz , ne gyártson, maradjon papucsban a upc előtt

..van már direktkártya hűség nélkül,, ajánlom hozzá az optibox evot felkonfigolva

(....aki nem ért az it-hez ne nyúlkáljon linuxos beltéribe)

hány nme-s mérnököt fognak alkalmazni?

.. vagy politikai lesz, mint a trafikjog szétosztás?

..hülyékkel? akkor nem szóltam

www.youtube.com/watch?v=8YouFFhSIE0

Kristof9094 2013.05.12. 21:45:49

Én ennek nem tulajdonítanék ekkora jelentőséget, pont az EURO VI miatt.

Nem azért, mert nem fér bele az Ikarusba a motor, hanem azért, mert egy ilyen engedélyeztetési/hitelesítési eljárás jó pár autóbusz árába belekerül, nem beszélve a teljesen új tesztekről, melyeket a motorgyártók írtak elő az EURO VI-os motorok beépítését illetően (EURO V és EEV motor beépítésére vonatkozó dokumentáció például az egyik motorgyártónál 70 oldal és az semmi ahhoz képest, amit az új elvárások tartalmaznak).

Ez még a tényleges autóbuszgyártóknak is nagy falat, nem hogy egy bkvnak, ahol nincs tényleges tervezés, sem pedig ilyen szintű szakértelem.

soproni1 2013.05.12. 21:49:12

Lehet, hogy jövőre már lehet a Praktikerben is ilyen instant buszt kapni. Mondjuk régen a Dáciát is otthon szerelték össze.

ga 2013.05.12. 21:49:49

Magyarországon belül is jónéhány, kapacitásfelesleggel rendelkező buszgyártó van. Azoktól kellene inkább buszt venni és nem nekilátni egy tizedik buszgyártó felépítésének. A BKV jó lenne ha azzal foglalkozna ami a dolga, járatok üzemeltetésével és nem járművek gyártásával. Vagy az alapfeladattal már minden rendben van????

kristoof 2013.05.12. 21:52:58

@Kristof9094: Ahogy próbáltam rá utalni ne hozzuk ide a magasabb politikát! Szerintem egyértelmű utalást tettünk, hogy mitől lehet félni, de ne menjünk ebbe bele jobban. A gyengébbek kedvéért, ha nemzeti, akkor jöhet! :-(

Számos európai példa van arra, hogy ez a konstrukció, amit most a BKV megpróbál, igenis működőképes! Ajánlom a google-t a témában! :-)

paveway 2013.05.12. 21:53:58

A buszok üzemeltetését külső céggel végeztetik, de gyártani maguk akarnának? Nem is az a profiljuk. Nekem ez megint egy furcsa ötlet.

Kristof9094 2013.05.12. 21:58:29

@kristoof:
Semmiféle politikai húrt nem kívántam megpengetni, csak céloztam arra, hogy az EURO VI-os motorok beépítésére igen komoly előírások vonatkoznak, amiket egy gyakorlatilag nem működő gyártó sem pedig a bkv nem fog tudni teljesíteni (mint írtam ezek az engedélyeztetési eljárásoknak igen komoly költségvonzata van!).
Az hogy a bkv szeretne maga összeszerelni, egy dolog. A kérdés annyi, hogy kitől fog EURO VI-os buszt venni? Ki ilyen tőkeerős, és rendelkezik a megfelelő szakértelemmel?

euAgWzgmmtq7K 2013.05.12. 22:00:02

Tényleg tök jó ötlet házilag összerakni valami obscure, n+1ik típusú buszból 3+15 darabot. Csupa sikertörténet fűződik Magyarországon ehhez az ötlethez: Bengáli villamos, a kétféle magyar metró (1955 Ganz, és a későbbi Ganz-Hunslet).

lost hope 2013.05.12. 22:00:28

Úgy tűnik, a buszgyártás kezd felzárkózni a foci mellé: ahhoz is mindenki ért...

Hawks 2013.05.12. 22:02:29

És mi van a magyar buszgyártókkal? A NABI-nál most kellett leállni megrendelés hiánya miatt, a Kravtex-nek se megy faszán, ha jól tudom, miért nem őket segíti a BKV???

index.hu/gazdasag/2013/05/07/leall_a_termeles_a_nabi_kaposvari_buszgyaraban_majus_vegen/

Egyébként tudja valaki miért nem magyar buszokat vettünk Mercedes helyett? A BKK vmi olyat mondott, hogy azért mert nem is indultak a pályázaton... én viszont nem lennék meglepve ha a közbeszerzés kifejezetten a Mercire lett volna kiírva (gondolom ők több kenőpénzt tudtak adni mint a kis magyar gyártók... szánalom)

gnme 2013.05.12. 22:04:41

@paveway: á, Jancsibá' legyártja .. ő mindenhez ért

..vagy a közgé' .. ott polihisztorok vannak

totalcar.hu/magazin/velemeny/2011/02/09/jani_jani_kellett_ez_neked/

hozzáértőknek ez nem pálya, ez emó

izé' lesz hobó a komáromi erődben, máj. 26 - ahol a kutyakiállítás is szokott tudjátok - zene lesz, nem irodalmi est

fhH' ..egy tőtetet?

www.youtube.com/watch?v=GBqgBYKTXQc

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.05.12. 22:09:27

@Hawks:

Azért Citarok lettek, mert a finanszírózó, ha borul a mutatvány, ezeket tudja értékesíteni a tartozás fejében.

fapisztolybolt · http://fapisztoly.hu 2013.05.12. 22:10:04

Van elég buszgyárunk, ha venni nincs pénze onnét ahol értenek hozzá, akkor hogy csinálna akárcsak hasonló jót is. Szerintem csak pénzkidobás.

tohotom01 2013.05.12. 22:10:47

@Hawks: Te hadjatok mar ezt a nabi-t. Annyiban magyar hogy JOzsiba segit csiszolni. Amerikai baszki es amugy is csak a vazat nyomjuk KULFOLDI SZAKERTELEMBOL. Meseld mar el hogy milyen motor megy bele ???? Semmilyen mert csak a vazat gyartjuk ember, a lofaszt vagy hulye es meg reklamozod is.

gnme 2013.05.12. 22:21:48

@tohotom01: háát igen

nemazé' kell gépészmérnököt képezni bazegh' mer az audi azt akarja

apja fa*át az audinak ..az csaka járműipar

és mi lesz a marine enginnering-gel és a civil engineering-gel pl. ? he? .. mennek utcára? á, mennek nyugatra.

hanem, hogy pl. lehessen ilyet gyártani online magyar

nem varga csomag kell vazze' ..hanem csepeli gyártelep

nincs_nick 2013.05.12. 22:33:27

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ez a hivatalos szöveg. A nem hivatalos info meg az, hogy olyan szinten kénytelen volt aláfeküdni a kormány a Mercinek annak kapcsán, hogy Romániába vinnék kapacitásokat innen, aminek ez is a része... Ahogyan pl. az Audi által "véletlenül" kialkudott olyan kedvezmény munkásonként, amennyi adót 10 év alatt nem fizet be....

kela-bá 2013.05.12. 22:41:19

Vissza kel állítani a magyar buszgyártást !
Kár volt bezárni anno a meglévőket, de ezen már kár filózni. ( Jól átvágtak bennünket a "rendszerváltással".)

Szolnokon pld. új vasúti személyvagonok készülnek. Aztán a hajógyártás újraindításáról is hírt adtak. Micsoda remek kikötői portáldaruk is készültek, még most is látni kikötőkben a világ számos részén... Majd csak beindul már valami. reménykedjünk.

További szép estét !

2013.05.12. 22:53:14

hát ez halálos balesethez fog vezetni, én fel nem szállnék bármire amit ez a tolvaj banda fejleszt, a csavarra valót biztos ellopják.

LiberAll 2013.05.12. 22:55:04

@Hawks: A Merci magyar, főleg mióta Kecskeméten székelnek.... Meg Viktorka, mindig abban bízik, hogy majd a merci gyár termelése, milyen szépen pofásítja majd a GDP-t...
Az mondjuk senkit nem zavarjon, hogy hegyekben állnak a gyárudvaron az eladatlan A és B osztályos kocsik, mert az EU letiltotta őket mert "gáz van a légkondiban lévő gázzal"...

Ebrazky 2013.05.12. 22:57:34

@nincs_nick:

Na jól van gyerkek, azért a hülyeségnek is van határa.

Azokat a buszokat nem a kormány vette, de még csak nem is a főváros, hanem egy magáncég, konkrétan a VT Trasmann. A békemenetes Széles Gábor cége ha valaki esetleg nem tudná.
Mercedes buszokat pedig azért kellett vennie, mert a bankok - érthető okokból - nem feltétlenül látták biztosítottnak, hogy 2014 után is a VT Transmann lesz a BKK fő beszállítója és ezért olyan buszok kellettek, amiket ilyen esetben európában bárhol azonnal el lehet adni.

Ha a BKV mint állami cég vett volna buszokat, nem lett volna ilyen probléma, akkor nyugodtan lehetett volna magyar buszt is venni, de valamiért nagyon nem akarta senki, hogy a BKV saját buszokat vegyen. Nyilván azért, mert így ÉVENTE 8,3 milliárd forintot kifizethet a BKK a VT Transmannak 8 éven keresztül, de természetesen ezek a buszok akkor sem kerülnek majd a BKK vagy a BKV tulajdonába. Jó üzlet. Valakiknek.

Ebrazky 2013.05.12. 23:02:09

@tohotom01:

"hadjatok" te jó ég. Tanulj meg magyarul baszki, utána okoskodj!

Kapaszkodj meg a hajadba: a NABI buszokat magyarok tervezik, sőt a NABI buszok alapjai konkrétan az Ikarus 400-as típuscsalád amerikanizált változatai. Csak a végszerelés folyik amerikában, de ez csak az oda szánt modelleknél elvárás, a Kaposváron futó NABI Sirius busz pl teljesen itt készült, a kapacitás megvan rá. Illetve megvolt, de az állam inkább Volvo buszokat akar gyártani Rába emblémával.

rcfan 2013.05.12. 23:02:26

Kell egy kis létszámú busz összeszerelő üzemet alapítani, sajnos az alkatrészeket ekkora mennyiségnél vásárolni kell, gyártani még nem érdemes.
Ebben a kisüzemben naponta készülhet el egy vagy kettő busz összeszerelése.

Évente ez 200 ... 400 darab, 10 év alatt pedig 2000 ... 4000 darab.

Ugyebár 10 .. 15 évente kellene teljesen lecserélődnie az ország buszállományát. Éppen ennyi jönne ki a napi egy-két busz összeszereléséből.

Szóval EGYETLEN kisvállalat kellene, és az is sajnos csak összeszerelőüzem az egykori KGST-t ellátó Ikarus-volumen helyett.

De megfontolandó ez a folyamatos összeszerelő üzem, hiszen egyúttal javítóüzem is lehet és itt mindig van alkatrészutánpótlás is, ami szintén nem mindegy.

MiKeyRuLeS 2013.05.12. 23:08:57

Akkor már érthető, hogy a kaposvári Nabit miért tették taccsra. Állami busz kell, magáncég mit akar?

hot-spot (törölt) 2013.05.12. 23:09:05

HURRÁ! A magyarok,magyar buszokkal szeretnének utazni! Olyannal,aminek itt csinálják minden alkatrészét!

Ebrazky 2013.05.12. 23:28:37

@rcfan: Vannak magyar buszgyárak. Még. Nem igazán értem, miért gondolják itt egyesek, hogy bárkinek is meg kellene szabnia, hogy ezt kell vagy azt kell csinálni.

Még mindig kommunizmus van meg tervgazdaság?

Vannak magáncégek akik buszokat gyártanak, nem is egy. Miért kellene az államnak vagy egy állami cégnek adóforintokat kockáztatnia vállalkozósdival, ahelyett, hogy azokra bízná a feladatot, akik ezzel foglalkoznak? És ezzel nemcsak kipróbált, jó terméket kaphat kockázat nélkül, hanem magyar munkahelyeket teremt, a magyar gazdaság versenyképességét támogatja, ami adóforintok formájában megtérülhet.

Ebrazky 2013.05.12. 23:29:59

@MiKeyRuLeS: Sajnos így van, jelenleg ez az új koncepció. És sajnos nem csak a buszgyártás területén.

Ebrazky 2013.05.12. 23:30:53

@hot-spot: Olyan sose lesz aminek minden alaktrészét itt csinálják, de ha magát a buszt itt tervezik és itt szerelik össze és amit lehet, magyar alkatrészből tesznek bele, az már egy jó eredmény lenne.

zsebkettő 2013.05.12. 23:33:08

Ne tudjátok már jobban a BKV-nál, hogy milyen busz kell nekik...

tiborc2008 2013.05.12. 23:51:29

Akár levitézlett dávidka is összerakhatná a buszokat.
Miután ehhez se ért, csinálhatná nyugodtan.

GoreX · http://gorexweb.hu 2013.05.13. 00:04:10

Igazából pár előny ami eszembe jutott:
- A BKV 150 buszt selejtez a VT miatt, és ugyanennyit a volán-nak átadandó vonalak miatt
- Ha új buszt vesz kevesebb és másfajta szerelőgárdára vna szüksége
- A BKV ha tehetné megtartaná a régi embereit, akik jelenleg IK260-IK280 buszokat építenek darabokból (szóval most is ezt csinálják, csak egy régi konstrukcióval)
- Láttunk már olyan, amikor az előírástól valamiért eltéretek, IK263 esete
- A BKV-nak és a BKK-nak lehetősége van egy kimondottan a saját igényükre szabott busz kialakítására, amivel lehet kopogtatni a gyártóknál.
- A BKV-BKK párosnak ismét lesz egy számadata a következő buszbeszerzéshez, hogy ilyen konstrukcióban ez mennyibe kerülne...
- Jópár embernek (és családjának) megmaradna a munkahelye, és még a flotta is modernizálódna.

Egyébként a negatív példák mellett voltak a BKV-BSZKRT idejében pozitív példák is, pl az első kísérleti csuklós busz. Nem is értem miért kell leszólni az ötletet. Lehet drukkolni a NABI, ARC-IKARUS, RÁBA, CREDO stb cégeknek is. de miért baj, ha valami esetleg jól elsülő ötlettel állnak elő?

Az utalt EURO 6-os előírás mit mond ki pontosan?

tohotom01 2013.05.13. 00:11:21

@Ebrazky: Te kis agymosott, egyetek a legendakat amikkel teletomik az agyatokat. Tudom a hadjatok szo utan nalad mar elvesztettem a hitelemet,,,,,idiota ;^) amugy helyes igy is a szo, nezz utana parasztgyerek.

SwedishRunner 2013.05.13. 00:14:35

Megyek a BKV-hoz mérnöknek szívesen! Gondolom ingyen bérlet alap....

2013.05.13. 00:24:29

@Ebrazky: havonta veszek bérletet, mégsem kerül a bkv a tulajdonomba. jó üzlet ez valakinek :(

ottomoll 2013.05.13. 00:34:27

@Darth Peter: Én se értem, hogy miért Mercédesz buszokat vettek. Ellenzékben folyton azt szajkózták, hogy a közbeszerzésekkel a hazai ipart kell támogatni. Miért nem magyart vásároltak?

campobaszo 2013.05.13. 00:45:37

Tarlós Pista zászlót is tervezett már.Egy busz ahhoz képest semmiség!

Rocko- 2013.05.13. 07:23:28

(a gyártás és az összeszerelés nem ugyanaz.)

Rocko- 2013.05.13. 07:29:56

@paveway: az üzemeltetést nem adták ki. régen így volt, most bekerült föléjük a BKK, így a BKV és a VT Transmann (ami vette most a Citarokat), egyenjogú szolgáltatója (alvállalkozója) a BKK-nak.

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: én érzem a humort abban, hogy a bankok nem adnak hitelt a BKV-nak, de a VT-nek meg igen, holott mindkettő ugyanonnan kapja a bevételt: a BKK-tól.

@nincs_nick: milyen adót nem fizet be? hol olvastad ezt?

@Ebrazky: erről van szó.

@zsebkettő: a BKV-nak kellenek a buszok? :O azt hittem az utasoknak...

jack o'neill 2013.05.13. 07:32:05

@ottomoll:
Na jó. Méegyszer.
A buszokat NEM a kormány, NEM Budapest, NEM a BKK és NEM a BKV vette!!!!!!!!!!
A BKK kiírt egy pályázatot szolgáltatásra, amire több cég is pályázhatott volna. A VT-Transman nyert. Ez egy magáncég, melynek a Videoton csoport és az ARRIVA (a DB 100% tulajdona) a háttere. A mosonmagyaróvári Kravtex is indult, de valamit elbaszott és mikor hiánypótlásra szólították fel őket, megint elcsesztek valamit. A BKK a pályázatban megszabott 1-2 dolgot a buszokkal kapcsolatban. Erre sok busz volt alkalmas. Magyar is, de még keleti cég is!
A VT-Transman-nak a buszokra egy banki hitelből van pénze, amit neki ugyanúgy havi rendszerben kell törleszteni. A bank pedig biztonsági okokból kikötötte, hogy csak bevált, ismert, megbízható típust vehet a VT! (Mert ha bukás van, akkor el tudja máshol adni a buszokat).
Így három cég, a Mercedes, a MAN és a Volvo maradt, mint lehetőség. Ebből lett a Mercedes (Evobus) a nyertes. Ennyi!
Tudom nehéz elfogadni, hogy nincs benne összeesküvés.
Semmi Kecskemét, Orbán, Tarlós, traffik, stadion, apámfasza, meg minden más amit a sok barom itt indexen/hvgn/stb összeokádott.

@nincs_nick:
Ez annyira nagy baromság, hogy nem hogy a Mercedes, de a MAN és a Volvo is megfelelt a banknak. Sőt a BKK ígényeinek a Solaris és egy keleti cég is megfelelt (MAZ, vagy a LAZ). És ha a hazai gyártók vezetése nem egy rakás balfaszból áll, akkor ők is megfeleltek volna.

@MiKeyRuLeS:
Kaposvári NABI....
Bazdki. Az nem zavar, hogy az a cég amerikai tulajdon? Célpontban az USA piacával? Még az európai szabványokra tervezett Sirius megvalósítását se akarták a tulajdonosok a magyar szakiknak engedni!

@campobaszo:
Azért ebből kihozni a Tarlósozást... Ember...
Hallod, a wombatguru szerintem még a dologról sem hallott, te meg ebből is őt hozod ki...

Hmmm... 2013.05.13. 07:32:52

Én arra lennék kíváncsi, hogy a BKV-nél hányféle busz fut... röviden, velősssen, kis (nagy???) táblicskában, megjelölve benne a darabszámokat, évjáratokat, a szarbantartási munka- és anyag kőccségeket, a nem megfelelő állapot miattt kieső időt, csoportokat képezve azokból, amik kompatibilis alkatrezekből épülnek fel.

jack o'neill 2013.05.13. 07:35:27

@Rocko-:
"n érzem a humort abban, hogy a bankok nem adnak hitelt a BKV-nak, de a VT-nek meg igen, holott mindkettő ugyanonnan kapja a bevételt: a BKK-tól."

Na, most a VT nem csak onnan kap bevételt. Ráadásul masszívan hitelképes és a mögötte álló cégcsoportok is azok.
Míg a BKV elvben a pályázat idején nem volt az. Aztán lett valami kormány-főváros pacsizás és így levegőhöz jutott a BKV. Az, hogy most kiírták a 3x6 milliárd forint hitel felvételére pályázatot, az egy dolog. Az meg, hogy lesz-e olyan örült bank, aki a BKV-nak pénzt ad, az meg a másik dolog....

kristoof 2013.05.13. 08:28:57

Az ugye senkit nem zavar, hogy ezek akár lehetnek magyar buszok is? (Ikarus vagy Credo ne adj isten NABI stb.) Ahogy a posztban is benne van! Csak kérdezem, mert megint megy a magyar buszozás, de a szövegértés az nem. :-(

kristoof 2013.05.13. 08:31:02

@ottomoll: Fentebb leírták. Nem adott magyar kocsikra a bank hitelt.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.05.13. 08:49:42

Mi lenne, ha valamelyik illetékes a nagy ötletelés helyett elmenne Győrbe és a magyar gyártó udvarán porosodó vadonatúj buszokból vásárolna be? Vagy esetleg a nemrégiben kivégzett szegedi troli- és villamosgyártást újraindítanák?

- Rendi - 2013.05.13. 09:09:37

@Távmunka blog: Milyen illetékes? Melyik cégtől, szervezettől?

czjanos 2013.05.13. 09:28:03

Nekem az is elég lenne, ha a BKV tiszta, jó állapotú buszokon szállítaná az utasokat. Ez a "busz-gyártás" valakinek a hobbija lehet csupán.

Rocko- 2013.05.13. 09:37:40

@jack o'neill: oké, ott a VT járműjavítója, meg talán más területre is dolgozik, de az előbbi bevételét nem biztos hogy be lehet kalkulálni a hitelképesség keretei közé.

Kivlov 2013.05.13. 09:54:00

inkább az orkokat zavarná el a bkv is...

ZBR 2013.05.13. 09:57:22

@d.hardman:
A Bengálik elég sok időt eltöltöttek minden hibájuk ellenére is vidéken.
Az 1955-ös metrónak a politika vetett véget, azt mondták, hogy mi nem leszünk metrógyártók. Nem lettünk.

A G2 már más sztori, teljesen új, előremutató konstrukció volt, ami csak a prototípusig jutott.

A Ganz Hunslet sem jó példa, a KCSV-k is járnak, bár az olasz hajtással valóban megy a bajlódás.

Olyan konstrukció, ahol - busznál - kész váz volt, nem volt, ezért kár a fentiek bármelyikét összehasonlítani.

Kristof9094 2013.05.13. 10:20:50

@kristoof:
Magyar gyártó maximum egy lehet, mivel a NABI-nak alacsonypadlós autóbusza sincs, az Ikarusnak pedig szerintem nincs kerete EURO VI beépítésre, prototípus gyártásra, majd annak a motorgyártóval való teszteltetésére és minősítésére.
Az egyetlen esélyes a Credo. De mivel a nemzeti autóbusz nem Ő, hanem a Volvo, így sanszos, hogy ezek Volvok lesznek félkészen.

grigorij 2013.05.13. 10:20:57

Érdekesek az ilyen bulvárposztok.
Tehát a BKV 200-as "csapdája" nem pénz, hanem technológia és munkaerőkérdés?
Viszont érdekelne egy kis számtanpélda!
Van 1000 darab még felújítható Ikarus.
- Menyiből jönne ki darabja egy Euro-VI-os motornak, amit pályázat útján lehetne rendelni?
- Mennyi lenne az egy buszra eső karosszériajavítási költség?
- Mennyi lenne az egy buszra eső egyéb alkatrész és szerelési költség (kapcsolók, futómű, kábelezés, ülések stb.(?
Ha ezeket összeadjuk és felplusszoljuk a klíma és a munka és egyéb költségekkel, akkor vajon egy remotorizált, klímásított, felújított Ikarus buszonkénti költsége vajon 30%-a vagy 50%-a lenne egy új autóbusz árának?
Most, amikor a seggünk ki van a gatyából, valóban a széles gábor pénztárcájának a tömése a cél, vagy esetleg egy olcsóbb, spórolós megoldás, munkát biztosítva sok száz magyar munkavállalónak, beszállítónak stb.?

grigorij 2013.05.13. 10:48:13

@jack o'neill:
A stílusod igazán kultikus!
Olyan kibaszott kirekesztően ocsmány!
De mit várhatunk egy olyantól, aki a sok "véletlen" meg szélesgábor érdekeltség között lebassza azt, aki összeesküvést lát..?
Mutyibúvár!
Egy tisztességes társadalomban eleve tiltva lett volna bármi, ami széleshez kapcsolható!
(és hogy értsd, kis agyhalott!
A pénz MI adjuk össze! szélesgábor bandája kifizeti a költségeket és a nyereség a zsebében marad!
Ugye ez így olcsóbb, mintha kihagyunk egy lépcsőt? Vagy széles 0 haszonért csinálja? Egy faszt!)
((És az sem bassza a csőröd, hogy a világ ÖSSZES országában, ha egy ilyen jellegű projekt van, akkor azt OTTHON, hazai munkaerővel gyártják le?
Téged nem zavar, hogy olyan ország, ahol a buszgyártás még ma is napi cselekedett, ott német gyárakban török meg arab vendégmunkások dolgoznak azért, hogy a magyar kibaszott drága viteldíjából egy ócska szélhámos milliókat tegyen zsebre?))
Engem megdöbben pár agyhalott elvtelen seggnyalása!

grigorij 2013.05.13. 10:50:32

@- Rendi -: OK, de ez a szokásos kamu!
Kellene pár tény adat, nem?
Ha az autódat elviszed a karosszériáshoz - tudod a költségeket.
Ha elviszed futóműveshez - tudod a költségeket!
Ha figyelembe vesszük, hogy egy Citaro használtan 5 millából kihozható, akkor nagyon kamu a 20 milkós felújítási ár!
Én a valóst kérdeztem!

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.05.13. 11:08:29

@- Rendi -: Az az államtitkár/miniszter, aki megtiltotta a magyar buszok vásárlását. Utána meg az, aki a tömegközlekedési cégeknél a beszerzésekről dönt.

- Rendi - 2013.05.13. 11:08:49

@grigorij: Azt lehet tudni, amit nyilvánosságra hoznak :] Ha kamuznak, akkor csak a kamut tudjuk.
Egy nagytakarításnál és a felületi rozsdafoltok lekezelésénél nagyobb felújítás nem olcsó, persze a BKV/BKK esetében rendszeresen sikerül magas áron rendelni.

Használt Citaro 5 milláért? Hol, mikor?
Amúgy volt olyan is, hogy azért vettek használt busz, mert olcsóbb, mint a régit felújítani.

- Rendi - 2013.05.13. 11:09:48

@Távmunka blog: Valami konkrétum? Csak mert nem vágom, hogy mire gondolsz.

BPO654 2013.05.13. 14:28:39

1. Az IK 260/280 a vilgá legjbb busza bki bmit mond. Azért mert egyszerű és nagyszerű.
2. Az új IK v187 és 134 is nagyszerű buszok, utóbbi kapacitása egy csuklóséval is felér szóló buszként!
3. Az olyan tahóknak akik betörik egy vadiúj busz ablakát azoknak, akik még a régieket is rongáják azoknak nem kell ide semmi max. szekér.
4. A nabi sirius az LE típusú ide pedig LF típus kell, tehát kiesik. Marad a Citadell meg az Ikarus. A kettő közül az Ikarus jobb minőségű, és könnyebben szerelhető, referenciája is van amint az ebből a cikkből is kiderült.
5. A többi ebben benne van, az is h mennyi egy IK 280 felújítása (7 milla). Az új meg 70-80 milla. :D

totalcar.hu/magazin/kozelet/2013/01/10/autobuszt_gyartanak_a_bkv-nal/

ottomoll 2013.05.13. 14:50:03

@jack o'neill: Ja persze csak az előírt kritériumok valószínűleg a már előre eldöntött nyertesre lettek szabva, hogy biztosan ő nyerjen. Ahogy ez már lenni szokott kis hazánkban. A csókos pénz második fele meg kb. most landol az "illetékesek" zsebében.
Jöhet itt Maszop, Fidesz, Jobbik és akárki ez mindig így lesz...

_zahnrad 2013.05.14. 07:17:53

@ottomoll: Vagy 20 különféle európai és ázsiai típus megfelelt a követelményeknek. A magyar gyártók egy-két típusa is megfelelt volna, de a többit nem akarták, hogy megfeleljen és buta módon ezt még világgá is kürtölték, ahelyett, hogy csendben megcsinálták volna normálisan mindet.

Moszkvicsslusszkulllcs 2013.05.14. 10:49:02

A midibusz kategóriát nem említettétek.
A kiírásból hiányzik a járműméret, csak az ár számít...

BPO654 2013.05.15. 22:20:46

"Ez azt jelenti, hogy a BKV végre kiszakadhat a negyven éves (Ikarus 200-as) konstrukció okozta kötöttségekből."

Ja. Csak azt az 1-et kéne felfogni, h az sokba fog kerülni a Főv. Önkorm.-nak mint tulajdonosnak. Mivel a tulajdonos sohasem adott elég pénzt a busz cserére. De itt most nem ez a lényeg, hanem az ,h új busz esetén nem lesz elég a flex-kalapács-csavarhúzó hármas!
Tehát az Ik 260/280 nem azért a világ legjobb busza mert vki mondjuk Én azt mondom, hanem azért mert egyszerű és olcsó volt legyártani, és olcsó fenntartani is.
Ennél olcsóbb busz soha nem volt, nincs, és nem is lesz sohasem!!!
Abba kéne belegondolni, h itt Bp-en M.o.-on még ezt is alig bírják fenntartani................:DDD

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.05.16. 05:57:26

Totalcaron volt egy cikk nemrég, hogy a BKV-nál kb. buszt gyártanak mostanában, csak a régiek fődarabjaiból. Így már nem is olyan elrugaszkodott ötlet az, hogy félkészeket vegyenek.

Na persze, manapság divat a kiszervezés, de úgy látszik, rájöttek, hogy a meglevő kapacitások sok mindenre jók, ha már vannak :D

Zotyó 2013.05.16. 08:39:34

@ColT:
Arra viszont kíváncsi volnék, hogy utaztatok-e azokon a "felújított" 280-as Ikarusokon? Én sajnos igen és a minősége olyan szinten pocsék, hogy csak egy példát mondjak: a kapaszkodókat ecsettel festették le, persze úgy, hogy egy csomó helyen látszik még a régi festés. Egyedül a BPI-844 zöld üvegei tetszenek, mert azok tényleg vadi újak.

Szerintem ez a felújítós dolog nagyon nem való a bkv-nak, ezt hagyják meg a hozzáértőknek.

A legjobb 280-as buszok és egyben szerintem a bkv legjobb buszai a 98-ban ikarus által felújított piros 7-es buszcsalád tagjai.

Moszkvicsslusszkulllcs 2013.05.16. 14:05:42

Csatlakozok az előttem szólókhoz.

Miért lenne rossz, illetve balesetveszélyes az Ikarus?
Véleményem szerint (a magaspadlót, és a gyenge fűtést leszámítva) az utastere a leginkább utasbarát.
A sofőrök is a 200-as Ikarusokat kedvelik a legjobban.
Meg a szerelők, anyagbeszerzők, pénzügyesek, forgalmisták (a 200-asok férnek el leginkább a szűk helyeken) satöbbi) is.

Amit fel szoktak hánytorgatni (pl. hogy füstöl) az nem az Ikarus, hanem a BKV (illetve az ellátásért felelős) hibája.

Nem azt akarom mondani, hogy ne érkezzenek új buszok a BKV-hoz, csak annyit hogy igyekezzünk tartani egy színvonalat.
süti beállítások módosítása