Először három alacsonypadlós szóló kocsit készítenének kísérleti jelleggel. Ha ez beválik, akkor újabb tizenötöt építene a BKV.
A minap jelent meg a közbeszerzési értesítőben (TED) a BKV legfrissebb tendere, amely szerint PKD (Partly knocked down azaz részben összeszerelt) konstrukcióban vásárolnának autóbuszokat. Gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy a BKV megvenné a kocsik kész vázszerkezetét, majd a saját műhelyükben készre szerelné azokat.
Eddig mindig nagy figyelem kísérte a gyártók részéről a fővárosi busztendereket, ezért korai lenne még találgatásokba bocsátkozni, hogy kik indulnának a tenderen. Az viszont bizonyos, hogy a hazai gyártók közül az ARC-Ikarus már több mint harminc kocsit készített hasonló konstrukcióban a Borsod Volánnak.
Még meg sem száradt a kiíráson a tinta, több fórumon máris elkezdték támadni, illetve védeni a projektet. Az ellenérvek szerint a BKV-nak erre sem szakembere, sem pénze nincs, hiszen a 200-asok felújítása sem megy zökkenőmentesen. Az elképzelés mellett érvelők viszont azt mondják, hogy a 200-asok sokadszori felújítása helyett a meglévő szakemberek dolgozhatnának az új kocsikon is. Ezzel tapasztalatot szerezve a modern technológiák alkalmazása terén.
A 200-as Ikarusok már a sokadik felújításukon is átestek. Minden egyes rájuk költött fillér pénzkidobás az üzemeltetők szerint
Mi inkább ez utóbbi érv mellett tesszük le a voksunkat. Nem beszélve arról, hogy a projekt várható befejezése 2014 decembere, ami azt jelenti, hogy vagy Euro VI-os (2014 január 1.-től csak ilyen, vagy jobb környezetvédelmi besorolású buszokat lehet forgalomba helyezni), vagy pedig valamilyen alternatív hajtású kocsit kell felmutatnia a BKV-nak, ahhoz hogy üzembe helyezhesse az új buszokat. Ez azt jelenti, hogy a BKV végre kiszakadhat a negyven éves (Ikarus 200-as) konstrukció okozta kötöttségekből.
Összességében az új projekt a rengeteg kérdőjel ellenére is üdvözlendő. Reményeink szerint a magasabb politika nem szól bele, így a projekt akár sikeres is lehet.
Amint a kísérletről újabb részletek látnak napvilágot, beszámolunk olvasóinknak a fejleményekről!
(Fotók: kristoof)
(Keressetek minket a Facebookon is!)