Míg mi az EU utálatával vagyunk elfoglalva, addig mások hasznot húznak belőle. A müncheni MVG közlekedési társaság vette át a 2000-ik német piacra gyártott lengyel Solaris buszt. A bűvös számot 13 év alatt sikerült elérnie a lengyel márkának, az ominózus példány ráadásul igen különleges.
A 2000-ik Németországban elkelt Solaris busz igen különleges,10 darab, pótkocsit is vontatni képes,12 méter hosszú alacsonypadlós szóló busz szállítmány része. A Solaris nem elsősorban a lengyel gyártás miatt versenyképes árával népszerű, hanem a magas és egyenletes minőségével és a rugalmas, sokszor innovatív megoldásaival. Megtalálták mivel tudnak a telített közös piacon versenyképesek lenni, és hosszú távon sikeresek maradni.
A pótkocsi utastere. Sok ülés, nagy állóhely, ilyen egy jól használható városi elrendezés.
A busz a különleges követelmények miatt 360 lóerős fekvő motorral szerelt, ami kuriózum az állómotoros Urbino buszcsaládban. A pótkocsit a német Göppel cég készítette. A 11 méter hosszú Go4City T típusú pótkocsik kétajtósak. A szerelvény így 23 méter hosszú, ötajtós és 61 ülőhellyel összesen 133 főt képes szállítani. Ebből 31 ülés a buszban, míg a maradék 30 ülés a pótkocsiban található. A busz összesen 69 főt, míg a pótkocsi 64 utast tud befogadni. A tíz szerelvény 4,8 millió euróba került. Az első látásra borsos ár a gazdag felszereltség és a csuklós buszoktól jó 30 százalékkal nagyobb befogadóképesség tükrében reális.
Nem véletlenül fut már 2000-nél is több Solaris busz a német utakon.
München az első metropolis, ahol újra megjelennek a pótkocsis buszok. Az egykor népszerű, majd a csuklós buszok megjelenésével feledésbe merült járműkategóriát eldugott svájci és német kisvárosok fedezték fel újra. A megoldás előnye egyértelmű, a buszok befogadóképessége egyszerűen az igényekhez igazítható a pótkocsi le vagy felkapcsolásával. Például a reggeli és az esti csúcs között és utána nem kell cipelni a felesleges férőhelyeket. A korábbi problémákon, mint a két jármű közé beesés vagy az elkülönített utastérre a modern technika megadta a megnyugtató válaszokat a rugalmas figyelmeztető szalagokkal és a videokamerákkal. A pozitív tapasztalatokra felfigyeltek a nagyobb közlekedési társaságok is. A próbafutások után komolyabb beszerzések mellett döntöttek. Münchenben a mostani 10 darab Solaris-Göppel járműszerelvényt még további 5 darab MAN-Göppel szerelvány követi 2014 elején és folyamatban van egy 12 darabos beszerzés is.
Nem lehet könnyen a két jármű közé lépni.
Aki szeretné kipróbálni a különleges busz-vonatokat, az az 53, 60, 140, 141, 170 számú vonalakon teheti meg, főleg hétköznap, mivel a kisebb terhelésű hétvégi és ünnep napokon a pótkocsik a garázsban maradnak.
Képek: Solaris, MVG