Bajor a 2000-ik német tacskó

2013. szeptember 04. - _zahnrad

mvg-buszuege-bus-allianz-arena.jpgMíg mi az EU utálatával vagyunk elfoglalva, addig mások hasznot húznak belőle. A müncheni MVG közlekedési társaság vette át a 2000-ik német piacra gyártott lengyel Solaris buszt. A bűvös számot 13 év alatt sikerült elérnie a lengyel márkának, az ominózus példány ráadásul igen különleges.

A 2000-ik Németországban elkelt Solaris busz igen különleges,10 darab, pótkocsit is vontatni képes,12 méter hosszú alacsonypadlós szóló busz szállítmány része. A Solaris nem elsősorban a lengyel gyártás miatt versenyképes árával népszerű, hanem a magas és egyenletes minőségével és a rugalmas, sokszor innovatív  megoldásaival. Megtalálták mivel tudnak a telített közös piacon versenyképesek lenni, és hosszú távon sikeresek maradni. 

muenchen-buszug-mvg-102.jpgA pótkocsi utastere. Sok ülés, nagy állóhely, ilyen egy jól használható városi elrendezés.

A busz a különleges követelmények miatt 360 lóerős fekvő motorral szerelt, ami kuriózum az állómotoros Urbino buszcsaládban. A pótkocsit a német Göppel cég készítette. A 11 méter hosszú Go4City T típusú pótkocsik kétajtósak. A szerelvény így 23 méter hosszú, ötajtós és 61 ülőhellyel összesen 133 főt képes szállítani. Ebből 31 ülés a buszban, míg a maradék 30 ülés a pótkocsiban található. A busz összesen 69 főt, míg a pótkocsi 64 utast tud befogadni. A tíz szerelvény 4,8 millió euróba került. Az első látásra borsos ár a gazdag felszereltség és a csuklós buszoktól jó 30 százalékkal nagyobb befogadóképesség tükrében reális.

muenchen-buszug-mvg-1041.jpgNem véletlenül fut már 2000-nél is több Solaris busz a német utakon.

München az első metropolis, ahol újra megjelennek a pótkocsis buszok. Az egykor népszerű, majd a csuklós buszok megjelenésével feledésbe merült járműkategóriát eldugott svájci és német kisvárosok fedezték fel újra. A megoldás előnye egyértelmű, a buszok befogadóképessége egyszerűen az igényekhez igazítható a pótkocsi le vagy felkapcsolásával. Például a reggeli és az esti csúcs között és utána nem kell cipelni a felesleges férőhelyeket. A korábbi problémákon, mint a két jármű közé beesés vagy az elkülönített utastérre a modern technika megadta a megnyugtató válaszokat a rugalmas figyelmeztető szalagokkal és a videokamerákkal. A pozitív tapasztalatokra felfigyeltek a nagyobb közlekedési társaságok is. A próbafutások után komolyabb beszerzések mellett döntöttek. Münchenben a mostani 10 darab Solaris-Göppel járműszerelvényt még további 5 darab MAN-Göppel szerelvány követi 2014 elején és folyamatban van egy 12 darabos beszerzés is.

mvgchef-herbert-koenig-buszug.jpgNem lehet könnyen a két jármű közé lépni.

Aki szeretné kipróbálni a különleges busz-vonatokat, az az 53, 60, 140, 141, 170 számú vonalakon teheti meg, főleg hétköznap, mivel a kisebb terhelésű hétvégi és ünnep napokon a pótkocsik a garázsban maradnak.

Képek: Solaris, MVG

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr765495616

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csata ha jó 2013.09.05. 08:24:33

Csak kettő megjegyzés. 1. A tájékoztató anyag szerint biztosan 11 m a pótkocsi, de a képeket tanulmányozva - amennyiben a busz 12 m - 9-10 m lehet (valószínű a 9,5 m-es szabványhossz).
2. Nem szorosan ehhez a témához kapcsolódik, de számomra zavaró, hogy egy szót sem írtok az MVK buszbeszérzési pályázatáról. Miközben - jogosan - siránkoztok, hogy a magyar buszközlekedésben szinte nincs beszerzés, egy szóra sem méltattátok ,hogy a miskolciak a buszparkjuk csknem felét (az opcióval együtt több mint felét) 1 éven belül le akarják cserélni, Ráadásul korszerű CNG-s buszokra, mindezt EU-s pénzekből. Továbbá - igaz ez nem a Ti asztalotok - ha hozzávesszük a teljes villamosközlekedés (pálya, járművek, kiszolgáló létesítmények, stb.) teljes korszerűsítését, akkor elmondható, hogy 2015 végére a miskolci közösségi közlekedés lesz messze a legkorszerűbb, környezetbarátabb az országban. Igen a lesajnált Miskolcé.

_zahnrad 2013.09.05. 19:55:22

@csata ha jó: Amint van eredmény a tenderen, foglalkozni fogunk vele. Magyar gyártónak nincs gázbusza egyébként.

Darth Peter 2013.09.05. 22:25:30

Egész jól néz ki a pótós Sola, akár Mo-n is lehetne egy ilyet tesztelni.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.09.06. 01:40:19

@csata ha jó: Szerintem a pót hossza nem a karosszériára értendő, hanem vonórúddal együtt.

.

.

.

Nekem tetszetős megoldásnak tűnik.

==T== 2013.09.07. 22:13:27

Gondolom egy ilyen megoldásnál a vontató buszba akkora teljesítményű motor kell, mintha csukis lenne.

BPO654 2013.09.12. 18:03:05

Gyaloglásra kényszerített birka nemzet, tiltakozás helyett. Az 50-en pont a troli lenne jó, és akkor nem kéne a veszélyes vágányátszelésekkel foglalkozni. Ilyet ma már nem is engedélyeznek, nem véletlenül... .:D
Hess Lightram kéne ide, nem 40 éves levedlett kivénhedt csotrogány villamos, amire még büszkék is!:D
iho.hu/hir/hetvegi-vaganyzar-kispesten-130812

Vagy Mercedes Capacity elektromos változatban, ha kell a német megépíti.

"A szerelvény így 23 méter hosszú, ötajtós és 61 ülőhellyel összesen 133 főt képes szállítani. Ebből 31 ülés a buszban, míg a maradék 30 ülés a pótkocsiban található. A busz összesen 69 főt, míg a pótkocsi 64 utast tud befogadni. A tíz szerelvény 4,8 millió euróba került. Az első látásra borsos ár a gazdag felszereltség és a csuklós buszoktól jó 30 százalékkal nagyobb befogadóképesség tükrében reális."
Na akkor ha már eszembe jutott a Capacity az 19,54 m hosszú és 193 fős, tehát ez a pótos Ifa megoldás egyáltalán nem éri meg, hiszen a szerelvény hosszabb de kevesebb utast tud elvinni.:D

bovorac 2013.09.13. 20:46:29

@BPO654: Csak épp a Capacity völgyidőben vagy üresen jár, vagy egy másik szólót kell betenni a helyére.

BPO654 2013.09.17. 00:25:19

@bovorac: Na ne mondd! Én meg láttam már Combinót 10 utassal völgyidőben...:D Azzal mit tegyünk? Tegyünk be kéttengelyest helyette? Csak már nincsenek hurok v.á-ok csak az 59-en.

bovorac 2013.09.17. 21:48:09

@BPO654: Nyilván mérlegelés kérdése, hogy egy vonalon a nap mekkora részében kifizetődő hosszú, illetve rövid járművet közlekedtetni. Ha a Nagykörúton jelentősen megváltoznának az utazási szokások, s mondjuk este 7-től reggel 6-ig mindig 10-10 fő ülne a Combinón, akkor vlsz. a BKK is elgondolkodna azon, hogy miként lehet ehhez a helyzethez igazodni.

Mivel azonban erről szó sincs, a példád tökéletesen indifferens.

Emellett javaslom, hogy fordítsd le a bajoroknak az ötletedet, biztosan vevők lesznek rá, hisz tuti, hogy nem gondolták végig-:)

itoérambolafoci 2013.09.25. 20:49:11

@BPO654:
Hatalmas különbség van aközött, hogy az olcsó áramot fogyasztó Combino, vagy a drága gázolajat fogyasztó Capacity jár üresen körbe.

@csata ha jó:
Igazad van, volna mit siránkozni az MVK miatt is, ahol számtalanszor sikerült megfúrni a buszbeszerzést, pedig megvolt rá a pénz, és most is csak úgy engedték, hogy előtte lefejezték az MVK szakmai vezetését, kivették az MVK kezéből a beszerzést, így most a szakemberek helyett ejtőrnyős káderek fognak zárt ajtók mögött dönteni a beszerzésről.
És mondjuk meg őszintén: még most sem lehet mérget venni rá, hogy valaki nem fúrja meg újból a buszbeszerzést.

Jelenleg egyedül csak a kecseméti hibrid csuklós buszbeszerzést lehet sikertörténetnek nevezni, mert ott tényleg egy átgondolt szakmai elképzelés valósulhat meg.

És náluk pont azért sikerült, mert ott a politikusok tartózkodtak a szakmai kérdésekbe való beleugatástól, hanem inkább segíteni próbálták a szakemberek munkáját.
süti beállítások módosítása