Fónagy János szerint „egy buszgyár éves ideális kapacitása 10-12 ezer darab, miközben a magyar igény mindössze 600-800 darab, tehát autóbuszgyártást ma Magyarországon nem lehet gazdaságosan működtetni.” Ehhez képest az állami tulajdonú Rába mai közleménye szerint az ő fővállalkozásukban készül el hamarosan öt új midibusz.
Ahogy korábban megírtuk a legújabb hazai buszgyártónk, a Rába egyetlen magyar beszállítót sem tud felmutatni a Volvóval közösen gyártandó buszához. Ehhez képest a Norvégiában, Svédországban és persze itthon is jól ismert Molitus S91-esnek több komponense is Rába alkatrészeket tartalmaz. Többek között a buszok legfontosabb elemét, az alvázat. Ez magában foglalja a futóműveket is, amik szintén a Rába termékei. Mindenképp meg kell említeni azt is, hogy noha a buszok motorja a Mercedes-Benztől érkezik, de azok váltóműve szintén Magyarországon, a szentgotthárdi Allison üzemben készül. Persze a fővállalkozó nemzeti buszgyártó beszállítói köre itt még nem ér végett, hiszen a nemrég a BKV-hoz tartós bérletre érkezett S91-es utasülései a Rába móri gyáregységéből származnak. Ezeken kívül számos más hazai gyártó is beszállítója a Molitusnak. A sors furcsa fintora, hogy pont egy svéd cégnek sikerült elpasszolni ezekből a buszokból immáron kilenc darabot.
Mint egy megváltó angyalt, úgy várják a fővárosban az új midibuszokat. A végre kiírt tenderen nem biztos, hogy a Molitus nyer (fotó: Omnibusz)
Egyébként a Norvégiában, Svédországban és persze nem utolsósorban hazánkban is jól ismert Molitus S91 típusú midibusz flotta a legfrissebb svéd megrendeléssel 14 darabosra bővül. Ugyanis a svéd Venga bus partners a korábbi öt kocsijához újabb négyet rendelt. A négy új busz még Euro V-ös lesz, de november elején megkezdődik a z Euro VI-os motorral szerelt, demo 3-as kocsi elkészítése is. Ez utóbbi szintén Rába alvázra épül, ezzel az első hazai Euro VI-os autóbusz egy Molitus S91-es lesz.
Az S91-es szinte minden Buszfesztiválon megjelent (fotó: Omnibusz)
A 2008-ban alapított Molitus Kft. dolgozói a 2007 év végén bezárt Ikarus Egyedi Kft. alkalmazottai voltak. Még az év áprilisában bemutatták az első járművűket az S91-es midibuszt. Ez a kocsi jelenleg Gyömrő helyi közlekedésében vesz részt és már túl van az egymilliomodik kilométerén is, nagyobb hiba nélkül. Ezután készült el az Euro V-ös motorral szerelt Demo 2-es busz, ami európai körútját követően a BKV-nál a várban dolgozott majd három hónapig, ahol szinte azonnal az üzemeltető, a sofőrök és nem utolsósorban az utasok szívébe lopta magát az „S91 önnek jár” feliratú midibusz. Az első svéd-norvég közös megrendelésre csak 2011 év végéig kellett várni. A Molitus tavaly szállította le a hét skandináv megrendelésre készült autóbusz utolsó darabját. Ezzel 2012-ben a Molitus lett a legnagyobb hazai autóbusz importőr is. Ezt az elsőséget így a Rába is bezsebelhette, hiszen a győri cég tavalyi évben eladott összes autóbuszalváza ez a mennyiség volt.
A demo 2-es kocsi napjainkban épp a Várban szolgál (fotó: Omnibusz)
Amikor a Molitusnál jártunk, akkor az egyik kérdésünk az volt, hogy az S91-es midibuszon kívül, lehetne-e esetleg nagyobb buszokra is számítani (12 méter felett) a cégtől? Erre a válasz az volt, hogy az alapok megvannak, így gyakorlatilag csak nagyobban kell elképzelni a kisbuszt. Ezek után pláne jó kérdés, hogy vajon mi értelme van annak, hogy a Rábának a svéd Volvótól „kell” importálnia olyan Lengyelországban gyártott Volvókat, amikben egyetlen hazai alkatrész sincs? Eközben pedig itthon van egy olyan gyártó, aki ha nem is 10-12 ezer buszt gyárt évente, de a termékei az igényes skandináv piacokon is megállják a helyüket. Ez a kis cég bármikor képes lenne olyan buszokat gyártani, amiket most épp Lengyelországból importál a nemzeti buszgyár. Arról már nem is beszélve, hogy a Molitus főegységei a Rába műhelyéből kerülnek ki, ezzel több, mint 80 százalékos hazai beszállítói arányt képviselve. A Rába viszont a saját buszához, eddig összesen nulla százalékos magyar arányt tud felmutatni. Azt már meg már nem is merjük említeni, hogy a Molitus biztosan tudna karosszériát tervezni Volvo alvázra is, ami itthon, hazai kezek közreműködésével készülne, legalább 50 százalékos hozzáadott magyar értékhányaddal.
Ezek után már csak egy kérdésünk lehet a döntéshozók felé: e tények ismeretében mi értelme van annak, hogy a nemzeti buszgyártó gyakorlatilag kész Volvo buszokat importál Lengyelországból?
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha frissebb képet akarsz kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
(Címlapkép: Molitus)