Óriási meglepetésre nem német gyártó nyerte a berlini közlekedési vállalat (BVG) csuklósbusz tenderét! Ezzel sokadszorra cáfoljuk azt a hazai tévhitet, hogy a németeknél mindig német gyártó nyeri a busztendereket.
Persze Berlinben korábban is nyert már külföldi gyártó tendert, például nem is oly rég a lengyel Solaris. A mostani versenykiírás eredménye két okból is meglepetést okozott: egyrészt mindenkinek egyértelmű volt, hogy a Budapesten nemrég forgalomba állított Mercedes Citaro második generációja lesz a befutó, de végül az Evobus városi busza csak a második lett. Másrészt pedig a Scania még soha nem nyert berlini busztendert.
A tévhittel ellentétben korábban is előfordult, hogy nem német cég nyerte a BVG tenderét (fotó: busforum.org)
A csuklós Citywide mellett a fő érv az volt, hogy a járművek teljes élettartamára vetített üzemanyag és fenntartási költség a többi induló típusénál alacsonyabbra rúgtak. Ráadásul a Scania ingyen elvállalta a sofőrök és a karbantartó személyzet képzését is, egy a svéd gyártó és a BVG közötti hosszú távú együttműködés keretében.
A 18 méter hosszú Citywide-okat 320 lóerős Euro VI-os motor hajtja majd. A kocsik légkondicionáltak, és bármit jelentsen is ez, de a belső terük rugalmasan alakítható menet közben is akár, ha mondjuk mozgássérült vagy babakocsis utasokat kell szállítani. A buszokban rejtett, de valós idejű kamerarendszer lesz, ami baj esetén azonnal tudja riasztani a beavatkozó egységeket. A 156 Citywide első darabjának jövő nyáron kell megérkeznie Berlinbe, míg az utolsó kocsi csak három év múlva 2017-ben állhat forgalomba.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet akarsz kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
(Címlapfotó: Scania)