Mégis Magyarországra jön a BYD?

2013. november 27. - kristoof

cimlap_9.jpg

Korábban több hazai helyszínt is megjelölt a kínai elektromos busz gyártó cég hazánkban. De végül Bulgáriát választották az új összeszerelő üzemük felépítésére. Ez az üzlet azonban nemrég meghiúsult.

Kedden a Build Your Dream (BYD) eljutatott egy közleményt az MTI-hez, miszerint tovább keresi egy új európai üzem felépítésének a lehetőségét. Egyelőre azt nem árulták el, hogy mely országokat szemelték ki az új gyár helyszínéül.

A BYD elektromos busz 2012 végén megkapta az európai típusengedélyét, ezáltal több európai országban is mód nyílt a buszok tesztelésére. A K9 típusú városi buszt kipróbálhatták az utasok Varsóban, Koppenhágában, Párizsban, Milánóban, Madridban és persze Budapesten is, ahol természetesen mi le is teszteltük az új elektromos járművet, de nem voltunk vele tökéletesen elégedettek. Viszont úgy tűnik, hogy Hollandiában megfelelőnek találták a BYD termékét, ugyanis az amszterdami Schiphol-reptér 35 darabos flottát rendelt, a szintén holland Schiermonnikoog-sziget pedig a teljes buszflottáját a kínai cég buszaira cserélte.

cikkbe1_3.jpg

A kínaiak nem túl beszédes K9 típusjelű járművét a BKV utazóközönsége is kipróbálhatta (fotó: Zahrad)

A BYD szerint bár Bulgáriában előrehaladott tárgyalásokat folytattak az új üzem felépítésére, az ügylet üzleti megfontolások miatt meghiúsult. Bármit jelentsen is ez, a bolgár sajtó igen felháborodott azon, hogy nem náluk épül meg az új üzem. Ráadásul a helyi médiumokban – a BYD szerint– az jelent meg, hogy az építés meghiúsulása mögött az áll, hogy a kínai cég busza nem kapott meg minden szükséges európai típusengedélyt. Ennek némiképp ellentmondanak a fentebb említett hollandiai eladások. Más források szerint viszont a BYD a bolgár kormánytól nem kapta meg a megfelelő garanciákat és kedvezményeket a gyár felépítéséhez.

Bármi is legyen az igazság, a bulgáriai fiaskó egy jó sansz lehet ahhoz, hogy hazánkban épülhessen fel az új üzem. A lehetséges helyszínek között valamelyik alföldi nagyváros és Komárom is szerepel. Ez utóbbinak esélyét az is növeli, hogy hazánkban épp Komáromban van már egy üzeme a BYD-nek, ahol műanyag alkatrészeket gyártanak és festenek. Egy új gyár létrehozásához vagy egy meglévő átalakításához azonban a jelenleginél erősebb európai elektromos busz piac lenne szükséges, de a hosszútávú EU-s célok, és az ilyen célra felhasználható KÖZOP pénzek bíztatóak. 

cikkbe3_4.jpg

A new yorki BKV, az MTA, is tesztel BYD buszokat (fotó: MTA)

Érdemes megjegyezni, hogy a kínai vállalat az USA-ban egyre nagyobb ellenszélben kénytelen tevékenykedni. Ez év elején a –szintén elektromos buszt fejlesztő – General Motorshoz tartozó Proterra képviselője egy nacionalista hangvételű levélben támadta a kínai céget, miszerint a BYD sokat ígér, de gyengén teljesít. A kínaiak válasza erre a meglévő amerikai gyáregységre és egy teljesen új, önálló gyár létrehozásának ígérete volt Long Beachen. A BYD elleni támadások azonban nem enyhülnek. November elején azzal vádolták meg a kínai céget, hogy a kaliforniai összeszerelő üzemükben többször és több ponton is megsértették az amerikai munkaügyi jogszabályokat. Ezt részben a BYD is elismerte és 100 000 dolláros büntetést fizetett ki, valamint azt a magyarázatot adta, hogy amint felfut a gyár termelése ezek megszűnnek. Ha viszont az USA-ban szokásos perek tucatjaira kerül sor emiatt, akkor az akár a BYD elektromos busz üzletágának a kivonulását is jelentheti a hatalmas amerikai piacról.

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

(Címlapfotó: Az egyik új amszterdami BYD/nltimes.nl)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr405660445

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kuki123 2013.11.27. 14:53:06

Igazándiból nem akarom megszólni...
De

1. volt egy Ikarus, ok csődbevitték mindenféle mondvacsinált indokkal és nem hozzáértéssel.

2. Lehetne magyarországon is magyar másik céget építeni és termelni (kereslet az van ezt pont a BYD példája mutatja)

3.Bulgáriából is valószínűnek tartom azért dobták ki a céget mert még azt a szintet se tudta hozni ami ott elvárás (fizetés munkakörülmények)

4. Ha Kaliforniában képtelen volt betartani a munkaelőírásokat, akkor mit fog itt csinálni? (azt hiszi minden ázsiai cég hogy ázsiában van...aztán azt csinál amit akar)
mindezt annak ellenére tette hogy precedens jog van és kurvára meg lehetszívni cégként.

5.Build your dream...mármint mondja a cégtulaj: Build my dream

6. kapjunk már az agyunkhoz a mi adónkból KÖZOP+egyéb támogatás egy kínai cég nyereséget termelő üzemet működtet

7. típus engedély...aha mint a kinglong...5 év alatt némelyik úgy néz ki műszakilag mint a 20 éves ikarus. és nem beltérre gondolok.
Hollandokank mindegy bármikor megtehetik hogy lecserélik az egész gépparkot. van pénz dögivel.

7. a város ahol lakok és környékén van és volt ázsiai cég hát aki ott dolgozott az nem éppen a jó munkakörülményekről és fizetésről beszélt.

(---Flúgos Buszos---) 2013.11.27. 17:25:09

Wiener Linien-t meg bécsi BKV-nak hívjátok?

Brekkerzolt 2013.11.27. 18:27:55

Akkor több lesz benne a magyar, mint a Nemzeti Volvo buszban?

srank 2013.11.27. 20:07:08

én azt nem értem, ha a toyota a hibrid atyaúristen és állítólag tartósak a termékei, ami egy busznál alap, akkor , miért nem a toyota a e-busz b*sszájba ?

kristoof 2013.11.27. 20:25:57

@Brekkerzolt: Utas az biztos, mint a Nemzeti buszban. :)

kristoof 2013.11.27. 20:27:04

@srank: Azért mert amiről beszélünk az full elektromos busz. :-) Miért nem a Tesla az e-busz? :-)

srank 2013.11.27. 21:39:24

@kristoof: húha... egy noname kínai elektromos targoncagyár többet tud a toyota-nál ?

Angol beteg 2013.11.28. 09:24:55

@kuki123: Teljes mértékben egyetértek veled. Megelőztel.....

BPO654 2013.11.28. 22:43:24

@kristoof: Azért nem Tesla, mert az utóbbi időben kigyulladt egy pár Tesla elektromos kocsi az Usában, és pillanatok alatt kiégett.
Amerikai elektromos BUSZgyártó az pedig a Proterra, amint azt régebben már ezen a blogon leírtam..... .

Takarító nő-ő-ő 2013.11.29. 01:16:18

Ejh - itt mindannyian össze-vissza csapongtok a műszaki gondolatokkal,pedig miről is van igazándiból szó? A Bibliáról gondolom hallott némelyötök, esetleg bele is olvasott:
hallottatok már a sárga veszedelemről? Nem fegyverek dörgésével jön, viszont már jó pár éve el is kezdődött. Igen már zajlik a folyamat, amelynek különböző fázisai vannak. Ez itt most nem a hittan óra, ez a valóság. Nézz körül, mit látsz? Jönnek be a sárgák, hozzák a szorgalmas kisboltjukat, ruhakereskedések, gyorsétkeztetés, és nyomul az iparuk is, amelyet a multik fejlesztenek fel, a profit utáni fékezhetetlen vágyukban. Ők viszik a fejlett technológiát Kínába és mikor már mind ott termeltetnek, Európában már alig lesz elegendő számú normális munkahely, fordul a kocka és a Kínában most még ócón termelt áruk (nem maradnak örökké azok!)- legyen az akár az akkumulátoros autóbusz - elárasztják a világot - köztük Európát és kis hazánkat is. Szóval nézzetek körül: látjátok már? Már megindultak, jönnek, egyre jönnek. És néhányunknak még munkát is adnak, igaz a saját szisztemájuknak megfelelő feltételekkel, szok munka, kici bér.
Leet elkezdeni hozzázokni.
süti beállítások módosítása