Korábban több hazai helyszínt is megjelölt a kínai elektromos busz gyártó cég hazánkban. De végül Bulgáriát választották az új összeszerelő üzemük felépítésére. Ez az üzlet azonban nemrég meghiúsult.
Kedden a Build Your Dream (BYD) eljutatott egy közleményt az MTI-hez, miszerint tovább keresi egy új európai üzem felépítésének a lehetőségét. Egyelőre azt nem árulták el, hogy mely országokat szemelték ki az új gyár helyszínéül.
A BYD elektromos busz 2012 végén megkapta az európai típusengedélyét, ezáltal több európai országban is mód nyílt a buszok tesztelésére. A K9 típusú városi buszt kipróbálhatták az utasok Varsóban, Koppenhágában, Párizsban, Milánóban, Madridban és persze Budapesten is, ahol természetesen mi le is teszteltük az új elektromos járművet, de nem voltunk vele tökéletesen elégedettek. Viszont úgy tűnik, hogy Hollandiában megfelelőnek találták a BYD termékét, ugyanis az amszterdami Schiphol-reptér 35 darabos flottát rendelt, a szintén holland Schiermonnikoog-sziget pedig a teljes buszflottáját a kínai cég buszaira cserélte.
A kínaiak nem túl beszédes K9 típusjelű járművét a BKV utazóközönsége is kipróbálhatta (fotó: Zahrad)
A BYD szerint bár Bulgáriában előrehaladott tárgyalásokat folytattak az új üzem felépítésére, az ügylet üzleti megfontolások miatt meghiúsult. Bármit jelentsen is ez, a bolgár sajtó igen felháborodott azon, hogy nem náluk épül meg az új üzem. Ráadásul a helyi médiumokban – a BYD szerint– az jelent meg, hogy az építés meghiúsulása mögött az áll, hogy a kínai cég busza nem kapott meg minden szükséges európai típusengedélyt. Ennek némiképp ellentmondanak a fentebb említett hollandiai eladások. Más források szerint viszont a BYD a bolgár kormánytól nem kapta meg a megfelelő garanciákat és kedvezményeket a gyár felépítéséhez.
Bármi is legyen az igazság, a bulgáriai fiaskó egy jó sansz lehet ahhoz, hogy hazánkban épülhessen fel az új üzem. A lehetséges helyszínek között valamelyik alföldi nagyváros és Komárom is szerepel. Ez utóbbinak esélyét az is növeli, hogy hazánkban épp Komáromban van már egy üzeme a BYD-nek, ahol műanyag alkatrészeket gyártanak és festenek. Egy új gyár létrehozásához vagy egy meglévő átalakításához azonban a jelenleginél erősebb európai elektromos busz piac lenne szükséges, de a hosszútávú EU-s célok, és az ilyen célra felhasználható KÖZOP pénzek bíztatóak.
A new yorki BKV, az MTA, is tesztel BYD buszokat (fotó: MTA)
Érdemes megjegyezni, hogy a kínai vállalat az USA-ban egyre nagyobb ellenszélben kénytelen tevékenykedni. Ez év elején a –szintén elektromos buszt fejlesztő – General Motorshoz tartozó Proterra képviselője egy nacionalista hangvételű levélben támadta a kínai céget, miszerint a BYD sokat ígér, de gyengén teljesít. A kínaiak válasza erre a meglévő amerikai gyáregységre és egy teljesen új, önálló gyár létrehozásának ígérete volt Long Beachen. A BYD elleni támadások azonban nem enyhülnek. November elején azzal vádolták meg a kínai céget, hogy a kaliforniai összeszerelő üzemükben többször és több ponton is megsértették az amerikai munkaügyi jogszabályokat. Ezt részben a BYD is elismerte és 100 000 dolláros büntetést fizetett ki, valamint azt a magyarázatot adta, hogy amint felfut a gyár termelése ezek megszűnnek. Ha viszont az USA-ban szokásos perek tucatjaira kerül sor emiatt, akkor az akár a BYD elektromos busz üzletágának a kivonulását is jelentheti a hatalmas amerikai piacról.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
(Címlapfotó: Az egyik új amszterdami BYD/nltimes.nl)