A magyarok úgy tűnik, sosem szakadnak el attól a sztereotípiától, hogy mi vagyunk a világ legjobb buszépítő nemzete. Ezért egyre-másra jelentik be a különböző cégek, hogy ők márpedig, ha törik, ha szakad buszt fognak gyártani! Ebbe a népes szegmensbe érkezhet a szegedi Lexion-Bus is.
Ha minden a fejlesztők terve szerint alakul, akkor hamarosan újabb hazai buszgyártót üdvözölhetünk, a már így is túltelített buszpiacunkon, ahol a lassan már megszámlálhatatlan vállalkozás sem igazán tud eladni autóbuszokat. Akkor minek még egy piaci szereplő, kérdezhetjük joggal? Ráadásul egy olyan szegmenst, a városi alacsonypadlós buszokat, pécézte ki magának a Lexion, amiből még a hazai gyártók által is túltelített a hazai piac.
A belső tér kialakítása igen kommersz lett
Ennek ellenére úgy tűnik, a szegedi Lexion-Bus fejlesztőcsapata komolyan gondolja, hogy buszt fog gyártani. Igaz egyelőre még csak a tervezők álmaiban létezik az új városi autóbuszcsalád első tagja, aminek tervei ez év elején jelentek meg a cég Facebook oldalán. Először csak maximum valamiféle számítógépes játékhoz használhatónak hittük a terveket, hiszen a kissé drabális élekkel tarkított, Citaro utánérzéses forma úgy jó 15 évvel ezelőtt még igazán megállta volna a helyét, de manapság már nem. Ezért főként egy nagyon lelkes amatőr csapat munkájának tűnt.
A tervezők elképzelése szerint a radiátorokkal fűtenék az utasülések műanyag ülőlapjának alját. Azontúl, hogy bonyolítja a buszt a hatékonysága sem túl nagy
A Lexion legfrissebb posztjai és az azokhoz felkerült rajzok alapján, viszont úgy látszik, hogy ezzel az ósdi formatervvel is megvalósulhat a busz, hiszen a tervezők még a fordulókört is kiszámolták és a motor beépíthetősége is megállja a helyét. Igaz hogy egy későbbi posztnál, amikor az egyik kommentelőnek kellett szólnia arról, hogy az üléstávokkal gond lehet, amiben igaza is volt egyébként az írónak, egy kicsit elbizonytalanodtunk azzal kapcsolatban, hogy a fejlesztők valóban tudják-e mit is csinálnak?
Mindenestre a kissé „kamu” szagú posztok között megneveznek néhány multinacionális céget, melyek a busz alkatrészeit szállíthatják. Ilyen például a hajtást szállító MAN. Amiben a megjelent rajzok alapján, biztosan egy Euro VI-os motor fekvő elrendezésű változata lesz. De mint alvázgyártót, ebben benne van a hajtásrendszer is, a Scaniát is említi az egyik poszt. Megnevezik még a sofőrülést szállító cég, a Recaro nevét is. Valamint szerepel még a közreműködő vállalatok között a Siemens, a Hella, a Hübner és a Bosch is. Érdekes módon az új magyar busz fejlesztői sem számítanak a Rába közreműködésére, így a futóműveket a ZF szállíthatja majd a hazai cég helyett, ha a busz egyáltalán megvalósul.
Egy Citaróba oltott néhai MJT-re emlékeztett ebből a szögből a busz. A formatervet nagyon sok helyen kellene még finomítani.
A legnagyobb kérdés továbbra is ez marad: megvalósulhat-e egyáltalán a szegedi Lexion-bus projekt? Nem szeretnénk jóslatokba bocsátkozni, de nagyon kevés az esélye a jármű megvalósulásának. Ahhoz, hogy ez a koncepció sikeres legyen, egy nem létező hazai piacon kívül is, elsősorban valami plusz kéne, valami innovatív, amivel el lehetne adni egy teljesen ismeretlen márkát és típust, ehhez mindenképpen kellene egy frissebb formaterv is. Ezeket egyelőre nem látjuk a megjelent tervekben. Továbbá elbizonytalanítja az embert a csuklósbusszal kapcsolatban például, mint az egyik terven megjelenő megoldás, az ülések alatti radiátor.
Viszont, ha valaki vagy valakik sok fantáziát és mégtöbb pénzt látnak a járműben, esetleg egy kis állami támogatást is sikerül kiharcolni, akkor még mindig kisülhet belőle egy jó, de csak átlagos autóbusz. Hogy ez mennyire lehet elég a piacok meghódítására, azt egyelőre nem tudhatjuk.
(Fotók: Lexion-bus)
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!